eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
9.6هزار ویدیو
1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
به راحتی میشه بدون فکر حرف زد؛ ولی بسختی میشه زبان را کنترل کرد. به راحتی میشه قانون را تصویب کرد؛ ولی بسختی میشه به آنها عمل کرد. به راحتی میشه هر روز از زندگی لذت برد؛ ولی بسختی میشه به آنها عمل کرد. https://eitaa.com/gooorrrran به راحتی میشه گرفت؛ ولی بسختی میشه بخشش کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقش استاد درحفظ قرآن.pdf
223.7K
🔆 نقش استاد در حفظ قرآن⁉️ برای حفظ قرآن هم نیاز هست استاد داشته باشیم آیا؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎶🎼🎶🎼🎶 🎼🎶🎼 🎶🎼 🎼 🎶 ♦️♦️مقدمه‌ای کوتاه ولی بسیار مهم برای ورود به بحث : نام مقام عجم، اکثر اوقات در کنار چهارگاه آمده است. اما باید گفت که درباره مقام عجم و چهارگاه، به هیچ وجه اقوال و نظرات یکسانی وجود ندارد. به طوریکه وقتی در نظرات پیرامون این مقام‌ها سیر می‌کنیم بعضاً با اقوال گیج کننده‌ای مواجه می‌شویم. ما در این بخش سعی بسیار نمودیم تا مطالبی جامع ، محکم و معتبر را درباره این بحث جمع‌آوری کنیم و حاصل پژوهش ما، این شد که می‌خوانید : 👇🏻👇🏻 عدّه‌ای چهارگاه را زیر مجموعه مقام عجم می‌دانند و بعضی آن را مقامی مستقل قلمداد می‌کنند. درباره عجم نیز بعضی آن را مستقل می‌دانند و بعضی دیگر آن را نغمه فرعی صبا و چهارگاه به حساب می‌آورند. اما معتبرترین قولی که در بین اساتید و کارشناسان قابل قبول تر به نظر می‌رسد این است که چهارگاه در دل مقام عجم است و نغمه فرعی آن محسوب می‌شود و تفاوتش با عجم در جنس دوم است ؛ به این ترتیب که جنس دوم چهارگاه ، راست چهارگاه یا همان مقام رست است و جنس دوم مقام عجم ، همان عجم است. این بحث وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانید نغمه یا مقامی به نام ماهور هم داریم که بعضی آن را معادل فارسی مقام عجم می‌دانند و معتقدند که با عجم یکی است و نام فارسی آن می‌باشد. اما اگر ماهور را مقام مستقل عربی بدانیم (که طبق نظر بعضی اینگونه است) با عجم و چهارگاه تفاوت‌هایی دارد. تفاوت آن با عجم در این است که جنس اوّل آن در مقام رست و جنس دوم آن در مقام عجم قرار می‌گیرد. اما عجم جنس اوّلش نیز همان عجم است. همچنین تفاوت آن با چهارگاه هم این است که چهارگاه جزء مقام عجم است چون جنس اوّلش در مقام عجم است ولی ماهور جزء مقام رست است چون جنس اوّلش در مقام رست قرار می گیرد. بنابراین با تجمیع مطالب فوق‌الذّکر به این نتیجه می‌رسیم که مقام اصلی در بین این سه عنوان، مقام عجم است و ماهور و چهارگاه نغمه فرعی به حساب می‌آیند ؛ پس بدین ترتیب، ما مقام عجم را یکی از هفت مقام اصلی قلمداد می کنیم و درباره آن صحبت خواهیم کرد، اما از چهارگاه و ماهور هم توضیحات و نمونه‌های صوتی و تصویری ارائه خواهیم نمود. اکنون برای جا افتادن بیشتر این بحث، توجه شما را به استماع دو فایل صوتی ذیل که توضیحات استاد غلامرضا شاه میوه در این باره می‌باشد جلب می‌نماییم و بعد از آن به آموزش متنی و صوتی مقام عجم خواهیم پرداخت. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس هشتم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت هفتم 🎼 مقام عـجـم 🔶معنای لغوی : از نظر لغوی یعنی نقطه نهادن و اِعراب گذاشتن بر روی حروف. از طرف دیگر، اَعراب مردم غیرعرب را عجم می‌گویند. 🔷گستردگی و پیشینه : با توجه به این که نغمات ماهور و چهارگاه خاستگاه ایرانی دارند شاید بتوان گفت که عجم یک نغمه فارسی است که در گذشته‌ دور مورد استفاده بوده است ولی امروزه در سرزمین اَعراب، رنگ و بوی عربی گرفته و در قرائت قرآن به نام مقام عجم از آن استفاده می‌شود. 🔶کیفیت آهنگ : مقام عجم در تلاوت قرآن ترکیبی از نغمات ماهور و چهارگاه، و چند مقام فرعی کوچک دیگر است. ماهور و چهارگاه نقش مهمی در اجراء این مقام دارند. 🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات : در آیاتی با مضامین بزرگی و عظمت خداوند، بهشت، توبه، معجزات، پیامبران، دعا، درخواست، حرکت و مبارزه و ... از این مقام استفاده می‌شود. 🔶تأثیرات : اَعراب معتقدند این مقام با پاکی و پوششی که دارد در ایجاد شور و شوق و هیجان در شنونده بسیار مؤثر است. 🔷جایگاه اجراء در بین مقام‌های دیگر : این مقام بعد از رست و سه‌گاه آورده می‌شود. هر چند اساتیدی همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل پس از مقام نهاوند و بیات نیز از آن بهره جسته‌اند. همچنین عجم را می‌توان با مقامات دیگر ترکیب هم کرد که مشهورترین ترکیب در تلاوت قاریان بزرگ جهان، ترکیب آن با مقام صباست. 🔶گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : از نغمات فرعی عجم می‌توان به همان چهارگاه و ماهور اشاره کرد و برخی، از دو نغمه فرعی «شوق‌آور و شوق‌افزا» هم در بین زیر مجموعه‌های عجم نام برده‌اند. 🔷قاریان برتر : اساتیدی همچون شعشاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، محمد عمران، منشاوی، حصّان، محمود علی‌البناء، شعیشع، متولی عبدالعال و شحات‌انور، در استفاده از مقام عجم از سایر اساتید بهتر عمل کرده‌اند. 🔶مصداق‌سازی ذهنی برای مقام عجم : از آنجا که یکی از بهترین روش‌ها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداق‌سازی ذهنی می‌باشد، برای مصداق‌سازی مقام عجم می‌توان به تصنیف زیبا و مشهور «کجایید ای شهیدان خدایی» اشاره نمود، که البته درست‌تر این است که بگوییم ترکیبی از عجم ، چهارگاه است ؛ ولی برای مصداق‌سازی ذهنیِ عجم، گزینه مناسبی است چون همه مخاطبان آن را بلد هستند و در ذهن دارند. ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* 🆔 https://eitaa.com/gooorrrran
4_507651510750938150.mp3
306K
🎶مصداق‌سازی مقام عـجـم و چـهـارگاه
🎤 👆🏻👆🏻👆🏻 سه قطعه‌تلاوت در مقام عـجـم با صدای استاد رحیم خاکی : 1⃣قطعه اوّل ◀️ قرارِ عجم 2⃣قطعه دوم ◀️ ️جوابِ عجم 3⃣قطعه سوم ◀️ جواب‌ُالجواب عجم ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟 🎼مقام عـجـم با صدای چند تن از اساتید مطرح مصری 1⃣استاد أبوالعینین شعیشع 2⃣استاد محمود علی البناء 3⃣استاد عبدالفتاح شعشاعی 4⃣استاد مصطفی اسماعیل 5⃣استاد حکیم محمد عمران ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*