eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.4هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مرحله اول/یادگیری درس ✳️ قرآن پـژوهان گـرامی، لطـفاً کلیپ تصـویری این درس را به دقت تماشا، و مطالب درسی مربوطه را به خاطر بسپارید. کانال«فنون قرائت قرآن»
✳️ مرحله دوم/تمرین عملی ✳️ قرآن پژوهان عزیز و گرامی، برای تفهـیم هر چـه بهـتر مطالـب درسی، تلاوت یک صفحه از قرآن کریم کـه در زیـر بـارگـزاری گـردیده را با صدای اسـتاد خـلیل الحصری، استـماع نمایید. بهتر است برای این تمـرین ارزشـمند تصویر صفحه مورد نظر در مقابل شما بــاز بـوده، همزمان بـا نـگـاه کـردن به کلـمـات و خطوط قرآن به تلاوت صحیح استاد خلیل الحصری گوش کنید. برای دسترسی به تلاوت کل قرآن با صدای استاد خلیل الحصری👈 اینجا کلیک کنید. کانال«فنون قرائت قرآن»
091.mp3
1.94M
تلاوت تدویر خلیل الحصری صفحه٩١ کانال«فنون قرائت قرآن»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5810116034429978055.mp3
424.5K
تواشیح با مقام 🔑 کلید و شاخص یادگیری مقام رست 🌸ربنا صلی علی احمد خیر المرسلینا صوت ولحن قرآن کریم از ابتدا تا تخصصی
آموزش وقف و ابتدا 💠 جلسه اول - معنا و روش های وقف 🔆معنای وقف ✅ وقف در لغت، به معناي «باز داشتن، درنگ كردن» مي‌باشد، و در اصطلاح، عبارت است از «قطع صوت در هنگام قراءت براي تازه كردن نفس و سپس ادامه قرائت» (كه ابتداء ناميده مي‌شود.)  🔅روش وقف در كلمات قرآن  ✅در هنگام وقف تغييراتي در آخر كلمات به شرح ذيل داده مي‌شود:  1⃣ كلماتي كه با تاء گرد (ة) ختم شده است با هر حركتي كه باشند تبديل به هاء ساكن (هْ) مي‌شود، مانند:  زَكوةِ 👈زَكوهْ مَرَّةٍ 👈مَرَّهْ  🔸كلماتي كه با تاء كشيده (ت) نوشته شده است فقط ساكن مي‌شود، مانند:  رَحْمَتُ 👈رَحْمَتْ سُنَّتَ 👈سُنَّت نِعْمَتَ 👈نِعْمَتْ   2⃣ تنوين كلمات منصوب، تبديل به الف مدّي مي‌شود، مانند:  رَحيماً 👈رَحيما ماءً 👈ماءا هُديً 👈هُدي 3⃣ بقيّه كلمات، ساكن مي‌گردد، مانند:  يَقْتُلُونَ 👈يَقْتُلُونْ فَاتَّقُونِ 👈فَاتَّقُونْ نَسْتَعينُ 👈نَسْتَعينْ هُوَ 👈هُو مُسْتَقيمٍ 👈مُسْتَقيمْ نَهَرٌ 👈نَهَرْ هِيَ 👈هي 🍂🍃مورد اوّل و دوّم، وقفِ به ابدال و سوّمين مورد، وقف به اسكان نام دارد.🍂🍃  🔹لازم به يادسپاري است كلماتي كه در آخر آنها «الف، واو، ياء مدّي» مي‌باشد در هنگام وقف تغييري در آنها داده نمي‌شود، مانند:  👈كَلاّ ـ يُدْعي ـ رَبّي ـ كُلُوا 
آموزش وقف و ابتدا 💠 جلسه دوم - مبانی وقف و ابتدا 🔆 ضرورت آشنایی مبانی وقف وابتدا ♻️ پایه و اساس هر علمی قواعد واصولی است که آن علم و دانش بر آن استوار است. به عنوان مثال : برای نحوه صحیح تلفظ حروف لازم است حتما مخارج و صفات حروف را بدانیم. در مورد دانش وقف وابتدا نیز لازم است قبل از هر چیز با مبانی آن آشنا شویم. 🔅منابع. تعریف وضرورت و اهمیت وقف و ابتدا اغلب منابع به زبان عربی است، تعداد انگشت شماری است که به زبان فارسی نوشته شده ولی متاسفانه به این منابع در دسترس به زبان فارسی نیز قاریان ما توجه ندارند. 📚 مهمترین منابع : 📔 القاطع و المبادی. ازسیستانی قرن سوم 📕المکتفی فی الوقف و الابتدا. از دانی قرن پنجم 📗منار الهدی فی الوقف والابتدا. از اشمونی قرن یازدهم 📍📖 منابع فارسی 📙قواعد وقف وابتدا در قرائت قرآن کریم از دکتر شاکر 📘پژوهشی در وقف و ابتدا از سید جواد سادات فاطمی 🔅 تعریف وقف و ابتدا ✅ابن جزری :الوقف عبارت عن قطع الصوت زمنا یتنفس فیه عاده بنیه الاستیناف لا بنیه الاعراض ✅زرکشی :فن با ارزشی است که با آن کیفیت قرائت معلوم میشود از این جهت که قاري در چه محل هایی وقف وابتدا کند تامعنا تمام باشد ونیز مخل غرض آیه نباشد (لازم به ذکر است که عبارت فن از شناخت، تمرین و تکرار وکسب مهارت بدست می‌آید) 🔆 ضرورت وقف وابتدا فرمایش ذات مقدس خداوند در آیه ۴سوره مزمل "ورتل القرآن ترتیلا " 🌸بیان حضرت علی علیه السلام : ✨الترتیل: تجوید الحروف وحفظ الوقوف ونظرات علماء قرائت در اهمیت آن: 🌸ابن عباس :✨الوقوف منازل القرآن 🌸سیستانی:✨من لم یعرف الوقف لم یعلم القرآن برخی از آیات طولانی است و قاري نمیتواند همه آن را با یک نفس تلاوت کند پس لازم است بر عبارتی وقف وازعبارتی ابتدا کند تامعنا تمام ومنظور آیه شریفه باشد،ویا حتی گاهی وصل کلمات ایجاد خلل در معنا میکند به عنوان مثال آیه ۸ سوره شوری" ✨" ولکن یدخل من یشاء فی رحمته والظالمون مالهم من ولی ولا نصیر"✨ که اگر بر "الظالمون" وقف شود این توهم ایجاد می شود که خداوند ظالمین را نیز در رحمت خویش قرار می دهد. ویا در آیه شریفه ۴سوره تحریم ✨ "فان الله هو مولیه وجبریل و صالح المومنین و الملایکه بعد ذلک ظهیر"✨ که اگر بر کلمه" مولیه" وقف نشود ممکن است توهم شود که جبرئیل و صالح المومنین و ملایکه نیز مولای پیامبر اکرم (ص) هستند. 🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و درود خدمت استادان و مربیان محترم قرآن ڪریم و عموم علاقه مندان به مباحث تجوید. نڪاتے درباره احوالات حرف راء در علم تجوید و صفات استعلاء و استفال👇 مے دانیم حرف راء ، از جمله حروفے است ڪه بسته به وضعیت آن از نظر حرڪات مختلف ، تلفظ متفاوتے دارد. در برخے حالات ، ترقیق و در حالات دیگر ، تفخیم مے شود. موارد تفخیم حرف راء ، نسبت به موارد ترقیق آن بیشتر است. استعلاء ، ڪه از صفات اصلے یا متضادّه حروف مے باشد ، حالتے خاص از وضعیت زبان در تلفظ برخے حروف است. استعلاء یعنے در هنگام تلفظ تعدادے از حروف ، ریشه زبان به سمت بالا تمایل پیدا مے ڪند و در استفال ڪه ضدّ آن است چنین وضعیتے وجود ندارد. نتیجه ے این دو وضعیت متفاوت ، تفخیم و ترقیق صداے حروف مے باشد. پس تفخیم و درشتے صداے حروف مستعلیه بر اثر تمایل ریشه زبان به سمت بالاست همچنانڪه ترقیق و نازڪے صداے حروف مستفله ، نتیجه عدم تمایل ریشه زبان به سمت بالاست. بنابراین تفخیم و استعلاء ، یک قضیه دوطرفه است نه یک طرفه. همانگونه ڪه ترقیق و استفال قضیه اے است دو طرفه. به عبارت دیگر ، هر حرفے ڪه استعلاء دارد حتما تفخیم یا تغلیظ مے شود و از آن طرف ، هر حرفے ڪه تفخیم مے شود بر اثر تمایل ریشه زبان به سمت بالاست یعنے وقوع صفت استعلاء. مگر مے شود حرفے را تفخیم نمود در حالے ڪه ریشه زبان تمایل به بالا ( استعلاء ) نداشته نباشد؟ ( دقت ڪنید ) موارد تفخیم حرف راء ، بیشتر است از موارد ترقیق آن ، بنابراین حالاتے ڪه این حرف ، صفت استعلاء را مے پذیرد بیشتر از حالاتے است ڪه صفت استفال دارد. استدلالی را ڪه مے توان در مستعلیه بودن حرف راء مطرح نمود قویتر از استدلال مشهورے است ڪه در مستفله بودن آن مطرح است. با وجود اینڪه حرف راء ، در برخے حالات تفخیم مے شود چرا آن را جزء حروف مستفله ذڪر ڪرده اند؟ جواب داده اند ڪه : چون این حرف حالت یڪسانے ندارد، گاه ترقیق و گاه تفخیم مے شود به عبارت دیگر چون همیشه تفخیم نمے شود آن را جزء حروف مستفله آورده اند! مگر حروف مستفله مثل س ، گاه ترقیق و گاه تفخیم مے شوند؟! یا حروف مستعلیه مثل ق ، گاه تفخیم و گاه ترقیق مے شوند؟! حال با عنایت به نڪات فوق ، مے توان مساله را به این صورت بیان نمود : حرف راء را جزء حروف مستعلیه در نظر مے گیریم چرا ڪه موارد تفخیم این حرف یعنے حالاتے ڪه بر اثر صفت استعلاء تفخیم مے شود ، بیشتر از موارد ترقیق و استفال آن است. به نظر شما ڪدام استدلال قویتر است؟