.
#افضلیت_مولا
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
🔖حُرِّه دختر حلیمه سعدیه، خواهر رضاعى نبى اکرم صلیالله علیه و آله روزى به کاخ حکومتى #حجاج_بن_یوسف ثقفى وارد شد. حجاج از طرز برخورد او که خیلى وزین و بىاعتنا بود فهمید که یک زن معمولى نیست.
بعد از اینکه او را شناخت از او سؤال کرد:
تو حُرّه دختر حلیمه سعدیه اى؟
گفت: بلى
حجاج گفت: مدتى در انتظار دیدار تو بودم زیرا به من خبر رسیده که تو على را برتر از صحابه ٔپیامبر [صلیالله علیه و آله] میدانى و او را بر ابوبکر ، عمر ، عثمان ، ترجیح مىدهى؟
حرّه گفت: نه تنها از صحابه، بلکه از تمام افرادى که از صحابه بهترند ، بالاتر و بهتر میدانم !
حجاج گفت: مقصود خویش را روشنتر بیان کن. کیست که بالاتر از اصحاب پیغمبر باشد؟
حرّه گفت: بهتر از اصحاب پیغمبر بسیارند از جمله آدم ، نوح ، لوط ، ابراهیم ، موسى ، سلیمان و ...
حجّاج ناراحت شده و گفت:
واى برتو ، چقدر ادّعاى بزرگى کردى که على [علیهالسلام] را از بعضى انبیاء بالاتر و برتر شمردى اگر در این باره دلیل و برهانِ قوى اقامه نکنى تو را خواهم کشت.
🔻حرّه با کمال شهامت، به قرآن شریف تمسک کرد و براى هر یک از ادّعاهاى خود دلیل قاطع از کلام خدا ، اقامه کرد و چنین گفت: اى حجّاج قرآن درباره حضرت آدم میفرماید:
📖وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى ،آدم عصیان کرد
ولى درباره حضرت على علیهالسلام و خانوادهاش میفرماید :
📖وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً
سعى و کار شما مورد تقدیر و ستایش است.
بعلاوه، خداوند متعال حضرت آدم را در بهشت آزاد گذاشت و فقط او را از گندم ممنوع کرد و فرمود:
📖وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَه
نزدیک این درخت نروید ولى او با همسرش، به نزدیک آن درخت رفتند و از آن خوردند.
امّا على عليهالسلام در عین حالیکه تمام نعمتها بر او حلال بود اما از نان گندم هم نخورد.
🔻حجاج با صداى بلند گفت:
اَحْسَنْتِ... اَحْسَنْتِ ؛ بعد از او تقاضا کرد که برترى حضرت امیر عليهالسلام را بر نوح و لوط بیان کند.
حرّه گفت: خداوند به عنوان مثال براى کافران زنهاى لوط و نوح پیامبر را نامبرده که به آن دو بزرگوار، خیانت کردند گر چه همسر دو پیغمبرند، امّا این باعث رفع عذاب آنها نخواهد شد. روز قیامت به هر دو خطاب میشود: داخل شوید، به همراهى آنانکه داخل آتشاند
امّا حضرت على عليهالسلام را همسرى است که خشنودى او خشنودى خداست و خشم او خشم خداست.
🔻حجاج گفت: اَحْسنتِ یا حرّه! قبول کردم امّا دلیل برترى على عليهالسلام را بر ابراهیم بیان کن
حُرّه گفت: خداوند درباره حضرت ابراهیم در قرآن میفرماید:
📖 وَ اِذْقالَ اِبْراهیمُ رَبِّ اَرِنى کَیْفَ تُحْىِ الْمُوْتى قالَ اَوَلَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبى
خدایا به من بنمایان که چگونه مردگان را زنده مى کنى خطاب رسید: مگر تو ایمان نیاورده اى؟ عرض کرد، بلى ایمان آورده ام ولى میخواهم که مطمئن شوم خدا هم به او نمایاند.
امّا على علیهالسلام جملهاى را فرمود که دوست و دشمن آنرا نقل کردهاند
حضرت در جواب صعصعة بن صوحان که وقتى پرسید:
یا امیرالمؤمنین تو بالاترى یا حضرت ابراهیم؟
فرمود: ابراهیم علیهالسلام براى اطمینان قلبى خودش به خداوند عرضه داشت: «رَبِّ أرِنى کَیْفَ تُحْىِ الْمُوتى» امّا من آنچنان اطمینان دارم
که اگر پردههاى غیبى از مقابل من برداشته شود بر یقین من افزوده نخواهد شد.
🔻حجاج گفت: آفرین بر تو اى حرّه، استدلال بسیار خوبى کردى، حالا بگو برترى على بر موسى(علیهالسلام) چیست؟
حرّه گفت: حضرت موسى وقتیکه در دفاع از مظلوم یکى از یاران فرعون را کشت و به او خبردادند که طرفداران فرعون میخواهند تو را به قتل برسانند.
📖فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبُ
او در حالیکه میترسید، از مصرخارج شد
و به سوى مدین رفت.
امّا حضرت امیر علیهالسلام در #لیلة_ المبیت
بهجاى پیامبر[ صلیالله علیه و آله] خوابید و جان خود را بدون واهمه فداى پیامبر کرد، این درحالى بود که خطر قتل او حتمى بود این عمل آن حضرت مورد تقدیر خداوندى قرار گرفت که میفرمایند:
📖 وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّه
بعضى از مردم جان خود را براى رضاى خدا مىفروشند.
🔻حجاج گفت: احسنتِ، حالا دلیل خویش را بر فضلیت على علیهالسلام نسبت به حضرت سلیمان (علیهالسلام) بیان نما
حرّه گفت:
حضرت سلیمان به خداوند عرضه داشت :
📖رَبِّ اغْفِرْلى و هَبْ لى مُلْکاً لایَنْبَغىِ لاَِحَدٍ مِنْ بَعْدى
پروردگارا! مرا ببخش و ملک و سلطنتى به من کرامت فرما که سزاوار احدى بعد از من نباشد.
امّا على علیهالسلام درباره دنیا و بیزارى از ریاست آن فرمود:
💠 هَیْهاتَ ! غُرّى غَیْرى لاحاجَةَ لى فیک قَدْ طَلَّقْتُک ثَلاثاً لارَجْعَةَ
اى دنیا ! از من دور شو و غیر مرا فریب ده من نیازى به تو ندارم من تو را سه طلاقه نمودهام و رجوعى در آن نیست.
📗بحار الانوار.ج۴۶. ص ۱۳۴ ۱۳۵ ۱۳
1. ضرورت حدیث.mp3
4.11M
قسمت اول :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
موضوع صحبت ، بیان و بررسی احادیث و روایات موضوعی پیرامون : بکاء ، کربلا ، امام حسین ( علیه السلام ) ، مرثیه و مقتل مولا ... می باشد
چرا درمداحی ، خصوصا روضه خوانی باید از احادیث استفاده کنیم ؟ این موضوع آنقدر اهمیت دارد که گفته اند : یک مداح ، حتی اگر از الفاظ این احادیث ، به خاطر اینکه عربی بلد نیست ، نمیتونه استفاده کنه ... لذا از مضمون و محتوای آن ، باید استفاده کنه ... چه در قالب نثر ، و چه در قالب نظم ...
#آموزش_مداحی
۱
2. ارتباط با مخاطب.mp3
9.52M
قسمت دوم :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#ارتباط_با_مستمع
روضه خوانی ، یک ارتباط دوطرفه است ، یعنی مداح و مستمع ، هر دو سهم مساوی دارند ، به این « ارتباط موثر با مخاطب » در بیان احادیث بهش میگن : « مُناشَدَة »
#آموزش_مداحی
۲
#آموزش_روضه_خوانی
قسمت دوم :
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#ارتباط_با_مستمع
یکی از اصول و فنون روضه خوانی ، ارتباط موثر با مستمع می باشد ، روضه خوانی ، کتاب خوانی نیست ، روضه خوانی ، دکلمه ی پشت تریبون نیست ، روضه خوانی ، نطق پیش از دستور مجلس نیست ، حتی روضه خوانی ، سخنرانی نیست ... چون در تمام اینها ، #رابطه_یک_طرفه است ، و فقط ما از مستمع میخواهیم که #ساکت باشه و گوش بده ... هیچ کدام اینها روضه خوانی نیست ... حتی روضه خوانی ، مقتل خوانی نیست ، چون در مقتل خوانی هم ، ما ازمستمع میخواهیم که فقط شنونده باشد و گوش بدهد ...
روضه خوانی :
#یک_ارتباط_دو_طرفه است ، یعنی هم مستمع ، اینجا سهم مساوی دارد ، هم گوینده ، و اگر سهم مستمع لحاظ نشود ، این جلسه دچار فرسودگی و کسالت خواهد شد ، و جالب اینجاست که ائمه معصومین ( علیهم السلام ) هم ، دقیقا از همین مدل ، یعنی « ارتباط موثر با مخاطب » ، استفاده کرده اند که در بیان احادیث بهش میگن : « مُناشَدَة » ، یعنی یک نفر داره صحبت میکنه ، با این تفاوت که سخنرانی نیست ، خطبه خوانی هم نیست که مردم فقط شنونده باشند ، بلکه از تک تک مستمعین در قالب اعترافی که میگیره ، آنها را هم به زبان وامیدارد ، مجبورمیکند تا واکنش و عکس العمل نشان دهند ...
پس « مُناشَدَة » یعنی یک ارتباط دوطرفه و نزدیک با مستمع ... تعریف روضه خوانی هم بر اساس #ارتباط_با_مخاطب بیان میشود
اگر کسی برای خودش ، آمدو مثل این آوازه خوان ها بصورت #یکطرفه شروع کرد به خواندن و کاری به زمزمه گرفتن از مردم نداشت ، کاری به عکس العمل و شرایط مستمع نداشت ... این آدم اگر زیباترین حنجره عالَم را هم داشته باشد ، این جلسه اسمش روضه خوانی موفق وتاثیرگذار نیست ...
نمونه روضه خوانی موفق دوطرفه را خداوند به حضرت جبرئیل (ع) یاد داد تا برای پیامبران و انبیاء الهی (ع) بخواند ...
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۳
3. احادیث موضوعی.mp3
6.47M
#آموزش_روضه_خوانی
قسمت سوم :
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#احادیث_موضوعی
بعد از اینکه پذیریفتیم ، درمداحی ، خصوصا روضه خوانی باید یک ارتباط عاطفی بین گوینده وشنونده برقرار شود تا مستمع با دل و جانش شما را همراهی نموده ، زمزمه کند و اشک بریزد ، یادآوری کردیم که نمونه ساده آن « گفتگوی کلامی » است و در پایان به این مرحله رسیدیم که بهترین نوع حرف زدن و ارتباط گرفتن با مردم ، استفاده از #احادیث_موضوعی می باشد ، یعنی با کلام معصوم (ع) با مردم حرف بزن ...
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۴
قسمت سوم :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#احادیث_موضوعی
بیان احادیث درمداحی و روضه خوانی باید مربوط به محتوای جلسه باشد ، ما هیچ وقت وسط روضه نمیگوئیم : « اَلنِّظافَةُ مِنَ الإيمانْ » ، حدیث باید مربوط به موضوع مداحی باشد
سئوال : چرا ما باید از احادیث موضوعی استفاده کنیم ؟ 1ـ ما به ضرورت و به خاطر بحث روضه خوانی ، باید با مستمع خودمان ، کار داشته باشیم ، برای این ارتباط دوطرفه با مستمع ، کمترین کاری که انجام میدهیم ، # ارتباط_کلامی است ، مداح با مخاطب گفتگو میکند ، ساده ترین مثال این است که میگوئیم : امشب شب میلاد ... است ، خدا ان شاءالله قسمت کنه همچین شبی ، دسته جمعی ...باشیم ، بلند صلوات بفرست ...
مستمع هیچ وقت نمیگه ، خب این رو که ما خودمون میدونستیم امشب شب عیده ... چرا ؟ چون شما از گفتن این جمله منظور داری و میخواهی بعدش مطلب دیگری را بگویی ...
اگر یادتان باشد ، درتعریف« مُناشَدَة » عرض کردیم ، یعنی یک نفر داره صحبت میکنه ، با این تفاوت که سخنرانی نیست ، خطبه خوانی هم نیست که مردم فقط شنونده باشند ، بلکه از تک تک مستمعین در قالب اعترافی که میگیره ، آنها را هم به زبان وامیدارد ، مجبورمیکند تا واکنش و عکس العمل نشان دهند ...
فرض کنید ، مداحی بیاد پشت میکروفن ، بگه خب حالا یه صلوات بفرستید ، یکی دیگه هم بفرستید ، سومیش رو بلندتر ختم کن ... اینجا مردم خسته میشن ... اما اگر همین را با یک جمله بندی مناسب بیان کند ، یعنی اول یک اعتراف بگیره بعد نتیجه دلخواه ...
شب میلاد بانوی کرامت ، شفیعه روز جزا ... امام رضا علیه السلام فرمودند : هر کس خواهر مرا با معرفت زیارت کنه ، ثواب بهشت داره ، هر کی میخاد بهشت بره ، یه صلوات بفرسته ...
این یک مثال ساده از حرف زدن و سهیم کردن مستمع بود
مثالی دیگر : شب جمعه است ، شب زیارتی مخصوص امام حسین ( علیه السلام ) است ، آی خدا قسمت کنه ، یک همچین شبی کربلا باشی ، صلوات بفرست
یک مثال زشت و نامناسب : اگه نمیخواهی لخت شی ، سینه بزنی ، برو خونه تون بگیر بخواب ... این هم یک مدل حرف زدن و ارتباط با مستمع هست اما روش منفی آن می باشد
تا اینجا هرچی گفتیم ، مقدمه ای بود برای اهمیت و ضرورت ارتباط گرفتن با مستمع که ساده ترین و راحت ترین آن هم حرف زدن و گفتگو و صلوات گرفتن بود ...
اما بهترین ، سالم ترین ، زیباترین و پُرثواب ترین مدل حرف زدن ، استفاده از همین احادیث موضوعی است ، یعنی با کلام معصوم (ع) با مردم حرف بزن ...
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۵
4. نتیجه.mp3
5.78M
قسمت چهارم :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#احادیث_موضوعی
اهلبیت (ع) قرآن ناطق هستند ، بدون طهارت نمیشه به آنها نزدیک شد : « لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿ 79 واقعه﴾ » طرف میگه : آقا من همه مسایل فنی را رعایت میکنم ، با دستگاه های موسیقی و ملودی های « حرن آور و غم انگیر » آشنایی دارم ، صدام هم خوبه ... اما نمیدونم چرا در روضه خوانی آنگونه که باید و شاید موفق نیستم و نمیتونم از مردم اشک بگیرم ... ؟
ما بهداشت صدا را رعایت میکنیم اما نسبت به « بهداشت روح و روان » خودمان غافلیم ، صداسازی را خیلی مهم میدانیم اما از « تزکیه و خودسازی » دور مانده ایم
گناه و معصیت که جای خود دارد ، گاهی فاصله گرفتن از مستحبات و انجام مکروهات هم ، باعث « کم توفیقی » ما میشود
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۶
قسمت چهارم :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#احادیث_موضوعی
اما بهترین ، سالم ترین ، زیباترین و پُرثواب ترین مدل حرف زدن ، استفاده از همین احادیث موضوعی است ، یعنی با کلام معصوم (ع) با مردم حرف بزن ... پس چرا ما باید حدیث بخوانیم ؟ پاسخ :
1ـ بهترین نوع ارتباط است
یکی از اصول روضه خوانی ، ارتباط نزدیک با مستمع می باشد ، این ارتباط مدل های مختلفی دارد ، که کمترین وساده ترین آن حرف زدن است و بالاترین درجه آن « حدیث خوانی » است
2ـ « کَلامُکُمْ نُور »
فرمایش معصوم ( ع ) ، دل و جان گوینده و شنونده را « نورانی » میکند ، یعنی « زبان گوینده » و « چشم و گوش شنونده » نورانی میشه ... و چشم و زبان ، دروازه قلب هستند ، اگه اینها نورانی شدند ، دلها هم نورانی میشه ، امام باقر علیه السلام فرمودند : « إنَّ حَدِیثَنا یُحْیِی القُلُوبَ. [ بحارالانوار، ج۲، ص۱۴۴] بهراستی که حدیث ما دلها را زنده میکند »
#مثال :
میخواهیم مردم را دعوت به گریه ی بر سیدالشهدا بکنیم : ساده ترین و سطحی ترین روش این است که بگوئیم ، خوش به حال اونهایی که اشک دارند ، خوش به حال اونهایی که گریه دارند ، خدایا این چشم های ما را تا قیامت خشک نکن ... البته این جملات ساده هم بد نیست و اتفاقا برای شروع ، میتواند تمرین خوبی باشد اما در این سطح توقف نکنید و کلاس کارتان را بالاتر ببرید ... چطوری ؟ با استفاده از احادیث موضوعی ، قال رسولُ الله (ص) :
« يَافَاطِمَة كُلُّ عَيْنٍ بَاكيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَة » زهرا جان ، همه چشم ها در قیامت گریانند ... ببین هنوز نصف حدیث رو نخونده ، فهمیدید چی میخام بگم ... « اِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ الْحُسَيْن » غیر از اون چشمی که برای حسین تو گریه کنه ...
دیگه نیازی نیست به مستمع بگویی : شنیدی چی گفتم ؟ نمیخواهی گریه کنی ؟ خب اگر گریه نکرد ، می فهمه که از این فضیلت محروم شده ...
با تکنیک « حدیث موضوعی » ، مخاطب شما ، هم روایت را گوش میکنه و گوشش نورانی میشه ، هم اگر دل بده ، دلش نورانی میشه ، هم خودش را میآره جزء گریه کنان بر ابی عبدالله و نامش رو ثبت میکنه و در همین حالت اشک و ناله بر مصیبت مولا ، اگرکسی از دنیا برود ، ان شاء الله از اهل بهشت خواهد بود ، و نگرانی نخواهد داشت ...
ببینید با یک تیر ، چندتا نشون میزنید ؟ آیا ارتباط کلامی از این بهتر سراغ دارید ؟ ... میگیم هر کی دلش میخاد مشمول این روایت پیغمبر(ص) بشه ، اسمش رو تووی گریه کن ها بنویسه ...
کاربرد احادیث موضوعی میتواند د راول مجلس ، وسط جلسه یا پایان جلسه باشد ... منتها یادمون باشه این کار باید خیلی با دقت و ظرافت و #هنرمندانه انجام بگیرد تا تاثیر خودش را بگذارد وگرنه اگر بصورت شعاری و سطحی بیان شود ، نتیجه مطلوب گرفته نمی شود ...
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۷
.
🌷شرح زیارت آل یاسین🌷
1️⃣ {سلام علی آل یاسین}
🍃🌺🍃
امام باقر(ع) می فرمایند، در قرآن به 5 اسم مبارک پیامبر اسلام به نام های محمد، احمد، عبدالله، نون و یاسین اشاره شده است.[1]
🍃🌺🍃
همچنین امام صادق(ع) در روایت دوم فرمودند: وقتی امام علی(ع) آیه (سلام علی آل یاسین) را خواندند، فرمودند: (یاسین) محمد(ص) است و ما اهل بیت (آل) محمد هستیم.[2]
🍃🌺🍃
امام رضا(ص) در حضور مامون و علمای سنی آیه اول سوره یس را خواندند و فرمودند: منظور از یاسین در این آیه چیست؟
🍃🌺🍃
همه آنها گفتند منظور حضرت رسول است
و هیچ شکی در آن نیست،
حضرت فرمودند خدا به محمد و آل محمد فضیلتی داده که احدی نمی تواند حقیقت اصلی آن را درک کند، جز صاحبان خرد.
🍃🌺🍃
خدای متعال به احدی در قرآن سلام نکرده،
مگر به پیامبران مانند سلام علی نوح، سلام علی ابراهیم، سلام علی موسی و هارون
بعد فرمودند خدای متعال به اهل بیت(ع) هیچ پیامبری سلام نکرده جز اهل بیت پیامبر(ص) و آن هم با عبارت؛ سلام علی آل یاسین.[3]
🍃🌺🍃
بنابر روایات سلام عبارت (سلام علی آل یاسین) یکی سلام خدا بر آل پیامبر(ص) و دیگری سلام سلامتی و امنیت برای امت و پیروان آل محمد و کسانی که ولایت اهل بیت(ع) را پذیرفته اند.
#فضائل
🍃🌺🍃
منابع:
📚۱-خصال، ص 426
📚۲-بحار الأنوار، ج۱۳، ص۴۰۱
📚۳-تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۶۹۰
#گریز_آل_یاسین
.
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نقد_وهابیت
#امام_شناسی
#امامت
#عصمت
🍃 #معنای_عصمت_چیست؟!
👈🏼 چرا #پیامبر_اسلام صلی الله علیه وآله #استغفار میکردند؟
🔘 حجتالاسلام #سید_محمد_یزدانی