Sokhanrani_1403-07-18 [mahdisalahshour_ir]_1.mp3
20.61M
🎧 #سخنرانی
استاد سید حسین مومنی
📆 چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳
.
💢 مقام شفاعت #حضرت_معصومه سلاماللّهعلیها
🌸 «یا فاطِمَةُ اشفَعِی لِی فِی الجَنَّةِ؛ فَإنَّ لَکِ عِندَ اللَّهِ شأناً مِنَ الشَّأنِ»[1]
💠 ای فاطمه معصومه! برای من در بهشت شفاعتکن که تو نزد خدا دارای شأن و منزلت والایی هستی.
✍️ شیخ عباس قمی رحمةاللهعلیه می فرمایند:
🔸 در عالم رؤیا میرزای قمی را دیدم؛ از او پرسیدم آیا اهل قم را حضرت معصومه سلاماللهعلیها شفاعت میکند؟
🔸 میرزای قمی ناراحت شد و فرمود: چه گفتی؟ سؤالم را مجدد تکرار کردم و او پاسخ داد: «شفاعت اهل قم با من است؛ حضرت معصومه سلاماللهعلیها، تمام شیعیان جهان را شفاعت خواهد کرد.»[2]
📚 [1]. بحارالانوار، جلد 99، صفحه 267
📚 [2]. مردان علم در میدان عمل، ج 3، ص 36.
.
.
#مناجات
گوشهای از معنای «مُبَدِّلَ اَلسَّيِّئَاتِ بِالْحَسَنَات» بودنِ اهلالبیت علیهمالسلام ...
در نقلی آمده است:
🔹 سیّد حِمیَری روزی در کوچههای مدینه راه میرفت؛ در حالی که کوزهای از شراب با خود به همراه داشت، ناگهان با امام صادق علیهالسّلام مواجه شد.
🔸 حضرت [ با اینکه میدانستند او در کوزه چه به همراه دارد ] از او پرسیدند: ایحِمیَری! در کوزه چه داری؟ حِمیَری گفت: یابنرسول الله! شیر در کوزه به همراه دارم!
🔹 امام صادق علیهالسّلام فرمودند: مقداری از آن شیر را در کف دست من بریز! پس کوزه را خَم کرد و با تعجب دید مقداری شیر از کوزه به کف دستان مبارک حضرت ریخته شد. در این هنگام حضرت از او سؤال کردند:
📋 مَنْ إمٰامُ زَمانِك؟
🔻امام زمانت کیست!؟
🔖 سیّد حِمیَری گفت:
📋 ألَّذِي حَوَّلَ الخَمْرَ لَبَناً.
🔻 امام زمان من کسی است که شراب را (برای حفظ آبرو از محبّانش) تبدیل به شیر نمود!
📝 بِکُمْ أَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ
وَ فَرَّجَ عَنَّا غَمَرَاتِ الْکُرُوبِ
وَ أَنْقَذَنَا مِنْ شَفَا جُرُفِ الْهَلَکَاتِ
وَ مِنَ النَّارِ...
📚تنقيح المقال،مامقانی،ج۱۰ ص۳۱۳
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل
ج01_درسنامهشرحکتابعیوناخبارالرضاعلیهالسلام.pdf
953.4K
#عیون_اخبار_الرضا_علیه_السلام
#درسنامه_عیون
#فیش_منبر
#درسنامه_کتاب_عیون_اخبار_الرضا
👈🏼 #دهه_ی_سوم_ربیع_الاول_1446_ق
مهر ۱۴۰۳شمسی
#ربیع_الاول1446
👈🏼 جلسهی اول
📚 مطالب مطرح شده:
۱. مقدّمهیاوّل: اهمیت یادگیری احاديث اهلبیت علیهمالسلام
_ مصداق ثقلین
_ روایات اهلبیت، همان روایت رسولخدا صلیاللهعلیهوآله
_ اهلبیت علیهمالسّلام حافظ دین
_ احیاء امر اهلبیت علیهمالسلام به نشر احادیث
۲. مقدّمهیدوم: درایت در روایات اهلبیت علیهمالسلام
_ معنای درایه
_ حدیث امامصادق علیهالسلام
_ دانش فقهالحدیث
۳. مقدّمهیسوم: شناختی اجمالی ازمرحومشیخصدوق
_ آثارشیخصدوق
۴. مقدّمهیچهارم: دربارهی کتاب عیوناخبارالرضاعلیهالسلام
_ احاديث/ترجمهها/شروح/در مدحکتاب/محتوایکتاب/انگیزه تألیف
۵. مقدّمهیپنجم: دربارهی دولت شیعی آلبویه ووزیرش صاحببنعباد
_ احیایشعائرشیعی/داشتنوزیرانشیعی/نامحاکمانشیعی/روابط با علمای شیعه
۶. مقدّمهیششم: کلمات علما دربارهی مرحومشیخصدوق
🔆 #مطالبنابدرمنبر
.
ج02_درسنامهشرحکتابعیوناخبارالرضاعلیهالسلام.pdf
908.4K
#عیون_اخبار_الرضا_علیه_السلام
#درسنامه_عیون
#فیش_منبر
#کتاب_عیون_اخبار_الرضا علیه_السلام
👈🏼 #دهه_ی_سوم_ربیع_الاول_1446_ق
مهر ۱۴۰۳شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #ربیع_الاول1446
👈🏼 جلسهی دوم
📚 مطالب مطرح شده:
درساوّل: اهمیت شعرگفتن و کارکردن برای اهلبیت علیهمالسّلام
* نکتهی اول: چرا شعرگفتن برای اهلبیت علیهمالسلام اهمیت داشته و دارد؟!
* نکتهی دوم: شعرایی که در دفاع از اهلبیت علیهمالسّلام شعر سرودند
_ کمیتبنزیاداسدی
_ ابونواس
_ فرزدق
_ دعبل خزاعی
* نکتهی سوم: شعرایی که دربارهی إمام عصر علیهالسلام شعر سرودند
_ سیدحیدرحلی
_ سیدرضاهندی
_ دعبل خزاعی
_ بهاءالدین اربلی
* نکتهی چهارم: توضیحی پیرامون کتاب الغدیر
* نکتهی پنجم: نمونهای از اشعار فارسی در مدح امام امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام
🔆 #مطالبنابدرمنبر
.
ج03_درسنامهشرحکتابعیوناخبارالرضاعلیهالسلام.pdf
684.3K
#عیون_اخبار_الرضا علیه_السلام
#درسنامه_عیون
#فیش_منبر
🌿 #درسنامه_کتاب_عیون_اخبار_الرضا_علیه_السلام
👈🏼 #دهه_ی_سوم_ربیع_الاول_1446_ق
مهر ۱۴۰۳شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #ربیع_الاول1446
👈🏼 جلسهی سوم
📚 مطالب مطرح شده:
درسدوّم: بیوگرافی زندگی حضرت ثامنالحجج علیهالسلام
* نکتهی اوّل: دروغ بستن بهامام علیهالسلام
* نکتهی دوّم: نمونهای از احادیث دروغین
* نکتهی سوّم؛ علت نامگذاری حضرت، به"رضا" علیهالسلام
* نکتهی چهارم: ولایتعهدی امامهشتم علیهالسلام
* نکتهی پنجم: اهداف مأمون ملعون از اینکار(ولایتعهدی)
* نکتهی ششم: چرا حضرت رضا علیهالسلام ولایتعهدی را پذیرفتند؟!
* نکتهی هفتم: صورت عهدنامه مأمون ملعون بهخط خود در ولایتعهدی امامهشتم علیهالسلام
_ آنچه پشت عهدنامه بهخط امام رضا علیهالسلام نوشته شد
🔆 #مطالبنابدرمنبر
.
.
_ #شور_حضرت_معصومه علیه السلام
_کربلایی #حسین_ستوده
[بند اول]
دلم کبوترشه
اینجا مملکتِ رضا و خواهرشه
مهمون فاطمه اس اونی که محضرشه
از اینجا هم میگم مزارِ فاطمه چون
معصومه اس اون که انعکاس مادرشه
ببند دخیلت رو
به چادر بانو
که رشته ی مهر و
نمیبُره بانو
جانه جانانه، مرکزِ ایرانه
اذن دخولش ذکر رضا جانه
انقده دل به، برادرش بسته
پرچمش رو به سمت خراسانه
مددی یا معصومه
🖤🖤
[بند دوم]
گرهگشای منه
این بیبی زینبِ امام رضای منه
گنبد طلاش فانوسِ شب های منه
وقتی گره میوفته توی کار دلم
تهران به قم فقط برو بیای منه
نگاش و دوست دارم
که چاره ی درده
دلم تو ایوونش
بهشت و حس کرده
حرمش بازه، مرکزِ اعجازه
واسه ی شعر هام قافیه پردازه
انقده خوبه، انقده خانومه
بردنِ اسمش روزم و میسازه
#وفات_حضرت_معصومه
.👇
.
🔰مباحثی درباره #زبانحال (بخش اول)
🔹گونههای شعر رثایی
قرائت عاطفی و بیان مراثی اهلبیت یکی از پربسامدترین نمونههای شعری در ادب پارسی است. کمتر دیوان شاعر ولاییسرا را میتوان یافت که در آن نمونه مرثیهای ارائه نشده باشد. حتی برخی شاعران که بهسختی میتوان آنان را ولاییسرا و حتی آیینیسرا نامید، تجربیات مرثیهسراییشان درباره اهلبیت را در میان آثارشان گنجانده و به رخ مخاطبان کشیدهاند.
سه شیوه در بیان مراثی اهلبیت میان شاعران مرسوم است:
۱. روایتگری
۲. وصف حال
۳. زبان حال
در این بخش و به اقتضای سخن، بهاختصار به تبیین هر یک میپردازیم:
1️⃣ روایتگری (#شرح_حال)
روایتگری و شرح حال، نوعی تاریخ منظوم یا مقتل منظوم است که کاملاً با تاریخ مطابق است و شاعر در آن صرفاَ نقش «راوی» دارد و ناقل سخن دیگران است. در این شیوه، شاعر در بیان نکات، دخل و تصرفی ندارد و احساسات خود را در آن وارد نمیکند.
در این نوع شعری، نقل قول واقعی «زبان قال» به کار گرفته میشود. (ص۲۰۱)
سنایی در حدیقة الحقیقه (ق۶)، فدایی مازندرانی (ق۱۳) و بسیاری دیگر از شاعران از این شیوه بهره بردهاند. نمونهای از سرودههای استاد غلامرضا سازگار را که با این شیوه سروده شده است، مرور میکنیم:
شنیدم علی آن ولیّ خدا
-که جان جهان باد او را فدا-
نظر کرد در خانۀ خویشتن
به اشک حسین و به رنگ حسن،
دل حضرتش گشت بحر ملال
بپرسید از فاطمه شرح حال
بگفتا: سه روز است یامرتضی
که اینان نخوردند قوت و غذا
ولیّ خدا از سرا شد برون
دل عرشیاش بود دریای خون
غم دل به معبود خود عرض کرد
یکی دِرهم از دوستی قرض کرد
ببین لطف و آقایی و داد را
به ره دید افسرده مقداد را
بگفتش: چرا هستی افسردهحال؟
چرا سخت غرقی به بحر ملال؟
بگفتا: بوَد چار روز تمام
که ماندند اطفال من بیطعام
علی گفت این غصّۀ سینهسوز،
تو را چار روز است و ما را سه روز
به این دِرهم ای یار نیکوسِیَر
تو هستی در این دم سزاوارتر...
(نخل میثم، ج۴، ص۱۷۹)
2️⃣ #وصف_حال
نوعی بیان حسّی است با هدف ترسیم حالات شاعر یا شخص دیگر. در این نوع بیان، شاعر افکار، عواطف، برداشتها و تأثّرات روحی خود را باز میگوید. زبان حال در این نوع شعر راه ندارد، زیرا شاعر از حقایق سخن میگوید یا حالات خود را وصف میکند یا به بیان واقعیات موجود میپردازد. (ص۲۱۸)
دارد دل و دین میبرد از شهر شمیمی
افتاده نخ چادر او دست نسیمی
تسبیح دلم پاره شد آن دم که شنیدم
با دست خودش داده اناری به یتیمی
حتی اثر وضعی تسبیح و دعا را
بخشیده به همسایه، چه قرآن کریمی!
در خانۀ زهرا همه معراج نشینند
آنجا که به جز چادر او نیست گلیمی
ای کاش در این بیت بسوزم که شنیدم
میسوخت حریم دل مولا، چه حریمی!
آتش مزن آتش، در و دیوار دلش را
جز فاطمه در قلب علی نیست مقیمی
حالا نکند پنجره را وا بگذاریم
پرپر شود آن لالۀ زخمی به نسیمی
سیدحمیدرضا برقعی
(قبله مایل به تو، ص۳۴)
3️⃣ #زبان_حال
در این شیوه شعری، شاعر به نمایندگی از شخص دیگری سخن میگوید و زبان گویای او میشود. زبان حال، بیتردید نوعی بیان دروغین است که در عین غیرواقعی بودن، مخالف رضای حق و قوانین شرع نیست، چرا که در حکم دروغی شاعرانه و ادبی است. (ص۲۲۸)
به بیان دیگر، زبان حال بیانی فرضی، مجازی و غیرحقیقی، درباره امری است که زمینه بروز آن، عقلاً امکان دارد هرچندممکن است رخ نداده باشد. (ص۱۳۲)
این شکل سرایش از دو شکل پیشین به مراتب عاطفیتر، شاعرانهتر و تاثیرگذارتر است.
(ادامه دارد...)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشاره: در نگارش این بحث، بهرههای فراوانی از نظرات استاد ارجمند آقای مرتضی سلیمانی بردهام و بسیاری از مطالب را عیناً از کتاب ایشان نقل کردهام. مطالعه کتاب ارزشمند ایشان (زبان حال و کارکرد آن در ادبیات عاشورایی) ابواب جدیدی در باره «زبان حال» در ذهن من گشود؛ مطالعه کتاب ایشان- که اتقان علمی آن اثبات شده است و در شمار معدود آثار علمی در حوزه ادب و هنر ولایی است- به مخاطبان ارجمند توصیه میشود. جهت رعایت اصل امانتداری، در جایجای این بحث با ذکر شماره صفحه، به این کتاب استناد شده است.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر دوم)
#الی_الحبیب
.
«۱»
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل
🔹تسبیحِ گریه🔹
توان واژه کجا و مدیح گفتن او؟
قلم قناری گنگیست در سرودن او
کشاندنش به صحاریِ شعر ممکن نیست
کُمیتِ معجزه لنگ است پیش توسن او
چه دختری، که پدر پشت بوسهها میدید
کلید گلشن فردوس را به گردن او
چه همسری، که برای علی به حظّ حضور
طلوع باور معراج داشت دیدن او
چه مادری، که به تفسیر درس عاشورا
حریم مدرسۀ کربلاست دامن او
بمیرم آن همه احساس بیتعلق را
که بار پیرهنی را نمیکشد تن او
دمی که فاطمه تسبیح گریه بردارد
پیام میچکد از چلچراغ شیون او
از آن ز دیدۀ ما، در حجاب خواهد ماند
که چشم را نزند آفتاب مدفن او
📝 #غلامرضا_شکوهی
#شعر
#الی_الحبیب
.