eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
630 ویدیو
844 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔻 در محافلي كه به مناسبت ولادت يكي از معصومين (ع) و يا عيدي از اعياد تشيع برگزار مي گردد، ذاكرين اهلبيت(ع) با روشي مسرّت بخش به انجام مراسم مي پردازند. طبیعتاًَ در این محافل بایستی با استفاده از مظاهر مباح شادی برای شاد برگزار کردن مجلس استفاده نماییم و از دچارشدن به حواشی لغو و خدای نکرده مکروه و حرام بپرهیزیم. یکی از ابزار شادی که در محافل مولودی به کار می رود، کف زدن است، که اگر به صورت لهوی و مناسب مجالس لهو و لعب انجام شود و انسان را از یاد خدا غافل کند، جایز نیست ؛ و باید دقت کنیم که باعث غفلت از صلوات نشود؛ چنانکه حضرت آیت الله سیستانی می فرماید: «باید سعی شود در مجالس مذهبی (کف زدن) جای صلوات را نگیرد.» در ضمن در مساجد و حسینیه ها، برگزاری مجالس با صلوات بهتر از کف زدن است چنانکه حضرت آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: «(کف زدن) در مساجد و حسینیه¬ها ترک شود.» البته به نظر می رسد(کف زدن در محافل شادی) با رعایت اصول، جزء امور مباح باشد، چرا که من باب مثال در فتوای مقام معظم رهبری آمده است: «در مجالس مذهبی و اعیاد بهتر است با اذکار شریفة صلوات و امثال آن مجلس را گرم کنند.» که از این فتوا عدم جواز کف زدن استنباط نمی شود. و یا حضرت آیت الله فاضل لنکرانی می فرمایند: «کف زدن در اماکن مذهبی و در مجالس مربوط به اهل بیت(ع) در صورتی که هتک تلقی گردد جایز نیست و همینطور است سوت زدن و هورا کشیدن.» که طبق این فتوا عدم جواز در صورتی است که کف زدن هتک تلقی شود، که غالبا در محافل مذهبی این حالت به وجود نمی آید. البته ناگفته نماند برخی از مراجع در کل کف زدن را جایز ندانسته اند که بایستی مقلِّدین این مراجع عظام نسبت به ترک این عمل دقت فرمایند. مثلا حضرت آیت الله وحید خراسانی می فرمایند: «کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه علیهم السلام بنابر احتیاط واجب جایز نیست.» جمع بندی: به عنوان جمع بندی باید بگوییم، هر فرد ملزم به تبعیت از مرجع خویش می باشد و بایستی با توجه به فتوای او عمل کند، و چون استنباط کلی ما در موضوع کف زدن مباح بودن آن با رعایت اصول و شرایط می باشد، فلذا نبایست قشر جوان را به بهانه عمل به کار بهتر از این امر منع کرد ؛ چراکه به صرف بهتر بودن عملی نمی توان کسی را بدان مجبور ساخت و به جوانان بگوییم چون نماز شب از خواب بهتر است، حتما بایستی نماز شب بخوانید... در ضمن منافاتی ندارد که در محافل شادی با رعایت اصول و دچار لهو نشدن کف بزنیم و صلوات هم که کار بهتر است جایگاه خود را داشته باشد. 🔷 .
. 🔊 ۲ 🔻 چهارچوب كلي مجالس مولودی و اعیاد در محافل شادي کلیت برنامه داراي چارچوبي است كه معمولا به شرح زیر برگزار می گردد ؛ لازم به ذکر است، این چهارچوب روش کلی جاری است که ممکن است استثنائاتی داشته باشد و به اصطلاح ما وحی منزل نیست. 1. بسم الله و جملات عربي شروع مجلس؛ 2. توسل و عرض ادب به امام زمان(عج)؛ 3. شعر مناسبت؛ 4. شرح عيد؛ 5. سرود و شور؛ 6. دعا ومناجات پايان مجلس؛ 1. بسم الله و جملات عربي شروع مجلس طبیعتا مجلس بایستی با نام و یاد خدا آغاز شود تا ثمربخش باشد، پس از بسم الله گاهی جملات عربی ارئه می شود که می تواند عرض ادب به ساحت مقدس آل الله باشد و یا عبارات مناجاتی و... نمونه: بسم الله الرحمن الرحيم أللهُمَّ صَلِّ عَلي فاطِمَةَ وَ أَبيها و بَعْلِها و بَنيها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فيها بِعَدَدِ ما أحاطَ بِهِ عِلْمُک. نكات قابل ذكر: • بعد از بسم الله و قبل از شروع جملات عربي از مستمع چند صلوات بگيريد تا جو مجلس متعادلتر شود . • اين قسمت بايد با توجّه به زمان در اختيار انتخاب شود و در صورتيكه زمان محدود است(محافل سنتي) به بسم الله و يك جمله مختصر اكتفا شود. • جملات عربي ابتدايي را حتي المقدور دكلمه اي و بدون آهنگ و سبك بخوانيد ؛ چراكه با آهنگ خواندن گاهي ايجاد حزن مي كند. • جملات عربی از جهت تحریر و کشش خیلی کشیده نشود. 🔷 .
. 🔊 ۳ 🔻 (عج) با توجه به اینکه هر تفضلی که قرار است به ما برسد از مسیر حضرت مهدی(عج) است و امام زمان و قطب دایره امکان ـ که معرفت و انتظار ظهورشان رأس امور ماست ـ آن حضرت می باشند، بهتر است حسن ابتدا و حسن ختام مجالس ما با توسل و عرض ادب به ایشان صورت بگیرد. نکته قابل ذکر اینکه در محافل شادي توسل شعري به امام زمان(عج) مرسوم نيست و عرض ادب در حد عبارات مذكور در نمونه هاي ذيل، كفايت مي كند. نمونه1: اللهم كن لوليك ... نمونه2: يا رَبَّ الْحُسَيْن بِحَقِّ الْحُسَيْن إشْفِ صَدْرَ الْحُسَيْن بِظُهورِالْحُجَُّه نمونه3: يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقين 🔷 .
. 🔊 ۴ 🔻 پس از توسل و عرض ادب به امام زمان(عج)، شعر مرتبط با مناسبت شادي ارائه مي گردد ؛ که در محافل شادی بسیار حائذ اهمیت است و محوریت کار معرفتی مجلس را به دوش می کشد. با توجه به مناسبت از چهار نوع شعر مي توانيد در اين قسمت استفاده نمایید: الف) در این اشعار شاعر صرفاً به شرح عيد و حال و هوای آن و اتفاقاتی که در آن شب رخ می دهد مي پردازد و حالت زمین و زمان و موجودات را در بیانی شاعرانه به تصویر می کشد؛ نمونه: ميلاد حضرت علی(ع) هستی امشب تا سحر اختر شماری می کند خواب هم در دیده ها شب زنده داری می کند باد اعجاز نسیم نو بهاری میکند خاک را از اشک خود مُشک تتاری میکند چاه زمزم اشک شوق از دیده جاری میکند کعبه چشمش در ره است و بیقراری میکند چشم بگشوده که صاحب خانه آید در حرم باغبان روح با ریحانه آید در حرم 🔷 .
. 🔊 ۵ 🔊 🔻 ب) در این اشعار شاعر علاوه بر شرح عيد و حال و هوای آن و اتفاقاتی که در آن شب رخ می دهد، به مدح و ستایش معصوم مربوط به عید می پردازد. نمونه: در ولادت حضرت زهرا (س) الا مکه امشب چه زیبا شدی چو روی محمد دل‌آرا شدی به چشم پیمبر به چشم علی بهشت خدای تعالی شدی در و دشت و کوهت دل‌آرا شده کـه چشمت قدمگـاه زهرا شده خدیجه زهی دختر آورده‌ای سراپای پیغمبر آورده‌ای شگفتا که بهر رسول‌خدا نه دختر فقط، مادر آورده‌ای چه قابل سر ما فدایش شود پـدر گفـت بابا فدایش شود 🔷 از ذاکرین و مدرسین بااخلاص جامعه مداحی کشور .
. 🔊 ۶ 🔊 🔻 ج) در این اشعار شاعر علاوه بر شرح عيد و مدح و ستایش معصوم مربوط به عید، اشاره مختصري به مرثيه می نماید. نمونه:ميلاد امام حسین(ع) بوی گل از سپیده می آید اشگ شوقم زدیده می آید همه سیّاره گان همه افلاک تا سحر سجده می برند به خاک آیه ی نور زینت فلک است سوره ی فجر بر لب مَلَک است نه فلک باغ نرگس اند امشب اختران ماه مجلس اند امشب انبیا اشگ شوق می بارند همه سوی مدینه رو آرند شب جشن و سرورِ خلق و خداست شب میلاد سیّد الشّهداست شجر طور اهل بیت است این سوره ی نور اهل بیت است این مهر او تا ابد به ذمّه ی ماست بعد حیدر ابوالائمّه ی ماست مصحف اولیاست اعضایش بوسه گاه نبی سرا پایش به چه خوش گفت سیّد الکونین که حسین از من است و من زحسین وجه او وجه کبریای من است خون او عّلت بقای من است فُلک دین را نجات داد حسین به محمّد (ص) حیات داد حسین لب خشک اش حیاتِ آب بود بعد حیدر ابوتراب بود مصحف کلّ انبیا بدنش صلوات خدا به زخم تنش 🔷 .👇