eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
614 ویدیو
840 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 شرح فراز نهم 🔅 (( و جلّت و عظمت مصیبتک فی السماوات علی جمیع اهل السماوات )) و بزرگ و عظیم شد سوگواری تو در آسمان ها بر تمامت اهل آسمانها. 🔴 الف) اخبار و روایات رسیده در ذکر تاثر و بکاء ملائکه عموما و جبرئیل خصوصا: 🔷🔸در کامل الزیارة از ابان بن تغلب نقل می کند امام صادق علیه السلام: همانا چهار هزار ملک فرود آمدند و می خواستند در رکاب حسین (علیه السلام) کارزار کنند اذن به ایشان داده نشد ، بازگشتند به آسمان تا اذن بگیرند و هبوط کردند در حالتی که حسین (علیه السلام) کشته شده بود از این رو ایشان نزد قبر او هستند پریشان حال و آشفته مو و گرد آلود. 🔷🔸در بحار از محاسن برقی روایت فرموده از امام صادق (علیه السلام): خدای تعالی موکل نموده به حسین (علیه السلام) ۷۰ هزار ملک که صلوات می فرستند بر او هر روز ، آشفته و غبار آلود از وقتی که کشته شد تا هر وقت که خدا بخواهد. ♦️و فراوان و در حد تواتر است احادیث دیگری که بر این مضامین دلالت دارند . 🔴 ب) اخبار رسیده در آثار و انقلابات که در فلک و فلکیات بر آن مصیبت عظمی روی داد: 🔶🔹در کامل الزیارة روایت می کند که امیرالمومنین علی (علیه السلام) در مسجد کوفه این آیه مبارک تلاوت می فرمود " عمل بکت علیهم السماء و الارض و ما کانوا منتظرین " ناگاه حسین (علیه السلام) از دری از درهای مسجد وارد شد . امام فرمود: اما اِن هذا سیقتل و یبکی علیه السماء و الارض . 🔶🔹در امالی و عیون از ریان بن شبیب نقل شده که امام رضا (علیه السلام) فرمودند: آسمان های هفتگانه و زمین ها بر حسین (علیه السلام) بگریستند. 🔶🔹در کامل الزیارة است که داوود بن فرقد از صادق آل محمد (علیه السلام ) نقل میکند که فرمودند : سرخ شد آسمان در قتل حسین یک سال و فرمود : گریست آسمان و زمین بر حسین بن علی (علیه السلام) یک سال و بر یحیی بن زکریا، و گریه او سرخی اوست. ♦️اخبار در این مضامین فراوان است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم - بخش اول 🔅 (( فلعن الله اُمة اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت )) پس خدا دور کند از رحمت خود جماعتی را که تاسیس اساس ظلم و جور بر شما اهل بیت نمودند. 🔸فاء: بر ای تفریع است و داخل بودن حکم سابق در جمله بعد را افاده میکند. 🔹لعن: به معنی طرد و تبعید است. 🔶🔹 لعن از طرف خدا: به معنی طرد از مقام قرب و تبعید از جوار رحمت است. 🔷 لعن از طرف مردم : به معنی دعا و سبّ است. 🔸اُمّة: به معنی گروه و جماعت است . 🔹تاسیس: بنیاد نهادن است. 🔺اساس: بنیاد است. 🔴 ظلم: در اصل لغت ، به معنی وضع چیزی در غیر موضع خودش است.( این وجه قوی تر است) 🔺در النهایة آمده است: اصل ظلم ، عدول از طریق است . 🔺ظلم گاه به معنی نقص و گاه به معنی منع هم می آید. ⚫️ جور: در اصل، به معنی عدول از طریق است . 🔺به معنی تَعَدّی نیز است. 🔶🔷اهل البیت: منصوب به اختصاص است. 🔺🔸مراد از بیت، بیت رسالت و نبوت است. چون معرفه به الف و لام عهد است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم - بخش دوم🔅 ⬛️ مراد از آن امت که تاسیس اساس و بنیاد ظلم کردند: ▪️۱) یا عموم آنهایی هستند که در روز وفات پیامبر (ص) هنوز جسد مبارک را حمل نکرده و غسل نداده ، به طلب ریاست باطل ؛ رو به سقیفه بنی ساعده گذاشته ، مخالفت با نصوص و آیات مشهود و شنیده شده ، نمودند . و خلافت را از خانواده وحی و تنزیل (اهل بیت پیامبر) ربودند و بردند ، که اگر حق را تمکین میکردند و به اهلش می سپردند و خود تصرف نمی کردند ، عدل روی زمین فراگیر میشد و شوکت اسلام ، کفر را در هم می کوبید. ▪️ ۲)محتمل است که مراد اُمّة همان شخصی باشد که موسس آن بدعت بوده و اول کسی بوده که در سقیفه بیعت کرده است. و از این جهت علماء عامه گفته اند : اجماع بر خلافت فلان (ابوبکر لعنة الله علیه) به بیعت فلان (عمر لعنةالله علیه) منعقد شد و پیروی از او (ابوبکر لعنةالله علیه) بر جمیع مسلمین واجب شد. و در صحاح ایشان وارد شده که امیر المومنین علیه السلام و بنی هاشم و جماعتی از خواص صحابه: زبیر، عمار، سلمان، حذیفه، ابوذر، و ... در طول حیات فاطمه زهرا سلام الله علیها، بیعت نکردند و با این وجود اجماع به بیعت همان یک نفر منعقد شد و متابعت واجب شد در نتیجه سوختن خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها ، برای حفظ نظام امت و صلاح خلق برایشان جایز بود اگه چه علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهم السلام در آن خانه بودند. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم- بخش سوم🔅 ⬛️ جواز لعن بر آن جماعت ، که ظلم در حق آل محمّد نموده و تاسیس این اساس کردند: ◾️ ۱) از آیات قرآن میتوان استفاده کرد: عمومات لعن بر ظالمین و کاذبین در قرآن بسیار است و اثبات این عناوین برای آن طائفه ، آسان است . بلکه رجوع به اخبار و آثار ، قاطع به ظلم و افتراء آنها و اینکه از دین برگشتند و به آخرت پشت پا زدند . خدای تعالی در قرآن می فرماید:" ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخرة و اعد لهم عذابا مهینا" ◾️ ۲) ضمیمه اخبار صحاح اهل سنت: ▪️. در صحیح بخاری وارد است که پیغمبر فرمود:" فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّي ، فَمَن أغضَبَها أغضَبَني ." پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : " فاطمه ، پاره تن من است . هر كه او را به خشم آورَد ، مرا به خشم آورده است." ▪️. در صحیح مسلم به یک طریق روایت کرده که پیامبر فرمود: "إنَّمَا ابنَتي بَضعَةٌمِنّي ،يُريبُني ما رابَهاويُؤذيني ما آذاها" پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در باره فاطمه عليهاالسلام ـ :" دخترم ، پاره تن من است . نگرانى او ، نگرانى من است و آزردن او ، آزردن من است" ▪️. در صحیح ترمذی حدیث کرده که پیامبر فرموده :" انما فاطمه بضعة منی یوذینی مااذاها و ینصبنی ما انصبها" 🔺ما حصل مضمون این اخبار از سه صحیح این است: فاطمه پاره ی تن من است. غضب او غضب من است. اذیت او اذیت من است. تعب او تعب من است. رنجوری او رنجوری من است. ▫️ از این قبیل اخبار در منابع اهل سنت زیاد است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور
🔅 شرح فراز دهم - بخش چهارم🔅 ❇️ مراد از اهل بیت چه کسانی هستند؟ ۱) ⚜ خصوص آل عباست(علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام) ؛ چنانچه در آیه تطهیر موافق نقل فریقین (شیعه و سنی) چنین است. ۲) ⚜ خصوص ائمه اثنی عشر(۱۲ امام علیهم السلام) ؛ چنانچه در روایات تمسک و وجوب متابعت آمده است و معصومی غیر از این ۱۴ نفر بالاجماع نیست. ۳) ⚜ مطلق قرابت با رسول (ص) ؛ چنانچه در اخبار و روایات مودت بالجمله ، اعانت، تعظیم و تکریم وارد شده است. و ایشان کسانی هستند که صدقه بر آنها حرام شمرده شده است. (سادات) ✳️ در این فراز از زیارت( فراز دهم) هر سه معنی جایز است. ✅ اولویت در معانی اول و دوم است. 🔰 اگرچه مخاطب سید الشهداء علیه السلام است ولی با ورود به صیغه جمع و مخاطب قرار دادن همه اهل بیت علیهم السلام منافات ندارد،(علیکم اهل البیت) چنانکه در زیارت جامعه می خوانیم "یا ولیَّ الله" با اینکه مخاطب واقعی یک نفر است اما به همه ائمه معصومین علیهم السلام خطاب کرده است. 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور
🔅 شرح فراز یازدهم 🔅 (( و لعن الله اُمة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها )) ترجمه: خدا لعنت کند گروهی را که دفع کردند شما را از مقام خودتان و دور نمودند شما را از مراتب ریاستی که خدا شما را در آنها مرتبت نموده است. 🔹دفع: دور کردن و راندن. 🔸مقام: در اصل مکان قیام است. 🔹ازاله: دور کردن است. 🔸رتوب(رتبه): ایستادن و ثبات. ▫️ترتیب یعنی هر چیزی را به جای خود ایستاده کردن. ⚫️ مراد از دفع از مرتبه و اخراج از مقام الهی: ⬅️ تمکین نکردن از ریاست ظاهری و ولایت صوری است نه حقیقت امامت و واقع خلافت چرا که آن قابل غصب نیست و هزار مرتبه بالاتر از آن است که دست مخالفین به آن برسد و آن منصبی الهی و کمالی نفسانی است و درجه ای است وهبی(هدیه و عطاشده) 🔻🔺این فراز از زیارت مساوی این فقره از دعای صحیفه سجادیه هست که امام سجاد علیه السلام فرمودند: " اللهم ان هذا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضع امنائک فی الدرجة الرفیعة التی خصصتهم بها قد ابتزّوها " 👈 این ابتزاز و ازاله و دفع ظاهری ⬅️همه ناشی از عدول صحابه در قرن اول است که با ظلم به اهل بیت علیهم السلام و آتش زدن خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها و با مخالفت علی علیه السلام و بغض حسنین علیهم السلام، منافات نداشت. بلکه با تغییر کلیه فروع و اصول احکام و نابودی اساس شریعت مقدس اسلام منافی نیست، چنانچه از تامل در اخبار صحیحه ایشان روشن میشود. این جمله در دست صحابه و تابعین جاری شده که در حق آنها روایت شده است: "خیر القرون قرنی ثم القرن الذی یلیه ، فکیف بقرون لاحقة و اعصار التابعة" یعنی؛ اگر حال قرن اول و دوم که خیرُ القرون است چنین شد ، پس حال قرون و اعصار بعدی که هر روزه حالشان در تبدیل و امرشان در تنزل است چگونه خواهد شد.؟ ((یعنی تا این حد احکام را در همان قرن اول و دوم بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دگرگون کرده بودند که تابعین و صحابه خودشان زبان به اعتراف گشودند.)) 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور
🔅 شرح فراز دوازدهم🔅 ((و لعن الله الممهدین لهم بالتمکین مِن قتالکم)) ترجمه: خدا لعنت کند گروهی را که تهیه اسباب و تمهید(فراهم کردن مقدمات) امور قاتلین شما را کردند تا بدان وسیله متمکن(بهرمند) از پیکار با شما شدند. ◼️ تمهید: 🔹از مهاد: به معنی بساط و فراش 🔸ویا از مهد : به معنی گهواره ؛ گرفته شده است و این هردو راجع به اصل واحدند. در اساس البلاغة نوشته : ⤵️ 🔳 تمهید : به معنی توطئه و تسهیل امر و اصلاح (که مراد در امثال این مواقع (جنگ) است) ◼️ تمکین : به معنی اقدار (توانمند سازی)و متمکن ساختن ▪️باء در بالتمکین: برای سببیت است. 🔴 قتال: به معنی کشتار کردن و پیکار نمودن است. ⚫️ مقصود از ممهدین: شامل کسانی است که از اولِ کار، تسهیل راه ، توطئه و مقدمه چینی در کار و تهیه اسبابِ ظلم ، نمودند. 👈 چرا که اگر اینها این طریقه را باز نمیکردند، آنها (قاتلان سیدالشهداء) راه به این ظلم نمی یافتند. این از صحیح ترین وجوه برای ممهدین هست.✔️ 📙منبع: شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور .
. 🔅پیوند دو نهضت حسینی و مهدوی در زیارت عاشورا 📜 عهدنامه ی وفاداری به امامت و میثاق نامه ی مشارکت با اهل بیت علیهم السلام است، یاری ایشان در دو نهضت و قیام بزرگ سرخ حسینی و سبز مهدویست.✌️این دو نهضت الهی که هر دو نقطه ی عطفی در تمدن و مکتب تشیّع و تاریخ بشریت است برای محو ظلم و تاریکی و در کنار آن بسط عدالت و نورانیّت رقم می‌خورد. ✅یعنی همان جوری که امام حسین (ع) برای اصلاح دین جدشان قیام کردند امام زمان هم برای اصلاح دین قیام خواهد کرد. همان جوری که مردم در دوران امام حسین افت معنویت📉 داشتند و با بدعت ها و خرافات افت غیرت دینی❌ ایجاد شده بود و امام باید با کمک یاران خود اصلاح امور می کرد و احیاء می کرد آن دین رسول الله را، لذا این کار را هم امام زمان دارد انجام می دهد. ☝️نکته ای که هست این است که نهضت سرخ حسینی که آغاز حرکت جهادی از سوی اهل بیت و یاران⚔ ایشان برای تحقق آرمان های الهی بود، هر چند به ظاهر به شکست انجامید اما از نظر تفکر همچنان پویا، زنده و فعال است و فرجام این حرکت جهادی ان شاءالله به نهضت سبز مهدوی🌟 ختم خواهد شد و پیروزی جهانی نهضت سبز مهدوی که قیام الهی در دوره ی پایانی قطعه ی تاریخ بشر است، کاروان بشریت👥 را به دوره ای روشن و نورانی از تاریخ وارد می کند. ✅شما نگاه کنید اکثر جریانات اصلاحی که در دوران امروزی اتفاق می افتد متأثر از فرهنگ امام حسین انقلاب می کنند و با نگاهی سبز منتظر امام زمان می مانند و انقلاب خودشان را نگه می دارند. ✍زیارت عاشورا شرح حال قیام جهادگران جان برکف برای احیای اصلاح دین و احیای امر به دین است. میان دو نهضت سرخ و سبز پیوندی زیبا و 🔄دوسویه برقرار است و کسی که زیارت عاشورا می خواند با الهام گرفتن از درس جهاد و شهادت در مکتب عاشورا خودش را مهیای شرکت در قیام مهدوی و زمینه سازی برای ظهور امام زمان☀️ می کند و آماده است از همه ی بدکاران و ستمگران انتقام بگیرد. 🔸در دو جا از زیارت عاشورا در این خصوص می خوانیم: ◀️«أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى‌ اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ ...» ◀️«وَ أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارَكُمْ مَعَ إِمَامٍ هُدًى ..»  👆در اینجا عملا خودمان را با این رویکرد بین جریان امام حسین (ع) و امام زمان (ع) پیوند می دهیم. یعنی هویت مکتب شیعه و آغاز انجام این دو، ریشه در واقعه‌ی جریان غدیر و عاشورا و مهدویت دارد که در 📖متن زیارت عاشورا هم به جریان غدیر، هم عاشورا و هم مهدویت اشاره می کند و قیام امام زمان حلقه ی تکمیل کننده ی نهضت عاشوراست. زیارت عاشورا به نوعی در کنار ذکر القاب امام عصر✨، حرکت اصلاحی آن حضرت و ارتباط تنگاتنگ دو قیام الهی را کاملا نشان می دهد که ما باید اینها را توجه کنیم. 👤کسی که زیارت عاشورا می خواند دارد به نوعی فرهنگ امام حسین (ع) را با فرهنگ مهدوی گره می زند و خود را مطیع امام دوران خودش می داند. ان شاءالله که بتوانیم مطیع دوران امام خودمان باشیم و بتوانیم بستری برای فرج امام زمان (ع) آماده کنیم. 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
آداب ظاهری محرم و عاشورا ، سیاه پوشی و ... است. اما باطن آدابِ عاشورا این است که بواسطه ی عاشورا ما
. منظور از ذبح عظيم کيست؟ ذبح عظيم، لغتاً يعني ذبيح يا مذبوح بزرگ و بزرگوار. اين ترکيب وصفي يک بار در قرآن مجيد به کار رفته است:« وفديناه بذبح عظيم؛ «به عوض او، ذبح عظيمي را پذيرفتيم.»(1)در داستان حضرت ابراهيم‌ که در خواب ديد بايد فرزندش اسماعيل را قرباني کند، در قرآن مجيد در سوره صافّات گفته شده است: هنگامي که با او به مقام سعي و کوشش رسيد، گفت: «پسرم! من در خواب ديدم که تو را ذبح مي‌کنم، نظر تو چيست؟» گفت «پدرم! هر چه دستور داري اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهي يافت،هنگامي که هر دو تسليم شدند و ابراهيم جبين او را بر خاک نهاد،او را ندا داديم که: اي ابراهيم!آن رؤيا را تحقق بخشيدي (و به مأموريت خود عمل کردي)!» ما اين گونه، نيکوکاران را جزا مي‌دهيم!اين مسلما همان امتحان آشکار است!ما ذبح عظيمي را فداي او کرديم،و نام نيک او را در امتهاي بعد باقي نهاديم»!(2) غالب مفسّران شيعه و اهل‌سنّت در اين جا گفته‌اند که مراد از «ذبح عظيم»، «کبش» (قوچ) است و به گفته علاّمه طباطبايي چون اين ذبح به امر الهي است «عظيم» ناميده شده است؛ وگرنه خود ذبح، في نفسه عظيم نبوده است. بعضي از مفسران شيعه از جمله ملا محسن فيض کاشاني در تفسير صافي، سيد هاشم بحراني در تفسير برهان، حويزي در تفسير نور الثقلين، و مرحوم مجلسي در بحار الانوار، طبق حديثي که در عيون اخبار الرّضا روايت شده است، نقل کرده‌اند که در اين جا مراد از «ذبح عظيم» حضرت امام حسين( عليه السلام) است که از ذريه ابراهيم‌( عليه السلام) است و او قرباني عظيمي بود که جانشين ذبح اسماعيل قرار گرفت. ترجمه حديث از اين قرار است: «عبد‌الواحد بن محمد بن عبدوس نيشابوري که در نيشابور عطار بود، در سال 352 نقل کرد که گفت اين حديث را از محمد بن علي بن قتيبه نيشابوري شنيدم که او نيز از فضل بن شاذان شنيده بود که گفت شنيدم از حضرت رضا( عليه السلام) که مي‌فرمود: چون خداوند به حضرت ابراهيم‌ دستور داد که به جاي ذبح اسماعيل، قوچي که فرستاده بود، ذبح کند، ابراهيم‌ در دل آرزو کرد که کاش فرزندش اسماعيل را به دست خود قربان کرده بود و امر به ذبح قوچ به او نشده بود، تا دلش همچون دل پدري که فرزندش را ذبح کرده به درد آيد و سزاوار والاترين درجات اهل ثواب که در مصائب صبر مي‌کنند، بگردد. خداوند ـ عزّوجلّ ـ به او وحي کرد که اي ابراهيم محبوب‌ترين خلق من نزد تو کيست؟ گفت: يا رب هيچ آفريده‌اي از آفريدگانت براي من محبوب‌تر از حبيبت محمّد( صلي الله عليه و آله و سلم)‌ نيست. خداوند وحي کرد که يا ابراهيم آيا او عزيزتر است يا خودت؟ پاسخ داد:او عزيزتر است. خداوند پرسيد: فرزند او براي تو عزيزتر است يا فرزند خودت؟ پاسخ داد: فرزند او. فرمود: قرباني شدن فرزند او به‌ظلم و ناحق به دست دشمنانش بيش تر دل تو را به درد مي‌آورد يا کشته شدن فرزندت به دست خودت در راه طاعت من؟ پاسخ داد: قرباني شدن او به دست دشمنانش برايم دل آزارتر است. خداوند فرمود: اي ابراهيم گروهي که گمان مي‌کنند که از امّت محمّد(صلي الله عليه و آله و سلم) هستند، فرزندش حسين( عليه السلام) را بعد از او از سر ظلم و عدوات مي‌کشند؛ همچنان که گوسفندي را بکشند و با اين کار، مستوجب غضب من مي‌شوند. ابراهيم از اين سخن بي‌تاب شد و دلش به درد آمد و اشک به ديدگان آورد. خداوند بار ديگر به او وحي کرد که اي ابراهيم، جزعِ تو را بر فرزندت ـ اگر او را کشته بودي ـ با جزعت برحسين( عليه السلام) و قتل او، فديه و معاوضه مي‌کنم، و براي تو رفيع‌ترين درجاتي که ثواب صبر بر مصائب است، قرار مي‌دهم، و اين همان است که فرمود: وفديناه بذبح عظيم(3) بنابراين طبق نقل برخي از روايات و مفسرين مراد از ذبح عظيم در آيه107سوره صافات امام حسين ( عليه السلام) است که در صحراي کربلا در روز عاشورا به شهادت رسيد. پي نوشتها: 1. صافات/ 107. 2. صافات/ 107 ـ 102 3. برگرفته از منابع زير: ملامحسن فيض کاشاني، تفسير صافي. حويزي، نور الثقلين. بحراني،البرهان في علوم القرآن. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 12، ص 5ـ 124. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص209. .
. فرازی از زیارت مفجعه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلامُ عَلیکِ یا أُمُّ المَصائِبِ یا زَینَب وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ ... السَّلامُ عَلی مَن تَهَیَّجَ قَلبُها لِلحُسَینِ الْمَظْلُومِ الْعُرْیـانِ، الْمَطْرُوحِ عَلَى الثَّرى، سلام بر ام المصائب (مادر مصیبتها) زینب کبری ... سلام بر بانویى كه دلش از جاى كنده شد براى حسین مظلوم كه با تنى برهنه بر خاك افتاده، وَ قـالَتْ بِصَوْت حَزین: بِاَبی مَنْ نَفْسی لَهُ الْفِداءُ، بِاَبِى الْمَهْمُومُ حَتّى قَضى بِاَبِى الْعَطْشـانُ حَتّى مَضى، بِاَبی مَنْ شَیْبَتُهُ و (در آن حال) با صدایى غمگین گفت: پدرم به فداى كسى كه جانم به قربانش، پدرم به قربان آن كه با دلى پر اندوه از دنیا رفت، پدرم فداى كسى كه لب تشنه شهید شد. پدرم به قربان كسى از محاسنش تَقْطُرُ بِالدِّماءِ ،اَلسَّلامُ عَلى مَنْ بَكَتْ عَلى جَسَدِ اَخیها بَیْنَ الْقَتْلى، حَتّى بَكى لِبُكائِها كُلُّ عَدُوّ وَ صَدیق، وَ رَأَى النّـاسُ خون می چكید.سلام بر كسى كه گریست بر بدن برادرش در میان كشتگان تا آنجا كه از گریه او هر دشمن و دوستى گریست و مردم دُمُوعَ الْخَیْلِ تَنْحَدِرُ عَلى حَوافِرِها عَلَى التَّحْقیقِ، اَلسَّلامُ عَلى مَنْ تَكَفَّلَتْ وَاجْتَمَعَتْ فی عَصْرِ عاشوراءَ بِبَناتِ رَسولِ اللهِ اشک خیل را دیدندکه به راستی بر صورتهایشان جاری بود. سلام بر كسى كه سر پرستى كرد و گرد آورد در عصر عاشورا دخترانِ رسول وَ اَطْفـالِ الْحُسَیْنِ، وَ قـامَتْ لَهَا الْقِیـامَةُ فی شَهـادَةِ الطِّفْلَیْنِ الْغَریبَیْنِ الْمَظْلُومَیْنِ، اَلسَّلامُ عَلى مَنْ لَمْ تَنَمْ عَیْنُها لاَِجْلِ خدا و كودكان حسین (ع) را و قیامت براى او برپا شد در شهادت دو طفل غریب و مظلوم ، سلام بر كسى كه چشمش به خواب نرفت حِراسَةِ آلِ رَسُولِ اللهِ فی طَفِّ نَیْنَواءَ ، وَ صارَتْ اَسیراً بِیَدِ الاَْعْداءِ ، اَلسَّلامُ عَلى مَنْ رَكِبَتْ بَعیراً بِغَیْرِ وَطاءِ، بخاطر نگهبانى از خاندان رسول خدا در سرزمین نینوا،و به دست دشمنان اسیر گردید. سلام بر بانویى كه بر شتر بى جهاز سوار گشت وَ نادَتْ اَخیها اَبَاالْفضْلِ بِهذَا النِّداءِ : اَخی اَبَا الْفضْلِ! اَنْتَ الَّذی اَرْكَبْتَنی اِذا اَرَدْتُ الْخُرُوجَ مِنَ الْمَدینَةِ، و برادرش ابوالفضل را اینگونه ندا كرد: برادرم! ابوالفضل، تو بودى كه مرا سوار مى كردى وقتى مى خواستم از مدینه بیرون روم. اَلسَّلامُ عَلى مَنْ خَطَبَتْ فی مَیْدانِ الْكُوفَةِ بِخُطْبَة نـافِعَة حَتّى سَكَنَتِ الاَْصْواتُ مِنْ كُلِّ نـاحِیَة، اَلسَّلامُ عَلى سلام بر كسى كه سخنرانى كرد در میدان شهر كوفه ; سخنرانى سودمندى كه آرام شد صداها از هر سو. سلام بر كسى مَنِ احْتَجَّتْ فی مَجْلِسِ ابْنِ زِیاد بِاحْتِجاجات واضِحَة، وَ قـالَتْ فی جَوابِه بِبَیِّنـات صـادِقَة، اِذْ قـالَ ابْنُ زِیـاد كه در مجلس پسر زیاد استدلال كرد با دلائل آشكار و گفته هاى او را با دلایل روشن و درست پاسخ داد، آنگاه كه ابن زیاد لِزَیْنَبَ سَلامُ اللهِ عَلَیْها ؛ كَیْفَ رَاَیْتِ صُنْعَ اللهِ بِاَخیكِ الْحُسَیْنِ؟ قـالَتْ: مـا رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلاًً ... به زینب (س) گفت: چگونه دیدى كار خدا را نسبت به برادرت حسین (ع) ؟ فرمود: ندیدم جز زیبایى ... فرازی از زیارت [مفجعه] حضرت زینب کبری (س) .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا