eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
624 ویدیو
842 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
در قسمتی از صحبتهام به وضعیت ناراحت‌کننده‌ ی بین گروه‌ها و جریانات نامزدهای انقلابی پرداختم واقعا ناراحت کننده‌س فلان لیست انتخاباتی و طرفدارانش اون یکی لیست رو دارن تخریب میکنن، اون یکی هم جواب بدتر میده. هردوهم انقلابین یه وقتی طرف مقابلمون اصلاح‌طلبه، حتی اونجاهم باید نقد منصفانه کرد نه تخریب ناجوانمردانه. ولی الان دوستان انقلابی افتادن به‌جون هم و دارن ناجوانمردانه همدیگه رو میزنن. این خیلی بده و دودش تو چشم خودمون و کشورمون میره. مردم رو بدبین‌ میکنه و اثر عکس روی مشارکت داره. جالبه دشمن انتخابات رو بایکوت کرده و حرفی نمیزنه ما خودمون داریم میزنیم تو سرهمدیگه اگه چیزی برای عرضه دارید نشون بدید مردم خودشون تصمیم میگیرن و انتخاب می‌کنن. شماهم به طرفداران اینها و کسانی که همراهی میکنن در این تخریب‌ها تذکر بدید.
. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خلیفه گفتی رضی الله و برا سقیفه گفتی جدی گفتی یا بازم لطیفه گفتی؟ یاللعجب عفیفه گفتی ام مؤمنین به اون ضعیفه گفتی جدی گفتی یا بازم لطیفه گفتی؟ یاللعجب خنده‌داره ولی ،حقیقت اینه که اون خلیفه ی دروغی همیشه پا به فرار بود حتی وقتی که گفت ،من مسلمون شدم حقه بازی بود عقیده‌اش نبود و فقط شعار بود بز کوهی کجا، شیر خیبر کجا پای غزوه‌ها فقط امضای تیغ ذوالفقار بود مسند نشین علیه تو گزینه‌ها همیشه بهترین علیه مثل میثم سر من یه روز بره روی دار باز میگم فقط امیر مومنین علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گفتی مسیرِ مکتب اهل سقیفه بی‌نظیره دوباره نگی که خندمون می‌گیره یاللعجب گفتی دلیره اونی که جنگ احد رو کوه‌ها میره دوباره نگی که خندمو می‌گیره یا للعجب برو تاریخ بخون،خلیفت گفته که بی علی نمی‌تونست یه لحظه هم دووم بیاره همه عمرت اگه ،توی سجده باشی نمازت بی حب مولا واسه ما فرقی نداره میاد اون روزی که ،آقامون می‌رسه جسد اون دوتا رو از دل خاک‌ها در میاره فرمانروا علیه اون که سلطنت داره تو قلب ما علیه اعتقادمون اینه آره علی خدا نیست ولی خب زیباترین اسم خدا علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .👇
. 📗 زندگی‌نامه حضرت علی اکبر(ع) علی‌اکبر(ع) فرزند امام حسین(ع) و لیلی بنت ابی‌مرة است.(۱) او در زمان خلافت عثمان (خلافت: ۲۳ یا ۲۴-۳۵ق) به دنیا آمد.(۲) تاریخ دقیق تولد علی‌اکبر مشخص نیست.(۳) با این حال در مقتل مقرم، تاریخ تولد او یازدهم شعبان سال ۳۳ هجری ذکر شده است.(۴) از این‌رو در تقویم جمهوری اسلامی ایران نیز، ۱۱ شعبان به عنوان روز ولادتش، روز جوان نامگذاری شده است.(۵) سن او در هنگام شهادت، ۱۸، ۲۳ و ۲۵ نقل شده است.(۶) برخی محققان سن او را ۲۵(۷) و بعضی ۲۸ سال(۸) دانسته‌اند. در مقتل مقرم سن علی اکبر ۲۷ سال ذکر شده است.(۹) کنیه‌اش ابوالحسن است.(۱۰) بیشتر منابع قدیمی او را علی‌اکبر نام نهاده‌اند.(۱۱) تا از برادرش امام سجاد(ع)، متمایز شود.(۱۲) اما برخی همچون شیخ مفید(۱۳) و فضل بن حسن طبرسی(۱۴) لقبش را اصغر گفته و اکبر را لقب امام سجاد(ع) دانسته‌اند. برخی از نسب‌شناسان و تاریخ‌دانان، علی‌اکبر را بزرگترین فرزند امام حسین(ع) دانسته‌اند.(۱۵) محمد بن یعقوب کلینی حدیثی از امام رضا(ع) نقل کرده که حکایت از ازدواج علی‌اکبر و داشتن فرزندی به نام حسن دارد.(۱۶) در مقابل چنان‌که گروهی از نسب‌شناسان گفته‌اند از وی فرزندی نمانده(۱۷)و نسل امام حسین(ع) تنها از طریق امام سجاد(ع) ادامه پیدا کرده است.(۱۸) در یکی از زیارت‌نامه‌ها، چنین به علی‌اکبر(ع) سلام داده شده است: «صَلّى الله عَلَيْکَ وَعَلى عِتْرتِکَ وَأهْلِ بَیْتِکَ وَآبائِکَ وَأبْنائِکَ.» «سلام خدا بر تو و بر عترت و اهل بیت تو و پدران و فرزندانت.»(۱۹) که نشان از ازدواج و فرزند داشتن اوست. 📚منبع (۱) الارشاد، شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۳۵ (۲) الاعلام، زرکلی، ۱۹۸۸م، ج۴، ص۲۷۷ (۳) دانشنامه جهان اسلام، علی‌میر، «علی بن حسین» (۴) مقتل الحسین(ع)، مقرم، ۱۴۲۶ق، ص۲۶۷ (۵) تقویم رسمی کشور سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ص۴ (۶) دانشنامه جهان اسلام، علی‌میر، «علی بن حسین» (۷) دانشنامه جهان اسلام، علی‌میر، «علی بن حسین» (۸) وبگاه شفقنا، آیت الله یوسفی غروی: علی‌اکبر ۱۸ ساله و مجرد نبوده، بلکه در کربلا حدود ۲۸ سال داشته است (۹) مقتل الحسین(ع)، مقرم، ۱۴۲۶ق، ص۲۶۷ (۱۰) مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، ۱۴۰۸ق، ص۸۶ (۱۱) دانشنامه جهان اسلام، علی‌میر، «علی بن حسین» (۱۲) الاعلام، زرکلی، ۱۹۸۸م، ج۴، ص۲۷۷ (۱۳) الارشاد، شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۳۵ (۱۴) اعلام الوری، طبرسی، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۷۸ (۱۵) الطبقات الکبری، ابن سعد، دار الفکر، ج۵، ص۲۱۱؛ تاریخ الامم و الملوک، طبری، ۱۴۰۸ق، ج۵، ص۴۴۶ (۱۶) الکافی، کلینی، ۱۳۶۷ق، ج۵، ص۳۶۱ (۱۷) تاریخ الیعقوبی، یعقوبی، دار صادر، ج۲، ص۲۴۶ (۱۸) الطبقات الکبری، ابن سعد، دار الفکر، ج۵، ص۲۱۱ (۱۹) کامل الزیارات، ابن قولویه، نشر صدوق، ص۲۵۳ علیه السلام . ✅ مادر حضرت علی اکبر(ع) ليلی دختر ابی مرة بن عروة بن مسعود ثقفی است و عروة بن مسعود يكی از سادات اربعه در اسلام است و از بزرگانی بود كه رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم او را مثل صاحب ياسين كه قوم خود را به خدا دعوت كرد و او را كشتند و شبيه ترين مردم به عيسی بن مريم ناميدند. 📚منبع اولین شهید از بنی هاشم حضرت علی‌ اکبر(ع)، محمد حسین رفوگران، ص ۱۰ .💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸 💢 ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام 💢 حضرت علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین در سال 33 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. مادر بزرگوار وی لیلا دختر ابی مره است . لیلا برای امام حسین پسری آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا ، رویش روی رسول، گفتگویش گفتگوی رسول خدا ، هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا می نگریست، تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید "هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم"؛ به همین جهت روز عاشورا وقتی اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین چهره به آسمان گرفت و گفت " اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه... " . .
. عزت نفس علی اکبر(ع) مردی از شامیان، علی اکبر، فرزند حسین(ع) را که مادرش آمنه، دختر ابو مُرّة بن عُروة بن مسعود ثقفی بـود و مـادر آمـنه نیز دختر ابوسفیان بن حَرب (جد یزید) بود، فراخواند و گـفت: تـو بـا امیرمؤمنان (یزید)، خویشاوندی داری و به او نزدیکی. اگر بخواهی، ما به تو امان می‌دهیم و بـه هـرکجا که دوست داشتی برو! علی اکبر گفت: «بدان که به خدا سوگند رعایتِ خـویشاوندی پیـامبر خـدا(ص)، لازم تر از رعایت خویشاوندی ابوسفیان است.» سپس به او هجوم بُرد و چنین سرود: «من علی، پسـر حـسین بن علی‌ام. به خانه خدا سوگند که ما به پیامبر(ص) نزدیک تریم.» 📚منبع الأمـالی، شیخ صدوق، ص ۱۶۲ . بصیرت دینی علی اکبر(ع) هنگامی که کاروان امام حسین(ع) به منزلگاهی به نام «ثعلبیه» رسید، در آن جا امام حسین(ع) درحالی که سر بر روی زانو نهاده بود، انـدکی بـه خواب رفت و وقتی بیدار شد، فرمود: «شنیدم هاتفی می‌گوید: شما می‌شتابید و مرگ، شما را به سوی بـهشت مـی‌شتاباند.» در این هـنگام حضرت علی اکبر(ع) سؤالی بسیار تأمل برانگیز پرسید: «پدر جان! آیا ما بر حـق نیستیم؟» حضرت(ع) پاسخ داد: «آری پسـرم! بـه آن خـدایی که بازگشت بندگان به سوی اوست، ما در راه حقّ و عدالت و در اندیشه نجات و آزادی مردم و زنده ساختن حقوق پایمال شده آنان و شـرایط و روابـط آزادمنشانه و خداپسندانه هستیم و برای خدا این رنج‌ها را به جان می‌خریم.» حضرت علی اکبر(ع) پرسـید: «در این صورت پس چه باک از مرگ پرافتخار و شهادت در راه خدا؟!» 📚منبع بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۴۴، ص ۳۶۷ . عن كَثِيرِ بْنِ شَاذَانَ، قَالَ: شَهِدْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) وَ قَدْ اشْتَهَى عَلَيْهِ ابْنُهُ عَلِيٌّ الْأَكْبَرُ عِنَباً فِي غَيْرِ أَوَانِهِ، فَضَرَبَ يَدَهُ إِلَى سَارِيَةِ الْمَسْجِدِ فَأَخْرَجَ لَهُ عِنَباً وَ مَوْزاً فَأَطْعَمَهُ، وَ قَالَ: مَا عِنْدَ اللَّهِ لِأَوْلِيَائِهِ أَكْثَر. کثیر بن شاذان گوید:در محضر با سعادت امام حسین سلام الله علیه بودم؛ فرزندش علی اکبر نیز حضور داشت. آن آقازاده از پدر بزرگوارش انگور خواست و حال آنکه فصل انگور نبود؛ ناگاه امام حسین سلام الله علیه دست مبارک خود را بر ستون مسجد زد و از آن خوشه ای انگور و موز بیرون آورد و به فرزندش داد تا میل کند. آنگاه رو به من کرد و فرمود: آنچه در پیشگاه خداوند برای اولیای اوست بیش از این است. 📚دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص: 183. نوادر المعجزات، ص: 243. المعاجز، ج‏3، ص: 452 ........ در بین فرزندان بنی هاشم تنها به حضرت علی اکبر(ع) لقب (نَارِئُ القُرَی) داده اند. و این لقب به کسی گفته می شد که؛ بر بام خانه خود، شعله آتشی را بر می افروخت تا اگر مستمندی یا بیچاره ای و یا مهمانی که پناه ندارد، به سمت شعله های کرامت بیاید و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشیند. و این شخص، به قدری هیزم میهمان نوازی اش را زیاد می کرد که هر فقیر و درمانده ای از دورترین نقطه آن را می دید و نظرش را جلب می کرد.(۱) نقل است که؛ 📋《وَ لَم تُذكَر هَذِهِ المُكَرَّمَةُ مِن نَارِ القُرَى لِوَاحِدِِ مِن أَبنَاءِ الأَئِمَّةِ إِلَّا لِشَبِيَهِ رَسَوُلِ اللهِ(ع) عَلِيَّ الأَكبَرِ(ع)》 ♦️این لقب با کرامت نارئ القری به هیچ یک از فرزندان ائمه اطهار(ع) نسبت داده نشده است، مگر به حضرت علی اکبر(ع) که شبیه حضرت رسول اکرم(ص) بود.(۲) حضرت علی اکبر(ع) در بالای پشت بام منزل خود، آتشی می افروختند که در میان عرب، آن آتش به معنای این است که؛ در آن محل میهمانی است و هر فقیر و مسکین و غریبی در آن، راه دارد. واین نشان از سخاوت زیاد حضرت علی اکبر(ع) دارد. آن حضرت(ع) در دامان عمویش حضرت امام حسن مجتبی(ع)، کریم اهل بیت(ع) پرورش یافته بود، و حضرت(ع) مربی و معلم حضرت علی اکبر(ع) بوده است. تا جایی که در زیارت نامه علی اکبر(ع) می خوانیم؛ 📋《السَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ(ع)》 ♦️سلام بر تو ای پسر حسن(ع) و حسین(ع)!(۳) مغیره نقل می کند که معاویه روزی در بین کسانی که در مجلس او نشسته بودند، پرسید : 📋《مَن أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ؟》 ♦️در بین مردم، چه کسی لایق حکومت است؟ گفتند : شما لایق و سزاوارید! معاویه گفت : 📋《لَا! أَولَى النَّاسِ بِهَذَا الأَمرِ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ بنِ عَلِيِِّّ(ع) جَدُّهُ رَسَولُ اللهِ(ص)، وَ فِيهِ شُجَاعَةُ بَنِي هَاشِمِِ وَ سَخَاءُ بَنِي أُمَيِّةِ وَ زَهوُ ثَقِيفِِ》 ♦️نه! سزاوارترین مردم به حکومت، علی بن الحسین(ع) است که جدّ او رسول‏ خدا(ص) می ‏باشد و در او شجاعت بنی‏ هاشم، و سخاوت بنی ‏امیه و بزرگی و خوشرویی بنی ‏ثقیف جمع می‏ باشد.(۴) 📚منابع: ۱)مجمع البحرين یازجی، ج۱، ص۳۵ ۲)فرسان الهیجاء محلاتی، ج۱، ص۴۱۶ ۳)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۲۰۰ ۴)مقاتل الطالبيّين ابوالفرج اصفهانی، ص۵۲ .
. ❇️ علی اکبر(ع) شبیه‌ترین مـردم به پیامبر در روایتی دیگر چنین نقل شده است که حضرت علی اکبر(ع) پس از عبدالله بن مـسلم بـن عـقیل به مبارزه پرداخت و سپس امام حسین(ع) گـریست و فـرمود: «خداوندا! تو بر این قوم شاهد باش که اکنون پسر پیامبرت و شبیه‌ترین مـردم به او از جهت چهره و سیما و از جهت روش و منهاج و خوی و اخلاق به پیکار با آنان رفته است.» 📚منبع الأمـالی، شیخ صدوق، ص ۱۶۲ سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج ۳، ص ۳۲۶ ‌ 🟩 علی اکبر(ع) شبیه‌ترین فرد به اخلاق نبوی درباره شخصيت علی اكبر علیه‌السلام گفته شده كه وی جوانی خوش‌چهره، زيبا، خوش‌زبان و دلير بود و از جهت سيرت و خلق و خوی و شباهت رخسار، شبيه‌ترين مردم به پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود. 📚منبع منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ج ۱، ص ۳۷۳ . 🔰 حکایت زیبا و جانسوز مردی که در خواب رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را دیده بود و در بیداری ... در نقلی آمده است: 🔹روزی یک مرد مسیحی وارد مسجد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شد. مردم که او را در مسجد دیدند به او گفتند: تو مسیحی هستی! از مسجد خارج شو! مرد مسیحی به آنان گفت: شب گذشته در خواب، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت عیسی علیه‌السلام را دیدم. 🔸 حضرت عیسی علیه‌السلام به من فرمودند: به دستان مبارک خاتم الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله اسلام بیاور که به درستی پیامبر این امت است. من به دست او اسلام آوردم و اکنون آمده‌ام تا اسلام خود را با مردی از اهل بیتش تجدید کنم! 🔹 پس او را به محضر امام حسین علیه‌السلام آوردند. همین که به محضر حضرت رسید، خود را بر پای امام علیه‌السلام انداخت و شروع به بوسیدن پاهای آن حضرت کرد. بعد خوابی را که شب گذشته دیده بود، برای آن حضرت تعریف کرد. در آن هنگام سیدالشهداء علیه‌السلام فرمودند: 📋 أ تُحِبُّ اَنْ آتیکَ بِشَبیهِهِ؟ قالَ: بَلیٰ سَیّدی! 🔻آیا دوست داری کسی که شبیه به رسول‌ خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است را نزد تو بیاورم؟ گفت: بله، ای آقای من! 📋 فَدَعَی الحُسَینُ علیه‌السلام بِوَلَدِه عَلِیّ الاکبَر و کان اِذا ذاکَ طِفلٌ صَغیرٌ و قَد وَضَعَ عَلی وَجهِهِ البُرقَع فَجیء به الی اَبیه، 🔻پس امام حسین علیه‌السلام فرزندش علی اکبر را ندا داد؛ در آن زمان او کودکی بود و در حالی که بر صورتش نقاب انداخته بود، او را نزد پدر آوردند. 📋 فَلَمّا رَفَعَ الحسین علیه‌السلام البُرقَعَ مِن وَجهِهِ وَ رَآهُ ذلکَ الرَجُلُ وَقَعَ مُغمیٰ عَلَیه. 🔻هنگامی که سیدالشهداء علیه‌السلام نقاب را از روی صورت علی اکبر علیه‌السلام برداشتند و آن مرد او را دید، از هوش رفت. 🔹 حضرت فرمودند: آب به صورت او بپاشید! زمانی که به هوش آمد، سیدالشهداء علیه‌السلام به آن مرد فرمودند: ای مرد! آیا این پسر من، شبیه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است؟ مرد گفت: به خدا قسم آری! 🥀 امام حسین علیه‌السلام به او فرمودند: اگر تو چنین فرزندی داشتی و خاری به پای او می‌رفت، چه می‌کردی؟ مرد جواب داد: «می‌مُردم!»؛ در این‌جا بود که سیدالشهداء علیه‌السلام به او فرمودند: 📋 اُخبِرُکَ أنّی أریٰ وَلَدی هٰذا بِعَیني مُقَطَّعاً بِالسُیُوفِ إرباً إرباً ▪️اکنون به تو این خبر را می‌دهم که روزی این پسر را با چشمان خودم می‌بینم در حالی که با شمشیر بدنش را قطعه قطعه کرده‌اند... 📚ثمرة الاعواد، ج۱ ص۲۳۰ 📚مفتاح الجنة،نسخه‌خطی، ص۱۷۵ (با اندکی تفاوت)
✅ تربيت علی اکبر(ع) در دامان عمويش امام مجتبی(ع) و پدرش سيدالشهداء(ع) در كافی و فقيه و تهذيب در زيارتی از حضرت صادق عليه‌السلام روايت شده كه كنار قبر فرزند آن حضرت عليّ بن الحسين عليهم السلام كه نزد پای پدر مدفون است می‌روی و می‌گويی: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ أمِيرِالْمُؤمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ.» «سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند اميرالمؤمنين، سلام بر تو ای فرزند حسن و حسين.» شيخ صدوق رحمةالله عليه بعد از نقل اين زيارت می‌فرمايد: اين أصحّ زيارات نزد من است. گفته‌اند: برای اين فرزند امام حسن عليه‌السلام گفته شده كه چون امام مجتبی عليه‌السلام مربی و معلّم حضرت علی اكبر عليه‌السلام بوده است و در حديث آمده: «اِنَّما الْآباءُ ثَلاثَةٌ: مَنْ وَلَّدَكَ وَ مَنْ عَلَّمَكَ وَ مَنْ زَوَّجَكَ.» «پدر سه گونه است؛ آنكه تو را به دنيا آورد و كسی كه تو را تعليم نموده و ديگر پدر زن.» محدّث قمی می‌نويسد: در اين مدّتی كه آن حضرت در دنيا بود، عمر شريف خود را صرف عبادت و زهادت و اطعام مساكين و اكرام مسافرين و سعه‌ی در اخلاق و توسعه در ارزاق فرموده به حدی كه در مدحش گفته شده: «لَمْ تَرَ عَيْنٌ نَظَرَتْ مِثْلَهُ مِنْ مُحْتَفٍ يَمْشِي وَ لا ناعِلٍ.» «هيچ ديده‌ای مانند او نديده است، نه كسی كه پابرهنه راه می‌رود و نه كفش پوشيده.» و در زيارتش خوانده می‌شود: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ الْمُكَرَّمُ وَ السَّيِّدُ الْمُقَدَّمُ الَّذِي عَاشَ سَعِيداً وَ مَاتَ شَهِيداً وَ ذَهَبَ فَقِيداً فَلَمْ تَتَمَتَّعْ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ لَمْ تَتَشَاغَلْ إِلَّا بِالْمَتْجَرِ الرَّابِحِ.» «چگونه چنين نباشد آن جوانی كه اشبه مردم به رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم بود و آداب را از دو سيّد جوانان اهل بهشت اخذ نموده.» چنانكه عبارت زيارت مرويّه معتبره آن حضرت: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ» دلالت بر اين مطلب دارد.» 📚منبع منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ج ۱، ص ۳۷۵ . 🔹 علی اکبر(ع) شجاعت را از علی مرتضی(ع)به ارث برده بود علامه مجلسی نقل می‌كند: آن حضرت به هر جانب روی می‌آورد گروهی را به خاک هلاكت می‌افكند، «فَلَمْ يَزَلْ يُقاتِلُ حَتِّي ضَجَّ النَّاسُ مِنْ كَثْرَةِ مَنْ قَتَلَ مِنْهُم. وَ رُوِيَ اَنَّهُ قَتَلَ عَلي عَطَشِهِ مَأةً وَ عِشْرينَ رَجُلاً ثُمَّ رَجَعَ اِلي اَبيهِ … فَلَمْ يَزَلْ يُقاتِلُ حَتَّي قَتَلَ تَمامَ الْمَأتَيْنِ …» به قدری از آن لشكر كُشت كه از كثرت كشته به شيون آمدند و روايت شده علی اكبر عليه‌السلام با آن كه تشنه بود ۱۲۰ نفر را به درک واصل كرد، آن گاه نزد پدر بازگشت … دوباره به ميدان آمد و آن قدر جنگيد تا كشته‌ها به دويست نفر رسيد. 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ص ۴۳ .
🔹 علی اکبر(ع) شجاعت را از علی مرتضی(ع)به ارث برده بود علامه مجلسی نقل می‌كند: آن حضرت به هر جانب روی می‌آورد گروهی را به خاک هلاكت می‌افكند، «فَلَمْ يَزَلْ يُقاتِلُ حَتِّي ضَجَّ النَّاسُ مِنْ كَثْرَةِ مَنْ قَتَلَ مِنْهُم. وَ رُوِيَ اَنَّهُ قَتَلَ عَلي عَطَشِهِ مَأةً وَ عِشْرينَ رَجُلاً ثُمَّ رَجَعَ اِلي اَبيهِ … فَلَمْ يَزَلْ يُقاتِلُ حَتَّي قَتَلَ تَمامَ الْمَأتَيْنِ …» به قدری از آن لشكر كُشت كه از كثرت كشته به شيون آمدند و روايت شده علی اكبر عليه‌السلام با آن كه تشنه بود ۱۲۰ نفر را به درک واصل كرد، آن گاه نزد پدر بازگشت … دوباره به ميدان آمد و آن قدر جنگيد تا كشته‌ها به دويست نفر رسيد. 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ص ۴۳ ........ ✅ تربيت علی اکبر(ع) در دامان عمويش امام مجتبی(ع) و پدرش سيدالشهداء(ع) در كافی و فقيه و تهذيب در زيارتی از حضرت صادق عليه‌السلام روايت شده كه كنار قبر فرزند آن حضرت عليّ بن الحسين عليهم السلام كه نزد پای پدر مدفون است می‌روی و می‌گويی: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ أمِيرِالْمُؤمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ.» «سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند اميرالمؤمنين، سلام بر تو ای فرزند حسن و حسين.» شيخ صدوق رحمةالله عليه بعد از نقل اين زيارت می‌فرمايد: اين أصحّ زيارات نزد من است. گفته‌اند: برای اين فرزند امام حسن عليه‌السلام گفته شده كه چون امام مجتبی عليه‌السلام مربی و معلّم حضرت علی اكبر عليه‌السلام بوده است و در حديث آمده: «اِنَّما الْآباءُ ثَلاثَةٌ: مَنْ وَلَّدَكَ وَ مَنْ عَلَّمَكَ وَ مَنْ زَوَّجَكَ.» «پدر سه گونه است؛ آنكه تو را به دنيا آورد و كسی كه تو را تعليم نموده و ديگر پدر زن.» محدّث قمی می‌نويسد: در اين مدّتی كه آن حضرت در دنيا بود، عمر شريف خود را صرف عبادت و زهادت و اطعام مساكين و اكرام مسافرين و سعه‌ی در اخلاق و توسعه در ارزاق فرموده به حدی كه در مدحش گفته شده: «لَمْ تَرَ عَيْنٌ نَظَرَتْ مِثْلَهُ مِنْ مُحْتَفٍ يَمْشِي وَ لا ناعِلٍ.» «هيچ ديده‌ای مانند او نديده است، نه كسی كه پابرهنه راه می‌رود و نه كفش پوشيده.» و در زيارتش خوانده می‌شود: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ الْمُكَرَّمُ وَ السَّيِّدُ الْمُقَدَّمُ الَّذِي عَاشَ سَعِيداً وَ مَاتَ شَهِيداً وَ ذَهَبَ فَقِيداً فَلَمْ تَتَمَتَّعْ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ لَمْ تَتَشَاغَلْ إِلَّا بِالْمَتْجَرِ الرَّابِحِ.» «چگونه چنين نباشد آن جوانی كه اشبه مردم به رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم بود و آداب را از دو سيّد جوانان اهل بهشت اخذ نموده.» چنانكه عبارت زيارت مرويّه معتبره آن حضرت: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ» دلالت بر اين مطلب دارد.» 📚منبع منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ج ۱، ص ۳۷۵ .......... . 🩸 علیه‌السلام 🩸 🥀 طبری نقل می‌کند که روزی حضرت علی‌اکبر صلوات‌الله علیه، زمانی که فصل انگور نبود، از پدر بزرگوارش درخواست انگور کرد، امام حسین علیه‌السّلام در حالی که بر فراز منبر مسجد بود، به دیوار زد و با معجزه از دیوار انگور بیرون آورد. و این در حالی بود که همه شاهد این ماجرا بودند. 🥀 «شهدت الحسین بن علی علیهما‌السّلام و قد اشتهی علیه ابنه علی الاکبر عنبا فی غیر اوانه، فضرب یده الی ساریة المسجد فاخرج‌ له‌ عنبا و موزا فاطعمه، و قال: ما عند الله لاولیائه اکثر.  🥀 علی‌اکبر علیه‌السّلام از پدر بزرگوارش انگور طلب کرد. ناگاه امام حسین علیه‌السّلام با دست به کناره دیوار مسجد زد که انگور از آن خارج شد. پس فرزند خود را از آن خورانیده و فرمودند: اولیای الهی سهم‌شان بیش از این است... 📕 دلائل‌الامامة، طبری، صفحه ۱۸۳ ......... ابوالفرج اصفهانی از مغیره روایت کرد: روزی معاویه بن ابی سفیان به اطرافیان و هم نشینان خود گفت: به نظر شما سزاوارترین و شایسته ترین فرد امت به امر خلافت کیست؟ اطرافیان گفتند: جز تو کسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسیم! معاویه گفت: این چنین نیست. "اولی الناس بهذاالامرعلی بن الحسین بن علی جده رسول الله و ضیه شجاعه بنی هاشم و سخاه بنی امیه ورهو ثقیف" شایسته ترین افراد برای امر حکومت علی اکبر فرزند امام حسین علیه‌السلام است که جدش رسول خدا(ص) است و در شجاعت بنی هاشم سخاوت بنی امیه و زیبایی قبیله ثقیف را در خود جمع کرده است. (مقاتل الطالبيين، ص 78) . ( ): حضـرت علی اکبـر علیه ‏السلام مانند عمـوی بـزرگـوارش از سخی تـریـن افـراد بـه شمـار می رفت تـا آنجـا که "نـار القـری" می افروخت و از مـردمی که در بیابان ها مـَسکن و مـاوا نداشتنـد پذیرایـی می‏کـرد
14.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | مردم عزیز ما باید جهانی بیندیشند... ✅ کشور ما و ملّت ما در شرایط مداخله در نظم جدید جهانی قرار دارد. ما باید از این حقیقت گفت‌وگو کنیم و مردم را برای این آینده آماده کنیم. 💢 مردم عزیز ما باید جهانی بیندیشند و بدانند مشارکت در انتخابات، علاوه بر مسائل داخلی، به‌شدت در حوادث فراملی اثرگذار است. اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، وضعیت منطقه دگرگون می‌شود. راه اصلاح امور داخلی هم، همین عرصۀ حضور در انتخابات است. 🎙 حجت الاسلام میرباقری 📎 📎 📎
Kashani-14021124-DarseVafa-Hkashani_Com.mp3
32.94M
📋 درسِ وفا از 🎙 📆 سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ - شب علیه السلام - هیئت محترم ریحانة الحسین سلام الله علیها
. ✍ خطرناک؛ مثل تفکر بشیر حسینی برای جامعۀ مذهبی بنده الحمدلله با هیچ‌کس از عزیزان دست‌اندرکار معلّی خصومت شخصی ندارم. بعضی از این عزیزان را اصلا نمی‌شناسم، بعضی از آنها رفقای بنده هستند و به خوش‌فکری، دغدغه‌مندی و مؤمن و جهادی بودنِ آنها ایمان دارم، و بعضی از عزیزان هم که مثل آقاسیدمجید و آقاسیدرضا و آقامیثم و آقانجم‌الدین سروران نازنین بنده هستند که بارها و بارها با عزیزانم توفیق همکاری داشتم و خواهم داشت. پس اگر نکته‌ای عرض میکنم اصلا از روی غرض و مرض نیست. آقایان و خانم‌ها! ای تمام جامعۀ مذهبی! من اصلاً به آیتم‌ها و اتفاقات و جزئیات معلی کار ندارم. به فلان آیتم و فلان حرف و فلان حرکت، نقد وارد است یا نه اصلاً کار ندارم. حرف من فراتر از اینهاست. والله بالله تالله! نفوذ تفکر آقای بشیر حسینی در برنامه‌های مذهبی و هیئتی خطرناک است. این حرف را من خیلی سال پیش، بعد از نماهنگ دهه هشتادیا، بعد از اربعین شیطون‌بلا، بعد از رسانه‌ای شدنِ نوع ادبیات او نسبت به معارف دینی گفتم. بشیر حسینی یک تفکر رسانه‌ایِ محض دارد؛ بدون در نظر گرفتنِ مقتضیات هیئت و مداح و... . او فقط به فکر جذابیت و وایرال‌شدن است؛ بدون در نظر گرفتنِ هیچ چیز دیگر. شاید باور نکنید اما مطمئن باشید بشیر حسینی، امروز از بگومگوهای موافقان و مخالفان معلی راضی‌ست؛ اصلا هدف او همین بوده. چون این بگومگوها و اختلافات، باعث دیده‌شدنِ برنامۀ او و تفکر او می‌شود. آقایان و خانم‌ها! ای تمام جامعۀ مذهبی! امروز همۀ ما در بازیِ بشیر حسینی هستیم. چه عوامل برنامه، چه مجری و کارشناس‌ها که والله تاج سرِ من هستند، چه موافقان و چه مخالفان؛ همه در بازیِ این شخص هستند. از کلیپِ وایرال‌شدۀ پیش از شروع معلی تا کلیپ‌های وایرال‌شدۀ این روزها را مرور کنید تا متوجه شوید او فقط به فکر رسانه و رسانه‌ای شدن است و کار به هیچ ارزش و اقتضای دیگری ندارد. باز هم می‌گویم: نقد من به آیتم‌ها و صحبت‌ها و عوامل و کارشناسان و مجری و این جزییات نیست. نقد من، تفکرِ حاکم بر معلی‌ست؛ والسلام 🖋 ✍ ............. به نام خدا نقطه . سرِ خط حسینیه معلّی و ..... حسینیه معلّی برای توجیه بعضی از آیتم های خطایش مجبور شد حجج اسلام قرائتی و رفیعی را به عنوان بیان شادی در اسلام به کار گیرد . با انتقاد بجا و درست حاج محمود کریمی به قسمت هایی از حسینیه معلّی ، تهیه کننده این برنامه را بر آن داشت تا به کمک دو تن از روحانیون موجّه رفته و به توجیه برنامه های خود بپردازد . حاج محمود کریمی با انتقاد از اجرای سرودی که با فرازی از دعای ندبه ، اَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلا ... اجرا شد و با کف زدند همراه بود و نیز در جای دیگر که مجری گفته بود ، بالاخره یه کربلا شیطون بلا بریم ، مطالبی را در خطا و اشتباه حسینه معلّی بیان کرده بود که به ذائقه ی مجریان آن خوش نیامده است.. حجج اسلام آقایان قرائتی و رفیعی در باره شادی در اسلام سخنانی گفته اند ولی تفاوت بین شادی و مضحکه در اسلام را اشاره ای نکرده اند.. در آموزه های دینی داریم برای شادی کردن نباید دست به هر کاری زد ، یعنی وسیله هدف را توجیه نمی کند . یا آقای میثم مطیعی در داستانی از حضرت آقا نقل می کنند که ، معظم له فرمودند کف زدن چه اشکالی دارد . بله حضرت آقا فرمودند کف زدن اشکال ندارد اما نفرمودند کف زدن همزمان با خواندن اَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلا هم هیچ اشکالی ندارد . آیا ما مجازیم برای شاد کردن دیگران هرچیزی را بیان کرده و اجرا کنیم. آدرس غلط ، توجیه کار غلط است یا علی مدد ✍ .