اقتصاد فرهنگی
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پانزدهم ❗️ الزامات و اجباره
حتما بشنوید
مخصوصا خانمها و کسانی که در حوزه حقوق زنان کار می کنند.
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🎒بستن راه سفته بازی همین و بس
🔹آلمان با اجرای سیاست های اقتصاددانی به نام یالمار شاخت بعد از جنگ جهانی اول از کشوری بدهکار با اقتصاد ضعیف به قدرتی اقتصادی تبدیل شد
🌀مستند را ببینید👇
http://telewebion.com/episode/0xbe38211
سیاستهای که اجرا کرد چیزی جز بستن راه فعالیتهای غیرمولد نبود
👁️🗨️بخوانید👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2373
برای نجات اقتصاد ایران و دستیابی به #جهش_تولید هم بهترین راه حل این است که جلوی فعالیت های غیرمولد را بگیریم با مالیات بر عایدی سرمایه، با ممنوع سازی معامله سکه و ارز آزاد و ....
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از ایران قوی || سیدسجاد پادام
✅درباره جهش تولید با مشارکت مردم
🔹در رابطه با مردمی سازی و جهش تولید صحبت فراوان است اما اینجا به اختصار چند نکته کوتاه مرقوم میشود، اول اینکه این موضوع از دو منظر قابلیت پیگیری و تقویت دارد. یکی از منظر راهبردی و یکی از منظر تاکتیکی.
🔸منظر راهبردی منظر بلند مدت است و نیاز به تغییر نگرش سیاستگذار دارد. ما باید در منظر راهبردی تلاش کنیم #شرایط و سازوکاری فراهم شود که مردم مشارکتشان در اقتصاد واقعی بیشتر شود.
🔹منظور از مشارکت، نرخ مشارکت فعالیت اقتصادی مرسوم نیست، منظور این است که مردم سهامدار کسب و کار محل فعالیت خود باشند، البته منظور چیزی شبیه به سهام عدالت هم نیست، چون مردم در سهام عدالت با اینکه از طریق یک دبیرخانه و به صورت غیر مستقیم تاثیراتی از جنس انتصابات و ... دارند اما همچنان تاثیر موثری بر عملکرد شرکتها ندارند، ما فکر میکنیم از طریق توسعه بخش #تعاون میتوان و باید مردم را در تصمیمات کسب و کارهای محل فعالیت خود شریک کرد.
🔸مردم باید کسب و کار را از خود بدانند، تا سرنوشت کسب و کار برای آنها مهم باشد و سرنوشت آنها هم برای کسب و کار مهم باشد.
🔹در سرمايه داری همین مدل فعلی کسب و کارهایمان، تکریم انسانها اتفاقی است، اما در تعاون ما با فرایندی مواجه هستیم که انسان و کارگر در آن تکریم میشود، بنابراین از منظر راهبردی فکر میکنیم مشارکت مردم اینگونه در اقتصاد بیشتر شود و منجر به تقویت تولید و #علقه به تولید و اقتصاد کشور شود.
🔸اما از منظر تاکتیکی که از منظر نتیجه، منظر اقدامات کوتاه مدت ماست و باید بر این اساس دولت اقداماتی را در اولویت بگذارد که مردم بیشتری به سرمایه گذاری رغبت داشته باشند. مهمترین این اقدامات تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است که انصافا در دولت، وزارت اقتصاد به سختی برای تسهیل این مجوزها جنگیده است و امسال لازم است همه دستگاههای اجرایی تا حد ممکن تعارض منافع را کنار بگذارند و دسترسی مردم به مجوزها را تسهیل کنند.
🔸برخی اقدامات دیگر مانند امتناع از تصمیمات خلق الساعه در بخشنامه ها و... یا غیر جذاب کردن بازارهای موازی تولید که بدیهی هستند و الان نیاز به پرداختن ندارد.
🔹اما اقدامات دیگری که در کوتاه مدت میتوان انجام داد این است که دولت اگر یک کیکی در اختیار دارد تلاش کند این کیک به افراد بیشتری اصابت کند. برخی اینجا یک دوگان درست میکنند که ما منابع را بدهیم به یک بخش خصوصی قوی و بزرگ بهتر نیست تا اینکه بدهیم به هزار تولید کننده خرد؟ منظور بنده ایستادن میان این دوگان نیست.
🔸منظور این است که در وهله اول باید سازوکاری پیش بینی کرد که زنجیره های تولید در کشور تکمیل شود (جایی که ارزش افزوده و ظرفیت اشتغال فراوانی دارد) و در مرحله این کیک به گستره بیشتری از کسب و کارهای کوچک و متوسط رسانده شود.
🔹بعنوان مثال اگر دولت قرار است تسهیلاتی به تولیدکنندگان بدهد باید مقرراتی وضع شود که هر کسب و کار بیش از یکبار از تسهیلات دولت استفاده نکند، مقرراتی وضع شود که بخشی از این تسهیلات حتما به مجوز اولی ها داده شود، یا کارمندان دولت و بانکها خود از اخذ این تسهیلات ممنوع شوند تا این تسهیلات به کسب و کارهای بیشتری برسد و مردم بیشتری رغبت به حضور در تولید کشور پیدا کنند.
🔸البته همچنان تاکید میشود حرف اصلی در میان مدت همان اصلاح رویکرد راهبردی است و حتی اگر پیشنهادی اجرایی در این خصوص وجود داشته باشد، میتوان با استفاده از ظرفیت های موجود آن را به اطلاع مسولان ذیربط رساند تا تعاون نه به عنوان ضلع سوم بلکه به عنوان ضلع اصلی اقتصاد کشور بتواند جای خود را بین مردم باز کند.
@sspadam
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یوسف سلامی در سالگرد۳۴سالگی رهبری حضرت آقا به میان مردم رفت.. ببینید جالبه
فکر نمی کردم کلیپش اینقدر جالب باشه
#حضرت_آقا
🤲اللّهُـمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّـکَ الفَــرَج
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
یا علی جان...
لاف عبادت است، بدون ولایتت...
چون سجدههای کوفیِ بر تربیت حسین...!
#امیرالمومنین
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
#دروغ
هم قلب 🔃 حق است!
هم قلب ❤️ باطل...!
#لیبرالیسم #فریب_بزرگ
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
عشق است گرفتار به قلّابِ علی
مست است خُم از ساغر نایاب علی
دالان وجود است و نباشد جز او
لا حول و لا قوة الّا بعلی...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجتالاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی
۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمیگوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرحشده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالیکه امام خمینی (ره) در کتاب البیع میفرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد.
۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده میشود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایهداری نیست که با پنهانشدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع میدهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزههای آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آنها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسانها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمیکند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده میشود صرفا مباحث کارشناسی و محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد!
۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزههای شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمیتوان به سلاحهای پیشرفتهای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطهزنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟
۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزهکاریهای اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایهداری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالشهای روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روزافزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزهکاریهای اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی.
۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عدهای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به «تخصص» احترام گذاشتهایم؟ یا بیجهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کردهایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نهتنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمیکند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشههای اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم میسازد و ضمن تضعیف تلاشهای متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم میسازد.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
May 11
جهان دو روز و سپس روز زجر و پاداش است!
همان دمی که نهان نیست راز کس؛ فاش است
همان دمی که به میزان حیدر است اعمال
مسیر حق طلبان هم جدا زِ کلّاش است
همان علی که بجز حق سخن نمیگوید
همان که هر چه بگوید حدیث زهراش است
همان علی که به مهرش فقیر معتاد و...
همان که ظالم از او آه و ناله آواش است
خبر رسیده علی بار رحلتش بسته...
که روی هر چه حرامی دوباره بشاش است!
علی به عرش نشسته کنار حق اما
تمام حرف جهان بعد حیدر "ای کاش" است!
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔅قدرت تشخیص اولویتها
وجود مبارك سيدالموحدين علیهالسلام با اينكه باطن جامعه خراب بود حق ولايت خودشان را ترك كردند تا جهتگيری توحيدی باقی بماند و بتپرستی رسم نشود. وقتی هم حكومت دست خودشان آمد با حاكم بودن معاويه مخالف بودند و با آن میجنگيدند ولی با شريح قاضی نمیجنگيدند و دعوا نمیكردند. يا مثلا حكم حج تمتع در طواف النساء و حكم متعه عوض شده بود و حضرت میگفتند اين خلاف شرع است، ولی سر اين مطلب دعوا نمیكردند.
اين سؤال مهمی است كه چرا حضرت سر اين مطلب دعوا نمیكردند ولی سر مطلبی كه ابن عباس میگفت: «حالا با معاويه بساز تا بعدا او را عزل كنی» میايستادند و مخالفت میكردند. چرا در امر ولايت خودشان مدتها ساكت بودند ولی در مورد ولايت معاويه اينگونه مخالفت میكردند؟
وقتی این مطلب روشن شد مشخص میشود كه در شرايط مطلوب روحانيت در چه طبقهای از امور نباید کوتاه بیاید و در چه موضوعاتی بايد کوتاه بیاید؛ بايد كجا را بپذيرد و در چه زمانی چه چيزی را فدای چه چيز بكند.
◾️مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir