May 11
هدایت شده از پازلِ اقــتصاد 📊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دفاع جانانه وزیر آموزش و پرورش از کالایی کردن آموزش
🆔@Economy_tweet
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
📌دکتر سید علی مدنی زاده هستند، رئیس دانشکده اقتصاد شریف، در حال تدریس نظریه مقداری پول.
👈می گوید بنابر اقتصاد مدرن، اگر خودتان در خانه نان یا غذا درست کنید یا جارو کنید، در GDP حساب نمی شود ولی اگر نان یا غذا بخرید یا به خدمتکار بگویید جارو کند، در GDP حساب می شود و یکی از اشکالاتی که به GDP می گیرند همین است که تمام فعالیت های اقتصادی یک کشور نیست! و جوابش هم همین است که خب چاره ای نداریم! چیکار کنیم!
⚠برادر! اگر این اشکال را می دانید، پس باید به سیاست گذار هم تذکر بدهید که شاخص GDP معیار مناسبی برای مقایسه و ارزیابی فعالیت های اقتصادی یک کشور با کشورهای دیگر نمی باشد! نباید برای سیاست گذار با شاخص های اشتباه، تصویر ناقصی از اقتصاد ترسیم کرد.
💡برای کشور ما که فرهنگ خانواده و تامین نیاز خانواده درون آن، به مراتب از تمام کشورهای دنیا پر رنگ تر می باشد، شما نمی توانید از این شاخص برای مقایسه قدرت اقتصادی کشور ایران با کشورهای دیگر استفاده کنید.
〽بخشی از خدمات مادر در خانواده ایرانی را می توانید در تصویر مشاهده کنید.
⛔دوستان طرفدار اقتصاد مدرن!
بدانید اقتصاد یک پدیده فرهنگی نیز هست و شاخص های اقتصادی اقتصاد مدرن، در بیان آن ها عاجز هستند و معیار مناسبی نمی باشند و گاها سیاست گذار را به اشتباه می اندازند.
✍️🏻سیدمحمدکریمی
#اقتصاد_فرهنگی
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
#مخاطبین
چرا اربعین لذتبخش است؟
اربعین بزرگترین «نابازار» جهان است. مکاتب اقتصادی غالب در جهان امروز همه چیز را «کالا» میکنند و میفروشند. شیطان تمام عملهاش را پای کار اورده تا روابط «انسانی» را به روابط «پولی» تبدیل کند.
این اژدهای هفت سر زندگی همه ما مردم کره زمین را در چنبره گرفته. تقریبا حتی فکرش را هم نمیشود کرد که جور دیگری بشود زندگی کرد.
اما...
اربعین تمام این ساختارها، باورها، گنده گویی های دانشمندان اقتصاد! و... را نابود کرده است. عمله شیطان تا کی میتواند سکوت کند و به روی خود نیاورد؟ فعلا فقط امام حسین (ع) حریف این اژدها شده. حدود یک ماه در سال.
مهدی موعود این یک ماه را دوازده ماه خواهد کرد. عجل الله فرجه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اینهایی که امروز منافقانه پشت حضرت آقا اومدن بشناسید و فراموش نکنید
اینهایی که دیروز میگفتند آقا تحت تاثیر حرفهای این و آن است
و فردا میگویند نظر کارشناسی ما با آقا متفاوت است و حرف آقا غلط است
امروز اگر میگویند "نظر ما به نظر رهبری نزدیک است" فقط یک دلیل دارد. استفاده ابزاری از نظر آقا.
ما هیچ وقت نگفتیم ارز ترجیحی کالاهای اساسی نظر آقا بوده. حرف خودمان را زدیم. همان موقع این جماعت فکر میکردند نظر رهبری چیز دیگری است اما باز هم میگفتند باشد. ما کارشناسیم. حالا اینها به ما که نظر آقا برایمان فصل الخطاب است میگویند شما از رهبری سوءاستفاده میکنید. دنیای وارونهایست.
مرد باشید در همه موارد ولایتپذیری خودتان را ثابت کنید نه فقط جایی که نظر ولیّ جامعه با نظر شما یکی میشود.
اما در مورد ارز ترجیحی. کار لازم با کار خوب فرق دارد. کار لازم با کار عالی فرق دارد. کار اساسی همان بود که آقا فرمودند. دلارزدایی. تولید. جلوگیری از شکاف طبقاتی. جلوگیری از بنگاهداری بانکها و ...
دولتی که ضعیف است و میگوید من نمیتوانم جلوی قاچاق و فساد را بگیرم مثل پزشکی است که میگوید من نمیتوانم ترکش را از دست این شخص بیرون بیاورم فلذا آن را قطع میکنم. قطع دست لازم است اما کار درست و بهتر آن است که از برخورد ترکش جلوگیری کنید و در مرحله بعد ترکش را بیرون بیاورید. حفظ ارزش پول ملی و هدایت اعتبارات و جلوگیری از فسادها و قاچاق و... واجب بود. توانش را نداشتید حذف ارز ترجیحی لازم شد. خونریزی داشت باید جبران میکردید نکردید و کام مردم در اثر تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی تلخ شد.
فلذا استناد به یک جمله معترضه حضرت آقا دلیل نمیشود اندیشه اقتصادی رهبری را با تفکرات خود منطبق بدانید بلکه سعی کنید ذيل اندیشه ایشان اجتهاد کنید و همیشه مطیع باشید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از علی صمیمی
💠 زمینِ کَجْ، لازم های ناکافی..!
#ارز_ترجیحی
✍علی صمیمی
🔰 اگر رهبری را به عنوان یک ایدئولوگ انقلاب اسلامی قبول داریم در تحلیل بیانات ایشان نمیشود که جزء نگر بود. لازم است همه پازلها را کنار هم بچینیم تا به معنای درستی برسیم که با مجموعه سخنان مهم ایشان در تناقض نباشد.
🔰 رهبری بارها از لازم های متعدد برای اقتصاد مطلوب و زمینِ سیاستها سخن گفته اند.
✅ از پیوست عدالتِ هر تدبیر اجتماعی(۱۴۰۰/۰۶/۰۶)
✅ مراقب ساخت حقیقی انقلاب بودن مثل رفع تبعیض و فقر زدایی و..( 1387/09/24)
✅ تا تذکر شدید ضریب جینی که این همه شعار میدهیم پس کو!(۹۶/۳/۳۱)
💠 همه سیاستها ممکن است خوب و لازم باشند اما در زمینِ کج جز تلخی چیزی عاید کشور نکند کما اینکه اول امسال هم ایشان فرمودند تورم باعث تلخی کام مردم شد و آقای رئیسی نیز در جمع ائمه جمعه بر آن صحه نهاد.
✓ رهبری سرمایه گذاری مردم در برخی
شرکتهای بورسی را هم لازم دانستند!
✓ از خصوصی سازی حمایت کردند و آن
را لازم خواندند!
🔰اما تذکر ایشان را وقتی درمورد زمینِ کجِ اقتصاد که صاف کردنش لازم است را رها کنیم و همین لازمه ها را به تنهایی بگیریم بدون آن پیوست و قید و بندها..
دچار هفت تپه و دشت مغان و از دست رفتن سرمایه های مردم در بورس میشویم و بیراهه میرویم..
💠 دغدغه مندان عدالت در کشور اصلا روی سیاستها زوم نمیکنند کما اینکه نه در مورد مولدسازی نه ماجرای بنزین نه حذف ترجیحی کاری به اصل سیاست نداشتند که حالا محاکمه شوند بلکه روی زمین و زمینه این سیاستها اعتراض داشتند.
○ درمورد خصوصی سازی و مولدسازی گفتند دست آخر به خاطر "تبعیض در مالکیت و وضع نامطلوب حقوق و دستمزد" در کشور اموال نصیب جمع محدودی سرمایه دار میشود نه عامه مردم.
○ درمورد ارز ترجیحی هم گفتند با توجه به "وضعیت اشتغال و عدم رسایی حقوق و دستمزد و یارانه ها" تولید ضربه میخورد و تورم شکننده و تلخی تحمیل میشود که بجای 4قلم کالا 50 قلم افزایش پیدا میکند که شد.
⁉️چرا..چون زمینِ این سیاستها کج است..
شاید اگر در کشوری چون سوئد با زمینِ مناسب اقتصادی با فاصله حقوق و دستمزد نسبتا کم اجرا شود صرفه جویی و سود نصیب کشورش کند
اما اینجا ضربه میزند.
💢..ازاین بالاتر..
💠 گاه یک فتوای مقدس از یک آیت الله بدون در نظر گرفتن زمین و زمینه اقتصادی هم ممکن است مشکل ساز شود چه رسد به سیاستهای اینچنینی..
اینکه دریافت سود بانکی حرام است(اقلا آن مقدار که قدرمتیقن است) را درنظر بگیرید در چه محیطی صادر میشود.
○ 25 میلیون خانه خالی داریم و 20 میلیون خانوار (اگه همه صاحب خانه شوند هنوز خانه خالی موجود است) و حدود 32 میلیون مستاجر (8 میلیون خانوار)
🔚آنکه خانه را اجاره میدهد به قصد رهن و سود بانکی اجاره میدهد اما مرجعش اعلام حرمت میکند نتیجه آنکه بجای رهن، اجاره را بالا میبرد و زندگی مستاجر روزبه روز شکننده تر میشود.
..فتوا به ضرر مستضعفین تمام شد..
✅ قطعا این سخن بدین معنا نیست که سود بانکی حرام نیست اما لحاظ نتیجه ی فاسدش شاید فقیه را متوجه کند که میتواند مسائل مهمتری از جامعه مومنین (مثل تقسیم عادلانه منابع ثروت و وجوب صاحب خانه شدن مومنین به عنوان واجبات نظامیه) را بُلد کند و بزرگ جلوه دهد بعد سراغ سود بانکی هم بیاید.
..هر دو باهم..
💠@ali_samimi71
هدایت شده از آینه «عندلیب»
#هرشب_یکصفحه_قرآن
#نماز_جماعت
رسم خوبی که در مساجد وجود داره اینه که هرشب یک صفحه قرآن رو تلاوت میکنند و آدم رو متوجه آیات الهی می کنند.
☀️ترجمهی این آیه خیلی ذهنم رو درگیر کرد:
🔥خیلی سخته که #روز_قیامت همهی اون آدمهایی که به شیوههای مختلف ماها رو دنبال خودشون کشوندن و مدهای مختلف و عادتهای فکری و گفتاری و رفتاری گوناگون رو توی جامعه #ترویج کردند، کاملاً #نامردی می کنند و هیچی رو گردن نمی گیرند😳😳😳
❗️نه تنها گردن نمیگیرند بلکه از ما برائت و #بیزاری هم میجویند😭😭
👌دقت کنیم دنبال کی می ریم و از کی داریم تقلید می کنیم❗️
🔷 سورهی بقره، آیهی۱۶۶
#نامردها
https://eitaa.com/Ayeneee
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
💡دوستانی که میخوان از تعبیر «ثبات نرخ ارز» در کلام حضرت آقا استفاده کنند که پس با «تثبیت» فرق می کند، دقت بفرمایید که در سخنان ایشان هم «تثبیت» به کار رفته و هم «ثبات» و از «تثبیت قیمت ارز» نیز تمجید کرده بودند!😊
این سخن هم از ایشان هست:
"بعد هم مسئلهی حفظ ارزش پول ملّی است؛ اینکه این ارز همین طور افسار پاره کند و قیمتش روزبهروز بالا برود، چیز بسیار بدی است، این جزو کارهای کوتاهمدّت است که بایستی [مسئولین] انجام بدهند.
۱۳۹۹/۰۵/۱۰
بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان"
@jebhetse
کسانی که در مقابل حرف ولیّ جامعه از واژه علم استفاده میکنند هنوز از ابتدائیات علوم اجتماعی درک درستی ندارند.
وقتی از درستی و غلط بودن یک سیاست صحبت میکنیم یا از لازم بودن و خوب بودن آن حرف میزنیم اساسا بحث در حوزه مبانی ارزشی و عدالت است نه گزارههای اثباتی.
اینکه یک سیاست به دلائل مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و ..."خوب" ارزیابی شود هیچ ربطی به تعریف رایج از علم ندارد. اساسا نظریه عدالت است که اینجا ورود میکند و میگوید فلان سیاست درست بوده یا غلط و آن را ارزشگذاری میکند.
حال سوال این است که در مورد "تشخیص حکم عدالت" چه کسی نظرش ملاک است؟
من؟ شما؟ کسی که اقتصاد متعارف خوانده؟ کسی که اقتصاد سوسیالیستی را پذیرفته؟ کسی که سیاست خوانده؟ فقیه؟ یا ...؟
پاسخ هیچکدام است.
قطعا تنها مرجع تشخیص دهنده حکم عدالت در مسائل اجتماعی ولیّ جامعه است ولاغیر.
اساسا وقتی شما در صدد توجیه خوب بودن یک سیاست اقدام میکنید در حال بیان نظر خود در چارچوب نظریه عدالتی هستید که پذیرفتید.
برای این توجیهات ممکن است از برخی گزارههای اثباتی استفاده کنید که باز هم این گزارهها دور از دسترس ولی جامعه نیست و احتمالا بهتر و بیشترش وجود دارد.
و البته اتصال این بحث با "نظریه عدالت اسلامی" ضرورت رجوع به ولی فقیه را قطعا به اثبات میرساند.
از طرف دیگر در همتنیدگی نظامات اجتماعی عدم اکتفاء به رجوع به متخصص یک رشته (مثل اقتصاد) را ضروری میکند.
و شاید مهمتر از همه اینها تجربه ۴۰ ساله مدیریت در بالاترین سطوح مدیریتی کشور است که حضرت آقا را به شخصیتی تبدیل کرده که مطلقا تحت تاثیر این و آن قرار نمیگیرد و اگر حرفی را خودشان بیان میکنند یعنی نظر خودشان است ولاغیر.
همه دعوا بر سر پیوست عدالت و پیوست فرهنگی است که آقا فرمودند و کسی به آنها توجه نمیکند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar