هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ عدالت به مثابه بار اضافی در چارچوب سیاست تعدیل ساختاری دهه هفتاد
❇️ دکتر محمد جواد لاریجانی، نماینده وقت مجلس در جلسه گفتگو با دکتر حداد عادل و مرحوم هاشمی رفسنجانی نگرش به عدالت در برنامه دوم توسعه در چارچوب نظریه تعدیل ساختاری را به روشنی تبیین میکند.
✳️ لاریجانی رویکرد #یارانه_به_مثابه_بار_اضافی_آویزان_به_هواپیمای در حال صعود را مطرح می کند.از نظر او، باید این وزنههای اضافی را کم کرد تا هواپیما اوج بگیرد، تا پس از آن به تعادل برسد ( بخوانید تقدم رشد بر عدالت و نظریه نشت از بالای آثار رشد به سمت فقرا)
❇️ مرحوم هاشمی دیدگاه #یارانه_به_مثابه_بار_اضافی_همراه_مسافر هواپیما را ارایه می کند که تا حدی باید به آن تن داد. وی با اتخاذ رویکردی عملگرایانه، پرداخت یارانه در مسیر عدالت را به عنوان تصمیمی اضطراری و از سر اجبار مطرح می کند.
✍️ توکلیhttps://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
74.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقشۀ هوایی علم اقتصاد
طرحی کلی از مقولات، سازوکارها و پیامدهای اقتصادی
این طرح میتواند به دانشجویان اقتصاد برای رسیدن به شناخت کلی و انتخاب حوزۀ مطالعاتی یا موضوع پایاننامه کمک کند.
@DrSaeedi
وقتی حضرت آقا از امتداد فلسفه الحادی غرب در ورزش سخن میگویند یعنی همین...
💠 @h_abasifar
انگارههای شناختی اقتصادی صدا و سیما
مجری: چرا کاکتوس دوست داری؟
نوجوون: چون کوچیکه خوشگله سودش زیاده!
[تشویق حضار]
مجری: الان چقدر داری؟
نوجوون: الان هفت تومن دارم. پونزده میلیون میفروشم!
[تشویق حضار]
مجری: این گل رو هم دوست داری؟
نوجوون: بله. چون گرونه! خوشگله! سود اینم زیاده...
[تشویق حضار]
مجری: با پولهات کمک هم میکنی؟
نوجوون: بله. به هیاتمون کمک میکنم.
به خدا میگم اگر امروز ۱۰۰ تومن بفروشم ۱۰ تومن به هیات کمک میکنم
مجری: امیدوارم ۱۰ هزار نفر زیر دستت کار کنن
مجری: چرا اومدی تو برنامه؟
نوجوون: اومدم که دیده بشم
....
سالهاست از مدیران سازمان و مجموعههای مختلف درخواست کردم یکبار انگارههای شناختی_اقتصادی صدا و سیما رو بررسی و تحلیل کنند.
اما هیچوقت برای چنین کار مهمی هیچ اراده و عزمی وجود نداشته...
💠 @h_abasifar
از شبکه امید در کمتر از سه دقیقه گزارههای زیر رو شنیدم. تصور کنید در ۲۴ ساعت و دهها شبکه چه اتفاقی داره میفته
۱. پول خودته هر کاری بخوای میتونی باهاش بکنی
۲. خیلی زشته در مورد درآمد دیگران سوال میپرسی
۳. مادرش سر کار میره. خیلی هم متشخصه
۴. خرید آنلاین امنه
فعلا نفیا یا اثباتا حرفی راجع به این گزارهها ندارم اما اصل وجودشون نادیده گرفته شده
💠 @h_abasifar
شبکه پویا:
دفتر اختراعاتم رو دزدیدند و دیگه هیچ استعداد و انگیزهای برای اختراع ندارم.
جا انداختن انگارههای سرمایهداری: #مالکیت_معنوی #کپی_رایت
💠 @h_abasifar
نگاه نظامهای سرمایهداری به کارگر، نگاه بهرهگیرانه و استثمارگرانه است؛ کارگر یک ابزاری است برای اینکه آنها بتوانند به ثروت برسند؛ از نظر نظام سرمایهداری این است؛ مخفی هم نمیکنند؛ [اگر] در "کتابهای اقتصادی" شما نگاه کنید، به همین نتیجه میرسید. کارگر از نظر نظام سرمایهداری یک ابزار و یک وسیله است، باید این [ابزار] را به دست آورد و از او استفاده کرد برای اینکه صاحب سرمایه به ثروت برسد؛ نگاه این است. اگر هم یک وقتی امتیازی به کارگر میدهند، برای این است که این کارگر به این سرمایهافزایی ادامه بدهد و منصرف نشود یا عصبانی نشود و امثال اینها؛ این نگاه نظام سرمایهداری است
اسلام اصرار دارد بر اینکه انسان باید سعی کند، کار کند، تلاش کند؛ این سعی و کار علاوه بر اینکه زندگی جامعه را تأمین میکند ــ خب اگر کار نباشد، زندگی جامعه تأمین نخواهد شد ــ برای خود کارگر هم یک سرمایه است؛ برای خاطر اینکه به او احساس هویّت میدهد..
در مورد فرصتهای شغلی مسئولین میتوانند تلاش کنند و فرصتهای شغلی را افزایش بدهند؛ یک مقداری سرمایهگذاری لازم است، یک مقداری ورود بخش خصوصی لازم است، "عمده مدیریّت دولتی لازم است"، یعنی دولت به معنای یک مدیر کارآمد وارد میدان بشود و همهی موارد را در نظر داشته باشد.
رهبر حکیم انقلاب|1401/2/19
💠 @h_abasifar
وقتی پرفسور درخشان میفرمان که راهکار حل مشکلات اقتصادی از قله تراشی شروع میشه به این ماجراها اشاره دارن
💠 @h_abasifar
حضرت آقا بارها فرمودهاند در مسائل زنان ما طلبکاریم. ما باید نسبت به تمدن غرب مطالبه کنیم. باید نسبت به این مسائل فعالانه عمل کنیم و منفعل نباشیم.
چیزی که در دنیا وجود دارد #برهنگی_اجباری است و در میان این فشار و پروپاگاندا و جبر اجتماعی و سیاسی و رسانهای و ساختاری، ایران، خلافِ جریانِ این تمدن شیطانی حرکت میکند و این عین آزادی و استقلال است.
💠 @h_abasifar
#پسر_دلفینی را ندیدهام
اما از مطالبی که در موردش نوشته شده احتمال میدهم نقطه عطفی در حوزه انیمیشن ایران است (فعلا که در روسیه رکورد ۵۰ میلیارد را زده است)
#محمد_امین_همدانی را اما میشناسم. سال اول دانشگاه با او و یکی از دوستانش هم اتاق بودم
دوستش صبح که از خواب بیدار میشد یک خودرو طراحی میکرد. عاشق طراحی بود. اما انحصار در خوردوسازی به او اجازه نمیداد استعدادش را در خدمت مردم به کار بگیرد.
سال ۸۴ بود. دانشگاه امام صادق علیهالسلام. اولین بار 3dmax را از او شنیدم
میگفت محمد امین خدای تریدیه.
رشته او فرهنگ و ارتباطات بود. من هم اقتصاد
من دو سال بعد وارد رادیو شدم. تمام انگیزه و دلیلم این بود که باید اهل هر علمی خودش کار رسانهای بکند. اهل رسانه نمیتوانند محتوا را بگیرند و ببرند در ظرف رسانه بریزند. سال ۹۷ شبکه اجتماعی صوتی سدا را طراحی کردم. دو سال بعد کلاب هاوس بالا آمد...
بعد از آن سال محمد امین را ندیدم. فکرمیکنم خیلی هم اهل درسخواندن برای گرفتن مدرک دکتری و هیات علمی شدن و ... نبود.
همیشه این نقد را به دانشکده ارتباطات داشتم که چرا "راجع به رسانه" میخوانند ولی با کار رسانهای بیگانهاند؟
تا اینکه در سالهای اخیر دائما نام او را میشنوم و. موفقیتهایش را شکر میکنم و از خدا میخواهم توفیقاتش را بیشتر کند.
کاری که همدانی میکند فرماندهی وسط میدان است. نه فرماندهی در ستاد!
💠 @h_abasifar
۱. این نمودار در مورد اصل تبعیض و شکاف طبقاتی ساکت است و مسالهاش به ارث رسیدن فقر و ثروت دهک اول و دهم است
۲. در مورد شکاف طبقاتی هیچ کشوری به گرد پای آمریکا نمیرسد
۳. اقتصادخوانان لیبرال #جریان_اصلی وظیفه اصلیشان توجیه ظلمهای نظام سرمایهداریست
۴. وظیفه دیگرشان #خودتحقیری است
۵. نمودار میگوید در جامعهای که خانواده موضوعیت دارد ثروت و وضعیت اقتصادی در مسیر آن خانواده جریان پیدا میکند. در جامعه ای که خانواده موضوعیت ندارد ممکن است فرد ثروتمندی بمیرد و هیچ چیزی از او به فرزندانی که ندارد یا علقهای به آنها ندارد نرسد
۶. اینکه اگر خانوادهای ثروتمند باشد، فرزندان آن خانواده هم ثروتمند شوند حسن است نه قبح. قوانین ارث در اسلام موید این نکته است.
مثلا فرد نمیتواند برای بیش از یک سوم اموالش وصیت کند
۷. اینکه با آمارها بازی کنند تا حتی وضعیت عدالت در ایران را بدتر از آمریکا نشان دهند مساله تازهای نیست. نکته قابل تامل این است که اسم این دفاع ایدئولوژیک که در آن فرهنگ و نظام اجتماعی و اقتصاد سیاسی و ... حذف شده است را "علم" میگذارند
۸. اینکه در ایران فرد حتی اگر فقیر بماند از نهاد خانواده نمیبُرد حسن جامعه ایران است نه عیب آن
۹. بحث من مطلقا دفاع از شکاف طبقاتی در ایران نیست که همه میدانند به آن معترضم.
۱۰. مساله بعد مساله ازدواج فامیلی است که در غرب بیمعناست
۱۱. در نظر نگرفتن عوامل فرهنگی در دانشکدههای اقتصاد یک امر تعمدی است. یک تجاهل ساختاری است.
12. اینکه خانوادههای اصیل یهودیت صهیونیستی مثال نقض این ماجرا هستند. مثلا روچیلدها فقط با هم خون ازدواج میکنند
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
۱. این نمودار در مورد اصل تبعیض و شکاف طبقاتی ساکت است و مسالهاش به ارث رسیدن فقر و ثروت دهک اول و
همهی این موارد را بگذارید کنار مساله استعمار و استثمار دیگر مردم دنیا برای فقرزدایی در آمریکا!
تایپوگرافی سخنان امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا خطاب به لشکر حرامخوار و حرامزاده یزید
وَ كُلُّكُمْ عاص لاَِمْري غَيْرُ مُسْتَمِع لِقَوْلي، قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِيّاتُكُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرامِ، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلُوبِكُمْ
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵این شعر زیبای #سعید_پاشا_زاده با صدای #علی_اکبر_قلیچ حاوی گوهرهای مهمی از مکتب علوی است:
در دین علی پینه فقط روی جبین نیست!
در مُلک سلیمانی خود کارگری کرد!
اگر دست کارگر مثل سجدگاه مومن بوسیدنی شود و اگر حکّام اقلا به قدر مزد کارگری، از مُلک بردارند، به مکتب غدیر نزدیک تر می شویم!
#غدیر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد مدرن این انسان را دوست ندارد. چون انسان است. چون انسان عقلانی اقتصادی نیست. چون انتخابش را فدای منافع کوتاهمدت اقتصادی نمیکند. چون خیانت نمیکند. اساسا اقتصاد مدرن، لفظ خیانت را در جایی به کار میبرد که منفعتگرا نباشی. در همین معنای کوتاه مدت.
اما این انسان، یک انسان تراز ایرانی است. این انسان است که ایران را حرکت میدهد. پیشمیبرد.
این انسان اقتصاد مدرن را زمین میزند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
الهی نیفته مسیرت به غم
الهی دلت شاد و خرم بشه
دعا میکنم واسه آرامشت
دعا میکنم غصههات کم بشه
دعا میکنم خوب بخوابی عزیز
ببینه چشات خواب شیرین فقط
نیاد خاطراتت همهش تو سرت
بخونه برات مرغ آمین فقط
همیشه برات میخوام آبادیو
نیاد لحظهای که دلآوار شی
نشه رو سرت آرزوهات خراب
یه صبح سیاهی که بیدار شی
نبینی پیامی رو از اون کسی
که میخوای براش جون بدی دم به دم
نوشته: تموم شد...خداحافظت
بشی مثل خشت و گل ارگ بم
ستاره بشه محو گوشوارههات
بریزه به پات هر چی داره فلک
بشن تکیهگاه دلت کوهها
هواتو بگیرند جن و ملک
دعا میکنم چون دعاهای من
نمیشه به درگاه حق مستجاب
دعا کردم از روزی که دیدمت
نیومد جوابی نیومد جواب...
💠 @h_abasifar
https://www.instagram.com/p/Cf62Me6stTN/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
به این میگن "فهم" "علم" "دانش" "معرفت"
حتی یک واحد اقتصاد نخوانده
اما بیش از بسیاری از نوبلیستهای دنیا میفهمد
البته این جلوه کوچکی از کاری است که انقلاب خمینی کرده است
نمونه دیگرش بحثی بود که بین سید یاسر جبراییلی و فوکویاما درگرفت و مجبور به سکوت شد فوکویاما
💠 @h_abasifar
امروز ۲۱ تیر، روز عفاف و حجابه. روزی که معمولا با برگزاری تجمع، همایش و... توسط نهادهای حکومتی سپری میشه. هرچند اخیرأ دعوت به مبارزه با حجاب هم در این روز پر رنگ شده
موضوعی که میخوام راجع بهش حرف بزنیم اینه که چرا گره کور حجاب باز نمیشه؟ بعد از چهل و چند سال از انقلاب اگر از من بپرسید میگم جمهوری اسلامی در این مقوله شکست خورده. اما چرا؟
آیا تا به حال بجز دلایل کلی مثل «ما باید امور تربیتی را اصلاح کنیم» «ما باید هویت زن مسلمان را احیا کنیم» و... حرفی از فعالین و مسئولین مربوطه شنیدید؟
نهایت تحلیلها اینه که «چون حجاب اجباریه مردم لج کردند.» ادعایی هرچند درست برای برخی اما ناکافی برای همه
اما من نگاه دیگری دارم:
همانطور که بارها گفتم جامعه ما با سرعت زیاد در حال تبدیل شدن به چیزیه به نام بازار
جامعه بازار چه مناسباتی داره؟
اولیش اینه که در این جامعه خدا یک امر شخصی در عبادتگاه و کنج خانهست نه تنظیمگر روابط اجتماعی و دوم اینکه همه چیز حول محور «سود و منفعت» میگرده. در چنین فضایی روابط انسانها نه بر اساس خیرخواهی و برادری/خواهری بلکه بر اساس منفعت فردی شکل میگیره و به قول توماس هابز، فیلسوف برجسته، انسان گرگ انسانه.
انسان جامعه بازار یک معامله گره در هر لباس و شغلی که باشه. خب تا اینجای کار به حجاب چه ربطی داره؟
گفتیم که خدای انسان معاملهگرِ امروزی، منفعت اوست (یا باید بشه). حالا امر حجاب که یک سرش رابطه با معبوده و سر دیگهش گذشت و خیرخواهی، در این سیستم چقدر میتونه کارآمد باشه؟
حجاب که (برخلاف شعارهای جمهوری اسلامی) خیلی هم محدودیته و پیچیده شده در سختی و محرومیت چه سنخیتی با زندگی انسانی داره که فلسفه زندگیش با منفعت و لذت گره خورده؟ انسان عصرِ «خودت مهمی» «حالشو ببر بقیه ش مهم نیست»
دنیای بازار با زن معامله میکنه: علاوه بر بهرهوریهای اقتصادی برابر با مرد، به وسیله چیز دیگری که داره یعنی تن به دیگران لذتی برسونه در عوض جایزه هم بگیره: «پذیرفته شدن»! پکیجی از تحسین، اعتماد بنفس، دریافت توجه و محبت و حتی امکانات و شغل و...
لازم نیست این معامله جایی به ثبت برسه یا حتی به زبان آورده بشه. این بده بستان در تار و پود روابط ما تنیده شده.
مثال میخواهید ؟ بانویی که اگر محجبه باشه احساس اُمُل بودن بهش دست میده
امل بودن یعنی چی؟ یعنی مورد قبول فضای امروز نیستم. یعنی از پس تقاضای بازار بر نخواهم آمد و تحقیر خواهم شد
حالا کی انتخاب میکنه که چه جور سبک پوششی امل بودن محسوب میشه؟ سرمایه و صاحبان اون و رسانههاش.
شما تنظیم روابط اجتماعی رو به دست اینها دادید
.
.
.
اینه که دختر جوان شما حرف شما رو درباره تقدس حجاب نمیفهمه. اینه که با هم به یک ادبیات مشترک نمیرسیم
.
شما دارید با ادبیات اسلامی با انسانی حرف میزنید که در اتمسفر غیر اسلامی رشد کرده، هرچند هم که در و دیوار مدرسه و شهرش پر از حدیث و آیه بوده باشه.
بهشت و جهنم شما برای او خیاره. خنک و بیمزه. چون دنیای مدرن به اهالی خودش قبولانده که بهشت و جهنم همین جاست.
و این نظم جدید رو جمهوری اسلامی پذیرفته، سالهاست بهش تن داده و دنبال کرده. این بی حجابی انتخاب جمهور اسلامی بوده هرچند خودش ندانه!
پریچهر جنتی
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
امروز ۲۱ تیر، روز عفاف و حجابه. روزی که معمولا با برگزاری تجمع، همایش و... توسط نهادهای حکومتی سپری
نظر پرفسور درخشان در مورد این یادداشت
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
نظر پرفسور درخشان در مورد این یادداشت 💠 @h_abasifar
این فرصت استثنایی را از دست ندهید
تدریس کتاب فریب بزرگ توسط پرفسور مسعود درخشان (نویسنده کتاب)
💠 @h_abasifar
چرا مردم با علینژاد همراه نمیشوند؟
۱. لیبرالیسم همیشه از جاذبههای جنسی زن برای سرکوب انقلابها استفاده کرده است
۲. بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر بدون تردید انقلاب اسلامی ایران بوده است
۳. وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی یک حرکت و پدیده انقلابی است در مقابل نظام حاکم بر جهان
۴. استفاده از زنان توسط نظام سلطه برای مقابله با حرکت انقلابی مردم ایران در مقابل وضع موجود است نه یک حرکت انقلابی در برابر نظام جمهوری اسلامی
علت اینکه کسی با مسیح علینژاد همراه نمیشود روحیه انقلابی و معترض مردم ایران به وضع موجود در جهان سرمایهداریست. آنهم علینژادی که مزدور نظام سلطه است.
💠 @h_abasifar
دقت کنید:
❇️ به جوانهای عزیز توصیه میکنم که اگر سرود میخوانید سعی کنید مفاهیم سرود را غنی و برگرفتهی از آیات، روایات و مفاهیم عالییی که دربارهی حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) وجود دارد، قرار بدهید. ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
فرمانده، #سلام_فرمانده را سال ۸۴ میخواسته
هفده سال با تاخیر شنیدیم
حتی khamenei.ir هم بعد از اتفاق سلامفرمانده و تایید آقا، به اهمیت این مساله (سرود) اشاره کرده است.
چقدر از سخنان ولیّ جامعه خاک خورده و میخورد، الله اعلم...
💠 @h_abasifar
ما به آخر خط رسیدهایم!
امشب به امریکاییها میگویم: اگر به ما حقوقی را که حکومت (نه حزب الله) میخواهد، ندهید و اگر به شرکتها اجازه ندهید بیایند [برای لبنان نفت] استخراج کنند، خدا میداند کار همهمان به کجا خواهد کشید. ما میزنیم زیر میز. کسی هست که میخواهند این ملت از گرسنگی بمیرد و چون لیرهی لبنان و حقوقها دیگر ارزشی ندارد، همدیگر را در صف نانوایی و پمپ بنزین و به خاطر یک لقمه نان بدریم. کسی هست که میخواهد این کشور را نابود کند. خیر! امشب صراحتا میگویم: اگر گزینه این است که به لبنان کمک نشود، و موضوع نفت، راه طبیعی کمک به اوست و لبنان به سمت فروپاشی و گرسنگی و آشوب مردمی برود، جنگ بسیار شرافتمندانهتر است. تهدید به جنگ و حتی رفتن سراغ جنگ، بسیار شرافتمندانهتر و عزتمندانهتر است. مسیر اول هیچ افقی ندارد؛ مسیری که همه چیز را رها کنیم تا به فروپاشی و ویرانی و دریدن همدیگر از گرسنگی برسد. این هیچ افقی ندارد. اما جنگ، افق دارد. اگر تصمیم گرفتیم برویم سراغ جنگ، افق دارد. پیش از جنگ، شاید در آغاز جنگ، شاید در میانهاش، شاید در آخرش، ممکن است دشمن را به زانو در بیاورد و بتوانی شرطهایت را تحمیل کنی و صدها میلیارد دلار بیاوری و کشورت را نجات بدهی. کسی که در این جنگ کشته بشود شهید است، نه این که در یک دعوا در صف نانوایی و پمپ بنزین و دزدیدن موتور سیکلت و اینها کشته شود. پس بیایید در این باره با جدیت صحبت کنیم. میدانم امشب و فردا صداهای بسیاری بلند میشود اما امشب با صراحت تمام با شما سخن گفتم. امیدواریم موضعگیری ملی لبنان اینگونه قدرتمند و اجماعی باشد. البته ما قطعا منتظر اجماع نیستیم. تجربهی مقاومت میگوید اگر میخواستیم منتظر اجماع ملی بمانیم لبنان هنوز تحت اشغال اسرائیل بود و جنوب و بقاع غربی و راشیا و همهجا پر از شهرکهای یهودینشین بودند و اسرائیل لبنان را بلعیده بود. ما منتظر اجماع نمیمانیم و پشت حکومت را هم خالی نمیکنیم. نمیتوان حکومت را در چنین پروندهی دشواری تنها گذاشت. پس امشب به دشمن میگویم دچار محاسبات اشتباه نشوید. امریکاییها و هولشتاین نیز لبنانیها را مسخره نکنند و آنها را نفریبند. لبنانیها فریب نمیخورند. پیام پهپادها تنها یک آغاز کوچک از کارهایی است که ممکن است به آنها دست بزنیم. اگر کار به سمت و سوهای منفی کشیده شود، فقط جلوی [چاه نفتی] کاریش را نمیگیریم. این روزها مصادف با جنگ [سی و سه روزهی] جولای است. معادلهی جدید را بنویسید: کاریش، فراتر از کاریش و فراتر از فراتر از کاریش. بنده امروز به کمک برادران مسئول در مقاومت، جدولی آوردهام. ما همهی حفاریها، چاهها و پایگاههایی که در سواحل فلسطین هستند را به نام و با مختصات، پیگیری میکنیم و میدانیم کدام فعال است، کدام هنوز فعال نیست، کدام در حال حفاری است و…. پیگیر همهی جزئیات هستیم و اینجا آماده است. نمیگویم [چاه نفتی] کاریش و قانا، موضوع برای من بسیار بزرگتر از این است. اگر میخواهید این معادله را مطرح کنید که لبنان نباید خودش را به وسیلهی حق طبیعیاش از گاز و نفت نجات دهد، پس هیچ کس نخواهد توانست نفت و گاز استخراج کند و هیچ کس نخواهد توانست نفت و گاز بفروشد. خب؟ به قول معروف، فهمیدید یا نه؟ (خنده) هر پیامدی که میخواهد داشته باشد. ملت لبنان، ما به آخر خط رسیدهایم. ما به آخر خط رسیدهایم. هر کس دیگری به شما وعده میدهد، بپرسید وعدهاش چیست؟ به چه چیزی وعده میدهد؟ نجاتبخش چه کسی است؟ چگونه میخواهد نجات را انجام دهد؟ یک ساعت برق حاضر نیستند به شما بدهند! همهاش فقط روی کاغذ است، امریکاییها حاضر نیستند هیچ چیز از جیبشان بدهند. آنها میخواهند این کشور فرو بپاشد و گرسنه باشد و تسلیم شود و از حقوقش دست بردارد و بردهی آنها شود. این خبرها نیست. [میگویند] هر کس میخواهد برده شود، آزاد است ولی اگر بخواهد آزاد شود آزاد نیست! اصل این است که هر ملت، کشور، میهن و حکومتی حق حاکمیت، آزادی و استقلال داشته باشد و داراییهایش را حفظ کند و ملتش را خوشبخت کند و آن را از نادانی، بیسوادی، بیماری و گرسنگی نجات دهد. خلاصه شرایط امروز این است. در روزهای آینده که جناب بایدن اینجا در منطقه است و گفتند (من دقیق نمیدانم) که هولشتاین نیز همراهش است. خود همین گنتس جایی گفته است: ما خواستار جنگ نیستیم و حاضریم تا دوردستهای مسیر صلح و مسیر سازش برویم؛ مثل موضوع مرزهای دریایی که با لبنان داریم و باید به سرعت دربارهاش به توافق برسیم. بفرمایید. با آنها صحبت کنید. وقت را هدر ندهید. نگذارید لبنانیها را به تمسخر بگیرند و فریب دهند. نه میتوانند ما را به تمسخر بگیرند و نه اجازه خواهیم داد کسی ما را بفریبد.
سید حسن نصرالله ۲۲ تیر ۱۴۰۱ پیرامون آخرین تحولات لبنان
💠 @h_abasifar