eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
3.7هزار ویدیو
139 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
24.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔻نسبت انسان و اقتصاد 🎙 امام خمینی(ره) 💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه جوون ایرانی ساخته اینو با دست ساخته حالا برید توبه کنید که سالهاست دکتر عبدالملکی رو مسخره می کنید برای حمایت از این جوون‌ها خبر ساخت این ماشین رو از اینجا ببینید. https://www.eizna.ir/1403/06/27/9069/ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
می‌گفت من چرا باید تو ایران حسرت یه گوشی آیفون رو بخورم؟! بنده خدا نمیدونست تو آلمان حسرت آیفون تصویری میخورن 😂 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
یادتون باشه! اصلاح شد یعنی گرون شد. یعنی خوب شد که گرون شد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اقتصاد فرهنگی
یادتون باشه! اصلاح شد یعنی گرون شد. یعنی خوب شد که گرون شد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا
و اذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون ولکن لایشعرون
🔴 ریشه برخی دعواهای اقتصادی داخل کشور! 🔹به اقتصاد می شود از دو منظر نگاه کرد؛ یک منظر قوانین طبیعی و عمومی که در هر نقطه ای از جهان و در هر کشور و دولت - ملتی این قوانین یکسان است؛ چه در ایران باشد چه آمریکا چه اروپا چه آفریقا؛ فرقی نمی کند اینها قوانین طبیعی حاکم بر اقتصاد هستند؛ یک منظر هم برنامه ها و طرح های اقتصادی که اینها دستوری اند و تعیین می کنند که تولید و ابزار تولید و منابع و امکانات، چگونه در بین عموم مردم توزیع شود و حقوق ها و دستمزدها چگونه باشد و ... . 🔸نام و عنوان این دو دسته مهم نیست که چه باشد؛ ولی شهید مطهری بطور کلی نام دسته اول را اقتصاد نظری یا توصیفی می دانند؛ قوانین تکوینی و طبیعی حاکم بر روابط انسان ها که ناشی از روابط علّی و معلولی است؛ علوم تجربی می توانند به فرمول هایی در این زمینه برسند؛ مثلاً قوانین مربوط به عرضه و تقاضا؛ روابط علّی معلولی مرتبط با تورم، پول، افزایش و کاهش قیمت ها، رشد بیکاری یا اشتغال و غیره. البته نظریات تجربی هم به مرور زمان نقض می شوند، تکمیل می شوند و ... . اما بطورکلی می توان اینها را قوانین عمومی دانست. 🔹استاد شهید اما نوع دوم را اقتصاد دستوری یا برنامه ای می نامند؛ آنجا که احکام اقتصادی، جنبه خوب و بد پیدا می کنند؛ انسانی یا غیرانسانی؛ ارزشمند یا بی ارزش؛ آنجا که قوانین اقتصادی با مفاهیمی غیراقتصادی مثل حق و باطل، عدل و ظلم، حُسن و قُبح، تکاملی و ضدتکاملی مرتبط می شوند. اینجا پای مکاتب اقتصادی باز می شود: اقتصاد لیبرال سرمایه داری، اقتصادِ سوسیالیستی، اقتصاد اسلامی و غیره. 🔸 دعواهای امروز ما در سطوح سیاسی و کارشناسی نظام، در این نقطه شکل می گیرد؛ درست در همین نقطه که بین قوانین طبیعی و اقتصاد دستوری و برنامه ای، تفاوتی قائل نمی شوند؛ 🔹اولاً همین قوانین طبیعی و عمومی که با علوم تجربی به دست می آید، گاهی به مرور زمان، تغییر می کنند. یعنی نظریات جدیدی مطرح می شود؛ یا نظریات کامل تری پا به میدان می گذارد و نمی شود همین ها را هم وحی منزل دانست! باید همه مؤلفه های مؤثر را در نظر گرفت؛ بطور مثال، شاید نقدینگی در یک کشوری، باعث تورم شود ولی در جای دیگر تورم ایجاد نکند؛ باید ابعاد هر نقطه و همه مؤلفه ها را در نظر گرفت. همینجا اختلافات جدی وجود دارد. 🔸ثانیاً؛ دستور و برنامه در هر مکتب اقتصادی وجود دارد؛ اساساً هیچ اقتصادی، آزاد و رهاشده نیست! دستورات و برنامه های کلان، در اقتصاد سرمایه داری یکجور است؛ در اقتصاد سوسیالستی یکجور و در اقتصاد اسلامی هم یکجور! بطور مثال، در اقتصاد سرمایه داری، دستور و برنامه این است که برای برخی سرمایه داران، هیچ حد و مرزی در تولید ثروت، چگونگی تولید ثروت، چگونگی مصرف آن قائل نباشد و انحصار بوجود بیاید و ورود سرمایه داری به هر تولید ثروتی ممنوع نباشد؛ چه آن ثروت، تجارت و تولید همراه با ترویج آزادی های جنسی باشد یا هرچه. 🔹اما در اسلام، آیا برنامه این است که هیچ حد و مرزی برای تولید ثروت و چگونگی تولید ثروت و چگونگی مصرف آن نباشد؟ آیا اسلام موافق انحصار است؟ آیا در اسلام برنامه این است که می توان انفال(اموال عمومی نظیر دریاها، کوه ها، رودخانه ها، نفت، گاز و ...) را هرگونه که سرمایه داران بخواهند بین خود توزیع کنند و به آنها دست درازی کنند؟ یا نه برنامه این است که این اموال در اختیار حکومت اسلامی باشد و حکومت یک بخش را برای آیندگان محافظت کند و بخشی را برای نسل های فعلی، دسترسی عادلانه برای همه برقرار کند، عادلانه و برابر همه بتوانند استفاده کنند؟ 🔸از ریشه های اصلی دعواها در کشور، همین نقطه است که اولاً برخی قوانین طبیعی را کامل نمی شناسند؛ برخی قوانین را در کُتب اقتصاد نظری خواندند و آنها را وحی منزل می دانند در حالیکه ممکن است اینها تغییر یا تکمیل شوند؛ در ثانی، نگاه مکتبی ندارند و برخی حتی دستوراتِ سرمایه داری را با قوانین ثابت و طبیعی و تکوینی قاطی می کنند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
همین لیبرالهای غربزده که برای هر ایرانی ده ها میلیون یارانه انرژی حساب می کنند موقع حساب کردن رفاه مردم ایران حداقل دستمزد کارگر و درآمد سرانه رو در نظر میگیرن! اونم به دلار! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
Some opponents of mathematics like for example Jean-Baptiste Say didn’t see any use for mathematics in economics, on the ground that economics belongs to the domain of morals. برخی از مخالفان استفاده از ریاضیات در اقتصاد مانند "ژان باپتیست سه" هیچ فایده ای برای ریاضیات در اقتصاد نمی دیدند، به این دلیل که اقتصاد به حوزه اخلاق تعلق دارد! ببین از کجا به کجا رسیدیم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا چند درصد تورم هم برای آمریکایی‌ها زیاد است؟ ▪️دکتر فواد ایزدی - عضو هیات علمی دانشگاه تهران: در آمریکا چند درصد تورم عدد قابل توجهی است چون افزایش حقوق سالانه وجود ندارد و آخرین باری که هم که این اتفاق افتاد من هنوز آنجا بودم. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @jahanara_ofogh
اختیارات ولیّ فقیه در نظام اقتصادی اسلام چیست؟ ‏‏امام خمینی علیه السلام: ‏‏ اسلام با مستمندان بیشتر آشنایی دارد تا با آن اشخاصی که ‏‏[‏‏ثروتمند‏‏]‏‏ هستند. آن‏‎ ‎‏اشخاص هم اموالشان همان طوری که گفتید، این اموالِ بسیار، مجتمعِ از راه مشروع‏‎ ‎‏نیست، اسلام این طور اموال را به رسمیت نمی شناسد. و در اسلام اموال، مشروع و‏‎ ‎‏محدود به حدودی است و زاید بر این معنا ما اگر فرض بکنیم که یک کسی اموالی هم‏‎ ‎‏دارد که خیر، اموالش هم مشروع است، لکن اموال طوری است که حاکم شرع، فقیه، ولیّ‏‎ ‎‏امر تشخیص داد که این به این قدر که هست نباید این قدر باشد، برای مصالح مسلمین او‏‎ ‎‏می تواند قبض کند و تصاحب کند. و یکی از چیزهایی که مترتّب بر ولایت فقیه است و‏‎ ‎‏مع الأسف این روشنفکرهای ما نمی فهمند که ولایت فقیه یعنی چه، یکیش هم تحدید‏‎ ‎‏این امور است. مالکیت را در عین حال که شارع مقدّس، محترم شمرده است، لکن‏‎ ‎‏ولیّ امر می تواند همین مالکیت محدودی که ببیند خلاف صلاح مسلمین و اسلام است،‏‎ ‎‏همین مالکیت مشروع را محدودش کند به یک حدّ معیّنی و با حکم فقیه از او ‏‎ ‎‏بشود صحیفه امام خمینی ج10 ص481- 13 آبان 1358 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
اختیارات ولیّ فقیه در نظام اقتصادی اسلام چیست؟ ‏‏امام خمینی علیه السلام: ‏‏ اسلام با مستمندان بیشت
این جملات را بدون اینکه بگویید برای امام است به زبان خودتان برای دیگران نقل کنید! امکان ندارد نگویند که این تفکر کمونیستی است! چقدر اسلام ما از اسلام امام دور است...
10.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از آفات تجربه‌گرایی، عدم توجه به روشنگری و خیرخواهی دیگرانه و فکر می‌کنی کسی که خلاف نظر تو رو داره، دروغگوئه و دیگه توجهی به تجارب دیگران و عبرت گرفتن از اون‌ها نداری. خب این بزرگوار با این سن و سال و تجربه حتماً باید خودش می‌رفت کانادا و از نزدیک سیستم درمانی فشل و معیوب اونجا رو می‌دید تا بفهمه اونجا چه خبره؟!!! یعنی حتماً باید سرش به سنگ می‌خورد؟؟؟ البته همین که میاد تفاوت بین تصور ذهنیش با واقعیت رو بیان می‌کنه جای شکر داره حتی اگه باز هم از خوبی‌های کشورش چیزی نگه. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar