اگرچه غیر تو را رحمتی چنان دارم
منم همانکه به تو غیرتی چنان دارم...
خمار چشم تو را دیدهام که شب تا صبح
میان خوف و رجا حیرتی چنان دارم...
نصیب کس نشوی تا دلی چنین داری
نصیب من شدهای، همتی چنان دارم...
به دامنی ننشیند غباری از قدمم
به سوی دامن تو عزتی چنان دارم...
به قدر صبح قیامت نگاه میکنمت
ز لطف دیدهی تو مهلتی چنان دارم...
به چشمهای خودم رشک میبرم از بس
منم همانکه به تو غیرتی چنان دارم...
#دلاوار
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
واژۀ economy در قرن پانزدهم از فرانسوی وارد انگلیسی شده است و به معنای «تدبیر منابع مادی» است که پیش از آن از واژۀ oikonomia به معنای تدبیر منزل گرفته شده است (فرهنگ لغت آکسفورد).
متفکران فرانسوی با افزودن واژۀ political به ابتدای آن، علم «اقتصاد سیاسی» را پایهگذاری کردند که درواقع به دنبال «تدبیر منابع مادی ثروت در سطح یک شهر یا دولتملت (کشور به معنای مدرن)» است.
بعدها اقتصاددانان لیبرال برای فرار از انتقادهای مارکسیستها و سوسیالیستها، تلاش کردند اقتصاد سیاسی را به دو شاخۀ اقتصادسیاسی محض و اقتصادسیاسی اجتماعی تقسیم کنند و با تشبیه اقتصادسیاسی محض به علوم طبیعی، چیزی به نام #علم_اقتصاد را ابداع کردند که با تکیه بر ریاضیات و آمار، مبانی ارزشی و هنجاری خود را پنهان کنند.
اگرچه امروزه با تطوراتی که در مباحث علمشناسی رخ داده است، امکان و ضرورت چیزی به نام «علم محض» که عاری از هر گونه ارزش و قضاوت باشد از بین رفته است و هیچ عالم و فیلسوفی در دنیا از آن دفاع نمیکند، اما همچنان در کتابهای درسی اقتصاد و بهویژه در پژوهشهای اقتصادی به زبان فارسی، چنین تلقی #علم_زدهای از دانش اقتصادسیاسی وجود دارد!
متاسفانه این تلقی علمزده، در میان سیاستمداران هم رسوخ کرده است و عدهای اقتصادنخوانده یا مهندسان اقتصادخوانده تصور میکنند آنچه به عنوان #علم_اقتصاد در دانشگاهها تدریس میشود، مانند علوم طبیعی، قواعدی جهانشمول و فارغ از ایدئولوژی و تاریخ و جامعه ارائه میدهند و اگر این قواعد و نظریات را در هر کشوری به کار ببندیم، آن کشور به بهترین نحو اداره خواهد شد!
در مقابل هر چه استدلال بیاورید که این نظریات اقتصادی مشحون از تعلقات و باورها و ارزشهاست، جز بیاعتنایی و تمسخر چیزی عایدتان نمیشود، اما همین که از دایرۀ زبان فارسی و کتب درسی اقتصاد خارج میشوید، متوجه میشوید که این تلقی چقدر مضحک و منسوخ است!
برای مطالعه بیشتر در این زمینه، شما را به مطالعه مقالۀ زیر از دونالد مکلاسکی ارجاع میدهم:
http://ensani.ir/fa/article/262859/خطابه-علم-اقتصاد
🆔 @DrSaeedi
امروز صبح دو جلسه داشتم
یکی خدمت دانشآموزان نازنین و چغر و بد بدنِ یکی از مدارس ایلام بودم
یکی هم با نمایندگان اصناف ایلام جلسهای داشتم
اولی که سراسر چالش و بحث بود را دوست داشتم
مخصوصا آن چند نوجوانی که زیر لب هی حرف میزدند و میخندیدند و پارازیت میانداختند.
ابتدای جلسه از ایشان خواستم به اقتصاد ایران از ۲۰ نمره یک عدد بدهند.
همه، عددهای منفی و زیر پنج را گفتند به جز یک نفر که گفت ۱۵!
دو ساعت گفتگو کردیم و آخرش نمرهی اقتصاد ایران را ۲۲ دادم و با واکنش مثبت بچهها روبرو شدم.
در جلسه با اصناف روایتی از بازار فرهنگی در کنار اقتصاد فرهنگی طرح کردم و از ساختار تبعیضآمیز نظام سرمایهداری و شیوههای تولید انحصار گفتم.
نکته جذاب این بود که هرچه نئولیبرالها میگویند را رد کردند و میگفتند چرا هرچه اساتید اقتصاد میگویند خلاف منافع مردم و تولیدکنندگان و توزیعکنندگان خُرد است؟
بالاتفاق از ما خواستند که صدایشان باشم و بگوئیم که انحصار چه بر سرشان آورده!
به ویژه انحصار شرکتهای بزرگ و سپردن عاملیت فروش به تعداد معدودی از افراد.
#روایت_ایلام ۱
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
❓پرسش:
چرا هر چه اقتصاددانان میگویند به ضرر طبقات محروم و به نفع سرمایهداران است؟
✅ پاسخ: زیرا اساسا این دانش برای حفظ منافع و توجیه ظلم سرمایهداران تولید شده است.
این دانش تولید شده تا نهادها و فرآیندهایی را طراحی کند که ثروت را از دست محرومین جمع کند و در دست اغنیا بچرخاند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند سال پیش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مناظرهای با آقای عبده تبریزی داشتم. گفتند ربا یک بحث علمی نیست و بحثی مکتبی و ایدئولوژیک است. پاسخم را ببینید...
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷)
🔶برجستهسازی خوبیها و مثبتاندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه مثبتاندیشی است. فیلسوفان حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
توضیح آنکه
دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم فی نفسه درست باشند؛ اما يکي «نيروکُش» و ديگري «نيروبخش»؛ يکي «مرگآور» و ديگري «حياتبخش». با ديدن گلي که بر شاخههاي پر خار روييده است، ميتوان گفت:
«چه دنياي بدي! حتي «شاخههاي گل» هم خار دارند!» این نوع نگاه فی نفسه درست است. حافظ هم میگفت:
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما گل بیخار کجاست
اما با دیدن همان گل، این نگاه را هم میتوان داشت که:
«چه دنياي زيبايي حتي «شاخههاي پر خار» هم گل دارند!»
هر دو سخن به نوبة خود درستاند؛ اما
اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است
و ثانياً، نتيجه و آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است.
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
موسسه رند گزارش داده که قیمت هر ویال انسولین در آمریکا ۸ برابر کاناداست (آمریکا= ۹۸.۷ دلار- کانادا= ۱۲دلار). آمریکا و کانادا ۸۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک دارند. چرا کانادا برای مبارزه با قاچاق انسولین به همسایه، قیمتهای این داروی حیاتی را تعدیل نمیکند؟!
پاسخ روشن است. فقط در ایران است که اقتصاددانان نئولیبرال، گرانسازی را برای جلوگیری از قاچاق تجویز میکنند. میگویند کالاها را برای ملت خود گران کنیم، تورم ایجاد کنیم، تا قاچاق صورت نگیرد. این فرآیند گرانسازی البته تمامی ندارد. وقتی ارزش پول ملی در اثر تورم ناشی از گرانسازی کاهش یافت، دوباره قاچاق بهصرفه میشود و باز باید گران کرد و این داستان ادامه دارد...
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
19.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تهران مغازه هیزمفروشی داره؟!
➕در این دوربین مخفی یک توریست در خیابانهای تهران قدم میزند و از مردم سراغ مغازه هیزم فروشی میگیرد.
💠خداقوت به شبکه نسیم بابت تولید این کلیپ🌷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از حسین زمانی میقان
آمار رسمی و واقعیات اقتصاد ایران میگویند که جهانیسازیِجعلی و دلاریزه کردن صنایع مادر عامل تورم و دور باطل کاهش ارزش ریال شده، اما حاکمیت رسانهای زرد لیبرال در ایران مدام #آدرس_غلط نقدینگی را تَکرار میکنند
#نه_به_نئولیبرالیسم
@hzamanim
865.1K
✅ تکلیف ما انقلابیها
✅ از رای به رئیسی سرخورده شدید؟
✅ تفاوت ما با اصلاحطلبها در چیست؟
#اصل۲۷
#بند_ب
🎙 ۲۲ بهمن با شعار #نه_به_نئولیبرالیسم به خیابانها خواهیم آمد.
#آری_به_جمهوری_اسلامی_ایران
💠 @h_abasifar