🔰 سنجش دینداری ایرانیان
🔸ما در سنجش دینداری مدلهایی که نوعاً به کار میبریم مدلهایی هستند که جامعهشناسان در حوزه علوم اجتماعی در قلمرو جامعهشناسی دین به کار بردهاند و رویکردهای نظری این جامعهشناسان رویکردهای مدرن است. آنان وقتی به سنجش دینداری میپردازند با معنا و نوعی از دین و دینداری مواجه هستند که در جهان غرب مطرح بوده که این معنا و مدل بیشتر نگاه فردی به دین دارد و در حوزه زندگی شخصی و فردی دین را میبینند. پرسشها و سنجهها هم ناظر به همین مسائل است و نه بیشتر. در ایران هم اغلب از همین سنجهها در سطح و لایه گرایشها و عقاید و گاه هم در سطح مناسک با مقداری تعدیل استفاده میشود. ما پیمایشهایی را از دهه ۵۰ نسبتبه وضعیت دینداری ایرانیان داشته و داریم. این پیمایشها بهخوبی نشان میدهد که در هیچ زمانی در همان سطوح عقیدتی و مناسکی، وضعیت دین و دینداری در ایران روبه افول نبوده و در سالهای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، دائماً حالت فزایندهای داشته است. یعنی اگر کسی بخواهد ادعا کند که دین وضعیت روبه افولی داشته، هیچ تحلیل و پژوهش میدانی آن را حتی در سطح فردی تأیید نمیکند.
🔸مسئله این است که ما در سنجش دین و دینداری ایرانیان باید ناظر به معنایی از دین که در ایران وجود دارد یعنی اسلام، تشیع و مانند آن پژوهش کرده و از این زاویه، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دین را هم بررسی کنیم. انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دینداری ایرانیان بود که بهنوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. این مسئله آنقدر تأثیرگذار بود که نظریهپردازان جامعهشناسی دین را که مستقیماً به این مسئله میپرداختند یا نظریهپردازان دیگری که در شاخههای دیگر متمرکز بودند را بهنحوی متوجه خود کرده است؛ نظریات آنها را به چالش کشانده و منشأ پدیدآمدن نظریات جدیدی شده است. نوعاً کسانی هم که در جهان غرب به فرهنگ و حوزه دین و دینداری توجهی داشتند، دین را یک فرآیند روبهرشد و درتقابل با توسعه مدرن دانستهاند.
🔸رویکرد دینی بهعنوان یک پدیده شخصی و فردی در جهان سکولار لحاظ میشد و در آنجا رو به افول بود اما در پایان قرن بیستم، نقطه عطفی به نام انقلاب اسلامی ابتدا در جهان اسلام و در ایران مشاهده شد و مقاومتی سیاسی و اجتماعی در سطح ملی ایجاد کرد. پدیدهای که در چارچوب مفاهیم مدرن و غربی نبود؛ یعنی یک حرکت سیاسی بود و هویت دینی هم داشت. انقلاب حضور دین را در عرصهای فراتر از زندگی شخصی و قلمرو مناسکی در زندگی عمومی نشان داد. همچنین کاملاً نشان داد که دین در عرصه سیاسی رسوخ دارد. طی قرن بیستم، حرکتهای سیاسیای که در کشورهای غیرغربی انجام میشد، مدل خود را در مفاهیم سیاسی مدرن سکولار و غیردینی، مثل ناسیونالیسم، سوسیالیسم و مانند اینها جستوجو میکردند اما انقلاب اسلامی پدیده جدیدی بود که رخ داد و بعد هم بهسرعت امواج خود را در کشورهای مختلف و ازجمله در آمریکای لاتین منتشر کرد که به تبع آن بحث الهیات رهاییبخش مطرح شد. این سطحی از دینداری است که قبل از انقلاب اسلامی ایران وجود نداشت؛ یعنی انقلاب یک نقطه عطف بود که اگر بخواهید آمار پیش و پس از انقلاب را بسنجید، میتوانید بگویید فراز و فرود وجود داشته است.
🔸ما با سطحی از دین و دینداری مواجه هستیم که باید در تعاملات و ساختارهای قدرت اجتماعی، منطقهای و جهانی به آن پرداخت و آن را مدنظر قرار داد. این مسئله ابتدا چندان به چشم مخاطبان این جریان دینی اجتماعی و سیاسی نمیآمد. اصلاً فکر نمیکردند که این یک واقعیت زنده و قابل تداوم است. این جریان چیزی در حاشیه رقابتهای شرق و غرب بود اما ناباورانه دیدند تداوم پیدا کرد، موج ساخت، نوع رفتار و مواجهات سیاسی منطقهای قدرتهای جهانی را بهگونهای تحتتأثیر قرار داد و جهان سکولاری که به هیچ وجه هویت اجتماعی و سیاسی دین را به رسمیت نمیشناخت، ناگزیر شد در رقابت با این جریان دینی ایران و جهان اسلام بدلهای دینی درست کند. این موضوع اصلاً سابقه نداشت. براین اساس گروههای سلفی تندرو و بعد داعش به وجود آمد. اینها پدیدههای جدیدی بودند که درتقابل با دین در عرصه سیاسی و با مفاهیم دینی شکل گرفتند.
🔸در اینجا برای سنجش موضوع به مفاهیم و شاخصهای مربوطبه مسئله احتیاج داریم. امام رحمةاللهعلیه با احساس اینکه اینطور تقابلها و حضور سیاسی دین در سطح کلان مطرح میشود، مفاهیم اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی را بهکار برد که به دو نوع دینداری حاضر در منطقه اشاره داشت.
👈متن تفصیلی گفتگو در سایت استاد پارسانیا
🆔 @h_falahati
May 11
حامد فلاحتی
🔰 سنجش دینداری ایرانیان 🔸ما در سنجش دینداری مدلهایی که نوعاً به کار میبریم مدلهایی هستند که جا
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆دوستان علاقه مند به جامعه شناسی و تحلیلی های اجتماعی حتما مطالعه کنید.
به نظرم رئیس سازمان که فردی حزباللهی است کمی توجه کند به این جنس سخنان!
کمی دیر شده است!
خسته شدیم از این لمپنیسم در سیمای انقلاب!
🆔 @h_falahati
فراجا: اجازه جولان به دشمن نمیدهیم
بیانیه فرماندهی انتظامی کشور:
🔹امروز دشمنان ایران و عدهای آشوبگر به دنبال برهم زدن نظم، امنیت و آسایش ملت ایران هستند این در حالی است که توطئه های شیطانی آنها در برابر اتحاد نیروهای مسلح و انسجام، وحدت و هوشیاری ملت ایران که به موقع صف خود را از اغتشاشگران و آشوبگران جدا کردند، ناکام مانده است.
🔹فرماندهی انتظامی کشور به پشتوانه نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج و ملتی انقلابی و شهیدپرور و غیور که همواره در کنار خادمان خود هستند، اجازه نخواهد داد دشمنان به آسایش و آرامش مردم خدشه ای وارد کنند.
🔹کارکنان انتظامی کشور تا آخرین لحظه در برابر توطئه های معاندان و ضد انقلاب با تمام توان ایستادگی و با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی از مرز تا مرکز برخورد قاطعانه خواهد کرد.
@TasnimNews
🖊در این فاجعه اخیر خیلی آزار دیدیم و ناراحتیم!
از بی زبانی نیروی انتظامی ناراحتیم!
از کم تحرکی رسانه ای این نیرو ناراحتیم!
از اینکه نیروی انتظامی کاری می کند که در فضای فقر روایت کژروایت ها شکل بگیرد ناراحتیم!
جریان انقلاب حق دارد مدعی باشد!
چرا با بی تدبیری در دفاع از خودتان، با بی توجهی به اطلاع رسانی اینقدر به مظلومیت انقلاب دامن می زنید!
مهسا امینی اگر دستگیر نمی شد در گوشه ای از مترو! یا روی صندلی پارک! فوت کرده بود!
اما
مادرش او را پاک تر از زهرای اطهر بخواندش!
پدرش او را بی عیب و بدون سابقه بیماری بداند!
داییش و پسرخاله او از این جنازه استفاده کردند!
کومله طراحی تجزیه را دنبال کرد!!
منافقین انتقام از انقلاب گرفتند! و...
چون شما زبان ندارید!!
🆔 @h_falahati
شیوخ فتنه گر!
باند منتظری!
هم صدا با سلطه گران و چپاول گرایان!
ما را یاد زهری و شریح می اندازید!
🆔 @h_falahati
گفتگوهای طلبگی 01.05.29.mp3
10.14M
سلسله نشست های هویت طلبگی
جلسه پانزدهم
#ویژه_طلاب
🆔 @h_falahati
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 افشاگری سالومه سیدنیا، مجری شبکه منوتو علیه مسیح علینژاد
🔹 سالومه سیدنیا، مجری شبکه منوتو از مسیح علینژاد میگوید که چگونه با اعتراضات تجارت میکند و گریه خود را میفروشد
🔹 مسیح صورتحساب ۱۰هزار پوندی برای کیوان عباسی [مدیرعامل منوتو] فرستاد؛ بخاطر انتشار کلیپ پویا بختیاری
🆔 @rasanewsagency
🖊دلال براندازی؟!
چه بگوییم از نوجوانان و جوانانی که به شکلی شستشوی مغزی شده اند که از نظر تربیتی امکان برگشت اینها نیست!
🆔 @h_falahati
از سپاه عزیز تشکر می کنیم.
چهار روز است که مشغول عملیات در اقلیم هستند و این عملیات ها ادامه دارد.
لکن قوه قضائیه فقط سران فتنه یعنی شیوخ فتنه گر، سیاسیون آلوده و چهره های مشهور را تهدید می کند! فقط عده ای جوانان و نوجوانان اوباش یا فریب خورده نباید مجازات شوند!
اینها در حال فرار از کشور هستند.
مهران مدیری گریخت!!
علی کریمی اصلا اینجا هیچ تعلقی ندارد!!
بقیه هم مطمئنا در حال گریز هستند!!
عده ای از این لمپن ها هم می گویند حاکمیت جواب دهد چرا مردم!! را بجان هم انداخته!!
عده ای از بی تحلیل ها هم می گویند چرا هنرمند را دستگیر می کنید!!
خسته شدیم از پررویی و گستاخی اینها!
🆔 @h_falahati
⭕️ آشوب در عربستان!
🔹 چرا سعودیها می توانند از طریق یک شبکه ماهواره ای ( ایران اینترنشنال)، یک مرکز جنگ روانی در فضای مجازی ( مرکز اعتدال) و استخدام چند سلبریتی ، مملکت ما را به آشوب بکشانند اما ما تا امروز موفق به «مقابله به مثل» و ایجاد شورش در عربستان نشده ایم؟
آن هم در حالی که بخش زیادی از شهروندان عربستان از حکومت آل سعود ناراضیاند؟
❇️ پاسخ اینجاست که :
مردم عربستان می دانند مجازات کوچکترین حرکت علیه آل سعود، «قطع گردن با شمشیر» است و حاکمان ریاض اهل رافت اسلامی و تساهل با آشوبگران و «تحریک کنندگان به اغتشاش» نیستند!
دکتر کوشکی
#بن_ساطور
🆔 @h_falahati
#رشتو
چند توصیه به فعالان انقلاب تینیجری؛
اول: هیچ جای عالم با ترند هشتکها، هیچ حکومتی عوض نشده. دلخوش به این قرشمالبازیهای هشتکی تشتکی رباتی نباشید!
اینطور هم نیست که چون مثلاً فلان میلیون هشتک زدید پس فلان میلیون هم جمعیت دارید!
دوم: جمهوری اسلامی رفتنی نیست. این را از منافقینی که از شما سازمانیافتهتر بودند و در سال ۶۰ و پس از آن پوزهشان به خاک مالیده شد یا از اصلاحطلبانی که سال ۷۸ و سال ۸۸ هرچه زور داشتند زدند و نشد، بپرسید تا بیهوده وقت ما و عمر خود را تلف نکنید!
سوم: در انتخاب لیدرها شأن خود را رعایت کنید. علی کریمی و پرستو صالحی و کتایون ریاحی و سوگند و امثالهم آخه؟!
درثانی کسی که چندماه پیش کل اموال را فروخته و دَر رفته، بعد شما را روی میدان مین هل میدهد، اصلا فرد قابل اعتمادی برای لیدری نیست!
چهارم: انقلاب درد دارد. اینطوری نیست که بزنی و بشکنی و بُکُشی و بیهزینه عبور کنی. هزینه هم یعنی چک و لقد و کتک و زندان و سوءپیشینه و هزار و یک مکافات بعد. اول حساب خود را با این چیزها صاف کنید و بعد به میدان بیایید. برای یک انقلابی خوب نیست که تا پخ شنید وسط میدان گریه کند!
پنجم: امنیت که از بین رفت، فقط برای آخوندها یا انقلابیها و امثالهم از بین نمیرود. برای همه از بین میرود. از جمله شما، دوستان شما، خانواده شما و...
پیش و بیش از هیجانی رفتار کردن، به نتیجه افعال و اعمال و اقداماتی که میکنید و تبعاتی که برای خود شما خواهد داشت، فکر کنید..
"سید پویان حسین پور"
🆔 @h_falahati