💡تفاوت مالکیت در اسلام و غرب
🔹امام موسی صدر:
مالکیت به معنای سرمایهداری در اسلام وجود ندارد. معنای این سخن این است که از نظر اسلام وقتی میگوییم که «من مالك هستم»، «مردم اختیاردار اموال خود هستند» و «من این شیء را در اختیار دارم»؛ مفهوم آن کاملاً با مفهوم مالکیت در سرمایهداری متفاوت است. مالکیت در اصطلاح اسلام فقط از آن خداوند است. کسی نمیتواند مالک چیزی به معنای سرمایهداری آن شود، زیرا که مالکیت در سرمایهداری به معنای اختیار تام است.
...مالکیت در اسلام به معنای اختیار تام و کامل وجود ندارد. من نمیتوانم هرگونه که بخواهم و بیهیچ مسئولیتی در اموالم تصرف کنم، اما مالکیت در غرب هیچ محدودیتی ندارد، یعنی اگر بخواهم میتوانم مالی را احتکار کنم. این مداد یا گندم یا برنج امروز ارزان است و هرگاه که گران شد من آن را با قیمت دلخواهم میفروشم. در حالی که احتکار در اسلام حرام است.
🖋 رهیافتهای اقتصادی، ش۱، ص۷
#برشیاز_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید
وبسایت | ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
اسکناس، رسید پول واقعی!!!
🔻قبل از جنگ جهانی اول گفته میشد بهازای هر ۲۰ دلار، در خزانهداری آمریکا به همین مقدار طلا ذخیره میشود.
در واقع این دلارِ کاغذی یک رسید بود از طلایی که در خزانه نگهداری میشد.
#برش_مستند
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
💡اثبات ملکیت اعتباری برای خداوند
🔹آیتالله علیدوست:
مراد از ملکیت اعتباری ملکیت حقوقی، فقهی و ملکیت انسانها بر اشیاء است. به نظر ما ملکیت اعتباری برای خداوند قابل تردید نیست. در مقام استدلال بر ملکیت اعتباری خداوند باید بگوییم مگر ملکیت اعتباری چیزی غیر از برخورداری، جواز تصرف و اولویت مالک بر دیگری است؟ به تعبیر دیگر ملکیت یک واجدیت است.
...خداوند به مالکیت شخص حق دارد و میتواند آن را باطل کند. پس اگر مقوم مالکیت، واجدیت و جواز تصرف باشد، خداوند نسبت به اشیا این واجدیت و جواز تصرف را دارد [و در نتیجه ملکیت اعتباری نیز دارد].
🖋 رهیافتهای اقتصادی، ش۱، ص۱۴
#نظرات_اساتید_اقتصاد
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ویدیو_کامنت
🔻تفاوت آزادی اقتصادی در اسلام و غرب
#دیدگاه_امامین
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
💡سهم جامعه از کار افراد
🔹امام موسی صدر:
هر چیزی در این دنیا و هر ملکی ترکیبی است از طبیعت و اندیشه، تمرین و کار. اندیشه نیز کاری فکری است. هر چیزی در دنیا از دو عنصر ساخته شده است؛ بخشی از آن از طبیعت است یعنی از آن چیزی که خداوند آفریده است. و بخش دیگر آن کار من است.
...اگر دریافتیم که هر مالی در جهان نتیجه همراهی «اندیشه» و «کار» و «طبیعت» است، در مییابیم که در اسلام مالک امانتدار طبیعت است و از ثمرات طبیعت و اندیشه و کار خود بهره میبرد. کار در حقیقت نتیجه تلاش دیگران [نیز هست]. زیرا من مهارت و تخصصم را در مدرسه فرا گرفتهام و دیگران نیز در مدرسه کارهای بسیاری کردهاند. اندیشههایشان را در کنار یکدیگر نهادهاند و رشتهای تخصصی به وجود آمده است. من آموختهام و دیگران نیز در کاری که من انجام دادهام، شرکت داشتهاند.
🖋 رهیافتهای اقتصادی، ش۱، ص۷و۸
#برشیاز_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
آیا دلار اسکناسی جاودانه است؟
🔻آیا پولی هست که بدون پشتوانه دوام آورده باشد؟
#برش_مستند
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
💡دونکته درباره مالکیت ابزار کار
🔹شهید آیتالله بهشتی:
در مورد مالكيت خصوصی، یعنی مالكیت کارافزار، دو نکته اصلی هست که باید به آن توجه شود و اینک به شرح آن خواهیم پرداخت:
یک: مالکیت خصوصی کارافزار، زمینه مساعدی است برای استثمار و بهرهکشی ظالمانه از انسانهایی که مجبور باشند نیروی کار خود را در برابر دریافت مزد یا بخشی از دسترنج خود بفروشند. جامعه اسلامی موظف است زمینه اصلی این استثمار را چه در شکل فردی و چه در شکل دولتی آن از میان بردارد، به طوری که هیچ دارنده نیروی کار، اعم از کار بدنی یا فکری، مجبور به تحمل این ستم نباشد.
دو: مالکیت اشخاص یا شرکتهای خصوصی بر کارافزار، زمینه مناسبی است برای پیدایش فاصلههای بزرگ اقتصادی میان اشخاص و قشرهای مختلف جامعه و پیدایش محرومان در کنار مترفين، و این وضع خود به خود وحدت و اُلفت و اخوت و یکپارچگی جامعه را بر هم میزند و از آنجا که اسلام به حفظ برادری و اخوت اسلامی ارجحیت فراوان میدهد، لازم است در جهت پیشگیری در این عوامل ضد اخوت و ضد وحدت اقدامات مؤثری به عمل آید.
🖋حزب جمهوری اسلامی (مواضع تفصیلی)، ص ۴۴۹-۴۵۰.
#برشیاز_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
📢 ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی ۱»
تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد!
#طرح_جلد
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
Jurnal (3).pdf
5.69M
#فایل_دانلود
📝ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی۱»
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام