🗞️ جهت دریافت نسخه چاپی این شماره و ثبت سفارش #رایگان، از این لینک اقدام نمایید.
https://B2n.ir/s33208
#نسخه_چاپی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
11.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ویدیو_کامنت
🔻آزادی اقتصادی برای همه!
🎙 امام خامنهای (حفظهالله)
#دیدگاه_امامین
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از محسن قنبریان
⛔️ بازار آزاد چگونه شورش اجتماعی و سرکوب سیاسی می آورد؟!
• اقتصاد آزاد مبتنی بر آزاد سازی قیمت هاست تا عرضه و تقاضا، تعادل بیافریند!
رضایتِ اقتصادی فروشنده و خریدار در چنین بازاری، "طبیعی" توجیه می شود!
• درحالیکه می دانید برخی کالاها با وجود تقاضای عمومی، عرضه کننده نامحدود ندارد؛ تبانیِ قیمت و انحصار به وجود می آید.
رضایت مشتری در این شرایط بخاطر "اضطرارش" است نه "انتخابش"!
اما بازار آزاد همین را "تجارة عن تراض" می خواند!
• #شهید_بهشتی در اینباره لازمه بیّنی می شمارد:
"در اینجا می گوییم همان "رضایتی" که می گویید طبیعی است، این "نارضایتی" و خشم و انقلاب هم طبیعی است!
...مدتها ۹۰٪ از آن من بود، ۱۰٪ از او، حالا واکنش دیگر این است که این دفعه ۱۰۰٪ از او باشد و دست من هم به کلی از کار انباشته ام کوتاه شود. این هم واکنشی طبیعی است! قانون طبیعیِ "عمل و عکس العمل". شما هرچه توپ را محکم تر به دیوار بزنید، توپ هم محکم تر بر می گردد!
... می گوید می خواهم با معیارهای طبیعی زندگی کنم: "عرضه" طبیعی، "تقاضا" طبیعی، "رضایتِ" به دنبال آن طبیعی؛ "خشمِ" به دنبال آن هم طبیعی، "انقلابِ" به دنبال آن هم طبیعی؛ این تندروی، تندروی در عکس العمل هم طبیعی! همه اش طبیعی است"! (بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام ص۸۲)
• یک نسبت مستقیم دیگر:
اقتصاد آزاد با هر مکانیسم قیمتی مخالف است، اما هم زمان "سرکوب دستمزد کارگری" را توجیه می کند!
جالب اینکه اینجا هم بین اقتصاد به سیاست پل می زند:
به تشکل های کارگری و اتحادیه های صنفی حمله می کند و محدودیت می سازد تا در سرکوب دستمزد موفق باشد!
به تعبیر دیگر: سرکوب برای اکثریتها / آزادی اقتصادی برای گروههای کوچک ممتاز!
از اینجاست که نائومی کلاین بین شوک اقتصادی و شوک الکتریکی نسبت مستقیم می بیند! و معتقد است: بازار آزاد بدون پلیس به جایی نمیرسد!
#شوک_درمانی
#گران_سازی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۰/۵
☑️ @m_ghanbarian
💡محدودیت در مصرف؛ کنترل سرمایهداری
🔹آیتالله طالقانی:
مکتبهای اقتصادی به مسئله تولید و مالکیت تکیه میکنند ولی این مسئله را در نظر نمیگیرند که وقتی مالکیت گسترده میشود دست استثمارگر و سرمایهدار و سرمایهپرست و سرمایهسوز باز میشود، زیرا میدان شهوت و مصرف باز است. و حتی اسلام مصرف را محدود کرد، یعنی مال جز در راه مشروع نباید مصرف بشود و این مصرفهای نامشروع [حرام است.] [با مصرف مشروع] جلوی فحشا و بیبندوباریها گرفته میشود و قهراً یک مقداری راه تمرکز ثروتها و درآمدها که برای مصرفهای [نامشروع] است، مسدود خواهد شد.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۵، ص۱۴
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡علت تمام فسادهای اجتماعی
🔹شهید بهشتی:
تمام فسادها در هر اجتماعی که باشد، در درجه اول به علت نداشتن یک نظام مقتدر و عادل - که نام آن را حکومت صالح میگذاریم - در جهت معیارهای عالی اسلام، از نظر اسلام؛ و معیارهای عالی انسانی، از نظر انسانهاست.
🖋در مکتب قرآن، ج۳، ص۱۸۲
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
4_6028441660310951190.mp3
7.36M
💡اصلاح اقتصاد، مقدمه تعلیم و تربیت!
🔹 آیتالله طالقانی:
در محیط تبعیض، در محیط استثمار و در محیط بهرهکشی و محرومیت، قهراً تعلیم و تربیت نمیتواند رشد پیدا کند. این بلاغت امیرالمؤمنین است، مثل _ بلاغت قرآن _ که اول توفیر را گفته و بعد تعلیم و تربیت را، توفير فیء هم یک معنایش [فراوان ساختن اموال عمومی است]. فیء یعنی اموال عمومی و ثروتهای عموم، نه ثروتهای شخصی. در قرآن هم درباره فیء بحث میشود و مقصود از آن ثروتهای عمومی است که در دسترس همه باشد و همه بتوانند [از آن] استفاده کنند. از نظر ما اقتصاد هدف زندگی نیست [بلکه] وسیله است برای رشد انسانها.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۵، ص۱۴
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
#اعلام_نتایج
🔹ضمن تشکر از همراهی شما عزیزان و شرکت در مسابقه مجله #رهیافتهای_اقتصادی_شماره۵
اسامی برندگان این مسابقه:
🏅سرکار خانم مهدیه انصاریمنش
🏅جناب آقای سیدمجتبی شمسالدینی
🏅جناب آقای امین باباشاهی
💠 مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات