eitaa logo
مرکز پژوهش‌های اقتصادی حَبنا
3.2هزار دنبال‌کننده
76 عکس
24 ویدیو
7 فایل
🏢 مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی حَبنا ❗فضایی برای تحقیق و ترویج اقتصاد اسلامی 👤 ادمین: @Habnastudy_admin 🌐 وب‌سایت: https://habnastudy.com ☎️ تماس: 02591008678
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
⛔️ بازار آزاد چگونه شورش اجتماعی و سرکوب سیاسی می آورد؟! • اقتصاد آزاد مبتنی بر آزاد سازی قیمت هاست تا عرضه و تقاضا، تعادل بیافریند! رضایتِ اقتصادی فروشنده و خریدار در چنین بازاری، "طبیعی" توجیه می شود! • درحالیکه می دانید برخی کالاها با وجود تقاضای عمومی، عرضه کننده نامحدود ندارد؛ تبانیِ قیمت و انحصار به وجود می آید. رضایت مشتری در این شرایط بخاطر "اضطرارش" است نه "انتخابش"! اما بازار آزاد همین را "تجارة عن تراض" می خواند! • در اینباره لازمه بیّنی می شمارد: "در اینجا می گوییم همان "رضایتی" که می گویید طبیعی است، این "نارضایتی" و خشم و انقلاب هم طبیعی است! ...مدتها ۹۰٪ از آن من بود، ۱۰٪ از او، حالا واکنش دیگر این است که این دفعه ۱۰۰٪ از او باشد و دست من هم به کلی از کار انباشته ام کوتاه شود. این هم واکنشی طبیعی است! قانون طبیعیِ "عمل و عکس العمل". شما هرچه توپ را محکم تر به دیوار بزنید، توپ هم محکم تر بر می گردد! ... می گوید می خواهم با معیارهای طبیعی زندگی کنم: "عرضه" طبیعی، "تقاضا" طبیعی، "رضایتِ" به دنبال آن طبیعی؛ "خشمِ" به دنبال آن هم طبیعی، "انقلابِ" به دنبال آن هم طبیعی؛ این تندروی، تندروی در عکس العمل هم طبیعی! همه اش طبیعی است"! (بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام ص۸۲) • یک نسبت مستقیم دیگر: اقتصاد آزاد با هر مکانیسم قیمتی مخالف است، اما هم زمان "سرکوب دستمزد کارگری" را توجیه می کند! جالب اینکه اینجا هم بین اقتصاد به سیاست پل می زند: به تشکل های کارگری و اتحادیه های صنفی حمله می کند و محدودیت می سازد تا در سرکوب دستمزد موفق باشد! به تعبیر دیگر: سرکوب برای اکثریت‌ها / آزادی اقتصادی برای گروه‌های کوچک ممتاز! از اینجاست که نائومی کلاین بین شوک اقتصادی و شوک الکتریکی نسبت مستقیم می بیند! و معتقد است: بازار آزاد بدون پلیس به جایی نمی‌رسد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۰/۵ ☑️ @m_ghanbarian
💡محدودیت در مصرف؛ کنترل سرمایه‌داری 🔹آیت‌الله طالقانی: مکتب‌های اقتصادی به مسئله تولید و مالکیت تکیه می‌کنند ولی این مسئله را در نظر نمی‌گیرند که وقتی مالکیت گسترده می‌شود دست استثمارگر و سرمایه‌دار و سرمایه‌پرست و سرمایه‌سوز باز می‌شود، زیرا میدان شهوت و مصرف باز است. و حتی اسلام مصرف را محدود کرد، یعنی مال جز در راه مشروع نباید مصرف بشود و این مصرف‌های نامشروع [حرام است.] [با مصرف مشروع] جلوی فحشا و بی‌بندوباری‌ها گرفته می‌شود و قهراً یک مقداری راه تمرکز ثروت‌ها و درآمدها که برای مصرف‌های [نامشروع] است، مسدود خواهد شد. 🖋رهیافت‌های اقتصادی، ش۵، ص۱۴ 💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡علت تمام فسادهای اجتماعی 🔹شهید بهشتی: تمام فسادها در هر اجتماعی که باشد، در درجه اول به علت نداشتن یک نظام مقتدر و عادل - که نام آن را حکومت صالح می‌گذاریم - در جهت معیارهای عالی اسلام، از نظر اسلام؛ و معیارهای عالی انسانی، از نظر انسان‌هاست. 🖋در مکتب قرآن، ج۳، ص۱۸۲ 💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
📢 پادکست تاریخ عقاید اقتصادی قسمت پنجم: توماس آکویناس تا دقایقی دیگر منتشرخواهد شد! 💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
4_6028441660310951190.mp3
7.36M
🎙 تاریخ عقاید اقتصادی 🔹قسمت پنجم: توماس آکویناس اندیشه آکویناس: 01:34 مالکیت خصوصی: 03:15 سود عادلانه: 04:08 ربا و مرابحه: 05:34 اجاره بها: 06:08 💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡اصلاح اقتصاد، مقدمه تعلیم و تربیت! 🔹 آیت‌الله طالقانی: در محیط تبعیض، در محیط استثمار و در محیط بهره‌کشی و محرومیت، قهراً تعلیم و تربیت نمی‌تواند رشد پیدا کند. این بلاغت امیرالمؤمنین است، مثل _ بلاغت قرآن _ که اول توفیر را گفته و بعد تعلیم و تربیت را، توفير فیء هم یک معنایش [فراوان ساختن اموال عمومی است]. فیء یعنی اموال عمومی و ثروت‌های عموم، نه ثروت‌های شخصی. در قرآن هم درباره فیء بحث می‌شود و مقصود از آن ثروت‌های عمومی است که در دسترس همه باشد و همه بتوانند [از آن] استفاده کنند. از نظر ما اقتصاد هدف زندگی نیست [بلکه] وسیله است برای رشد انسان‌ها. 🖋رهیافت‌های اقتصادی، ش۵، ص۱۴ 💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
🔹ضمن تشکر از همراهی شما عزیزان و شرکت در مسابقه مجله اسامی برندگان این مسابقه: 🏅سرکار خانم مهدیه انصاری‌منش 🏅جناب‌ آقای سیدمجتبی شمس‌الدینی 🏅جناب آقای امین باباشاهی 💠 مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقوله مدیریت نرخ ارز یکی از مسائل راهبردی و اساسی در اقتصاد یک کشور است. بازار ارز کشور چگونه بازاری است و از چه مؤلفه‌هایی تشکیل شده است؟ به چه نحوی نیاز است که در این بازار سیاست‌گذاری فعالی صورت گیرد که از یک طرف به معیشت مردم، اقتصاد، تولید و ارزش پول ملی لطمه وارد نشود و از طرفی دیگر از فساد، سفته‌بازی، التهاب و شوک و نابرابری جلوگیری شود؟ چندی است که از سوی دولت چهاردهم با هدف دستیابی به ارز تک نرخی، بازار ارز توافقی طراحی شده است و مباحث مختلفی در تایید یا نقد این سیاست از سوی کارشناسان اقتصادی صورت گرفته است. مرکز پژوهش‌های اقتصادی حبنا در پرونده «بازار ارز توافقی» درصدد است که با مراجعه به نظرات کارشناسان به بررسی این بازار و اهداف آن، تحلیل این سیاست و ابعاد و آثار و تبعات آن در اقتصاد ایران بپردازد. در روزهای آتی، ضمن تبیین زوایای ، ابعاد و مولفه‌ها و آثار این بازار مبتنی بر نظرات کارشناسان ارائه خواهد شد.
بازار توافقی دکتر سعیدی.mp3
8.02M
🔰سراب ارز تک‌نرخی و سوداگری نئولیبرالیسم 🎙مصاحبه با دکتر علی سعیدی معاون فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه قم 🔹هدف ایجادکنندگان بازار توافقی چیست؟ 00:02 🔹 آثار و تبعات این سیاست در اقتصاد کشور چیست؟ 08:17 🔹بازارهای غیر رسمی قابلیت ضابطه‌مند شدن را دارند؟ 13:20 🔹نظریه ارز تک نرخی؛ یک رویکرد واگرا 17:50 🔹 قیچی فلاکت نئولیبرالیسم 24:42 🔹 کدام بازار آزاد ارز؟ 27:12 🔹 فریب نئولیبرالیسم؛ رانتخواهی تا بازجویی رانتخواری 30:48 💠 مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات