هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
[۱]بسمالله الرحمن الرحیم
امر به معروف بخاطر مصلحت عمومی جامعه
خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیه)
«جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است».
یکی از فلسفه های امر به معروف و نهی از منکر تأمین مصالح عمومی جامعه می باشد؛
بر همین اساس حضرت زهرا (سلام الله علیه) در خطبه فدکیه فرموده اند:
«جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است»
طرد نااهلان از پست های کلیدی
حضرت علی (علیه السلام) در این باره فرموده اند:
«فَرَضَ اللَّهُ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاء»[۲]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر مصلحت توده مردم، و نهی از منکر را برای بازداشتن بی خردان، تشریع و واجب کرد».
و یا در بیان دیگری فرمودند:
«لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ [أَشْرَارُکمْ] شِرَارُکمْ»[۳]
؛ «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که تبهکاران بر شما چیره می گردند».
[۱] . من لا يحضره الفقيه، ج 3، 568.
[۲] . نهج البلاغه، ص 512.
[۳] . نهج البلاغه.
هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
30.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
:
💚هوالله النور الهادی الباقی
🌹🔉 نوحه چادرت را بتكان روزى ما را بفرست
محمد حسین پويانفر
⚘🕋بسم الله الرحمن الرحیم
⚘💚يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا ﴿۷﴾
⚘💚[همان بندگانى كه] به نذر خود وفا می کردند
و از روزى كه گزند آن فراگيرنده است مى ترسيدند (۷)
⚘💚وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﴿۸﴾
و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى دادند (۸)
⚘💚إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا ﴿۹﴾
⚘💚ما براى خشنودى خداست كه به شما مى خورانيم
⚘💚 و پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم (۹)
⚘💚إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا ﴿۱۰﴾
⚘💚مافقیریم و یتیمیم و اسیر ای مهتاب
⚘💚دختر نبي اكرم دل ما را دریاب
⚘💚اللهم صل علی فاطمه الزهراء
هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠این فیلم ناب و دیدنی را از دست ندید ببینید و نشر دهید
🔹شهید حاج قاسم:
من قدرت حضرت زهرا را محبت مادری او را در هور دیدم
🇮🇷 در غرب کانال ماهی دیدم
🇮🇷 در وسط میدان مین دیدم،
🇮🇷وقتی شما مادرها نبودید
🇮🇷و بچه هاتون در خون دست و پا می زدند #اورادیدم
🔹فاطمه در هور در کربلای پنج در اروند در کوه های سرد و سخت کردستان مادری کرد.😭😭😭😭😭
☫به #فدائیانِ_امام_خامنه_ای بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/2750873600Cd32c3e2e5c
☫ @fadayiian🇮🇷
یاعلی
🔉نوحه بكم فتح الله اباعبدالله الحسین💚 حسین طاهري
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
[۱]بسمالله الرحمن الرحیم
امر به معروف بخاطر مصلحت عمومی جامعه
خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیه)
«جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است».
یکی از فلسفه های امر به معروف و نهی از منکر تأمین مصالح عمومی جامعه می باشد؛
بر همین اساس حضرت زهرا (سلام الله علیه) در خطبه فدکیه فرموده اند:
«جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است»
طرد نااهلان از پست های کلیدی
حضرت علی (علیه السلام) در این باره فرموده اند:
«فَرَضَ اللَّهُ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاء»[۲]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر مصلحت توده مردم، و نهی از منکر را برای بازداشتن بی خردان، تشریع و واجب کرد».
و یا در بیان دیگری فرمودند:
«لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ [أَشْرَارُکمْ] شِرَارُکمْ»[۳]
؛ «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که تبهکاران بر شما چیره می گردند».
[۱] . من لا يحضره الفقيه، ج 3، 568.
[۲] . نهج البلاغه، ص 512.
[۳] . نهج البلاغه.
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
هدایتگر hedayatgar.ir/fa/news/4259
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
یاعلی
خطبه فدک
سخنرانی حضرت زهرا(س) | شهادت بر توحید
توحید اگر درختی باشد میوهای هم دارد؛ میوه و ثمرهی این درخت، «اخلاص در عمل» است. توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی همه نتیجهای دارد و آن «توحید در عبادت» است...
فصل اوّل: سخنرانی حضرت زهرا(س) | ۳
شهادت بر توحید
وَ أشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ
پس از اینکه حضرت(س) حمد و ستایش خدا فرمود، به اقرار توحید میپردازد و گواهی میدهد که خدایی جز الله «تعالی» ذات مستجمع جمیع صفات نیست و شریکی برای او وجود ندارد.
کَلِمةٌ جَعَلَ الإِخْلاصَ تَأْویلَها
برای کلمهی توحید، خداوند تأویلی قرار داده است؛ یعنی نتیجه و تأویل کلمهای که به عنوان «شهادت به وحدانیت» میگوییم، «اخلاص در اعمال» است.
توجّه کنید! که توحید اگر درختی باشد میوهای هم دارد؛ میوه و ثمرهی این درخت، «اخلاص در عمل» است. توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی همه نتیجهای دارد و آن «توحید در عبادت» است: یعنی «توحید در عبادت» میوهی توحید ذات و صفات و افعال خواهد بود. پس اگر کسی واقعاً به این معنا از نظر عقلی به وحدانیت حق، ذاتاً، صفاتاً و فعلاً اعتقاد داشته باشد و این اعتقاد از واردات قلبیهی او شده باشد، نتیجهاش چیزی جز «اخلاص در عمل» نخواهد بود؛ چون توحید مثمرثمر و اخلاصآور، توحیدی است که از واردات قلبیّه شده باشد. «اخلاص در عمل» یعنی اینکه ما در اعمالمان هیچ موجود دیگری را در نظر نگیریم. جملات بعدی حضرت زهرا(س) هم شاهد بر همین معنا است؛ یعنی حصول باور، چون تصدیقهای عقلی غیر از باورهای قلبیّه است. «واردات قلبی» یعنی اینکه دل باور کند که همه در مقابل او هیچاند. این باور قلبی است و اخلاص در عمل میآورد و دیگر محال است چنین انسانی در عمل دچار ریا شود.
لذا اهل معرفت میگویند: باید اوّل قلب را خالص کرد، چون با خلوص قلب، خلوص در عمل پیدا میشود. «خلوص قلب» یعنی اوّل قلبت را موحّد کن بعد عملت توحیدی میشود؛ این یعنی همان «خلوص در عمل». پس با وارد شدن این معنا در قلب که مالکالملوک حقیقی و ولینعمت واقعی او است و همه در مقابل او هیچاند، به اصطلاح به توحید ذات و صفات و افعال میرسیم که: «لامُؤثِّرَ فی الوُجودِ الاّ الله». خلاصه اگر میبینیم در اعمالمان خللی وجود دارد باید بدانیم که خلل در توحید ما است. از این خلل در توحید به «ضعف ایمان» هم تعبیر میشود. لذا دلیل اینکه بعضی خلوص در اعمال ندارند این است که توحیدشان خلل دارد یعنی غیر از خداوند را مؤثّر میدانند.
وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُوْلَها
و همهی دلها وابستگی به خدا را دربردارد. در اینجا هم در مورد «مَوْصُوْلَها» احتمالات مختلفی مطرح شده است. بعضی گفتهاند: مراد این است که ادراک افراد از کلمهی توحید، یعنی «لا اله الا الله» متفاوت است، مثلاً آن «لااله الا الله» که پیغمبر اکرم(ص) میگوید برخاسته از ادراکی است که با ادراک حضرت عیسی(ع) یا حضرت موسی(ع) و همین طور تا برسد به ادراک یک روستایی و... تفاوت دارد.
امّا مطلب بسیار زیبایی که در این جملهی حضرت زهرا(س) به ذهن میآید ارتباط مستقیم آن با جملهی قبل است. در عبارت قبل فرمود: اخلاص نتیجه و تأویل کلمهی توحید است و ثمرهی توحید را اخلاص معرفی کرد. اخلاص هم یک امر قلبی است یعنی عمل ریشه از قلب و دل میگیرد؛ پس اگر عمل بخواهد خالص باشد، دل باید خالص شود. حال اگر سؤال شود چگونه این دلمان را توحیدی کنیم؟ پاسخ این است که این توحید را خدا در دلها جاسازی کرده و معنی عبارت وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَها این میشود که تمام دلها این وابستگی به حق را دربردارد. این همان معنایی است که در معارف و روایات ما فرمودهاند: «کُلُّ مولُودٍ یولَدُ عَلَی الفِطْرَة»؛[١] و در روایت دیگر آمده است که: «ألْفِطرَةُ هِی التّوحید»؛[٢] یعنی خدا همهی دلها را حتّی دل مشرک و ملحد و کافر به معنای اخصّش را مفطور به توحید کرده است.
امّا مطلب این است که وقتی ما پا به عرصهی دنیا میگذاریم، شیطان دلِ ما را از آن توحیدِ جاسازی شدهی الهی تخلیه میکند. پس توحید در دل من و تو وجود دارد نه اینکه بخواهیم آن را وارد کنیم. یعنی خدا دل انسان را موحّد آفریده، امّا ما تابع شیطان میشویم و آن را مشرک میسازیم. آدمی خود، دل را مشرک میکند و الاّ دل موحّد است.
وَ أنارَ فِی التَّفَکُّرِ[٣] مَعْقُولَها
خداوند فکرها را به همان اندازهای که نسبت به کلمهی توحید تعقّل میکنند نورانی کرده است. در اینجا توجّه کنید که ما یک قلب داریم و یک عقل، در باب قلب گفتیم که اگر توحید در قلب کسی وارد شد ثمرهاش اخلاص در عمل است و خداوند هم توحید را در قلب همهی انسانها جاسازی کرده است و هیچ انسانی نیست که فاقد آن باشد؛ جملهی قبلی حضرت زهرا(علیهاسلام) هم دلالت بر این داشت، امّا در مورد عقل چه؟ حضرت در اینجا از بحث قلب به بحث عقل وارد میشود
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
🍃🌸🍃🌸
🍃🌹بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيم🍃🌹
🌼آیت الکرسی🌼
🌹🌸بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ🌸
🌸اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ﴿٢٥٥﴾🌸 لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٥٦﴾🌸 اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾🌸🌹
🌹🍃🍃🌹
🌺الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🌺
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
🌹🇮🇷حادثه شاهچراغ موجب رسوایی آمریکاییها شد👆
🔹رهبر معظم انقلاب در دیدار خانوادههای شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ این حادثه تلخ را موجب داغدار شدن دلها اما ماندنی در تاریخ ایران خواندند و با تأکید بر رسوا شدن دستهای پشت پرده این خباثت یعنی امریکاییهای کینه توز و بوجود آورنده داعش، خاطرنشان کردند: دستگاههای فرهنگی و هنری باید این حادثه با عظمت را همچون قضیه عاشورا و سایر مسائل تاریخی مورد توجه قرار دهند و به آیندگان منتقل کنند.
🔹حضرت آیت الله خامنهای ترور زائران را متفاوت از سایر حوادث تروریستی و موجب رسوایی مضاعف دشمن دانستند و گفتند: علاوه بر عاملان جانی و خیانتکار، پشتیبانان اصلی و بوجود آورندگان داعش نیز در این جنایت شریک هستند. آنها آنقدر دروغگو، سیاهدل، رسوا و منافق هستند که در حرف، پرچم حقوق بشر را بالا میبرند اما در عمل، گروههای خطرناک تروریستی را بوجود می آورند.
🔹ایشان دستگاههای فرهنگی و رسانهای را به تولیدات هنری در خصوص این حادثه و سایر قضایای تاریخی توصیه کردند و افزودند: ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایتهای دشمنان از نظر کار رسانهای و تبلیغی، کوتاهی داریم بهگونهای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد.
🔹رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تبیین این واقعیتها جزو وظایف فعالان بخشهای هنری، تبلیغی و نگارشی و همه دستگاههای فرهنگی است.
🕋🌹خادم الشهدا
هدایت شده از 🕋 ⚘ مُحَمَّد رحمة للعالمین ⚘⚘⚘
یاعلی
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
📚🖊اهميت كسب دانش و آموزش و انتشار علم
📗برترین صدقه انتشار علم و دانش
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مردم هيچ صدقه اى ندادند كه برتر از دانشى باشد كه در ميان مردم پخش شود.
عنه صلى الله عليه و آله : ما تَصَدَّقَ النّاسُ بِصَدَقَةٍ أفضَلَ مِن عِلمٍ يُنشَرُ . [
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين صدقه اين است كه انسان علمى را بياموزد و سپس آن را به برادر خود آموزش دهد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر كسى علم بياموزد و آن را به مردم بياموزاند، اين كار او صدقه است.
@noor114