eitaa logo
حدیث‌شناسی
41 دنبال‌کننده
99 عکس
18 ویدیو
14 فایل
ارتباط در ایتا و تلگرام @rezasaidyy کانال‌های دیگر : ادبیات عرب @adabaraby اصول فقه @osoolefeghh علوم حوزوی - متفرقه @oloomhozavy کتاب و کتابخانه @ketabvaketabkhaneh لطفاً برای دوستان و گروه‌ها به اشتراک گذارید. حضور ، نظرات و پیشنهادات شما افتخار است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
کانال تخصصی علم رجال @Rejal_science
حدیث شناسی @hadithshenasi
رجال و درایه استاد میثمی تهرانی @meisamee_rejal
درایه (دست نوشته) @deraye_paye_9
درایه ائمه اطهار @deraye
درایه استاد محمدی @draye_mohammadi
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 (شماره 0⃣2⃣) ارزیابی سند روایات با کمک نرم افزار درایه النور ۱.۲ 🕰مدت تقریبی جلسه: ۲ دقیقه مشاهده از این‌جادرباره این نرم‌افزار: نخستین نرم افزار تخصّصى رجالى شیعه با عنوان درایه النور به بررسى و بازسازى اسناد کتب اربعه حدیثى و کتاب وسائل الشیعه و شناسایى راویان آن‌ها، پرداخته است. ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
حقائق الرجال و الدرایة @Haqaeq_Rejal_Va_Derayeh
دراسات فی مبانی علم الرجال @derasatfimabanielmrejal
علوم حدیث @oloomehadith
روایت همراه با سند @revayatbasanad
درایه @derayeh1400
درایه
انجمن علمی دانشکده علمی علوم قرآن تهران @ae_quran_tehran
آثار و‌ تالیفات استاد سیدمحمد جواد شبیری @mjshobeiri_asar
رجال
🔸 طرق تحمّل حدیث 💠 تحمّل حدیث به روش های مختلفی صورت می گیرد که همه آن ها در یک مرتبه نیست. 1️⃣ سماع در این روش شیخ و استاد مطلبی را نقل و شاگرد گوش می دهد. 2️⃣ قرائت در این روش شاگرد حدیث را برای استاد می خواند و استاد درباره آن و اینکه کدام قسمت آن صحیح، مصحّف و... است توضیح می دهد. 3️⃣ مناوله در این روش شاگرد از استاد طلب حدیث نموده و استاد کتاب و حدیث را در اختیار او قرار می دهد. مرتبه این روش پایین تر از روش سماع و روش قرائت است. 4️⃣ اجازه در این روش سماع و قرائت وجود ندارد، بلکه شخص به دیگری می گوید: من اجازه نقل کتاب یا روایت را به تو می دهم. 5️⃣ وجاده در این روش، شخص سندی که منتهی به کتاب شود ندارد ولی می بیند که منسوب به فلان مؤلّف بوده و نام او ثبت شده است و از این رو، از آن نقل حدیث می کند. نام این روش وجاده است -وجدته منسوباً إلیه- و پایین ترین مرتبه از مراتب تحمّل حدیث می باشد و بالاترین مرتبه نیز برای روش سماع و قرائت است. 📌 کسانی که الان در جهان -چه در ایران و چه در جاهای دیگر- فهرست برای کتابها می نویسند، از این روش استفاده می کنند. این افراد معمولا سلسه سندی که منتهی به کتاب شود ندارند، ولی می بینند که مثلاً پشت آن «أمالی شیخ طوسی» نوشته شده و به مجرّد آن در کتاب فهرست، آن را به نام ایشان ثبت می کنند؛ نهایتش این است که اگر فهرست کننده اهل دقّت و فن باشد، بررسی می کند که دلیل بر بطلان انتساب کتاب به نویسنده وجود نداشته باشد (گاهی از خود کتاب دلیل بر بطلان نسبت پیدا می شود) که در این صورت آن را نقل می کند، امّا متعارف اشخاص، این امور را متوجّه نیستند. 🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی 🗓 15 اسفند 95 🆔 @zobdatolfavaed 🆔 @Rejal_science
دروس حوزه @Pdf_hozeh
〽️ "کارگاه درآمدی بر آسیب‌شناسی روایات طبی" 📍رئیس دانشکده و پژوهشکده علوم و معارف حدیث قم اظهار داشت: اگر قائل به طب اسلامی هستیم باید اثبات کنیم شش رکن طب (شامل مبانی راههای شناخت بیماری،راه های تشخیص، دارو، درمان و پیشگیری) از مجموع روایات طبی معتبر قابل استخراج است و به استناد این روایات می توان سیستم و نظامی را پدید آورد که نام طب اسلامی بر آن نهاد. 🔸به گزارش وب دا، حجت الاسلام و المسلمین دکترسید محمد کاظم طباطبایی در کارگاه (در آمدی بر آسیب شناسی روایات طبی ) که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به همت دانشکده طب ایرانی و مکمل و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در تالار جرجانی برگزار شد خاطر نشان کرد: در تحقیقات و مطالعات انجام شده در موسسه دار الحدیث و بر اساس سالها مطالعه پیرامون روایات، حدود ۴۰۰ کتاب حدیث شیعی (با اعتبار های متفاوت) وجود دارد که در این کتب مجموعا حدود ۶ هزار روایت غیر تکراری (صرف نظر از وثوق سندی یا وثوق صدوری)در حوزه سلامت جسم قابل احصا است که بخش عمده آنها در کتب مربوط به قرن ششم هجری به بعد بوده است. 🔸وی افزود: عمده روایات صحیح در کتاب کافی آمده که تعداد آنها حدود ۶۰ روایت است و غالبا مرتبط با تغذیه بوده و اکثرا دوره صدور آنها در جغرافیای مکه و مدینه بوده است. برای بررسی روایات طبی،پیش نیازهایی لازم است، از جمله تبیین تفاوت سنت و حدیث، شناخت دقیق منابع حدیثی،-تبیین رویکردهای اعتبار سنجی-توجه به قضایای حقیقی و خارجی که بر این اساس می توان احادیث را به چهار دسته صحیح، معتبر، ضعیف و مجهول تقسیم بندی کرد. 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکترسید محمد کاظم طباطبایی تصریح کرد: عمده روایات طبی، مرسل هستند به این مفهوم که هیچ سندی ندارند وفقط مثلا گفته شده قال النبی یا قال الصادق (ع) و... و از بین حدود ۶۰۰۰ روایت غیر تکراری فقط حدود ۱۵ درصد آنها دارای سند است و از این میزان نیز حدود یک سوم صحیح السند می باشند و می توان آنها را به معصومین علیهم السلام منسوب نمود. صحت مضمون با صحت سند متفاوت است و به صرف صحت مضمون یک گزاره روایی نمی توان آن را به معصوم نسبت داد و آن را جزو سنت قلمداد کرد. 🔸هرچیزی که استناد آن به شریعت ثابت نشود و به اسم دین مطرح گردد نوعی بدعت محسوب می شود و مدعیان طب اسلامی چگونه می توانند انتساب بسیاری از روایات طبی فاقد سند را به معصومین علیهم السلام اثبات نمایند. 🔸در انتساب هرگونه سخن به معصوم (ع) تساهل و اهمال جایز نبوده و پذیرفتنی نیست چرا که نسبت دادن سخن به معصوم (ع) پیامدهای فراوانی دارد و چنانچه مطلبی به دین نسبت داده شده و بعدا مشخص شود که این انتساب غلط بوده، چگونه می توان عواقب آن را جبران نمود که در این امور بایستی سخت گیرانه عمل کرد. در ادامه این نشست؛ پرسش و پاسخ در زمینه نحوه استخراج گزاره های روایی محدوده طب و جای گرفتن بسیاری از دستورات حوزه معنویت و سبک زندگی در زمره روایات طبی برگزار شد. #️⃣ 🆔 @Rejal_science
⚡️مروری بر پرسش های نظریه رجالی وثوق صدور به معنای تکاملی بسم الله الرحمن الرحیم 👌احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگوهای فقهی می رساند که در مباحثات مرتبط با نظریه رجالی وثوق صدور به معنای تکاملی ۱۲ دسته بحث مطرح است؛ که تبویب مباحثات رجال را منظم می کند. عناوین شش بخش از این مباحثات رجالی به شرح زیر است: 👌بخش اول؛ بازخوانی مفهوم رجال بر اساس قاعده بیان مبتنی بر انفتاح است؛ که نتیجه اش تغییر لغت افتتاح از بررسی سند به بررسی ایفای نقش در ساختار هدایت است. (تبیین لغت افتتاح علم رجال) 👌بخش دوم؛ تولید پرسش های اصلی احراز صدور بر اساس لغت افتتاح جدید است و در این بخش به پنج پرسش اصلی شامل: ۱- بررسی مصدر و منابع روایت، ۲- بررسی جایگاه سند در ساختار متصلِ اتکاء به اشراف(ساختار هدایت)، ۳- تبیین ساختار اتکاء فرد به اشراف ، ۴- تبیین فرآیند هدایت مرتبط با روایت و ۵- تبیین جایگاه روایت در تکمیل فرآیند هدایت پرداخته شده است. (دفترچه احراز صدور) 👌بخش سوم؛ تبیین ۱۳ دسته روایات برای استفاده در فرآیند بررسی صدور مانند روایات عَرضه، روایات کتب، روایات توثیق خاص، روایات توثیق عام و... است؛ که بر اساس این روایات قرائن جبیره برای ضعف سند سازمان دهی می شود. (جدول ساماندهی قرائن جبیره) 👌بخش چهارم؛ بررسی مقدمات کتابهای مصدر و کتابهای منبع بر اساس قاعده اصولی نظام مقایسه و بررسی علل تبویب های متفاوت در اصل، مصدر و منبع.(تبیین قواعد تبویب حدیث) 👌بخش پنجم؛ بررسی پیش فرض های فقهی رجالیون بزرگ در توثیق و تضعیف روات و روایات با تاکید بر بررسی پیش فرض های فقهی کتاب رجالی ابن غضائری 👌بخش ششم؛ بررسی استظهاری ابعاد ساختار متصلِ اتکاء به اشراف و بررسی نقش هر یک از ارکان این ساختار در فرآیند ظهور گیری یک فقیه؛ به عنوان مثال بررسی آثار عمل یک فقیه در فرآیندِ کشف و استظهار او... (تبیین نقطه آغاز تفقه) دائره پژوهش مدرسه هدایت - پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - قم مبارک @olgou4