eitaa logo
حدیث‌شناسی
40 دنبال‌کننده
99 عکس
18 ویدیو
14 فایل
ارتباط در ایتا و تلگرام @rezasaidyy کانال‌های دیگر : ادبیات عرب @adabaraby اصول فقه @osoolefeghh علوم حوزوی - متفرقه @oloomhozavy کتاب و کتابخانه @ketabvaketabkhaneh لطفاً برای دوستان و گروه‌ها به اشتراک گذارید. حضور ، نظرات و پیشنهادات شما افتخار است.
مشاهده در ایتا
دانلود
درایه ائمه اطهار @deraye
درایه استاد محمدی @draye_mohammadi
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 (شماره 0⃣2⃣) ارزیابی سند روایات با کمک نرم افزار درایه النور ۱.۲ 🕰مدت تقریبی جلسه: ۲ دقیقه مشاهده از این‌جادرباره این نرم‌افزار: نخستین نرم افزار تخصّصى رجالى شیعه با عنوان درایه النور به بررسى و بازسازى اسناد کتب اربعه حدیثى و کتاب وسائل الشیعه و شناسایى راویان آن‌ها، پرداخته است. ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
حقائق الرجال و الدرایة @Haqaeq_Rejal_Va_Derayeh
دراسات فی مبانی علم الرجال @derasatfimabanielmrejal
علوم حدیث @oloomehadith
روایت همراه با سند @revayatbasanad
درایه @derayeh1400
درایه
انجمن علمی دانشکده علمی علوم قرآن تهران @ae_quran_tehran
آثار و‌ تالیفات استاد سیدمحمد جواد شبیری @mjshobeiri_asar
رجال
🔸 طرق تحمّل حدیث 💠 تحمّل حدیث به روش های مختلفی صورت می گیرد که همه آن ها در یک مرتبه نیست. 1️⃣ سماع در این روش شیخ و استاد مطلبی را نقل و شاگرد گوش می دهد. 2️⃣ قرائت در این روش شاگرد حدیث را برای استاد می خواند و استاد درباره آن و اینکه کدام قسمت آن صحیح، مصحّف و... است توضیح می دهد. 3️⃣ مناوله در این روش شاگرد از استاد طلب حدیث نموده و استاد کتاب و حدیث را در اختیار او قرار می دهد. مرتبه این روش پایین تر از روش سماع و روش قرائت است. 4️⃣ اجازه در این روش سماع و قرائت وجود ندارد، بلکه شخص به دیگری می گوید: من اجازه نقل کتاب یا روایت را به تو می دهم. 5️⃣ وجاده در این روش، شخص سندی که منتهی به کتاب شود ندارد ولی می بیند که منسوب به فلان مؤلّف بوده و نام او ثبت شده است و از این رو، از آن نقل حدیث می کند. نام این روش وجاده است -وجدته منسوباً إلیه- و پایین ترین مرتبه از مراتب تحمّل حدیث می باشد و بالاترین مرتبه نیز برای روش سماع و قرائت است. 📌 کسانی که الان در جهان -چه در ایران و چه در جاهای دیگر- فهرست برای کتابها می نویسند، از این روش استفاده می کنند. این افراد معمولا سلسه سندی که منتهی به کتاب شود ندارند، ولی می بینند که مثلاً پشت آن «أمالی شیخ طوسی» نوشته شده و به مجرّد آن در کتاب فهرست، آن را به نام ایشان ثبت می کنند؛ نهایتش این است که اگر فهرست کننده اهل دقّت و فن باشد، بررسی می کند که دلیل بر بطلان انتساب کتاب به نویسنده وجود نداشته باشد (گاهی از خود کتاب دلیل بر بطلان نسبت پیدا می شود) که در این صورت آن را نقل می کند، امّا متعارف اشخاص، این امور را متوجّه نیستند. 🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی 🗓 15 اسفند 95 🆔 @zobdatolfavaed 🆔 @Rejal_science
دروس حوزه @Pdf_hozeh
〽️ "کارگاه درآمدی بر آسیب‌شناسی روایات طبی" 📍رئیس دانشکده و پژوهشکده علوم و معارف حدیث قم اظهار داشت: اگر قائل به طب اسلامی هستیم باید اثبات کنیم شش رکن طب (شامل مبانی راههای شناخت بیماری،راه های تشخیص، دارو، درمان و پیشگیری) از مجموع روایات طبی معتبر قابل استخراج است و به استناد این روایات می توان سیستم و نظامی را پدید آورد که نام طب اسلامی بر آن نهاد. 🔸به گزارش وب دا، حجت الاسلام و المسلمین دکترسید محمد کاظم طباطبایی در کارگاه (در آمدی بر آسیب شناسی روایات طبی ) که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به همت دانشکده طب ایرانی و مکمل و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در تالار جرجانی برگزار شد خاطر نشان کرد: در تحقیقات و مطالعات انجام شده در موسسه دار الحدیث و بر اساس سالها مطالعه پیرامون روایات، حدود ۴۰۰ کتاب حدیث شیعی (با اعتبار های متفاوت) وجود دارد که در این کتب مجموعا حدود ۶ هزار روایت غیر تکراری (صرف نظر از وثوق سندی یا وثوق صدوری)در حوزه سلامت جسم قابل احصا است که بخش عمده آنها در کتب مربوط به قرن ششم هجری به بعد بوده است. 🔸وی افزود: عمده روایات صحیح در کتاب کافی آمده که تعداد آنها حدود ۶۰ روایت است و غالبا مرتبط با تغذیه بوده و اکثرا دوره صدور آنها در جغرافیای مکه و مدینه بوده است. برای بررسی روایات طبی،پیش نیازهایی لازم است، از جمله تبیین تفاوت سنت و حدیث، شناخت دقیق منابع حدیثی،-تبیین رویکردهای اعتبار سنجی-توجه به قضایای حقیقی و خارجی که بر این اساس می توان احادیث را به چهار دسته صحیح، معتبر، ضعیف و مجهول تقسیم بندی کرد. 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکترسید محمد کاظم طباطبایی تصریح کرد: عمده روایات طبی، مرسل هستند به این مفهوم که هیچ سندی ندارند وفقط مثلا گفته شده قال النبی یا قال الصادق (ع) و... و از بین حدود ۶۰۰۰ روایت غیر تکراری فقط حدود ۱۵ درصد آنها دارای سند است و از این میزان نیز حدود یک سوم صحیح السند می باشند و می توان آنها را به معصومین علیهم السلام منسوب نمود. صحت مضمون با صحت سند متفاوت است و به صرف صحت مضمون یک گزاره روایی نمی توان آن را به معصوم نسبت داد و آن را جزو سنت قلمداد کرد. 🔸هرچیزی که استناد آن به شریعت ثابت نشود و به اسم دین مطرح گردد نوعی بدعت محسوب می شود و مدعیان طب اسلامی چگونه می توانند انتساب بسیاری از روایات طبی فاقد سند را به معصومین علیهم السلام اثبات نمایند. 🔸در انتساب هرگونه سخن به معصوم (ع) تساهل و اهمال جایز نبوده و پذیرفتنی نیست چرا که نسبت دادن سخن به معصوم (ع) پیامدهای فراوانی دارد و چنانچه مطلبی به دین نسبت داده شده و بعدا مشخص شود که این انتساب غلط بوده، چگونه می توان عواقب آن را جبران نمود که در این امور بایستی سخت گیرانه عمل کرد. در ادامه این نشست؛ پرسش و پاسخ در زمینه نحوه استخراج گزاره های روایی محدوده طب و جای گرفتن بسیاری از دستورات حوزه معنویت و سبک زندگی در زمره روایات طبی برگزار شد. #️⃣ 🆔 @Rejal_science
⚡️مروری بر پرسش های نظریه رجالی وثوق صدور به معنای تکاملی بسم الله الرحمن الرحیم 👌احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگوهای فقهی می رساند که در مباحثات مرتبط با نظریه رجالی وثوق صدور به معنای تکاملی ۱۲ دسته بحث مطرح است؛ که تبویب مباحثات رجال را منظم می کند. عناوین شش بخش از این مباحثات رجالی به شرح زیر است: 👌بخش اول؛ بازخوانی مفهوم رجال بر اساس قاعده بیان مبتنی بر انفتاح است؛ که نتیجه اش تغییر لغت افتتاح از بررسی سند به بررسی ایفای نقش در ساختار هدایت است. (تبیین لغت افتتاح علم رجال) 👌بخش دوم؛ تولید پرسش های اصلی احراز صدور بر اساس لغت افتتاح جدید است و در این بخش به پنج پرسش اصلی شامل: ۱- بررسی مصدر و منابع روایت، ۲- بررسی جایگاه سند در ساختار متصلِ اتکاء به اشراف(ساختار هدایت)، ۳- تبیین ساختار اتکاء فرد به اشراف ، ۴- تبیین فرآیند هدایت مرتبط با روایت و ۵- تبیین جایگاه روایت در تکمیل فرآیند هدایت پرداخته شده است. (دفترچه احراز صدور) 👌بخش سوم؛ تبیین ۱۳ دسته روایات برای استفاده در فرآیند بررسی صدور مانند روایات عَرضه، روایات کتب، روایات توثیق خاص، روایات توثیق عام و... است؛ که بر اساس این روایات قرائن جبیره برای ضعف سند سازمان دهی می شود. (جدول ساماندهی قرائن جبیره) 👌بخش چهارم؛ بررسی مقدمات کتابهای مصدر و کتابهای منبع بر اساس قاعده اصولی نظام مقایسه و بررسی علل تبویب های متفاوت در اصل، مصدر و منبع.(تبیین قواعد تبویب حدیث) 👌بخش پنجم؛ بررسی پیش فرض های فقهی رجالیون بزرگ در توثیق و تضعیف روات و روایات با تاکید بر بررسی پیش فرض های فقهی کتاب رجالی ابن غضائری 👌بخش ششم؛ بررسی استظهاری ابعاد ساختار متصلِ اتکاء به اشراف و بررسی نقش هر یک از ارکان این ساختار در فرآیند ظهور گیری یک فقیه؛ به عنوان مثال بررسی آثار عمل یک فقیه در فرآیندِ کشف و استظهار او... (تبیین نقطه آغاز تفقه) دائره پژوهش مدرسه هدایت - پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - قم مبارک @olgou4
حدیث شناسی
طرائف @Taraaif
⏫⏫⏫ 🎤خبر برگزاری نشست 〽️ «ارزشگذاری روایات طبی» 👤 حجت‌الاسلام مسعودی بیان کرد: ♨️ احادیث پزشکی نیازمند کارآزمایی بالینی هستند گروه سلامت ــ قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در پنجمین کارگاه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت ضمن تشریح نحوه ارزش‌گذاری احادیث طبی گفت: احادیث طبی در مقوله درمان چنانچه کارآزمایی بالینی نشوند ارزش‌گذاری آن‌ها به صفر می‌رسد. 🔻به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین کارگاه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت با موضوع ارزش‌گذاری احادیث طبی در دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی در حوزه سلامت عصر امروز، ۱۲ دی‌ماه، برگزار شد. 🔆در این نشست حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی خمینی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث، با بیان اینکه ارزش‌گذاری از دانش اقتصاد اخذ شده است، گفت: تعریف ارزش گذاری در حدیث تعیین یا تخمین درجه اعتبار برای بهره‌برداری در علم یا عمل مستند به آن است. وی افزود: ارزش‌گذاری یک فرآیند و یک کار مرحله‌دار است و نه یک حرکت یکباره و حدسی، دوم اینکه مراحل باید با یک ترتیب منطقی جلو برود، ضمن اینکه ارزش‌گذاری با نقد و اعتبار سنجی و از سوی دیگر با آسیب‌شناسی متفاوت است. وی در ادامه به اهمیت ارزش‌گذاری روایات پرداخت و تصریح کرد: نخست برای ترسیم درست دین و دوم برای تصحیح شناخت و عمل سپس گسترش مقبولیت علمی و عملی دین و در نهایت جلوگیری از سودجویی و بدعت‌گذاری است. 🔻مسعودی خمینی تأکید کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، هرگاه حدیثی را نقل کردید آن را به محدثش نسبت دهید اگر حق بود به سود شماست و اگر نادرست بود زیانش به بر عهده روای است. 🔸وی با بیان اینکه سه نوع ارزش‌گذاری سندی، ترکیبی و مضمونی برای بررسی روایت وجود دارد، تصریح کرد: در ارزش‌گذاری سندی حلقه‌های اتصال ما تا معصوم در نظر گرفته می‌شود. این حلقه‌ها از دو جهت باید کنترل شوند نخست حلقه‌ها متصل بوده و دو اینکه حلقه باید معتبر باشد، این روش مشکل و طاقت‌فرسا بوده، اما لازم است. وی در ادامه به ارزش‌گذاری مضمونی پرداخت و گفت: در این ارزش‌گذاری به مفاد و محتوای حدیث می پردازدیم و این مفاد و محتوا را با معیارهای معتبر شامل قرآن سنت، عقل، علم، حس و تجربه مقایسه می‌کنیم. م🔻سعودی خمینی در ادامه با بیان اینکه گاه دو روش سندی و مضمونی برای رویات کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: ممکن است سند قوی، محتوا هم قوی باشد، اما آنچه لازم است را نتوانیم درک کنیم، یا اینکه یکی از این دو دچار مشکل بوده، اما دلایلی برای ما وجود داشته باشد که به آن روایت نیاز داشته باشیم به همین دلیل نیاز به روش دیگری به نام روش ترکیبی وجود دارد. وی تصریح کرد: این روش حاصل جمع بررسی سند و مأخذ و واکاوی متن در نسبت کاربرد است. اگر سند را بررسی کردیم در کنار واکاوی متن ممکن است؛ کاربرد آن تقویت یا تضعیف شود اگر سند قوی، اما متن ضعیف و یا برعکس آن، کاربرد حدیث ضعیف، هر دو قوی باشند، کاربرد قوی می‌شود. قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: فرآیند ارزش‌گذاری ترکیبی و شناور شامل بررسی مأخذ، واکاوی متن و توجه به سند و کاربردشناسی است. مسعودی خمینی با بیان اینکه منطق حاکم بر ارزش‌گذاری ترکیبی و شناور منطق فازی است گفت: ویژگی منطق فازی شناور، درجه‌مند بودن، کشداری، اتصال داشتن است و یک امتداد دیدن دارد، همچنین شناور بودن و درجه‌مندی اعتبار روایت در تناسب با کاربرد آن معین می‌شود. وی در ادامه به عرصه‌های اعتبار در کاربرد پرداخت و اظهار کرد: موضوع ارزش‌گذاری برای کاربرد مانند بهداشت در نظر گرفته می‌شود. مانند روایت «النظافة من الایمان» در طب النبی مستغفری، که مأخذ ضعیف بوده، سند ندارد اما پشتوانه داشته و کاربرد بی ضرری دارد. 🔸وی یادآور شد: همه روایات اخباری کاربرد آنها بستگی به ظرف آن و محدود بوده و اینجاست که پای تجربه علمی و کارآزمایی بالینی باز می‌شود. مسعودی در رابطه کاربرد در درمان نیز گفت: درمان درجه‌مند بوده و جزء مباحث بی‌خطر است با در نظر گرفتن مأخذ، محتوا و توجه به سند نیاز به کارآزمایی بالینی وجود دارد و اگر آزمایش بالینی آن را تایید نکند ارزش‌گذاری در آن طب به صفر می‌رسد. 🔗 لینک خبر https://goo.gl/4Qs1Wo #️⃣ 🆔 @Rejal_science
کارگاه رجال - استاد خدادادنژاد @rejal98
ویژگی های کتاب رجال تفسیری 🔹 اولین کتاب رجالی به زبان فارسی اما در ارتباط با ویژگی‌های این کتاب اولین ویژگی ‌‌اش این است که است که به نوشته شده است. علاقه ‌مندان اطلاع دارند که تمام کتاب‌ های رجالی ما عربی است، به این جهت که علم رجال یک عمل خاصی بوده و مشتریان و مخاطبان ‌شان‌ هم یک قشر خاصی بوده‌ اند. فضلای حوزه که درس خارج فقه می ‌رفتند با روایات فقهی ارتباط داشتند و اولین مساله این بود که این روایت را از نظر سندی بررسی کنند و لذا نیاز داشتند به کتاب‌ های رجالی مراجعه کنند تا اطلاعاتی از راویان آن روایت فقهی بیابند. به این سبب تمام کتاب ‌های رجالی -از قدما گرفته تا کتاب‌ های رجالی متاخران و معاصران- به زبان عربی بوده است اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس مراکز مختلف آموزشی و پژوهشگاهی چه در حوزه چه در دانشگاه و احیای علوم مختلف قرآنی و حدیثی، مخاطبان این علم توسعه پیدا کردند، لذا نیاز بود که یک کتاب رجالی آن‌ هم به زبان فارسی در اختیار باشد و این خلأ را احساس کردند، چنانچه ایشان در هم این نگاه را داشتند. در رابطه با رجال نیز همینطور، نظر ایشان به فارسی بودن اثر بود، لذا اولین ویژگی این است که نخستین کتاب رجالی است که به زبان فارسی نوشته شده، البته معنی اش این نیست که مباحث رجالی فارسی نداریم، محققان و پژوهشگران مختلفی هستند که کتاب‌هایی نوشته‌ اند اما هرکدام از آنها به بخشی از مباحث رجالی اشاره‌ کرده‌اند و نسبت به راویان حدیث یک کتاب رجالی به زبان فارسی نداشتیم و لذا این امر از ویژگی‌ های بسیار مهم چنین اثری است. 🔹 محور بودن یک تفسیر روایی دومین ویژگی‌ اش این است که با نوشته شده و محققان و پژوهشگران می ‌دانند کتاب‌ های رجالی با محوریت روایات کتب فقهی یعنی کتاب کافی، تهذیب ‌الأحکام، استبصار و من لا‌یحضره الفقیه نوشته شده بودند، چون این چهارکتاب بیشترین روایات فقهی را در خودشان جا داده‌اند و در حوزه‌ها توجه فقها، مجتهدان و فضلا به این روایات بوده و لذا جامع ‌الرویات محقق اردبیلی در قرن یازدهم با محوریت کتب اربعه نوشته شده بود. همچنین معجم رواة الحدیث -که خودش یک فقیه بزرگی بوده- در عصر ما با محوریت کتب اربعه نوشته شده اما نیاز بود یک کتاب رجالی داشته باشیم که محور را یک کتاب تفسیر روایی قرار بدهد. این بی ‌سابقه است وجود نداشته، لذا به این خلأ توجه کرده و یک تفسیر روایی به نام تفسیر کنز الدقائق را محور قرار داده و راویان این کتاب در رجال تفسیری معرفی شده است. این دومین ویژگی است که واقعا است. 🔹 استفاده از منابع رجال شیعی و سنی سومین ویژگی‌ا ی که این اثر دارد، این است که ما در این نوشتار در معرفی راویان تنها به گفته‌ ها و دیدگاه‌ های رجالیون شیعه بسنده نکردیم، یعنی در منابعی که ما به آنها مراجعه می ‌کردیم، این ‌گونه نبوده که فقط به منابع رجالی شیعه بسنده کنیم، بلکه درکنارش به هم مراجعه داشتیم و لذا در کتاب با هر عنوانی که برخورد می ‌کنید در پاورقی ارجاع به منابع داده شده است. ما منابع را دو بخش کرده‌ایم؛ منابع رجالی شیعه، منابع رجالی سنی. این بی ‌نظیر و بی ‌سابقه است و اینکه یک کتاب رجالی داشته باشیم که به هر دو منبع ارجاع دهد، بی ‌سابقه است. به همین جهت ای و تطبیقی است. 🔹 کاربردی بودن تمام مدخل ها چهارمین ویژگی آن تمام مدخل‌هاست، یعنی چندمحوری که ما انتخاب کردیم طبقه راوی، استادان و شاگردان راوی، همین طور مذهب او و جرح ‌و تعدیلش همه نقش کاربردی دارند. صرف بحث علمی محض نیست، مثلا در طبقه راوی بحث کرده‌ ایم که این راوی کدام معصوم را درک کرده یا نکرده است؟ از کدام معصوم نقل روایت کرده یا نکرده و... ثمره این موضوع در کجا ظاهر می ‌شود؟ ثمره‌ اش در مسند و مرسل بودن یک روایت خودش را نشان می ‌دهد، مثلا چرا استادان و شاگردان راوی را مطرح کرده‌ ایم؟ برای اینکه می‌ خواهیم توثیق راوی را بررسی کنیم، یکی از جاهایی که می‌ توان به وثاقت وی پی ببریم این است که چه کسی از او روایت کرده است؟ اگر شاگرد راوی از اصحاب اجماع باشد یا از ثقات سه‌ گانه، از آن استفاده می ‌کنند. چه ضرورتی داشت که مذهب و گرایش راوی را مطرح کنیم؟ برای اینکه این بحث میان علما و فقها مطرح است که روایت کدام راوی معتبر است؟ آیا راوی باید امامی باشد یا وثاقت تنها کفایت می‌ کند؟ بعضی می گویند ما تنها به روایت راویان امامی عمل می ‌کنیم اما بعضی می‌گویند نه، وثاقت کفایت می ‌کند؛ می‌ خواهد راوی امامی باشد یا غیرامامی، پس در هر صورت نیاز است که یک فقیه و یک محقق و پژوهشگر در جریان مذهب راوی قرار بگیرد.
امتیازات کتاب رجال تفسیری 🔹 نکته دیگر از این جهت که این اثر یک اثر رجالی است می ‌توان آن را با کتاب ‌های رجالی دیگر -ولو اینکه آن کتاب ‌ها به زبان عربی است- مقایسه کرد. این اثر در این مقایسه هم امتیازاتی دارد و آن امتیازها اجمالا این هستند که ما وقتی راوی را عنوان می ‌کنیم ذیل آن یک روایت از روایات تفسیری او را هم مورد اشاره قرار می ‌دهیم. این مساله در هیچ ‌کتاب رجالی نیست. نکته دوم این است که ما وقتی راوی را مطرح می ‌کنیم و می‌ خواهیم مثلا نسبت به مذهب و گرایش او اظهارنظر کنیم، تنها به اطلاعات تاریخی یا اطلاعات رجالیون گذشته بسنده نمی ‌کنیم، بلکه یک راه مهم که باید به آن توجه و احیا شود، این است که روایاتی که این راوی نقل کرده هم بررسی شود. آن هم باز مغفول واقع شده است و کمتر در کتاب‌های رجالی به چنین مساله‌ای توجه شده. ما با تتبع در منابع مختلف به جمع‌آوری روایات راوی می ‌پردازیم و از مجموع روایات او می ‌توانیم استظهار کنیم که این راوی مثلا شیعه بوده، شیعه دوازده‌امامی بوده، سنی بوده و گرایش فکری او به چه سمت ‌و سویی بوده است. در جرح ‌و تعدیل راوی آن‌هم ما تنها به گفته‌ های رجالیون بسنده نکرده ‌ایم، بلکه با تحلیل متن روایت او به نکاتی رسیدیم که می ‌توانیم از تحلیل مضامین روایاتش هم حُسن حال راوی را استظهار کنیم یا به وثاقت او اطلاع پیدا کنیم. همچنین ما در توثیق و تضعیف از دیدگاه رجالیون اهل سنت هم استفاده کره ‌ایم. این چند نکته‌ که ذکر شد از امتیازات این کتاب است. در پایان دوستان و علاقه‌مندان را به آن دومقاله‌ ای که معرفی کردم، ارجاع می ‌دهم تا بیشتر در جریان محتوای این کتاب قرار بگیرند. گزارش تصویری آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری»: https://b2n.ir/n35456 🆔 @a_javadiamoli_esra
پنجمین محوری که مطرح کردیم و توثیق و تضعیف اوست. آیا راوی ثقه است یا ثقه نیست؟ که این مهم ‌ترین مبحث به علم رجال است که شما از راه شناخت توثیق و تضعیف راوی نسبت به روایت او و اعتبار و عدم اعتبارش هم می ‌توانید نظر بدهید. 👇👇👇👇👇
پیشگام دفاع از حریم ولایت @mjmehri
درس رجال استاد مردانی @ostadmardany110
پیشینه کتاب رجال تفسیری 🔹 کتاب‌ های فراوانی در زمینه نوشته و همین سبب شده است که سه ‌دهه از عمر بابرکت خود را صرف تالیف کتاب ماندگار کرده‌اند، به این موضوع مهم هم توجهی ویژه پیدا کنند، چون یکی از روش‌هایی که در تفسیر قرآن به کار گرفته می‌شود تفسیر روایی و بهره‌گیری از روایات در تفسیر آیات است. چنانچه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مبحث مستقلی تحت‌عنوان «بحثٌ روایی» منعقد کرده است. هم در تفسیر تسنیم ضمن اینکه از روش «تفسیر القرآن بالقرآن» بهره می‌گیرد، بابی را مستقلا اختصاص به بحث روایات داده و از آنجا که این روایات تفسیری -چنانچه اشاره کردیم- درطول تاریخ دچار آسیب‌ هایی شده، ایشان احساس کرده است روی هم باید کار جدی صورت بگیرد، چون کارهایی که تاکنون شده مربوط به روایات فقهی می‌ شود. به همین جهت این کار حدود 10 سال قبل آغاز شد. اصول و راهکارهای کلی از جانب ایشان داده شده بود. براساس راهکارهایی که ایشان داده بودند، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب که از تفاسیر معروف روایی به ‌حساب می ‌آید، محور کار قرار گرفت. چهارهزار راوی استخراج کرده‌ایم و بنا شد درباره هریک از آنان بحثی داشته باشیم. ابتدا درباره هر راوی یک گزارش اجمالی از شرح ‌حال وی ارائه می ‌دهیم و بعد بحث طبقه‌ اش را مطرح می ‌کنیم، بعد استادان و شاگردان او و بعد مبحث مربوط به مذهب و گرایشش را مورد بررسی قرار می‌ دهیم. آخرین بحث هم از نظر توثیق و تضعیف است که آیا می‌شود به حدیث او اعتماد کرد یا نه؟ چند جلد از این کار چاپ شده و مورد توجه قرار گرفته و تاکنون دومقاله در معرفی این اثر نوشته شده‌اند؛ یکی در فصلنامه نقد کتاب، شماره 8 و دیگری هم در مجله علمی-پژوهشی علوم حدیث، شماره 97 که این دومقاله به معرفی این کتاب پرداخته‌ اند و مبانی و قواعدی که در به‌ کار گرفته می ‌شود در آنها ارائه ‌شده است. 👇👇👇👇👇
رجال استاد حیدری @rejalll