eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
290 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. | 📖 | 📗 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی 💢 میل و رغبت در آموزه‌های اسلامی ▫️ هسته اصلی آرزو موضوع «میل و رغبت» است. اساساً نگاه اسلام به امیال و رغبت‌ها چگونه است؟ ... آیا اسلام قائل به سرکوب امیال است؟ آیا از لحاظ اسلامی رغبت‌های آدمی جهت داده می‌شود؟ و کدام رغبت‌ها به شکل‌گیری امل و آرزو منجر می‌شوند؟ ... ▫️ «رغبت» در اصل به ‌معنای گسترش یا گستراندن چیزی است، برخی محققان با بیان اینکه رغبت به‌ معنای مطلقِ میل نیست، معتقدند رغبت، میل شدیدی است که با علاقه باطنی و محبت همراه است. ... 🔸در قرآن کریم، لغت «رغبت» با مشتقات آن هشت ‌بار تکرار شده است. سه ‌بار به معنای منصرف‌شدن و روی‌گرداندن ، پنج‌بار به معنای مصطلح رغبت یعنی روی‌آوردن به چیزی و گرایش باطنی به آن که چهار بار آن درباره رغبت به خداوند و یک‌ بار رغبت به ازدواج است. . ❀ رغبت‌ها را در روایات می‌توان به دو دسته رغبت‌های پایا و رغبت‌های ناپایا تقسیم کرد. ▫️ رغبت‌های پایا رغبت‌هایی هستند که آموزه‌های اسلام آنها را تشویق و توصیه می‌کنند ▫️ و رغبت‌های ناپایا رغبت‌هایی هستند که به‌خودی‌خود، آموزه‌های دین تشویقشان نمی‌‌کنند، بلکه باید در جهت هدف متعالی انسان تنظیم و جهت‌دهی یا مهار شوند. : 🔅 خداوندا ...، رغبت و میلی روزی من کن که عمل برای تو را محض آخرتم انجام دهم، بدان‌گونه که صدق این رغبت را در قلبم بیابم 📚 دعای ۲۲ صحیفه سجادیه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 دو چندان در راه معصیت! 🔅 : 🔸 «از خرج كردن در راه طاعت خدا دريغ مكن كه [لا جرم] دو چندان آن را در راه معصيت خدا خرج خواهى كرد» . 🔹 «إيّاكَ أن تَمنَعَ في طاعَةِ اللّهِ ، فتُنفِقَ مِثلَيهِ في مَعصيَةِ اللّهِ». ▫️ .Imam al-Kazim (AS) said, 'Beware of withholding [charity] in the obedience of Allah, for you will spend twice its amount in disobeying Him.' 📚 تحف العقول : ص ٤٠٨ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
روزگار سخت.mp3
1.56M
•┈┈• | | 🎧 💢 روزگار سخت! 🔅 : 🔸 بر مردم زمانى رسد بسيار سخت، كه توانگران در آن زمان از آنچه در دست دارند انفاق نكنند در حالى كه به نگاهدارى مال امر نشده‌اند، خداوند سبحان فرموده: «احسان بين خود را فراموش نكنيد». در آن زمان بدكاران بلندمرتبه، و خوبان خوارمى شوند، تهيدستان هستى خودرا از روى ناچارى به قيمت اندك مى فروشند (و توانگران مى خرند) درحالى كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه وآله از چنين خريد و فروشى منع كرده. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۴۶۸ 🎤 استاد ، ⏱ ۶.۳۰ دقیقه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 براى آنچه ماندگار است! 🔅 : 🔸 «دنيا سراى آزمايش [و عمل] است و آخرت، سراى سزا ديدن و خانه ماندگارى است. پس براى آنچه ماندگار است، كار كن و از آنچه نابود مى شود، روى بگردان و [در عين حال ،] بهره ات از دنيا را فراموش مكن» . 🔹 «الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَالآخِرَةُ دارُ الجَزاءِ ودارُ البَقاءِ؛ فَاعمَل لِما يَبقى، وَاعدِل عَمّا يَفنى، ولا تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا». 📚 الأمالي للمفيد : ص ٢٦٨ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | ⁉️ آیا ماه صفر نحس است؟ ⭕️ نحوست ماه صفر با استناد به یک حدیث !! ▫️ هرکس خروج ماه صفر را به من بشارت دهد، به بهشت می رود. 🔅(ص): هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می رود. مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ 💢 آنچه در روایت آمده خروج ماه آذار ـ از ماه های رومی ـ است. ✍🏻 ملاحظه ی سبب صدور حدیث، نشان می دهد که حضرت با این جمله می خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. 🔻 شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: ▫️ روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید. از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، و چسان بهشتی نباشی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است.[*] [*]. معانی الأخبار، ص ۲۰۴، ح ۱ 📚 درسنامه فهم حدیث، ص ۱۱۶. 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه 18 شهریور ۱۴۰۰ 🔺 دل و بی نیازی! 🔅 : 🔸 «هركه شناخت خدا در دلش جاى گيرد، بى نيازى از خلق خدا در آن سُكنا مى گزيند» . 🔹 من سَكَنَ قَلبَهُ العِلمُ بِاللّهِ ، سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلقِ اللّهِ . 📚 غرر الحكم : ح ٨٨٩٦ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه 19 شهریور ۱۴۰۰ 🔺 اقرار نشانه ایمان! 🔅 (ص) : 🔸 «امامانِ پس از من، دوازده نفرند. نخستينِ آنان، على بن ابى طالب و آخرينشان قائم عليه السلام است. اينان، جانشينان و اوصيا و اولياى من و پس از من، حجّت هاى خدا بر امّتم هستند. اقرار كننده به ايشان، مؤمن است و انكار كننده شان، كافر» . 🔹 الأَئِمَّةُ بَعدِيَ اثنا عَشَرَ ، أوَّلُهُم عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ وآخِرُهُمُ القائِمُ عليهم السلام ، فَهُم خُلَفائي وأوصِيائي وأولِيائي ، وحُجَجُ اللّهِ عَلى اُمَّتي بَعدي ، المُقِرُّ بِهِم مُؤمِنٌ ، وَالمُنكِرُ لَهُم كافِرٌ . 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ٤ ص ١٨٠ ح ٥٤٠٦ •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 پاداش دنيا و آخرت 🔅 : 🔸 «مؤمن، براى سه پاداش كار مى‌كند: يا براى خير دنيا، كه خداوند پاداش كار او را در دنيايش مى‌دهد. .... پس، هر كه تنها براى خداى متعال كار كند، خداوند عز و جل پاداش او را در دنيا و آخرت مى‌دهد و نيازهايش را در دنيا و آخرت برآورده مى‌سازد... . پس خداوند براى آنچه در دنيا به ايشان دهد، در آخرت از آنان حساب نمى‌كشد. خداوند عز و جل مى‌فرمايد : «براى كسانى كه نيكى كنند، نيكى است و زيادتى». نيكى، همان بهشت است و زيادت، همان دنيا» . 🔹 «أَنَّ المُؤمِنَ يَعمَلُ لِثَلاثٍ مِنَ الثَّوابِ: إِمّا لِخَيرِ الدُّنيا، فَإِنَّ اللّهَ يُثيبُهُ بِعَمَلِهِ في دُنياهُ؛ ....، فَمَن عَمِلَ للّهِِ تَعالى أَعطاهُ أَجرَهُ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ وكَفاهُ المُهِمَّ فيهِما. ...، فَما أَعطاهُمُ اللّهُ فِي الدُّنيا لَم يُحاسِبهُم بِهِ فِي الآخِرَةِ. قالَ اللّهُ عز و جل: «لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَ زِيَادَةٌ»، فَالحُسنى هِيَ الجَنَّةُ وَالزِّيادَةُ هِيَ الدُّنيا». 📚 الأمالي للمفيد : ص ٢٦١ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
❀ | | 💢 بهره گیری از دنیا تا چه حد؟! ... 🔅 : برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به این که خواسته های دل را از حلال برآورده سازید تا حدّی که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد. بدین وسیله در کارهای دین، کمک بجویید. إجعَلُوا لاَنفُسِکُم حَظًّا مِنَ الدُّنیا، بِاعِطائِها مَا تَشتَهی مِنَ الحَلالِ و ما لَم یَنَلِ المُرُّوةُ و لا سَرفَ فیهِ، وَاستَعینوُا بِذلِکَ عَلی اُمُورِ الدّینِ؛ 📚 فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۳۷ ✍️ شرح حدیث: دنیا، تجارت خانه ی اولیای خداست. در تجارت خانه باید سود برد. سود این تجارت آن است که از دنیا و مال و امکانات دنیوی بهره بگیریم و آخرت خویش را آباد کنیم. به این صورت، دنیا را تبدیل به آخرت و مادیّات را تبدیل به معنویات کرده ایم. در سخنی از امام علی علیه السلام آمده است: 🔅 مال و فرزندان، کِشتِ دنیایند و عمل صالح، کِشت آخرت است و گاهی خداوند، هر دو را برای برخی جمع می کند(۱). این همان دعای قرآنی است که حسنه ی دنیا و حسنه ی آخرت را از خدا می طلبیم(۲). پس هم باید از دنیا بهره گرفت، در حدّی که مروّت از بین نرود و به اسراف و گناه کشیده نشود، هم به فکر خانه ی آخرت بود و با عمل صالح آن را آباد کرد. 🍀 سرکوب کردن امیال نفسانی و ترک دنیا در آموزه های دینی نیست، بلکه استفاده ی صحیح از دنیا، و دنیا را وسیله آبادی دین و آخرت قرار دادن، توصیه ی پیشوایان دینی است. 🔅 امام کاظم علیه السلام فرموده است: بکوشید که زمان شما چهار قسمت باشد: ساعتی برای مناجات با خدا ساعتی برای امور زندگی و تأمین معاش ساعتی برای معاشرت با برادران خوب و مطمئن ساعتی هم برای لّذت حلال. آن گاه فرمود: به وسیله ی این، می توانید آن سه تای دیگر را هم به دست آورید(۳). •┈┈•• ۱. میزان الحکمه، حدیث ۵۹۹۲ ۲. بقره (۲)، آیه ۲۰۱ ۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱ 📚 حکمت های رضوی ، استاد 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 بپرهيز تا پشيمان نشوی! 🔅 : 🔸 «بپرهيزيد از عقب انداختن كارها و كنارگذاردن خوبى‌ها؛ چرا كه در آن، پشيمانى است» . 🔹 «إيّاكُم وتَأخيرَ العَمَلِ ودَفعَ الخَيرِ ؛ فَإِنَّ في ذلِكَ النَّدَمَ». Imām Ali (a.s.) : “Beware of postponing works and repelling (to do) goodness, for there is remorse in them.” 📚 وقعة صفّين : ص ١٠٨ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
ویژه نامه شهادت حضرت رقیه(س).pdf
938.4K
. ◼️ ویژه نامه شهادت حضرت رقیه(سلام الله علیها) ✳️ الگوهای رفتاری زنان عاشورایی 🔻 تهیه شده توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 سه کار سرآمد! 🔅 : 🔸 «سرآمد كارها، سه كار است : انصاف داشتن با مردم ، به طورى كه آنچه را براى خود مى پسندى ، همانندش را براى آنان نيز بپسندى ، و مواسات مالى با برادر [ دينى ] ، و ذكر خدا در همه حال،...» . 🔹 «سَيِّدُ الأَعمالِ ثَلاثَةٌ : إنصافُ النّاسِ مِن نَفسِكَ حَتّى لا تَرضى بِشَيءٍ إلّا رَضيتَ لَهُم مِثلَهُ ، ومُؤاساتُكَ الأَخَ فِي المالِ ، وذِكرُ اللّهِ عَلى كُلِّ حالٍ ؛..». 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٤٤ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet