eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
300 ویدیو
262 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⁉️ 💠 واسع و موسع از صفات خداوند به چه معناست؟ ✍️ پاسخ : دوصفت «واسع (گسترده / گشايشگر)» و «موُسِع ( گستراننده / دارا)»، اسم فاعل از ريشه «وسع» اند كه بر متضادّ تنگى و سختى دلالت مى‌‌كند، و «وُسع» به معناى بى‌‌نيازى و فايده و گشايش و نيرومندى است. ❀ واسع و موسع، در قرآن و حديث در قرآن كريم، ريشه «وسع»، هفده بار به خداى متعال نسبت داده شده و صفت «واسع»، با صفت «عليم (دانا)»، با صفت «حكيم (فرزانه)»، و يك بار به صورت «وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ ؛ (گسترده آمرزش)» به كار رفته است. صفت «موسع» نيز يك بار در اين آيه به كار رفته است: «وَ السَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ؛ و آسمان را با توانمندى، بنياد نهاديم و ماييم گشايشگران » . ✧ در آيات و احاديث، صفت «واسع»، گاه به چيزى نسبت داده شده است، مثل:«وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ؛ گسترده آمرزش است»، «وَسِعَ كُلَّ شَىْ ءٍ عِلْمًا ؛ دانش او هر چيزى را فراگرفته»، «وسعت رحمته كلّ شىء؛ رحمت او هر چيزى را فرا گرفته». 🚩 در اين صورت، واسع بودن، بر گستردگى و تنگ نبودن مضافٌ اليه (موضوع وسعت) دلالت مى‌‌كند. مثلاً در موارد مذكور، بر نامحدود بودن دانش خدا و گستردگى آمرزش و رحمت او دلالت مى‌‌كند. ✧ و گاه صفت «واسع» بدون اضافه شدن به چيزى به كار مى‌‌رود، مثل: «الجواد الواسع». در اين مورد، «واسع» را مى‌‌توان به بى‌‌نياز مطلق در نظر گرفت و مى‌‌توان آن را به معناى گشايشگرى خدا از هر جهت تفسير كرد. ... 📚 دانش نامه عقايد اسلامی ج ۷ ص ۳۲۷ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ 🏷 مراقب دشمن باش! 🔅 : 🔸 «در برخورد با دشمنت، مراقب توان و فرصت مناسب باش تا پيروز شوى». 🔹 «استَعمِل مَعَ عَدُوِّكَ مُراقَبةَ الإمكانِ وَانتِهازَ الفُرصَةِ ؛ تَظفَر» . 📚 غرر الحكم : ح ٢٣٤٧ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۷ آذر، روز نیروی دریایی 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ 🏷 پیروی از حق یا باطل! 🔅 : 🔸 «مردم [در قيامت] دنباله روى آن پيشواى حق يا پيشواى باطلى هستند كه [در دنيا] پيرو او بوده اند....، هر كس راستْ دينان را به پيشوايى بگيرد، با آنان محشور؛ و هر كس منافقان را به پيشوايى برگزيند، با آنان محشور مى‌گردد». 🔹 «النّاسُ أتباعُ مَنِ اتَّبَعوهُ مِن أئِمَّةِ الحَقِّ وأئِمَّةِ الباطِلِ...، فَمَنِ ائتَمَّ بِالصّادِقينَ حُشِرَ مَعَهُم، ومَنِ ائتَمَّ بِالمُنافِقينَ حُشِرَ مَعَهُم» . 📚 بحار الأنوار ج ٦٩ ص ٨١ ح ٢٩ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
موانع اخلاقی تشخیص حق از باطل.pdf
474.6K
. | 📄 بخوانید | 📋 موانع اخلاقی تشخیص حق از باطل در کلام امیر المومنین علی(ع) 📑 حديث و انديشه شماره ۲۵ / ص ۲۰ - ۴۵ ✍🏻 نویسندگان : مریم قرائی، ناصر رفیعی، احمد غلامعلی 💢 حق‌مداری و دوری از باطل، افزون بر شناخت حق، نیازمند زدودن موانع آن هم هست. موانع اعتقادی، اجتماعی، و اخلاقی می‌تواند سبب شود حق از باطل تشخیص داده نشود. ▫️ در این نوشتار، با تحلیل آموزه‌های علوی در کتاب نهج‌البلاغه و سیرۀ امیرمؤمنان، پدیده‌ها و خصلت‌های اخلاقی‌ای که مانع فهم درست حق می‌شود، شناسایی و گونه‌بندی شده است. 🚩 رذایل اخلاقی چون کبر، تعصب، لجاجت، بی‌تقوایی، طمع، دل‌بستگی به دنیا، حسادت و... ازجملۀ این موانع است. 🔸با توجه به تأکید فراوان امیرمؤمنان، به نظر می‌رسد اساسی‌ترین مانع اخلاقی برای تشخیص حق از باطل، دل‌بستگی به دنیا و بی‌تقوایی است. برآیند اثرگذاری موانع اخلاقی در این نوشتار به تفصیل بررسی شده است. 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ 🏷 تفاوت عالِم و نادان 🔅 : 🔸 «عالِم زنده است، گر چه مرده باشد؛ نادان مرده است، گر چه زنده باشد». 🔹 «العالِمُ حَيٌّ و إن كانَ مَيِّتا، الجاهِلُ مَيِّتٌ و إن كانَ حَيّا» . 📚 غرر الحكم : ح ١١٢٤ ـ ١١٢٥ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۹ آذر، روز بزرگداشت شيخ مفيد (ره) 🔸 @hadithnet
✧═ 🗓 💢 ۹ آذر ، روز بزرگداشت شيخ مفيد (ره) سلام بر تو اى دوستدار مخلص در دين ✍🏻 ابو عبد اللّٰه محمّد بن محمّد بن نعمان، معروف به و ابن المعلّم، فقیه، محدّث، متکلّم، مفسّر، مورّخ، ادیب، از شخصیت های بزرگ و تأثیرگذار شیعه در قرن چهارم هجری و در تمام علوم زمان خود، صاحب نظر بود. وی در سال ۳۳۶ یا ۳۳۸ ق در روستای عُکْبَریٰ بغداد به دنیا آمد. و در چهل سالگی، زعامت شیعیان را بر عهده گرفت. در عصر غيبت كبرا دو توقيع خطاب به شيخ مفيد در اواخر عمر او گزارش شده است. • بخشی از صادرشده از ناحیه ، برای (رض) : 🔅 به برادر استوارگام، دوستدار رشيد، شيخ مفيد، ابو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان - كه خداوند، تكريمش را مستدام بدارد - ، از امانتدار عهد گرفته شده از بندگان . ▫️بسم اللَّه الرحمن الرحيم . امّا بعد، سلام بر تو ، اى دوستدار مخلص در دين كه در باره ما به جايگاه والاى يقين، دست يافته‏اى. ما براى تو خدايى را مى‏ستاييم كه جز او خدايى نيست و از او مى‏خواهيم كه بر سَرور و مولا و پيامبرمان، محمّد و خاندان پاكش درود فرستد. خدا توفيقت را در يارى حق مستدام بدارد و پاداشت را در گفتار راستينت از طرف ما فراوان كند! به تو اعلام مى‏كنيم كه به ما اجازه داده شده است كه تو را با اين نامه (مكاتبه) گرامى بداريم و آنچه را از جانب ما بايد به دوستدارانمان برسد، به تو بگوييم . 📚 الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۹۶ 🔸 @hadithnet
behnashr-noorsoft.apk
22.73M
. | کنید | ⏬ 📲 کتابخوان اندرویدی به نشر ( انتشارات آستان قدس رضوی ) 🔰 واسطی برای ارائه و مطالعه کتاب الکترونیک 💢 در موضوعات : ▫️ ▫️ زیارت و معارف اسلامی ▫️ انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری ▫️ سبک زندگی ایرانی اسلامی ▫️ داستان و رمان ▫️ کودک و نوجوان و ... 🔹 تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ 🏷 حرمت زیان رسانی به بدن 🔅 : 🔸 «هر چيزى كه براى بدن انسان زيان داشته باشد، خوردنش حرام است، مگر از ناچارى». 🔹 «كُلُّ شَيءٍ تَكونُ فيهِ المَضَرَّةُ عَلَى الإِنسانِ فِي بَدَنِهِ فَحَرامٌ أكلُهُ، إلّا فِي حالِ الضَّرورَةِ» . 📚 تحف العقول : ص ٣٣٧ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبتهای‌ امروز :۱۰ آذر، روز مجلس ، ۱ دسامبر، روز جهانی ایدز 🔸 @hadithnet
🕌 | 💠 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• | | 💠 حکمت های دستگاه گوارش در کلام امام صادق علیه السلام 🔅 خطاب به مُفَضَّل بن عُمَر در باره حکمت های نهفته در دستگاه گوارش فرمود: 🔸 «ای مفضّل! در همه اندام های بدن و در این حقیقت بیندیش که چگونه هر کدام از آنها برای هدفی سامان یافته اند... دهان برای غذا خوردن، معده برای هضم کردن، جگر برای افشُره ساختن، گذرها برای برونْ شدِ پس مانده ها، و روده ها برای انتقال آنها.... 🚩 چه کسی معده را درشت و سخت قرار داده و آن را برای گوارش غذاهای دیرهضم، توانمند ساخته است؟ و چه کسی جگر را نازک و نرم قرار داده است تا غذای ناب و نرم را پذیرا شود و گوارشی که دقیق تر و حساس تر از کار معده است، انجام دهد؟... ✾• در آب دهان و سودی که در آن است، تأمّل کن. آن به گونه ای آفریده شده که پیوسته در جهان جریان داشته باشد تا حلق و ملازه ها را تَر کند و نگذارد خشک شوند؛ زیرا این جای ها اگر این گونه واگذاشته شوند، نابودیِ انسان را در بر دارند.... 🔻 بدان که در بدن انسان، چهار نیرو وجود دارد: ▫️ نیروی جذب کننده که غذا را می پذیرد و به معده می رساند؛ ▫️ نیروی نگه دارنده که غذا را حبس می کند تا طبیعت، اثر خود را در آن بگذارد؛ ▫️ نیروی گوارش که غذا را می پرورد و افشره آن را بیرون می کشد و در بدن می پراکند؛ ▫️ و نیروی دفع کننده که پس مانده را پس از این که نیروی گوارش کننده، نیاز خود را از آنها بر می گیرد، از بدن بیرون می راند.... 📗 از احادیث پزشکی بیشتر بدانیم، ص ۶۲ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ 🏷 محروم از مراقبت و محبت 🔅 : 🔸 «كور باد چشمى كه تو را مراقب خود نبيند و زيان بار باد سوداى بنده اى كه از محبّتت نصيبى برايش ننهاده اى!». 🔹 «عَمِيَت عَينٌ لا تَراكَ عَلَيها رَقيبا ، وخَسِرَت صَفقَةُ عَبدٍ لَم تَجعَل لَهُ مِن حُبِّكَ نَصيبا» . 📚 الإقبال : ص ٣٤٨ •❀• ذکر امروز :لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
❀ | | 💢 كور است، يا كور باد...؟! 🔅 «عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْهَا رقيباً»...كور است، (و يا كور باد) ديدگانى كه تو را بر خويشتن مراقب نبيند! ▫️ اين بند از دعاى «عَرَفه»، بيانگر اسرارى از احوال اهل سلوك و مردمى است كه راه وصول به مقام قرب را مى پويند. ... 🔻 از اين گفتار يكى از دو معنى زير را اراده كرده است: ۱┈• اين جمله به صورت خبر (نه انشا و دعا و نفرين)، آن هم بر سبيل مجاز تلقى گردد، به اين معنى كه: كسى كه تو را بر خويشتن مراقب نمى‌‌بيند و حضور و ظهور وجود تو را در همه جا و همه حال احساس نمى‌‌كند كوردل است؛ يعنى ديدگان بصيرتش از كار افتاده است: «صُمٌّ، بُكْمٌ، عُمْىٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ»...اينان كران، لالان، و كوران هستند كه راهى فراسوى خود در رجعتِ به حق و حقيقت نمى‌‌يابند. 🚩 با چنين توجيهى، سخن حضرت سيدالشهدا را بايد بر اين وجه حمل نمود كه مى‌‌خواهد كوردلى مردمى را كه حضور خدا را در همه جا احساس نمى‌‌كنند و وجود او را نمى‌‌بينند بازگو فرمايد. ۲ ┈• و يا منظور آن حضرت، دعا، يعنى نفرين است تا اهل غفلت را از خوابشان برانگيزد و آنان را به سرعتِ در سيرِ به سوى حق وادارد، و سرانجام آنها را به مرتبت شهود و عيان رفعت دهد. 🚩 به عبارت ديگر، گويا آن حضرت مردم را مخاطب قرار مى‌‌دهد و به آنها مى‌‌گويد: ▫️ شما چگونه در درون و افكار و احساس خود به غير حق، حقى كه واضح و آشكار است، توجه مى‌‌كنيد و به خودِ حق نمى‌‌نگريد؟ لذا بر سبيل نفرين مى‌‌فرمايد اين چشم سر و يا اين ديدگان دل ـ كه تو را مراقب خود نمى‌‌بيند ـ سزاست كه كور شود و در خور آن است كه از كار افتد. 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet