🔴 آشنایی با اصطلاح "توحید مختلفات" یا یکسان سازی عناوین متعدد
🔹️ یکی از موضوعات مهم در ارزیابی اسناد احادیث، توجه به وجود عناوین و اسامی مختلف برای یک راوی در کتاب های #رجال و حدیث است.
به عنوان نمونه ابن زیاد، محمد ازدی، ابواحمد الازدی، محمدبن زیاد و ابن ابی عمیر همگی در حقیقت عنوان و اسم برای یک راوی سرشناس یعنی "محمدبن ابی عمیر" است که در اسناد روایات با این اسامی مختلف از او یاد شده است.
یا ابن بنت الیاس، الوشاء، الحسن الخزاز نیز همه نام "الحسن بن علی الوشاء" است.
🔸️ نمونه دیگر دو عنوان با نام های مسعده بن صدقه العبدی و مسعده بن زیاد الربعی است. نجاشی این دو اسم را در شماره ۱۱۰۸ و ۱۱۰۹ به عنوان دو شخصیت متفاوت فهرست کرده است.
اما #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری در مقاله «احسن الفوائد فی احوال المساعد» با بررسی قرائن متعدد به متحد بودن این دو راوی باور پیدا کرده اند( البته ایشان می گویند اطمینان به این موضوع ندارند تنها مظنون هستند).
🔹️بنابراین هنگام ارزیابی اسناد روایات باید به این نکته توجه داشته باشیم و فرد اصلی را که این عناوین متعدد برای او بکار رفته تشخیص دهیم. این فرآیند اصطلاحا توحید مختلفات یا یکسان سازی عناوین متعدد نامیده می شود.
#اصطلاحات #فوائد
🍃@hadithshenasi🍃
#حدیث
عَمْرِو بْنِ جُمَیْعٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
مَنْ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدِ افْتَقَرَ.
⚘️حضرت صادق عليه السلام فرمود:
هر كه از فضل خداى عز و جل درخواست نكند نيازمند و فقير گردد.
📚 الکافی،ج۲ص۴۶۷.
🍃@hadithshenasi🍃
🔴 دیروز ۲۸ ربیع الثانی سالگرد وفات علامه امینی (ره) بود؛ مردی که حیات پر برکتش را صرف پشتیبانی از حریم ولایت کرد.
عمر او وقف امیرالمومنین(ع) بود و بزرگ ترین ثمره حیاتش الغدیر بود که از طریق تحقیق در حدیث غدیر، در صدد اثبات ولایت مولا (ع) بود.
🌼 یک خاطره از ایشان:
علامه کی خوشحال می شد؟
فرزندش (مرحوم دکتر محمد هادی امينی) که در اين سفری علمی با علامه بود، مي گويد:
«نهايت خوشحالی و سرور ايشان وقتی بود که به سندی از اسناد حديثی که وقوف بر آن مهم بود دست می يافت. گاهي ده روز از عمر خود را صرف شناخت راوی حديثی يا تصحيح لفظ يک روايت می نمود».
⚘️لطفا جهت شادی روح ایشان و همه خادمان حریم ولایت فاتحه و صلواتی قرائت بفرمایید🙏
🍃@hadithshenasi🍃
🔴 یک توصیه روشی از آیت الله تبریزی (ره)
#استاد_عبدالله_احمدی_شاهرودی :
من به کرّات از مرحوم آیتاللهالعظمی تبریزی شنیدم که اگر کسی بیشتر اصولی باشد، افقه در فقه است.
در روایات هم ایشان میفرمود که به جای تتبع در اقوال علما، اگر به فهم فرمایشهای معصومین (ع) وقت بگذاریم انفع و مصابتر است.
#فوائد
🍃@hadithshenasi🍃
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدیث
⚘️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) قَالَ:
مِنْ أَحَبِّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) وَ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤمِنِ وَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ هُوَ سَاجِدٌ بَاكٍ .
⚘️ حضرت امام صادق عليه السّلام، فرمودند:
محبوب ترين اعمال نزد حق تعالى زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام بوده و برترين اعمال نزد خداوند ادخال سرور و شادى بر مومن است و نزديك ترين بنده به خدا، بنده اى است كه در حال سجود بدرگاه الهى گريان باشد.
📚 کامل الزیارات، ج۱،ص۱۴۶
🍃🌷🍃
شب جمعه ، شب زیارتی ارباب، به نیابت از ارواح طیبه همه شهداء و همه عاشقان امام حسین(عليهالسلام) :
💔صلی الله علیک یا ابا عبدالله...
🍃@hadithshenasi🍃
🔴 اهتمام روایان شیعه غیر امامی به نقل احادیث مهدویت
راويان شيعه غير امامی كوفه (بخصوص واقفی ها)، اهتمام زيادی به نگارش در مباحث آخر الزمان و حوادث آن داشتند و در اين باره، تعداد قابل توجّهی كتاب نوشتند.
حسن بن علی بن ابی حمزه، علی بن حسن بن علی، حسن بن محمّد بن سماعه، عبد الله بن جبله، و علی بن عمر اعرج، از جمله واقفی هایی هستند كه "كتاب الغيبة" نگاشتند.
حسن بن علی بن ابی حمزه، حسن بن علي بن فضّال، و حسن بن محمّد بن سماعه، در زمينه «ملاحم و فتن» كتاب نوشتند.
بسياری از اين تلاشها در جهت پشتيبانی از مذهب راوی بوده است .
بنابراين، در برخورد با روايات مربوط به مبحث غيبت و مهدویت بايد به اين امر توجّه داشت و هر روايتی را نباید به صرف مضمون آن به شيعه امامی و امام غايب آنان نسبت داد.
بلكه لازم است فضای صدور و مذهب راويان آن، به دقّت بررسی شود، حوادث آن دوران و فرقههايی كه در آن فعاليت می كردند، مورد توجّه قرار گيرد، و الفاظ مهم روايت به دقت تجزيه شوند تا بتوان روايت را به درستی تحليل كرد و اهداف راويان (بويژه راوی آخر)، بدست آورد.
#تاریخ
🍃@hadithshenasi🍃
#حدیث
⚘️عَنْ أُمِّ هَانِئٍ قَالَتْ:
لَقِيتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَسَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ اَلْآيَةِ: «فَلاٰ أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ `اَلْجَوٰارِ اَلْكُنَّسِ»
قَالَ اَلْخُنَّسُ إِمَامٌ يَخْنِسُ فِي زَمَانِهِ عِنْدَ اِنْقِطَاعٍ مِنْ عِلْمِهِ عِنْدَ اَلنَّاسِ سَنَةَ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ ثُمَّ يَبْدُو كَالشِّهَابِ اَلْوَاقِدِ فِي ظُلْمَةِ اَللَّيْلِ فَإِنْ أَدْرَكْتِ ذَلِكِ قَرَّتْ عَيْنُكِ.
⚘️ ام هانى گويد: حضرت امام باقر (ع) را ملاقات كردم و راجع به آيه ۱۵ و ۱۶ سوره تکویر "فلا اقسم بالخنس، الجوار الکنس" از آن حضرت سؤال كردم.
حضرت (ع) فرمود: خنس (ستارگان غروبكننده) امامى است كه در زمان خود در سال ۲۶۰ نهان گردد و مردم دسترسى به او ندارند، سپس مانند شعله درخشان در شب تار ظاهر مىشود، اگر آن زمان را درك كنى چشمت روشن شود.
📚 الکافی،ج ۱،ص ۳۴۱
🍃@hadithshenasi🍃
🔴 کمال الدین و تمام النعمه
🍃مولف: شيخ صدوق محمد بن علی بن بابویه قمی؛
تالیف شده در حدود سال ۳۶۸ ق به بعد
🍃 برخی از ویژگی ها:
🔹️تالیف شده به دستور حضرت ولی عصر(عج)
🔸️از قدیمی ترین و معتبر ترین منابع شیعه در زمینه مهدویت
🔹️ رویکرد کلامی-تاریخی
🔸️تک نگاری در موضوع احادیث مهدویت با تمرکز بر مسئله غیبت و شبهات آن، بیان غیبت انبیاء و...
🔹️دارای ۶۲۱ حدیث در ۶۳ باب
🔸️نقل اقوال عالم بزرگ شیعی دوره غیبت صغری؛ یعنی ابن قبه رازی که اطلاعات ما درباره او بسیار محدود است.
🔹️نقل برخی از توقیعات صادر شده از ناحیه مقدسه که شیخ آن را از متون قدیمی تر و یا به صورت شفاهی از نزدیکان و مرتبطان نواب اربعه نقل کرده است.
🍃انگیزه تالیف:
رواج شبهات درباره غیبت حضرت به ویژه طول عمر ایشان و لزوم پاسخگویی به آن
🌼سخن بزرگان درباره این اثر:
🔹️ چه مدحی بالاتر از این که، در مقدمه کتاب شیخ صدوق تصریح می کند که کتاب به سفارش حضرت ولی عصر(عج) تالیف شده است(https://eitaa.com/hadithshenasi/216).
#کتاب_شناسی
🍃@hadithshenasi🍃