🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یکی از اساتید اخلاق من، کافر بود!🔸
تازه آمده بودم قم و دنبال معلم اخلاق میگشتم. از خدا خواسته بودم یک #استاد_اخلاقی نصیبم کند. رفتم میدان آستانه، یک کیوسکی بود آنجا که کتاب ها را کیلویی می فروختند. من دیدم ارزان است، چند کیلو از این کتاب ها خریدم. آنچه از خدا می خواستم در این کتاب ها بود! داخل این کتاب ها کتاب زنبور عسل #موریس_مترلینگ بود.
شالوده ریزی توحید ما را همین موریس مترلینگ کرد. ما به وسیلهٔ کافر موحد شدیم! من یکی از اساتید اخلاقم آقای موریس مترلینگ است! موریس مترلینگ کافر است. حتی مسیحی هم نیست. اگر خدا بخواهد کسی را هدایت کند با کافر موحدش میکند. اگر هم بخواهد خراب بشود با یک موحد کافرش میکند. همان طوری که شاگردهای بعضی موحدها کافر میشوند شاگردهای بعضی کافرها هم موحد میشوند.
بچههای خود را وقتی میخواهید با دین آشنا کنید با #خلقت آشنا کنید. وقت خود را مدیریت کنید. چرا انسان لذت نبرد از این که یک فیلم مستند نگاه کند؟ تلویزیون وقتی فیلم مستند میگذارد، از آن میتوانید نسخه برداری کنید و منتقل کنید در حافظهٔ دستگاه. بعد هر وقت که مشکلاتی، #شبهاتی پیش آمد، این فیلمها را بنشینید نگاه کنید. نجوم را برای نجوم نبینید برای #خداشناسی ببینید. فیزیولوژی را برای طب و پزشکی نبینید، برای خداشناسی ببینید. گیاهشناسی را برای خداشناسی ببین.
@haerishirazi
💬 نظرات شما:
من با معرفی دوست خوبمون [کتاب] #تعلق رو گرفتم و خوندم. خیلی لذت بردم. یه سری از گره های ذهن آدم رو باز میکنه. واقعاً مثل یه چراغی که تو تاریکی روشن می کنید فکر رو روشن میکنه و چیزهایی رو به آدم نشون میده.
👈 جهت تهیۀ آثار آیت الله حائری شیرازی به #کانال_حکمت ناب مراجعه فرمایید: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علوم انسانی، رساله ی عملیه است🔸
آیا قبول دارید علوم انسانی هم رساله اند یا نه؟ سوال من این است؛ علوم انسانی رساله هست یا نیست؟
این رساله عملیه است که از اروپا می آید و در داخل شما اسمش را می گذارید کتاب جامعه شناسی و فکر و خیالتان راحت می شود! نخیر، اینها رساله عملیه هستند.
بانکداریتان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رساله ها را آرمِ علم زده اید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم صد در صد فتوی است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دو نوع عبادت🔸
جریان سجده بر آدم، #اساس_عبادت را برای انسان روشن می کند. در مورد عباداتی که انجام می دهی، ببین از نوع سجده بر آدم است یا از نوع شش هزار سال است؟ اگر از نوع عبادت شش هزار ساله است، روی آن قضاوت نکن! هر وقت پشت سرش یک عبادت از نوع سجده بر آدم دیدی، خدا را شکر کن.
همیشه وقتی یک مقدار عبادت از نوع #شش_هزار_سال کردی، منتظر یک عبادت از نوع #سجده_بر_آدم هم در زندگی ات باش. هر کسی آن عبادت را کرده، حتماً پشت سرش اینچنین امتحانی میآید.
#قواعد_سلوک
@haerishirazi
💬 نظرات شما:
قبلا با افکار عمیق ایشون تا حدودی آشنا بودم ولی باور کنید الان که کتاب #مربی_و_تربیت رو میخونم #نمیتونم_کتاب_رو_کنار_بذارم.
👈 جهت تهیۀ آثار آیت الله حائری شیرازی به #کانال_حکمت ناب مراجعه فرمایید: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2
@haerishirazi
🎉🌸 ان شاء الله در سال جاری، #خبرهای_خوشی از انتشار کتاب های جدید آیت الله حائری شیرازی خواهید شنید.
تعدادی از #مهمترین کتاب های ایشان امسال به چاپ خواهند رسید.
پروژه ی سنگینی است. به #دعای_خیر همه ی عزیزان احتیاج مبرم داریم.
@haerishirazi
🔸و همچنین بر شما !!🔸
📝#خاطره حجه الاسلام محمد انجوی نژاد از آیت الله حائری شیرازی به مناسبت عید سعید قربان
خاطره ای از مرحوم آیت الله حائری شیرازی دارم که مناسب #عید_قربان است:
عید قربان سال 90 بود. به شوخی برای دوستان پیامکی با این عبارت آماده کردم:
عید قربان را به شما و بقیه گوسفندان عالم تسلیت عرض می کنم!!
در حال ارسال بودم. رسیدم به اسم حائری. به نیّتِ علی حائری_فرزند آیت الله_ ارسال کردم و تا ارسال شد، دیدم برای موبایل خود آیت الله حائری فرستادم !!!!
لحظه ای قفل کردم. عرق روی پیشانیم نشست. دستم داشت می لرزید.
بعدش فکر کردم که خب ایشان پیامک نمی خوانند، خوب است زنگ بزنم به علی و بگویم:
من این اشتباه را کردم بدو برو گوشی بابا را بردار پاکش کن! خوشحال شدم از این فکرِ بکر،
تا آمدم شماره بگیرم دیدم پیامک آمد از خود آقا!
جواب داده بودند:
و هم چنین بر شما!
خدا درجاتشان را متعالی کند. هیچ وقت به رویم نیاوردند!
منبع: (کانال رهپویان وصال)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸داستان های قرآن، داستان «انسان» هستند🔸
راه آموزش قرآن اين است که انسان، کلّ جريان انسانیت را در يک داستان قرآن مطالعه کند. اگر هر کس اين چنين به قرآن نگاه کند قرآن براي او هدايت کننده است.
محی الدین عربی مسائل را در ارتباط با «عقل» و «نفس» می بیند. از این جهت در ذیل آیه ی «قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ ...» می گوید: : «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». این تفسیر کسی است که انسان را با حدود قرآنی میشناسد.
مرحوم شهید مطهری می گوید: این، «تفسیر به رأی» است. تأویل است.
نه! در این مورد، حق با محی الدین است. بیخود نیست امام در نامه به گورباچف اسم محی الدین را می برد. دیدید حضرت امام در تفسیری که میفرمود، در همان جلسۀ اول از محیالدین عربی یاد کرد؟ امام هرجا نگاه کنید همه ی تکیه اش بر اسلام و انسان بود. [همیشه] می گفت: اسلامی، انسانی. همیشه بین این دو عطف می کرد. محی الدین هم در مسائل همهاش روی «انسان» تکیه می کند که انسان این است، انسان آن است.
اگر انسان بتواند دقیق بفهمد که قران دربارۀ «خصوصیات انسان» صحبت می کند، آن وقت می بیند که چه قدر مطالب قرآن پربار میشود! چه قدر مطالب، عام می شود! چقد خود انسان در فهم مسائل اسلامی از زندان این تعلقات درمی آید! [اینکه قرآن این قصه ها را بیان می کند،] بهانهاش است. به این بهانه می خواهد «انسان» را شرح بدهد و چیزی دربارة «انسان» بگوید. این نه تفسیر به رأی است، نه تفسیر بمالا یرضی صاحبه است و نه انحراف در مسئله است. فقط این است که انسان التفات پیدا کند به ایماها و اشارههای قرآن. قصه های قرآن، قصه همه انسان ها در تمام زمان ها و در تمام مکان هاست. از دید محی الدین، هدف قرآن، قصه و «اساطیر اولین» نیست. هدف قرآن، تذکره و بیدار کردن است.
سعدی مثل محی الدین است. چه زیبا بیان می کند:
ما کشته نفسیم و بس آوخ که برآید
از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم
محی الدین، مسئله را در «انسان» می بیند و این دیدگاه صحیحی است. یعنی وقتی ابراهیم مطرح می شود، در واقع همه انسان ها مطرح می شوند و ابراهیم، مظهر عقل و فطرت انسانی است. ایشان در آیه ی «إذ قال ابراهیم» تفسیر میکند به: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». آیه، دربارۀ آنچه ابراهیم کرده است صحبت میکند؛ اما ایشان اینگونه معنی میکند که ابراهیمِ عقل به اسماعیلِ نفس گفت: من تو را ذبح میکنم. اسماعیل گفت: پدر، انجام بده آنچه به آن مأموری، من را از صابران خواهی یافت. لطافت کار محیالدین اینجاست که میگوید مردم فکر میکنند که ابراهیم فرزند خودش را سر میبرد و میدانید که خدای تعالی قبل از اینکه فرزند را ذبح کند، به او گفت: ابراهیم، مأموریتت را انجام دادی و از ذبح اسماعیل معاف شدی. محیالدین میگوید: ذبح صورت گرفت اما شما نفهمیدید؛ چون در آیه میگوید:
وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا
ما ندا کردیم به ابراهیم، ابراهیم آن رؤیا و مأموریت را تصدیق کرد و انجام شد.
ابراهیم در خواب دیده بود که فرزندش را ذبح میکند، درصورتیکه دستور یافت کار را متوقف کند و اگر کار متوقف شده باشد، ذبحی صورت نگرفته است [و رؤیای او هم تصدیق نشده]. محیالدین میگوید: ذبحی صورت گرفت و شما نفهمیدید! آن چیزی که بنا بود ذبح شود، ذبح شد و آن تعلقاتش بوده است. قرار نبود که خون اسماعیل ریخته شود؛ بلکه بنا بود ابراهیم «آزاد» شود. هدف این بود که ابراهیم با اطاعتی که از فرمان الهی میکند، از تمام علاقهها و تعلقات خود که در اسماعیل تبلور پیدا کرده بود، آزاد شود. قرآن درست میگوید که گفت:...قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا : ذبح انجام شد. ذبح این بود که ابراهیم تعلقات خود را ذبح کند و کرد. وقتی ابراهیم کارد را بر گلوی اسماعیل میکشد، کارد را بر تمام روابط خود با اسماعیل میکشد؛ کارد را بر تعلقات خودش میکشد. ازاینجهت قرآن اینگونه بیان میکند: فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ: وقتی «هر دو»، هم پدر و هم پسر تسلیم شدند ...
میگوید: شما فکر کردید ما گفتیم بکش و بعد دلمان نیامد و گفتیم نکش و کار را نیمهتمام رها کردیم؟ دستوری دادیم و آن امر را انجامنشده نسخ کردیم؟ شما متوجه نشدید آنچه بنا بود کشته شود، کشته شد. ابراهیم آزاد شد. اسماعیل از تعلق به خود آزاد شد. ابراهیم از تعلق به اسماعیل آزاد شد. ازاینجهت در «اذ قال ابراهیم لاسماعیل» میگوید: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس...» که اسماعیل جنبۀ تعلقی ابراهیم است. آنکه یک مقدار انسان را شناخته است، وقتی میخواهد آیات را تفسیر کند، متوجه این لطافتها میشود؛ یعنی قرآن برای این فرد مزۀ دیگری دارد، معنی دیگر و رسایی دیگری دارد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
من به عزیزان عرض می کنم بچه تان وقتی می خواهد طلبه شود راهش را نزنید. به مادر ها توصیه می کنم این راه را حفظ کنید.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کم توجهی به مستحبات به بهانۀ اهمیت واجبات، از فریب های شیطان است / مستحبات است که انسان را به انجام واجبات می کشاند🔸
معنای مستحب، «شد شد، نشد نشد» نیست! گاهی بریدن از مستحب، باعث سقوط انسان میشود و گاهی فعل مستحب باعث تداوم وظایف دینی [واجب] میشود. گاهی شیطان ذهنیتی برای انسان ایجاد میکند که باید فقط به واجباتش بپردازد. حتی اگر واجبات را مانند مغز بگیریم و مستحبات را همچون پوست فرض کنیم ـ که کمترین فرض است ـ باز هم پوست است که مغز را حفظ میکند؛ مانند بادام و گندم که پوستشان بسیاری از آفات را از آنها دفع میکند.
عمل مستحبی گاهی رشتۀ ارتباط انسان با خداست و وقتی این رشته پاره شد، همهچیز فرو میریزد. برای مثال، روضه و گریه مستحب است؛ اما انجام ندادن همین نوع مستحبات، سبب بریده شدن انسان از رشتههای واجب زندگی میشود.
@haerishirazi
💎 پیشنهاد:
ایام #محرم، فرصت مناسبی برای مطالعه کتاب کم نظیر #آیینه_تمام_نما است. این کتاب که پرمخاطب ترین اثر از مجموعه کتب آیت الله حائری شیرازی است، حاوی نکات بدیعی پیرامون تحلیل واقعه عاشورا است که احتمالاً در جای دیگری نشنیده اید. شما را به ضیافت مطالعه ی این کتاب ارزشمند دعوت می کنیم.
👈 جهت تهیۀ آثار آیت الله حائری شیرازی به #کانال_حکمت_ناب مراجعه فرمایید: @hekmat_books
@haerishirazi