eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
336 ویدیو
678 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸آزمون فطرت گرایی و طبیعت گرایی🔸 اگر خواستید ببینید کسی طبیعت گراست یا فطرت گرا، بوسیله تستش کنید. اگر در مقابل استخفاف شورش کرد، پرخاش کرد، این طبیعت گرا نیست، فطرت گرا است، آدم خوبی است. اگر در مقابل استخفاف تمکین کرد، این طبیعت گرا است. بین بچه های خودتان، آنهایی که وقتی مثلاً بی حرمتی به آنها می کنید و تحقیرشان می کنید، از شما می کنند، تحویلتان نمی گیرند و فاصله می گیرند، این از خوبیشان است. انسان فطرت گرا هر چه تکریمش کنی او بیشتر تمکین می کند. قفل تمکینش، تکریم است [نه استخفاف]. @haerishirazi
🔸اینکه بِهِت برمیخوره، نشانۀ خوبی است🔸 شاید اواخر دوره راهنمایی بودم، همراه پدر به مجلس ختمی رفته بودیم. اصلا یادم نیست مجلس چه کسی بود، اما مسجد را بیاد دارم. پدر به دلیل مشکل شنوایی که داشتند، خیلی توجهی به مطالب سخنران نمی‌کردند و معمولاً یک جزء قرآن را بر می‌داشتند و با صدای بی جوهری می‌خواند تا تمام شود. در حالیکه سر به زیر داشتند و جزء خوانی می‌کردند، پک پذیرایی را جلویشان گرفتند. برنداشتند. به من رسید، دستم را دراز کردم که بردارم اما پدرم آستین من را بصورتی که جلب توجه نکند در نیمه راه گرفتند! دستم را برگرداندم. خیلی به من برخورد. سکوت کردم و هنگام برگشت، با ترشرویی در ماشین جلوی راننده به پدر گفتم: «شما امام جمعه ای، ریش سفیدی، روحانی هستی، شأنی داری، هرچه هستی برای خودت هستی، چه ارتباطی به من دارد؟ شما صلاح نمی دانی پذیرایی را برداری، بر ندار. اما من بچه ام شأنی ندارم.» پدر تبسمی کرد و گفت: «من هم می دانم شأنی نداری باباجان. من برای شأنش نگفتم. مگر من می خوام پسرم را ریاکار بار بیارم؟ باباجان من می خواهم مال شبهه ناک نخوری!» با تعجب گفتم شبه ناک؟ ادامه دادند: «این قبیل پذیرایی ها نوعاً از مال متوفی تهیه می‌شود. متوفی هم که مالی ندارد. هرچه هست به ورثه تعلق دارد. حالا یکی از ورثه اگر راضی نباشد، صحیح نیست مصرف شود. آدم همانگونه که وقتی می خواهیم چیزی را بخوریم، کاملاً شست و شو می دهیم تا پاک و پاکیزه بشود، و کوچکترین آلودگی در آن نباشد، با همین وسواس باید نسبت به حق الناس و مال شبه ناک حساس باشیم تا مبادا چیزی که می خوریم به اندازه ارزنی طیّب نباشد.» بعد به راننده گفتند: جلو یک فروشگاه بایست. خودشان از ماشین پیاده شدند و به قدر یک کیسه پر از تنقلات و ساندیس و ... خریدند. بعد خودشان باز کردند و با محبت و اصرار به من خوراندند. سپس گفتند: «باباجان اینکه بهت برمیخوره از خوبی فطرتت هست. فطرت، زبان را نمی‌پسندد، آن را مخالف عزت نفس می‌داند و با آن مخالفت می‌کند. قدر عزت نفست را بدان و من را ببخش. برایم دعا کن» 📝 دکتر محمد علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: تلگرام 👈 http://telegram.me/dralihaeri @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت باقی مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏دیدند🔸 نگرانی فاطمه علیها السلام این است که اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت خودشان مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏ دیدند که با اتفاقات بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله صدمه دیدند. زمانی‏ که در عهد جاهلیت بودند و بالا نیامده بودند، افتادنشان به‏ معنای شکستن استخوان‏ هایشان بود، اما حالا اگر ارتباطشان با اسلام قطع شود و بیفتند، هیچ جای سالمی برایشان نمی‏ ماند و از دورۀ جاهلیت هم بدتر می‏شوند. اگر سنگی را بشکنید، اتفاقی برای آن نمی‏ افتد؛ چون مراتبی از حیات ندارد که از آن گرفته شود. آن سنگ قیمتی دارد و وقتی بشکند، قیمتش کم می‏شود، اما درخت وقتی حیاتش را از دست می‏ دهد، وضعیت دیگری پیدا می‏کند؛ به‏ خاطر اینکه مرتبه‏ ای از حیات دارد که از آن گرفته می‏شود. خسارت زمین خوردن آن بیشتر از خسارت زمین خوردن سنگ است. جانوران مرتبۀ بالاتری از حیات را دارند و وقتی این مرتبه از آنها گرفته مشود، سقوط بیشتری پیدا می‏کنند. انسان در مرتبه‏ ای بالاتر از تمام جانوران قرار دارد و در مرتبۀ حیات، بالاتر آمده است. وقتی انسان سقوط می‏کند، نابودی‏ اش سخت‏ تر است و خوبی‏ اش به بدی و تعفّن تبدیل می‏شود و این عفونت در اخلاقش ظاهر می‏شود. حسین‏ ابن‏ علی علیه السلام در عاشورا در آخرین لحظات به بنی‏ امیه فرمود: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ» (واى بر شما اى پيروان خاندان ابى‏ سفيان، اگر دينى نداريد و از روز معاد نمی‏ ترسید،‏ دستِ‏کم در دنياى خود آزادمرد باشيد و اگر به گمان خود عرب‏ نژاديد، به شئون نژادى خود بازگرديد). بیایید جاهلی بشوید؛ بیایید با من مانند اهل جاهلیت رفتار کنید؛ بیایید از اجداد جاهلیتان یاد بگیرید؛ صفات عهد جاهلی‏تان را از دست ندهید. یعنی صد رحمت به اجداد جاهلیت! شما به مراتب چیزی پَست‏ تر از آنها شدید. او می‏فرماید کدام یک از اجداد شما در جنگ‏های جاهلی قبل از اینکه کار مَرد را تمام کند، به سمت خیمه‏ هایش حمله می‏کند؟! ابن‏ سعد وقتی این را شنید تصدیق کرد و گفت راست می‏گویی و دستور داد برگردند. کتاب آئینه تمام نما/فصل 3، عوامل واقعۀ عاشورا/ صفحه 132 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸نقشۀ شیطان و یهود برای مؤمنین🔸 من تعبیر به یهود می‌کنم چون قرآن تعبیر به یهود کرده است؛ «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا» مائده؛ 82. قرآن می‌گوید دشمن‌ترین مردم به مسلمان‌ها و مومنین، یهود و مشرکین‌اند. شیطان ماموریت می‌دهد به صهیونیست‌ها که اگر می‌خواهید مؤمنین منقرض شوند، راهش این است‌که روی تقوای جامعه کار کنید و فساد اخلاقی را رایج کنید. شما اگر گزارش‌های «خفیه نویس‌ها» را (کسی که وقایع غیر آشکار و پنهانی را می‌نویسد) که اخبار صد سال قبل شیراز را به انگلستان مخابره می‌کردند ببینید، دقیقا نشان می‌دهد که مطرب‌ها، خُنیاگرها (آوازه‌خوان‌ها) و کسانی که برای مجالس لهو و لعب و معصیت کار می‌کردند عموما از همین طایفه (یهودی) بودند. در صد سال و صدوبیست سال قبل وقتی آنها مطربی کردند و حکام خندیدند، زن‌های یهودی را آوردند در مجالس رقصیدند و حکام تماشا کردند و دخترانشان از یهودی‌ها یاد گرفتند. سابقۀ این گناه بین اینها نبود. منکرات از غیر دیدند و گفتند: یهودی است، مال مذهب دیگری است و تماشا کردند و بعد بچه‌هایشان آن کاره شدند. برنامۀ خشکاندن تقوا را از خانواده‌های حکام و اشراف شروع کردند و به همه‌جا گسترش دادند. این فسادی که در جامعه وجود دارد از ابتدا به این اندازه نبود، همانطوری که هروئین و مواد مخدر صنعتی امروز، در ابتدا فقط یک قلم تریاک بود. گناه را با تریاک مقایسه کن، یک قلم را وارد می‌کنند بعد شما چند تُن چند تُن از مواد مخدر مختلف کشف می‌کنید که این کشفیات نسبت به آنهایی که کشف نشده چیز جزئی است، دل خوش کنک نباشد این خبرها. گناه، میکروب روح است و آلودگی می‌آورد. همانطوری که این بدن گاهی به بیماری‌های مسری مبتلا می‌شود، بعضی گناهان بیماری‌های مسری روح‌اند. بی‌بندوباری، بی‌حجابی، فسادهای اخلاقی، اینها بیماری‌های مسری هستند که در هرجا کشت شد و رشد پیدا کرد، خوب و بد را آلوده می‌کند، نفوذ می‌کند. امت باید با اینها مبارزه کند. تقوا باید بجنگد با بی‌تقوایی. @haerishirazi
رابطه پدر با فرزندان چطور باشد؟.mp3
3.39M
#مهم 🎙بشنويد| پدر چگونه با فرزند برخورد کند؟ آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 می خواهند بدحجابی را در عادی سازی کنند. کسانی با وضع حجاب نابهنجار به قم می آیند. تحت پوشش می‌آیند و می‌خواهند بدحجابی را کنند. @haerishirazi
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | چرا برخی منکر وجود خداوند می شوند؟ 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نتیجه‌ی علم منهای دین (مباحثه با رئیس مجلس آلمان)🔸 رئیس‌ مجلس آلمان در دوره آقای خاتمی به ایران آمد. آن موقع بحث روز، گفتگوی تمدن‌ها بود و ایشان هم روی این مسئله مانور می‌داد. زمانی که خواست موضوع گفتگوی تمدن‌ها را شروع کند من گفتم که می‌خواهم در ابتدا سؤالی از آقای رئیس‌ مجلس بپرسم. گفتم اگر ۲ نفر با هم دعوا می‌کردند و یک نفر سومی آمد به هر کدام‌یک چوب داد، آیا به این دو نفر خدمت کرده است یا خیانت؟ او ترسید که اگر بگوید خیانت کرده من مچ او را می‌گیرم که شما در دوره جنگ به عراق و ما کمک می‌کردید. برای رئیس مجلس هم، چنین گافی خیلی سخت است. یک جوانی [در مجلس] بود که گفت من عضو حزب سوسیالیست هستم و جزو نماینده‌ها بود. این جوان دیگر حوصله نکرد و گفت جواب شما روشن است و این فرد به هر دو نفر خیانت کرده است. ایشان (رئیس مجلس) هم ناچار شد که بگوید خیانت کرده است. البته بعد من دل او را آرام کردم و گفتم که سؤال من سیاسی نیست. من می‌خواستم بگویم که نتیجه علم منهای دین، این است. اینکه دائم توی سر دین می‌زنند و می‌گویند که دین باعث عقب‌افتادگی است، یک‌بار هم به دین فرصت دهید که از خودش دفاع کند. دانش که تاج افتخار بشریت است تابه‌حال چه‌کار برای بشریت کرده است؟ بشر در ابتدا الف بود و ب. دانش آمد و دائم یکی به این داد و یکی به آن. بعد از این‌که این فرد قبول کرد که چنین اقدامی خیانت است، سؤال دوم را مطرح کردم. گفتم شما معتقدید که آیا اول باید یک نفر را مسلح کرد و بعد او را اصلاح کرد یا این‌که اول او را اصلاح کرد و بعد مسلح کرد؟ در پاسخ به این سوال هم کمی این پا و آن پا کرد و بعد گفت اول و بعد . گفتم خب شما که می‌گویید ابتدا باید اصلاح و بعد مسلح شود اگر کسی اصلاح نشده مسلح شد باید او را خلع سلاح بکنیم یا خیر؟ او هم ناچار شد که بگوید باید خلع سلاح کنیم. گفتم پس آن چیزی که می‌تواند جامعه را اصلاح کند ۳ چیز است: خلع سلاح فاسدها، اصلاح و تسلیح. این‌که ما بیاییم و با یکدیگر حرف بزنیم،‌ اما هیچ ضمانت اجرایی نداشته باشیم چه اهمیتی دارد؟ دیدید که گفتگوی تمدن‌ها هم کم‌کم خاموش شد. @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 1.mp3
13.92M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه1 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
جرعه‌ای از مناجات شعبانیه1.mp3
812K
🔊 بشنوید | چرا مناجات شعبانیه با صلوات شروع می‌شود؟ 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه1🔸 🔹دلیل آن را از قرآن می‌گویم: «ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَلَا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَأَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»؛ (برادران از یوسف در مقابل متاعی که آورده بودند طعام خواستند و یوسف چون بار غلّه آنها را بست گفت: می‌خواهم در سفر دیگر برادر پدری خود (بنیامین) را نزد من بیاورید، نمی‌بینید که من پیمانه را تمام می‌دهم و بهترین میزبانم؟) این قانونش است؛ گناهکار باید بیگناه را بیاورد، درب را روی او باز می‌کنند، او هم از این درب باز شده بیاید داخل. خداوند درب را روی صلوات نمی‌بندد، شما هم خودتان همین کار را می‌کنید. مغازه‌دارها جنس‌هایشان را چگونه می‌فروشند؟ چکار می کنند؟ چند تا جنس خوب و مرغوب می‌گذارد رو، اینها مشتری جمع کن است، بقیه به وسیلۀ اینها می‌آیند داخل. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ اول روی این لینک کلیک نمایید. @haerishirazi
جرعه‌ای از مناجات شعبانیه2.mp3
790.4K
🔊 بشنوید | چرا استغفار و توبه قبول نمی‌شود؟ 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه2🔸 🔹این دعا جنبه‌های دارویی فراوانی دارد مثلا چرا استغفار و توبه قبول نمی‌شود؟ نگاه کنید به این عبارت، «إِلَهِي اعْتِذَارِي إِلَيْكَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ»؛ خیلی مهم است که انسان احساس کند مستغنی از اینکه عذرش قبول شود نیست. این حالت است که موجب قبول توبه می‌شود. این را شما در دعای بعد از زیارت امام رضا علیه السلام می‌بینید؛ آنجا می‌گوید: «رَبِّ إِنِّي. أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَيَاءٍ. وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ»، تعداد زیادی را می‌شمارد؛ لازمۀ استغفار این است که این ابعاد را داشته باشد، اگر داشته باشد اثر می‌کند؛ و عموماً علت پاک نشدن لکه‌ها این است که این را وایتکس نمی‌زنند، بلکه صابون معمولی می‌زنند. صابون این لکه‌ها را پاک نمی‌کند. اشک یکی از این وایتکس‌ها است، می‌تواند کار کند، اما چه اشکی؟ اشک خودش، هویتش متفاوت است، چقدر سوز دنبالش باشد، چقدر اعتراف دنبالش باشد، خصوصیت این مناجات همین است که این جهات را در انسان بالا می‌برد. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ اول روی این لینک کلیک کنید. @haerishirazi
عصر ما، عصر غفلت نیست!.mp3
3.24M
♨️ کلیپ صوتی ویژه ♨️ 🎙 عصر ما، عصر غفلت نیست! @haerishirazi