استاتوس-257-2.jpg
569.3K
فایل وضعیت قسمت دوم
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸غیبت از اینجا شروع شد!🔸
زمان ما، زمان امتحان است که آیا بعد از هزار سال غیبت، دیگر از تک روی کردن و از #خود_رأیی کردن [نسبت به رهبر] دست برداشته ایم یا هنوز هم این #مرض در ما هست. زمانۀ ما، فقط برای این امتحان است!
شیعیان، مبلغی از وجوهات خدمت امام یازدهم علیه السلام فرستاده بودند. نامه ای نوشتند که بیلان مصرف این اموالی که خدمت شما رسیده را به ما بگویید!! یعنی این پول را چه کار کردید؟ آدم به امام زمانش نامه بنویسد، بگوید کجا خرج کردی؟ مثل اینکه مدیری می خواهد از زیر دستش حساب بکشد! حضرت پاسخ داد: چرا این سؤال را از امامان قبلی نکردید؟ شما شیعیان کی رَسمتان بود که از امامتان سؤال کنید که این پول ها کجا رفته؟ کجا خرج شده؟ اگر امامت یک امر مستمری است چرا با من این رفتار را می کنید؟
بعد از این پاسخ، حضرت دستور داد پردۀ سیاهی بر در اتاق ایشان آویختند و مردم که می آمدند سؤال کنند، حق نداشتند پرده را عقب بزنند. از پشت پرده با آن حضرت صحبت می کردند و #غیبت_از_اینجا_شروع_شد. غیبت، از #عدم_اعتماد_امت_به_امامش شروع شد.
در جریان قبول قطعنامه، امت نشان داد که از این مرض دور شده. امت، خیلی نمره ی بزرگی آورد که بعد از 8 سال شعارِ «جنگ جنگ تا پیروزی»، وقتی امام گفت «من صلح می کنم»، بلافاصله [پذیرفتند]. #زیباترین کاری که این امت کرد، آن راهپیمایی یک ساعته اش در روز عید غدیر [در حمایت از پذیرش قطعنامه] بود. من هرچه همه ی اعمال این امت را کنار هم می گذارم، از این زیباتر نمی بینم.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸امر به معروف یعنی در دنده بودن!🔸
امربهمعروف و نهی از منکر چیست؟ به ساعتتان نگاه کنید؛ این چرخدندههای ساعت، در هم دنده شدهاند. دندههایشان داخل هم است؛ یکی که میچرخد، دیگری را هم میچرخاند.
امربهمعروف، یعنی اینکه دندۀ یکی در دندۀ دیگری گیر کند. امربهمعروف، دنده است؛ ترک امربهمعروف، یعنی خلاص کردن! خلاص کردن یعنی اینکه یکی بچرخد و دیگری نچرخد.
وقتی امربهمعروف و نهی از منکر ترک میشود، یعنی این چرخ و آن چرخ از هم دور شدهاند؛ زدهای توی خلاص! این میچرخد، اما آن دیگری نمیچرخد. دندۀ فرد نمیخورد به دندۀ جمع؛ یعنی خوبی فرد، سرایت به دیگری نمیکند.
خوبیها وقتی شخصی شد و امر به معروف تعطیل شد، این دارد برای خودش میچرخد و آن دیگری هم دارد برخلاف آن میچرخد و منکرش را انجام میدهد. نتیجهاش اینست که «مجموعۀ جامعه» نمیچرخد.
گاهی انسان زورش نمیرسد دیگری را بچرخاند، میزند در خلاص؛ خودش در زندگی شخصیاش یک آدم سالمی است، اما در زندگی اجتماعی دندهاش به دیگران گیر نمیکند. میخواهد اگر دیگران در غفلت میروند، او در غفلت نرود؛ اگر دیگران نمازشان را به تأخیر میاندازند، او به تأخیر نیاندازد، لذا دنده را خلاص میکند تا بتواند نمازش را سر وقت بخواند.
اما نه، هنر این است که در عین اینکه انسان نمازش را سر وقت میخواند، در دنده هم بزند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امربهمعروف، زایندۀ خوبیها در جامعه🔸
قانونشکنی، قانونشکنی میآورد. ندیدید گاهی کسی که کفشش را دیگران پوشیدهاند و رفتهاند، اگر یک کفشی آنجا افتاده باشد، وسوسه میشود و میگوید من پایم میکنم و بهجای کفش خودم میبرم؟ چون فرد دیگری بیملاحظگی کرده، این هم میگوید: «من هم بیملاحظگی میکنم!»
رعایت قانون هم رعایت قانون میآورد. مردم جامعه، از امربهمعروف و نهیازمنکر درس میگیرند و با امربهمعروف و نهیازمنکر ساخته میشوند. معروف، معروف میآورد. منکر، منکر میآورد. به اصطلاح ساده، اَعمال زاد و ولد میکنند. زاینده هستند. چه عمل خوب و چه عمل بد. سخنها، زایندگی دارند. چه سخن خوب و چه سخن بد.
@haerishirazi
استاتوس-258.jpg
777.8K
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امربهمعروف، دست کشیدن از بیطرفی است🔸
وقتی انسان امربهمعروف میکند دست از ممتنع بودن و رأی ممتنع دادن میکشد. وقتی که بیطرف میماند، مثل این است که نسبت به منکر، رأی ممتنع داده. آنکه منکر را تأیید میکند یک جرم دارد، آنکسی هم که بیطرف است، یک جرمی بهاندازۀ خودش دارد. اینکه اینهمۀ علما برای زمینهسازی ظهور تلاش میکنند، تبلیغ میکنند و کتاب مینویسند، همه برای این است که از عدد ممتنعها کم بشود. افراد بیایند در صحنه و در مسائل دخالت کنند.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ظاهرش اینطور است!🔸
🎙 مصاحبه کننده: وضعیت فرهنگی جامعه، وضعیت خوبی نیست. چه کار باید کرد؟
✅ آیت الله حائری شیرازی:
ظاهرش اینطور است. باطنش اینطور نیست ... وقتی موقع امتحان رسید، معلوم می شود!!
@haerishirazi
♨️ توجه ♨️
تعداد زیادی از مخاطبین، به ادمین کانال پیام می دهند و تقاضای اجازه برای کپی و بازنشر مطالب کانال را دارند.
به اطلاع می رسانیم، بازنشر و کپی از مطالب کانال (چه با لینک کانال و چه بدون لینک)، #جایز و مایۀ #خرسندی ماست.
(هرچند که توصیه و ترجیح ما اینست که حتی المقدور، لینک کانال را نیز در پیام درج نمایید)
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امربهمعروف، بهمنزلۀ موجشکن طوفان فتنهها🔸
#طوفان خیلی شبیه به #بهمن است. در بهمن، یکچیز سنگین میآید روی این لایۀ یک متری برف. برف دورش را میگیرد و مثل یک کوهی میغلتد و میآید. طوفان هم اینگونه است؛ طوفان وقتی میآید، ابتدا یک موجی در هوا ایجاد کرده. در چرخش بعدی، هوای اطراف هم به مدد این موج میآید. بعد در تاب دوم و تاب سوم، هی مدد پیدا میکند.
حال وقتی بهمن یا طوفان میآید، هرچه فضا وسیعتر و موانع کمتر باشد، طوفان هم شدیدتر است؛ از این جهت، در اقیانوسها ارتفاع امواج غیر از خلیجفارس است. آنجاها به خاطر وسعت عظیمی که دارد، طوفانهایش هم وسیع است.
در #جامعه هم عین همین است. انسانهای تابع و #سطحی و پذیرا، مثل فضای بدون مانعاند. انسانهای #معتقد و پیگیر، مثل کوهها هستند، مثل موجشکنها در دریا هستند. ایستادن آنها در مقابل امواج، جلوی پیدایش طوفانها را میگیرد. اگر انسان را جوری تربیت کنیم که موجشکن شود، در جامعه امنیت ایجاد میکند. یعنی طوفانی که میخواهد به وسیلۀ برخی انسانها به وجود بیاید، این انسانهای مؤمن دست به دست هم میدهند و این را میشکنند و فضا را قطعهقطعه میکنند. وقتی موج به این افراد میخورد، موج برمیگردد نه اینکه او را همراهش ببرد.
برخورد شیء ثابت به طوفان و شیء غیر ثابت به طوفان همین است. شیء غیر ثابت، در طوفان تبدیل به #ابزار_طوفان میشود؛ تپۀ شن با همۀ سنگینی که دارد، ابزار دست طوفان است. طوفان با این شن، دیگران را سنگباران میکند. هرچه غیر ثابت تربیت کنیم، بازو میشود برای فتنهها و طوفانها.
برای ثابت بودن، «#اتصال » نیز نیاز است. حتی اگر ماسه هم درست بکنیم، اما چون به همدیگر اتصال ندارند فایده ندارد. ماسه، چگالی اش زیاد است، اما با یکدیگر اتصال ندارند. اگر مؤمنین به هم عشق و الفت و اعتماد نداشته باشند، مثل ماسههای پراکنده پخش میشوند و ابزار فتنه میشوند.
سوره عصر را ملاحظه کنید: از «انسانِ منفرد» حرف نمیزند. این «تواصوا بالحق» و «تواصوا بالصبر»، انسان را مثل سنگ میکند. دیگر مثل تودۀ شنی نیست. تودۀ شنی، «تواصوا بالحق» و «تواصوا بالصبر» ندارند. به همدیگر، #دندانه نمیشوند. با هم قفل نمیشوند. از این جهت در جای دیگر میگوید که: «یؤمن بالله و یؤمن للمؤمنین»: بین او و مؤمنین بدبینی نیست. بین او و مؤمنین، اعتماد است.
@haerishirazi