eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
335 ویدیو
690 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قبله‌نما🔸 یکبار در مشهد در یکی از صحن‌ها، آیت الله حائری شیرازی منبر تشریف داشتند. من هم به جهت علاقه‌ام به ایشان، کنارشان نشستم. بعد از منبر همراهشان شدم. وقت وضو عبایشان را نگه داشتم. بیرون وضوخانه فرمودند: «با من کاری داشتید؟» عرض کردم به شما و مطالبتان علاقه دارم. نصیحتی بفرمایید تا چراغ راهم باشد. با انگشت به اشاره کردند و فرمودند: خدا اینجا کار گذاشته. همیشه به این قبله‌نما نگاه کن؛ راه را گم نمی‌کنی. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعلقات، مانع انصاف🔸 قطب‌نما را اگر روی زمین یا تخته‌ای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار می‌گیرد و راه را به شما نشان می‌دهد؛ اما اگر آهنی به آن نزدیک شود، دیگر نمی‌تواند راهنما باشد و منحرف می‌شود. برای شاهینِ انسان و عقربۀ انصافِ او، تعلّقات مثل آهن است. عقربۀ انصاف انسان درست روی خط طبیعی نمی‌ایستد، مگر آنکه تعلّقات را از خود دور کند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد 1، صفحه 20 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«رضا»، نتیجۀ «معرفت»🔸 بیمار در مقابل طبیب حالت تسلیم دارد. بیماری که با پزشک چانه می‌زند و بر نوشتن دارویی خاص اصرار می‌کند، یا از‌آن‌روست که خود را بیمار نمی‌داند یا آنکه در صداقت و تخصص طبیب شک و تردید دارد؛ وگرنه بیمار به‌طور طبیعی در مقابل طبیب تسلیم است. «عارف بالله» خود را بیمار، و خدا را طبیب می‌داند؛ خود را به خدا می‌سپارد و در برابر خدا تسلیم محض است. حالت رضا به قضا و قدر الهی نیز نتیجۀ این معرفت می‌باشد. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد دوم، صفحه ٢٣ @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دینِ تمامیت‌خواه یا دینِ حداقلی؟ مردم، عاشق چه نوع دینی می‌شوند؟!🔸 ▫️شما ببینید، با وجود اینکه اروپایی‌ها خیلی تلاش می‌کنند که کسی به داعش ملحق نشود، اما پنجاه هزار جوان به این‌ها ملحق شده‌اند!! می‌دانید چرا؟ چون مسیحیّت، دین را برای این گذاشته است که فقط روز یکشنبه توی کلیسا حضور داشته باشی؛ اما مردم، دین را برای نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند برای دین ! ▫️امام خمینی (ره) از وقتی مردم را برای دین مصرف کرد، جهانی شد و پیدا کرد. دین برای این است که ما قربانش شویم نه اینکه دین قربانی ما شود. علتش هم این است که انسان احساس می‌کند اگر قربانی دین نشود تلف شده است؛ این بدن و عمر من، یک کوپن است؛ اگر در راه خدا کشته شدم، این کوپن را مصرف کرده‌ام؛ امّا اگر در بستر مُردم، این کوپن سوخته و از بین رفته است. ▫️آنچه علی (علیه‌السلام) می‌فرماید است!! «...لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه...». هزار ضربت شمشير بر من آسانتر است از جان دادن در بستر. این مختص آن حضرت نیست؛ این زبان فطرت و زبان عقل است، منتها ایشان در فطرت‌گرایی مقدّم بر دیگران است. ▫️شما وقتی باب را گشودید، دین اقامه و ماندگار می‌شود: «و الجهادَ عزّاً للاسلام». عزّت خیلی مهم است. اگر شما بتوانید عزت را برای دین بیاورید، خیلی از مسائلتان حل می‌شود؛ عزّت دینی، عزّت الهی، عزّت پایدار، عزّت اخروی، این عزّت‌ها را زنده کنید. ▫️مردم بخاطر نقل و نبات سراغ دین نمی‌آیند؛ بلکه می‌خواهند خودشان برای دین مصرف شوند. اگر فکر می‌کنید با ، مردم آن را رها می‌کنند و با راحت شدنش اقبالشان بیشتر می‌شود، اشتباه می‌کنید؛ شما در ماه رمضان علاوه بر نماز، از مردم روزه هم می‌خواهید، حالا اقبال مردم به نماز در ماه رمضان بیشتر است یا در غیر ماه رمضان؟ ببینید مردم در شب‌های احیاء و ایام اعتکاف، چه اقبالی دارند؟! چون علاوه بر معمول، چیزهای دیگری هم از آن‌ها خواسته می‌شود. مردم را مثل حوض ندانیم که اگر از آن برداشتیم آبش کم می‌شود؛ مردم را چاه بدانیم که وقتی آبِ مانده را برداری، به جایش آب تازه می‌آید؛ شما هرچه از مردم بردارید، میزان سخاوت مردم بیشتر می‌شود، حتی حاضر می‌شوند در راه دین، جانشان را هم بدهند! ▫️ هر روحانی که توانست از مردم برای مصرف در راه دین بگیرد، مردم بیشتر کردند!! اما کسی که این کار را نکرد، نتوانست هیچ واجبی از جمله امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کند. @haerishirazi