eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
328 ویدیو
662 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸روضه خانگی بگیرید؛ حتی با دو سه نفر🔸 اگر در خانه‌ خود یک روضه‌ دو سه نفری گرفتید، در ذهنتان کوچک نشود که مثلاً کسی نیامد و فقط دو، سه نفر شد. کار را تعطیل نکنید. بعضی‌ها روضه‌ هفتگی دارند یا مجلس می‌گیرند و کاری ندارند که کسی زیاد می‌آید یا نمی‌آید؛ اما سعی می‌کنند هزینه‌ای که می‌کنند حلال باشد. جایی که انتخاب می‌کنند حلال باشد. کاری که می‌کنند حلال باشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یا دردسر امر به معروف یا زلزلۀ رودبار!🔸 پا شوید بروید در خیابان نهی از منکر کنید. هر گفتنی، ممکن است امکان دعوا و اختلاف و دردسر داشته باشد. اما خب . من معتقدم که ما سر دو راهی هستیم. یا فشار انتقاد اینهایی که نهی از منکر می‌شنوند را تحمل کنیم، که شیطان هی این قضیه را بزرگش می‌کند، سختش می‌کند، نشدنی می‌کند، می‌خواهد مأیوس بکند. یا اینکه به خاطر فسادهایی که بوجود خواهد آمد، یک زلزله بیاید و ما مثل رودبار بشویم! بعد بخواهیم برای لباس و خوراک و غذای افرادی که بازمانده هستند، به یک وضعیتی دچار شویم که صد رحمت به آنهایی که از دنیا رفتند! کشور‌های دیگر اگر هزاران فساد می‌کنند، گرفتار بلاها نمی‌شوند. چون درختی که ریشه‌اش قطع شده، چه کار دارند شاخه‌اش را قطع کنند؟ خود شاخه بعداً خشک می‌شود. درختی که ریشه‌دار هست، می‌آیند شاخه‌هایش را می‌زنند. بلکه شیطان آنهایی که در اصول عقاید مشکل دارند را دعوت به کار خیر، خوبی، نظم و اخلاق می‌کند تا مغرورشان بکند؛ بگوید اگر اعتقاداتتان خراب بود، این آثار خوب از شما بر نمی‌آمد. یعنی به درخت خشک‌شده، میوۀ تقلبی می‌بندد؛ گُل پلاستیکی وصل می‌کند، تا او دلش را خوش کند که درختم گل کرده، در حالی که این گل‌ها، مصنوعی هستند! @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت‌ الله حائری‌ شیرازی🔹 🔸امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (ع) و مشارکت در کار خانه🔸 بعضی شوهرها فکر می‌کنند اگر در کارِ خانه کمکی بکنند، زن‌ها سوارشان می‌شوند؛ خانم خانه هر دفعه یک مقدار رخت گذاشته، به شوهر می‌گوید بشور؛ ظرف گذاشته، می‌گوید بشور. مرد هم به زنش می‌گوید: ما تقسیم کار کرده‌ایم‌؛ کار بیرون با من، کار خانه با تو ... ‌درحالی‌که روزی رسول خدا (ص) آمد به خانه فاطمه و علی (ع). خوراکشان عدس بود. علی مشغول پاک کردن عدس بود. فاطمهٔ زهرا هم داشت آتش درست می‌کرد برای پخت و پز. رسول خدا (ص) هم شروع کردند به توضیح درباره اینکه کمک به همسر چقدر ثواب دارد ... 📹 فیلم پیوست: مشارکت آیت‌الله حائری شیرازی در امور منزل @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نقش «تفکر»، «تلاوت قرآن» و «شرکت در مجالس روضه» در استحکام عقائد🔸 مشکلی که در آخرالزمان پیش می‌آید، این است که انسان‌های کم‌ریشه پیدا می‌شوند. ریشه‌دار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی می‌رود و کافر برمی‌گردد، به این دلیل است که بی‌ریشه بوده یا ریشه‌اش کم بوده و باد ریشه‌اش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: ((أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ)). اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت می‌کند. ((وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ)). شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین می‌کَند. من می‌خواهم به شما بگویم که تو درختی؛ قدر خودت را بدان. آمریکا با همۀ عرض و طولش یک بوتۀ خار است و باد تند آن را می‌کَند؛ اما تو را نمی‌کَند و این به خاطر محبت توست. اینکه بعضی‌ها به فضای مجازی می‌روند و ضایع می‌شوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقادات بوته‌ای دارند، نه اعتقادات درختی. شما سعی کنید بچه‌هایتان را با اعتقادات درختی بار بیاورید، نه با اعتقادات بوته‌ای. چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشه‌دار می‌شود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی می‌شود. چرا می‌گویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید. چرا می‌گویند برای امام حسین(ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب می‌دهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار می‌شود. قدیم‌ها هفته‌ای یک بار روضه‌خوان محله می‌آمد در خانه‌ها روضه می‌خواند و مردم گریه می‌کردند. این مثل درختی است که هفته‌ای یک بار به ریشۀ آن آب می‌دهی. 📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ٢۶ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸این شمعک، در خطر خاموش شدن است!🔸 من به کسانی که امر به معروف کردند و مورد ضرب و جرح واقع شدند، تبریک می‌گویم. کی گفته است برای امر به معروف کسی کتک نخورد؟ کی این حرف را زده است؟ «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ» نهی از منکر مصیبت دارد، باید بر این مصیبت‌هایش صبر کنیم. قیام حسین بن علی (علیه السلام) نهی از منکر است، جهاد جزء نهی از منکر است. فقهای ما جهاد را جزء ملحقات کتاب امر به معروف و نهی از منکر می‌گذارند. اگر کسی فقط با قلبش بخواهد امر به معروف نهی از منکر بکند، تنها شمعکی از حیات در قلبش مانده است که کم کم آن هم خاموش می‌شود و دیگر قلبش هم منکر را منکر نمی‌بیند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تقسیم کار در خانه، راهی برای مسئولیت‌پذیر کردن کودک🔸 در خانه تقسیم کار کنید و اگر کسی کارش بر زمین ماند، واکنش نشان دهید؛ البته نه به صورت پرخاشی یا ملامتی؛ بلکه به صورت تعریضی؛ مثلاً پدر بیاید رختخواب را جمع کند و چیزی هم نگوید و منتی هم نگذارد؛ فقط یک دفعه بگوید: فلانی رختخواب بچه‌هایش را جمع نمی‌کند؛ اما زیاد نشود؛ چون بچه پوست‌کلفت می‌شود. بچه‌ای را به رخ بچه‌هایتان نکشید؛ این درست نیست. این را به صورتی بگویید که کسی به رخ کسی کشیده نشود. اینکه کسی را به رخ بچه بکشید، خطرناک است. 📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه 195 @haerishirazi
غربال پایانی.mp3
3.17M
🎙پادپخش 🚧 غربال پایانی ▫️ دیدار حسن‌بن‌مثله جمکرانی با امام زمان (عج) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خداوند، مبدأ همۀ نعمت‌ها🔸 وقتی‌که می‌خواهید غذایی را به طفل بچشانید، دیگ غذا را به دهان طفل نزدیک نمی‌کنید، بلکه قاشق را به‌طرف دهانش می‌برید. غذایی که در قاشق است، از او نیست از دیگ است، و انسان اگر نداند که آنچه در قاشق است از دیگ است، تصور می‌کند از قاشق است، ازاین‌رو به قاشق عشق و علاقه پیدا می‌کند؛ ولی اگر بداند که آنچه در قاشق است، در دیگ و از دیگ است، به‌جای آن‌که شیفتۀ قاشق شود، شیدای دیگ می‌گردد؛ یعنی به آن منبع اصلی مایل می‌شود. محبت پدر و مادر به فرزند مانند همان غذایی است که در قاشق است. انسان هنگامی‌که بفهمد همۀ محبت‌هایی که در زندگی به او شده، از دیگ محبت الهی است که در این ظروف ریخته شده، به‌جای آن‌که به این ظروف متوجه شود، به آن منبع توجه خواهد کرد. 📖 تمثیلات علمی، صفحه 24 @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رهایی از چالۀ دولت‌سالاری و افتادن در چاه خصوصی‌سازی و واگذاری اموال به پول‌پرست‌ها🔸 نباید زمینه پولدار شدن پول‌پرست‌ها را فراهم کرد. باید کاری کرد کسانی دارا شوند که پول‌پرست نیستند. نباید کلاه سرمان برود. از دولت بگیریم و بدهیم به چندتا پول‌پرست؟! هیچی! از یک اشتباه افتادیم در اشتباهی دیگر. آقا می‌آید کارخانه را به ثمن بخس می‌خرد؛ در قدم اول تمام نقدینگی‌اش را از اینجا برمی‌دارد و می‌فرستد کویت؛ در قدم دوم کارخانه را ورشکست می‌کند؛ در قدم سوم کارخانه را تعطیل می‌کند، زمینش را تکه‌تکه می‌کند و می‌فروشد. صد رحمت به دولت! اگر در گذشته کارخانه ضرر می‌داد، الان این‌جوری و به این شکل ضرر می‌دهد! نباید سرنوشت مردم بیفتد دست پول‌پرست‌ها. همانطور که نباید دست دولت بیفتد. خود مردم باید عاقل و بالغ بشوند و امورشان را دست بگیرند. مالک واقعی کسی است که مثل ترازو عمل نمی‌کند؛ جیب ضعیف‌تر از خودش را خالی نمی‌کند برای خودش. اگر قرار است سرمایه‌داری ایجاد بشود، دولت‌سالاری بهتر است! اگر قرار بر اصالت سرمایه است، همان اصالت دولت بهتر است. مگر اینکه واقعا مردم‌سالاری برقرار شود. نمونۀ درستش کارخانۀ قند ... است. آن را فروختند به ... . آن هم هیئت مدیره تشکیل داده و الان دارد آنجا را اداره می‌کند، خوب و سودزا هم است. عیبی هم ندارد. نترسیم از اینکه سهامی بشود. منتها این سهامدار وقتی می‌خواهد یک مدیر تعیین کند، مدیر را به‌صورت کارمزدی استخدام بکند نه روزمزدی. سهام مال مردم باشد و مدیرش هم کارمزدی باشد [نه با حقوق و مزایا و پاداش ثابت]. @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عصر ما، عصر شرارت‌های بالفعل و عدالت‎های بالقوه🔸 عصر ما عصری است که معرفت از راه سایت‌ها در دسترس همه قرار گرفته؛ یعنی هیچ عصری به درخشندگی عصر ما نیست در اینکه هر انسانی فرصت دارد بتواند پایه‌های اعتقادات خودش را محکم کند و از اعتقاد پدری‌مادری و منطقه‌ای آزاد شود. عصر ما در قلۀ این استعداد است. چرا؟ چون جهان‌وطنی پیش آمده است، دین جهانی پیش آمده است. همه، همه چیز را در سایت‌ها مختلف می‌بینند و برمی‌گزینند. شرارت‌هایی که به وسیلۀ این امکانات وسیع انجام می‌دهند، جهان را پر از ظلم و جور کرده؛ اما در عین حال، بشر آمادگی دارد که عالم پر از عدل و داد شود. اینکه می‌گوییم امام زمان(ع) می‌آید عالم را پر از عدل و داد می‌کند، معنای آن این نیست که ایشان معجزه می‌کند. بله، اعجاز خدایی به او کمک می‌کند؛ اما اگر مردم نخواهند، هیچ‌کس نمی‌تواند کاری بکند. این «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ»، تنها مربوط به پیامبر ما نیست. ایشان هم «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» هستند. عصر ما عصری است که بالفعل، شرارت‌ها در آن از همیشه بیشتر است و بالقوه و بالاستعداد، عدالت‌ها در آن از همیشه بیشتر است. عصر عجیبی است! هم از نظر ظلم و ستم و اجحاف و فسادِ بالفعل، فوق‌العاده است و هم در پاکیِ بالقوه، فوق‌العاده است. حالا حضرت می‌آید و موانع این بالقوه را از راه آن برمی‌دارد؛ یعنی قیام حضرت، براندازیِ آن زوری است که اجازه نمی‌دهد این استعداد به فعلیت برسد؛ نه اینکه زوری را تأسیس می‌کند که دین بر انسان تحمیل شود. نه! کسانی که اجازه نمی‌دهند این استعدادِ عدالت‌یابی و دین‌یابی در انسان‌ها به فعلیت برسد، امام زمان (ع) اینها را از سر راه برمی‌دارد؛ در نتیجه، مردم مثل بچه‌ای که به سراغ مادر می‌رود، به سراغ امامشان می‌روند. @haerishirazi