eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
646 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قدرت تشر زدن🔸 معلم یا مربی [در عین حال که حسن خلق، لازم دارد] باید قدرت تشر داشته باشد؛ یعنی برایش لازم است. چرا؟ چون انسان‌ها «نفس» دارند. پس باید در وجود او این قدرت هم باشد. دربارۀ حسن خلق رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) زیاد شنیده‌اید. اما در وقت غضب، کسی جرئت نداشت در حضور او حرفی بزند. چنان مجلسش سنگین می‌شد که اعضای مجلس دلشان می‌خواست کسی از بیرون بیاید و او حرف بزند؛ واِلا در مجلس آن حضرت سکوت حاکم بود. در آن حال تذکر، آن حضرت حتی بر ابوجهل هم مؤثر بود. کسی با ابوجهل معامله‌ای کرده بود که ابوجهل پولش را پس نمی‌داد. این آدم به هر راه رفت کسی را ندید که با او دردِدل کند. به رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) گفت. در همان مواقعی که هنوز پیغمبر(صلوات الله علیه و آله)‌قدرت پیدا نکرده بود. به پیامبر گفت: من چیزهایی به این‌ها فروخته‌ام، این‌ها حاشا می‌کنند و پولش را نمی‌دهند. پیغمبر (صلوات الله علیه) همراهش آمد تا درِ خانۀ ابوجهل. در را زد و ابوجهل آمد. فرمود: به او بده. ابوجهل گفت: چشم؛ یعنی «بدهِ» او «بده» عادی نبود. او همان کسی بود که گاهی یا هروقت که به رسول اکرم (صلوات الله علیه) می‌رسید، بی‌ادبی می‌کرد و سربه‌سر حضرت می‌گذاشت؛ اما در این موضوع نه. چرا؟ چون این آن محمدِ در حالت عادی نبود. برای دفاع از مظلوم آمده و غضب کرده بود. برای اینکه داشت به مظلومی ظلم می‌شد. این نیرو، نیروی دیگری در وجودش بود. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸قبر مخفی و ظهور منجی🔸 اینکه حضرت زهرا (س) اجازه نداد قبرش آشکار شود، یک هنر سیاسی بزرگ، توأم با دوراندیشی بود که طول تاریخ را متأثر از خود کند. حضرت زهرا (س)، اساس تمدن فاطمی را بر روی مخفی بودن قبر خود نهاد که با ظهور حضرت مهدی (عج) این تمدن به کمال رسیده و قبر مادرش آشکار می‌شود. کسانیکه هزار و صد و چند سال در انتظار ظهورند، قدر امامشان را می‌دانند زیرا به دلیل غیبت امام، انسان منهای دین، و دین منهای اسلام، و اسلام منهای امامت شد و عالم پر از ظلم و جور شدو چون امامت به اسلام باز گردد و دین به اسلام و انسان به دین زنده شود، عالم پر از عدل و داد خواهد شد. او غایب شد تا قدرش آشکار شود؛ همانگونه که فاطمه زهرا (س) قبر خود را مخفی نمود تا قدر شوهرش، رهبرش و امامش آشکار شود. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ تصویری ☑️ چرا حضرت زهرا (س) وصیت کردند شبانه دفن شوند؟ 🔸 آیت الله حائری شیرازی🔸 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸او بد است یا تو کوچکی؟🔸 گاهی دو نفر عالِم در یک موضوع با هم بحثشان می‌شود و گاهی مباحثه تند هم می‌شود. مریدها به دلیل ارادتی که دارند، می‌گویند این عالم دشمن اوست، و او دشمن این است! نه؛ آن‌ها دشمن نیستند و آن بحث و اختلاف‌نظر هم بی‌ثمر نیست؛ بلکه این شخص، بیش از اندازه مرید شده است. حالت عشقش به حدی رسیده که برای دو نفر جا ندارد و یک نفر وجود او را چنان پُر می‌کند که جای هیچ چیز دیگر نیست. چمدان وقتی کوچک باشد، شلوار را که داخلش بگذاری، کُت بر زمین می‌ماند. کسی که ظرفیتش کم است، تمام وجودش از محبت یک نفر پُر می‌شود. اینکه کسی یک نفر را دوست بدارد و بغض دیگران در او به‌وجود بیاید، دلیل این نیست که آن دیگران بدند و آن یک نفر بد نیست؛ این شخص جایش کم است. @haerishirazi
استاتوس-20.jpg
397.3K
تصویر وضعیت (استاتوس) واتس‌اپ و استوری اینستاگرام @haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی: حرف نزنید و پراکنده گوش نکنید تا پراکنده نشود. @haerishirazi
P14-Story.jpg
717.6K
تصویر جهت استفاده در وضعیت (استاتوس) واتساپ و استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر همدیگر را دوست ندارید به جایی نمی رسید🔸 اگر کسی، مومنی را به عنوان در آغوش بگیرد یا با او دیدار کند، مثل این است که خدا را در عرش زیارت کرده است. چه حرف عجیبی است درباره ی انسان!! این معنای است: «من زار أخاه المومن کمن زار الله فی عرشه»؛ این تعریف انسان است. یعنی انسان موجودی است که می تواند دیدن او به معنای دیدن خدا باشد. اگر همدیگر را دوست ندارید به جایی نمی رسید. وقتی که دوست نداری از او جدایی، وقتی از او جدایی تو را تنها گیر می آورد. وقتی تنها گیرت بیاورد می خوردتت، قورتت می دهد. شیطان گرگ است دنبال زمانی می گردد که تو از رفقایت جدا شده ای، توصیه می کنم که همدیگر را دوست بدارید و این را به عنوان یک برای خودتان قرار دهید. جدی بگیرید. @haerishirazi
P15-Story.jpg
778.8K
تصویر جهت استفاده در وضعیت (استاتوس) واتساپ و استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸زیارت آسمان🔸 زندگی اجازه نداده انسانها سالی یک بار هم به نگاه کنند. یکی از محرومیت‌هایی که ایجاد کرده، محروم شدن از نعمت بزرگ دیدار ستارگان است. اگر انسان ماهی یک شب برود در روستا تا بتواند آسمان را ببیند و زیارت کند، مثل زیارت یک امامزاده برایش سازنده است. ندیدن آسمان، خیلی مضر است. کسانی که یک جایی دارند که از شهر بیرون بروند و یک شب آسمان را ببینند، این کار را بکنند. دیدن آسمان خیلی مهم است. می‌ارزد که انسان و از شهر بیرون برود، تا یک شب آسمان را نگاه کند. بگوید امشب می‌خواهم زیر آسمان بخوابم. یک نگاه به آسمان برای انسان کافی است که بداند این چیزهایی که برای خودش برداشته، باعث خجالت است. آسمان را گذاشته اند برای صفر کردن . انسان یک نگاهی به آسمان بکند، را می گیرد! برای نجات انسان از تعلقات، یک نگاه معنادار به آسمان بس است. @haerishirazi
استاتوس-21.jpg
474.9K
تصویر جهت استفاده در وضعیت (استاتوس) واتساپ و استوری اینستاگرام @haerishirazi
💎 رهبر معظم انقلاب: آقای حائری، هستند. از ایشان استفاده کنید. 💎 آیت الله میرباقری: قلب ایشان بود. ایشان یک بود. 💎 حجه الاسلام پناهیان: در حوزه های علمیه به اندازۀ ایشان برای طبقات مختلف مردم، حرف در سبک زندگی ندارد! انسان نمی تواند هرکسی را حتی پیش هر اهل علمی بفرستد؛ اما می شود جوان ها را به مطالعه آثار ایشان و تأسی به سیرۀ ایشان ترغیب کرد. عضویت در کانال 👇👇👇 @haerishirazi
Channel13.jpg
395.3K
تصویر جهت استفاده در وضعیت (استاتوس) واتساپ و استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چاه عمیق🔸 اینکه حکومت امام زمان علیه‌السلام عقب می‌افتد علتش این است کسانی که می‌خواهند با حضرت کار کنند، باید فطرتشان بسیار قوی باشد و این مسئلۀ مشکلی است. اگر بخواهیم از زمین آبی برداریم که بسیار زلال باشد، باید چاهی بسیار عمیق حفر کنیم. ممکن است ما در زندگی در جایی به آب برسیم، اما چون این آب‌ها سطحی است، زود تمام می‌شود. حکومت‌هایی که می‌آیند و می‌روند، مانند آب‌های سطحی هستند؛ نه بهداشتی‌اند و نه خوردنی. آبی که به درد خوردن می‌خورد با حفر چاه عمیق به‌دست می‌آید. حکومت حضرت به این دلیل عقب می‌افتد که می‌خواهد این حکومت از اعماق وجود انسان‌ها نشئت بگیرد و به زور اسلحه نباشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امام، روشنایی بخش امت🔸 اگر چراغی را در جایی بگذارید و صدها هزار آیینه در اطرافش نصب کنید، صدها هزار چراغ می‌بینید و نور از هر طرف به‌سوی شما می‌بارد. در حرم امامزاده‌ها که آیینه‌کاری می‌کنند، دیده‌اید که یک چراغ، هزاران چراغ دیده می‌شود، و یک چراغ که در آنجا روشن می‌کنند، آن فضا را به‌شدت روشن می‌کند؛ چون این آیینه‌کاری، نور آن چراغ را منعکس می‌کند. امت به‌منزلۀ آیینه‌کاری، و امام چراغ در وسط است. اگر امام باشد و امت نباشد، مانند آن است که چراغی در کنار دیوارهای تاریکی قرار گرفته باشد. اگر امت باشد، ولی امام نداشته باشد، مثل آن است که در حرم امامزاده‌ای چراغ روشن نباشد. آیینه‌کاری هست، اما چراغ ندارد و همه‌جا تاریک است. تحولی که در این امت پیدا شد، درنتیجۀ آشنایی با امام خمینی(ره) بود. @haerishirazi
استاتوس-23.jpg
478.4K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کنترل زبان در حال خشم🔸 انسان وقتی‌که غضبناک و خشمگین است، بر خودش مسلط نیست. این زبان، بلندگوی دل است. میکروفونِ مسجد را دست دیوانه نمی‌دهند که هرچه خواست بگوید! انسان در حال غضب و شهوت، دیوانه می‌شود. بهتر است در آن حالت، صحبت نکند. @haerishirazi
استاتوس-24.jpg
799.7K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت کمال طلبی و ریاست طلبی🔸 انسان‌ها در وادی رسیدن به کمال با هم دشمنی ندارند؛ ازاین‌رو در راه نیل به کمال با هم به تعارض نمی‌رسند. کمال هر کس کمک به کمال دیگری است، نه مانع آن. کمال، مانند است. بهداشت هر کس نه‌تنها با بهداشت دیگری منافات ندارد، بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر در یک شهر، همه بهداشت را رعایت کنند، بیماری کمتر می‌شود. اما ریاست این‌طور نیست! ریاست دنیا مثل است؛ اگر در بازی فوتبال، توپ زیر پای یکی رفت، معنی‌اش این است که از زیر پای حریفان خارج شده است. @haerishirazi
استاتوس-25.jpg
757.9K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
10297_S1_01.mp3
2.11M
🔊 بشنوید | وفات حضرت ام البنین (س) روضه آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اول «مقلّد» شده بود بعد «مجاهد»!🔸 امام زین العابدین (علیه السلام) به سفر حجّی می‌رفت. کسی به ایشان رسید و گفت «یا علی بن الحسین! تَرَكْتَ اَلْجِهَادَ وَ صُعُوبَتَهُ وَ أَقْبَلْتَ عَلَى اَلْحَجِّ وَ لِينِهِ؟»: جهاد و جنگ را چون دردسر داشت رها کردی و رو به حجِ کم زحمت آوردی؟ آن عبادت پرزحمت را رها کردی و این عبادت آسان را گرفتی؟! در حالی که خداوند فرموده «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ... وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» آیات قرآن در مورد ثواب و اهمیت جهاد را به رخ حضرت می‌کشید! حضرت فرمود: «خب بفرمایید ادامه دهید!» یعنی این آیه را که خواندی، آیه بعدیش را هم بخوان! آیه بعدی را خواند: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ». وقتی به رسید، حضرت اشاره کرد و فرمود: «هاهنا»: «همینجا»! اینها حافظ [و رعایت کنندۀ] حدود الهی هستند. هر وقت ما دیدیم جهاد تحت امر کسانی است که این صفات را دارند، ما حج را رها می‌کنیم و می‌آییم در جهاد. هر وقت دیدیم که جهاد را کسانی دارند اداره می‌کنند که این صفات را ندارند، «تائبون» و «عابدون» و «سائحون» و «راکعون» و «ساجدون» و این‌ها نیستند، «حافظون لحدود الله» نیستند، ما جهاد را رها می‌کنیم و می‌آییم سراغ حج! قبل از انقلاب، دو عده مبارزه می‌کردند و با شاه مخالف بودند و فعالیت سیاسی می کردند. یک عده از همانهایی که آن وقت با شاه مبارزه می‌کردند، الان شده‌اند از منافقین! نماز هم می‌خواندند، اما سر از منافقین در آوردند. یک عدۀ دیگر هم الآن یا به شهادت رسیده اند یا در قلب مبارزات هستند. چطور شد که یکی شد و یکی شد ؟ او که به مقام شهادت رسید، فعالیت سیاسی‌اش را در تحت لوای کسی انجام می داد که «و الحافظون لحدود الله» بود؛ با چنین کسی کار می‌کرد؛ با امام کار می‌کرد؛ طبق تقلیدش کار می‌کرد. اول شده بود، بعد . اول تقلید از امام کرده بود و روی تقلید از امام، مبارزه می‌کرد. آن کسی هم که افتاد در آن خط، تحت لوای کسی بود که «حافظون لحدود الله» نبود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سلام، وسعت بخش زندگی🔸 سلام یک نوع است. وقتی شما به طرف می‌گویی: «سلامٌ علیکم» او هم به شما می‌گوید: «علیکم السلام» مانند این است که دری باز شده و دوتا خانه به هم راه پیدا کرده‌اند. اگر دیوار بین دو خانۀ مجاور را بردارند، حیاطش دوبرابر می‌شود، چون هر دو احساس می‌کنند دویست متر به چهار‌صد متر تبدیل شده و فضا بازتر گشته است. وقتی می‌گویید: «سلامٌ علیکم» مانند این است که نصف دیوار را خراب کرده‌اید؛ او نیز با «علیکم السلام» نصف دیگر دیوار را خراب کرده و دیوار وسط از بین رفته، و فضایی وسیع پدید آمده است. انسان‌ها به‌وسیلۀ سلام کردن حجاب‌هایی را که در بینشان قرار داده است، برمی‌دارند. @haerishirazi
استاتوس-26.jpg
612.8K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعارف!🔸 گاهی بعضی ها به آدم حرفی می زنند که خدا آن را کرده. من تا سی و چهار سالگی ازدواج نکردم. معمولاً از وجوه شرعی کم مصرف می کردم. کار زراعت و این ها داشتم. خب آن هم کفاف نمی داد. یک شاگرد داشتم که پیش من درس می خواند. سنّش هم شاید از من کوچک تر بود اما او ازدواج کرده بود. یک دفعه به من گفت: آقای حائری! پیر شدی! باید زودتر ازدواج کنی. گفتم: من واقعاً آمادگی ندارم. چیزی هم اندوخته نکرده ام. گفت: «تو نشسته ای خدا غنی ات کند بعد ازدواج کنی؛ خدا هم گفته ازدواج کن تا احتیاجت را رفع کنم». تو به او می کنی و او هم به تو می کند! مگر خدا نگفته که «إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ»؟ (اگر فقیر باشند، خدا غنی شان می کند). @haerishirazi