#خاطرات_اذان
#ارسالی_مخاطبین_کانال
🕌 نزدیک نماز بود. من و خانمم باید یک مسیر طولانی را برای اینکه به موقع به نماز اول وقت برسیم طی می کردیم. برای اینکه نماز اول وقتمان فوت نشود، ماشینی گرفتیم. چون مسیر طولانی بود کرایه مسیر نیز بالا بود. قبل از رسیدن به مقصد بودیم که مصادف شد با وقت اذان.
من در همان ماشین شروع به اذان گفتن کردم. اذان که تمام شد به مسجد مورد نظر رسیدیم. راننده تاکسی آنقدر تحت تأثیر قرار گرفته بود که بعد از اتمام اذان، به من گفت: «آقا شما یک صحنهای را برای من ایجاد کردید که تا عمر دارم فراموش نمیکنم». وقتی هم خواستیم کرایه را حساب کنیم تحت هیچ شرایطی از ما پولی نگرفت و با تأکید گفت: «برادر! شما این سوویچ ماشین را بگیرید و بروید کارتان را انجام دهید. بعد من میام همین جا از شما ماشین را میگیرم» که البته ما نپذیرفتیم.
#اذان
#اذان_میگویم
#پویش_سراسری_اذان
@haerishirazi
🕌 پیام ارسالی از یکی از برادران ساکن شهر #هرات_افغانستان:
🔸 سنت حسنۀ اذان زنده را در برخی مساجد و موسسات اجرا کردیم و نتایج خوبی گرفتیم ...
🔸 خودم و بسیاری از دوستانم شیفتۀ آثار آیت الله حائری شده ایم، اما کتب ایشان در افغانستان #نایاب است ...
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عید فطر؛ غنیمت یک ماه روزه داری🔸
وقتی انسان مالیات میدهد، میگوید غرامت دادهام و باید اینها را داد. وقتی سرمایه گذاری میکند، چیز گرانی را ارزان میخرد میگوید غنیمت. وقتی انسان عبادت میکند و میگوید که ناچاریم عبادت کنیم، بر ما واجب شده است، احساس غرامت میکند، اجرش پایین میآید.
اما وقتی عبادت میکند، شاد میشود، لذت میبرد، از اینکه موفق به بندگی خدا شد، اجرش را همین شادی بالا میبرد. قَالَ النَّبِی: «مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَاتُهُ وَ سَاءَتْهُ سَیئَاتُهُ فَذَلِک الْمُؤْمِنُ حَقّا» (بحار الانوار ج 33 ص 549) هر کس کارهای زشتش او را ناراحت کند و کارهای خوبش خوشحالش کند، به تحقیق که مؤمن است.
نه کار بد آدم را مأیوس کند، نه کار خوب آدم را مغرور کند. خوشحالی غیر از غرور است و ناراحتی غیر از یاس است. مؤمن اگر کار بد کند، مأیوس نمیشود. کار خوب هم بکند، مغرور نمیشود.
عید فطر را برای همین ابراز خوشحالی قرار دادند که انسان از اینکه یک ماه توانسته خدا را اطاعت کند، یک ماه با خودش مبارزه کند، این را یک غنیمت بداند، این را معاملهای پر سود بداند و از این معامله خوشحال باشد.
هر چه انسان از عبادتش بیشتر لذت ببرد، ثواب بیشتری میبرد. چرا؟ چون معاملهاش را سودمندتر میکند. کسی که نماز میخواند میگوید یک میلیون گیرم آمد، یکی دیگر میگوید ده میلیون گیرم آمد تفاوت انسانها در این است که قیمت نماز را چقدر بدانند. هر چقدر تصور بکنی، ثواب روزه بیشتر از آن تصور است.
@haerishirazi
استاتوس104.jpg
868.7K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چرا روزۀ عید فطر حرام است؟ | حرمت روزه، یک مانور است!🔸
در روز اول شوال، روزه حرام است. این یک مانور است. می دانید چرا؟ چون میخواهد بگوید: «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است».
اگر روزۀ اول شوال را حرام نمیکردند، عدۀ زیادی روز اول شوال را روزه میگرفتند و میگفتند: «میخواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون میخواهد همه با هم دست بکشند، روزه را حرام کرده.
امام صادق (علیه السلام) دربارۀ روز عید فطر و تشخیص آن میفرمایند: «دست امام مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند.
چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا میگوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن میشود.
اعیاد رسمی مسلمین یعنی عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزهاش را حرام کردند که وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت میکند.
@haerishirazi
استاتوس105.jpg
788.9K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تعریف دقیق «فاسق» و «متقی»🔸
متقی کسی است که به آنچه «میفهمد» و آنچه وجدانش درک میکند، «پایبند» باشد.
فاسق هم کسی است که «درکش» را به «تعلقش» میفروشد.
@haerishirazi
استاتوس106.jpg
442.9K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسابقۀ پیامکی «محی الدین» (پخش شده از سیمای استان فارس)
شماره 4
مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 24 جمعه 31 اردیبهشت ماه 1400
www.mohiyeddin.ir
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تصاویری از اذان گویی کودکان و نوجوانان عزیز | ارسال شده به کانال آیت الله حائری شیرازی
#پویش_اذان
🕌 مهدی علیخانی
🕌 امیرمحمد محمدی
🕌 مهدی جعفری
🕌 حسین هفت ساله
🕌 امیر محمد شاه حسینی
🕌 علی محمدی
🕌 مجتبی رمضانی
🕌 محمد امین کاظم زاده
🕌 محمد صالح عبدالمحمدی
🕌 احمد رضا از جهرم
🕌 مهزیار هشت سال
🕌 مهدی علیزاده
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸آینۀ نفس🔸
آینهها سه نوعاند؛ «ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان میدهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک نشان میدهد. «مقعر» یا «کاو» که تصویر را بزرگ نشان میدهد.
عقل، آینۀ ساده است و هر چیز را همان گونه که هست نشان میدهد. اما نفس انسان، آینهای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود میپسندد، بزرگ جلوه میدهد و آنچه را نمیپسندد، کوچک نمایش میدهد.
@haerishirazi
استاتوس108.jpg
629.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کافرِ مؤمن🔸
هر کسی حرف عقلش را بشنود، به خدا نزدیک می شود ولو مسلمان نباشد. این عقل، نورِ خداست. ولو طَرف یهودی باشد، مسیحی باشد، کمونیست باشد.
چون عقل، تحتِ ولایت اللّه است، لذا هرکسی به عقلش عمل کند، بالاخره از ظلمت به سمت نور می رود، ولو کافر باشد. چنین کسی، «کافرِ اسمی» است امّا «مؤمنِ رسمی» است.
@haerishirazi
استاتوس109.jpg
652.8K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رحِم دنیا و جنین آخرت🔸
بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد.
این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمیکند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانههای بیماری بروز میکند! دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان میدهند، چون روح ما متعلق به آنجاست.
خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمیفهمیم، بلکه در آخرت درمییابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضیها را از رحم دنیا به آخرت بردهایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشتهایم.
@haerishirazi
استاتوس110.jpg
731K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دورۀ کودکی، دورۀ ارضاء نفسانیت کودک🔸
🌱 ما در وجودمان دو بخش داریم: «طبیعت» و «فطرت». گاهی شما گیاهی را در گلدان مینشانید تا شاخه بزند و برگ بدهد. سپس آن را برمیدارید و در مزرعه، باغ یا باغچه میکارید. دورهای که این نهال در گلدان است، «طبیعت انسان» است. این گلدان، نمادِ تعلقات ماست. «طبیعت» در انسان بهمعنای تعلقات و علاقه به دنیا است. این تعلقات، ما را محبوس و محدود میکند و جلوی رشدمان را میگیرد.
🌱 شما سَروِ زینتی را دیدهاید که در گلدان میگذارند؛ اگر این سرو، پنجاهشصت سال در گلدان باشد، چقدر رشد میکند؟! انسان هم وقتی در بندِ تعلقاتش است، به همین اندازه، رشدش محدود میشود. اگر درخت نارنج و پرتقال سی سال در گلدان بماند، گاهی شکوفهای میکند، اما میوه نمیدهد!
🌱 تعلقات انسان، مثل گلدانی است که اجازه نمیدهد ریشهها از آن خارج شوند و به واقعیت و فضای جهان بزرگ ربط پیدا کنند.
سپری کردن این دوره برای هرکسی لازم است. هرکسی بدون استثنا باید دورهای در گلدان این تعلقات باشد. منتها مثل این است که شما گیاه را مدتی در گلدان پرورش میدهید؛ یکیدو سالش که میشود، از گلدان برمیدارید و در محل اصلی میگذارید.
🌱 انسان هم یک «مرحلۀ طبیعت» دارد که دورۀ کودکی او است. در این دوره باید در گلدان باشد؛ شرط رشدش است! زیرا بهتر پذیرایی و کنترل میشود. مرتبتر میتوان به آن آب داد. دورۀ بازی و شادی و تفریح بچهها است. در این دوره باید بگذارید بچه در حال خودش باشد.
@haerishirazi
استاتوس111.jpg
956.3K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بچه را آزاد بگذارید؛ روحیه و ارادۀ او را خرد نکنید!🔸
▫️انبیاء، فرزندانشان را بیشتر از ما آزاد میگذاشتند! روزی خلیفۀ اول بالای منبر بود. امام مجتبی (ع) نیز کودک بود. از منبر بالا رفت تا دست او را بکشد و پایین بیاورد. به او گفته بود: «از منبر جدم بیا پایین».
این را به حضرت گفتند. حضرت فرمود: والله من یادش ندادم، این خودش اینگونه است!
سپس شاهد آوردند و فرمودند: شما میدانید وقتی پیغمبر در حال نماز بود، حسن از وسط صفها رد میشد و خودش را به پیغمبر میرساند. سوار گردنِ پیغمبر میشد، درحالیکه ایشان در سجده بود. پیامبر سر از سجده برنمیداشت تا او پایین بیاید. همچنین وقتی حضرت میخواست بایستد، یک دستش روی زانویش بود و یک دستش بر شانۀ حسن. پیامبر نمیگفت این بچه مشغولم میکند. نمیگفت این #مزاحم_نمازم است.
▫️چرا حضرت، اینطور می کرد؟ زیرا دورۀ طبیعت فرزندش است. میخواهد او #رشد کند، نمیخواهد بچه #بسوزد. میخواهد واهمۀ بچه از مردم، از بین برود. میخواهد این بچه در بزرگسالی مشرک نشود، عابد و مقلد مردم نباشد. بر اثر همین رفتارها است که وقتی امام حسن (ع) میبیند مصلحت اسلام در صلح با معاویه است، دریغ نمیکند؛ درحالیکه مخالفها که هیچ، دوستانش هم به او معترض بودند. چهکسی میتواند جلوی این موج بایستد؟ آنکه در بچگی اینچنین رشدش داده باشند.
▫️ما بچههای خود را #خُرد_و_خمیر میکنیم. او چگونه جلوی استعمار بایستند؟! ما فکر میکنیم او بیادب و بیتربیت است؛ لذا با خشونتهایمان، تمام #روحیه و عصارۀ #اراده را در بچه میشکنیم.
@haerishirazi
استاتوس112.jpg
878K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸«اِبراز قانع نشدن»، غیر از «قانع نشدن» است!🔸
⛔️ اجانب دوست دارند این اتحادی که مردم با رهبر دارند شکسته شود. یکی بگوید رهبر این را گفت و من #قانع_نشدم.* وقتی این کلیت شکسته شود، اجانب پیروز میدان خواهند شد. [در جنگ تحمیلی]، مردم صدها هزار شهید دادند. با شعار جنگ جنگ تا پیروزی [سالها جنگیدند]. بلافاصله یک روز امام گفت صلح میکنم و این صلح من تاکتیکی نیست. مردم تردید نکردند و به نفع امام در غدیر راهپیمایی کردند. مردم ما تربیت شدۀ هزار سال انتظارند.
⛔️ مردم عاشق چشم و ابروی بزرگان دینی نیستند. مردم امام غائبشان را در عالِم وارسته خود میبینند و برای حفظ ارتباط خود [با او]، سر و جان میدهند.
⛔️ درست است علماء معصوم نیستند اما حجت هستند. امام هم معصوم نبود، اما حجت بود. فرق است بین #عصمت و #حجیت. وقتی گفته میشود «من قانع نشدم»، نفی عصمت نیست [که بدون اشکال باشد، بلکه] نفی حجیت است.
⛔️ امام فرمود وقتی مردم به خبرگان رأی دهند و خبرگان مجتهد عادلی را انتخاب کنند او ولیّ منتخب مردم است و حکمش نافذ است. «من قانع نشدم»، نفی نافذ الحکم بودن است نه نفی عصمت. نافذ الحکم بودن پرچم ماست، سرود ملی ماست. هرکس پرچم نافذ الحکم بودن را سست کند، پرچم جایگزین بدون هیچ تردید پرچم استکبار است.
⛔️ اشعث ابن قیس برای رسیدن خدمت حضرت علی (علیه السلام) از قنبر اجازه گرفت. قنبر به دستور حضرت آن زمان راهش نداد. اشعث مشت به بینی قنبر کوبید و خون جاری شد. قنبر خدمت حضرت علی (علیه السلام) با صورت خون آلود رسید. حضرت چه کند با رئیس بزرگترین قبیله؟! تنها این جمله را به اشعث گفت: «ما لی و لک یا أشعث أما و اللّه لو لعبد ثقیف تمرست لا قشعرت شعیراتک»، اگر آن بردۀ ثقفی را ببینی موهای اندامت به لزره در میآید. آنها که برای امیر المؤمنین #ناز میکردند، در مقابل حجاج ابن یوسف #تسلیم_صد_در_صد بودند.
⛔️ #ابراز_قانع_نشدن ، غیر از #قانع_نشدن است. قانع نشدن اختیاری نیست، اما ابراز آن، انتخابِ حجیت خود بر حجیت نظام و نافذ الحکم بودن خود بر نافذ الحکم بودنِ نظام است.
ما هزار سال صبر کردهایم تا «اسلام امامت» را در جهان جا بیاندازیم. این حجیتِ زمامدار، جانشین امامت است. این حجیت، شیشۀ عمر مردم ماست. مردم تحمل نمیکنند کسی به شیشۀ عمرشان سنگ بزند. وقتی امام گفت «جنگ»، مردم تردید نکردند و وقتی امام گفت صلح، مردم تردید نکردند؛ چون میخواستند در آخرِ شبِ غیبت، #سپیده_ظهور را ببینند.
——————————
*اشاره به صحبتهای یکی از نمایندگان سابق مجلس، در مورد گفتگویش با رهبر معظم انقلاب. ایشان اظهار کرده بود که از صحبت رهبری در مورد حصر سران فتنه، «قانع نشدم»!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خط غرور و یأس🔸
حرکت آدمی باید بین دو خط باشد: خط غرور و خط یأس.
اگر بهسوی غرور رفت، حرکت را لازم نمیبیند!
اگر بهسوی یأس گروید، حرکت را منتج و سودمند نمیبیند!
هر لحظه که انسان حرکت را غیر لازم یا غیر منتج دید، توقف میکند چون غرور و یأس در کار است.
پای خوف و رجاء هم در بین است زیرا خوف غرور را میشکند و رجاء یأس را.
@haerishirazi
استاتوس114.jpg
582.5K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi