eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
335 ویدیو
690 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رأی دادن کافی نیست؛ همدیگر را به رأی دادن تواصی کنید🔸 بعضی فکر می کنند همین که در شرکت کردند، رسالتشان انجام شده است. قرآن خلاف این را می گوید. چرا؟ چون قرآن می گوید: «ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». می گوید ایمان و عمل صالح، انسان را از خسران نجات می دهد اما نه به تنهایی! رأی دادن، مثل ایمان و عمل صالح است. اما «تواصوا بالحق» هم لازم است. رأی دادن لازم است، اما کافی نیست. اگر کسی خانوادۀ خودش را توصیه به شرکت در انتخابات نکند، همسایه های خودش را توصیه نکند، دوستان خودش را توصیه نکند و برای این کار، تبلیغ نکند، طبق آیه قرآن از جملۀ است. هم آن کسی که شرکت نکند و هم آن کسی که شرکت بکند و تبلیغ نکند، زیانکار هستند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸معجزۀ بادبان | در میان اینهمه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش اول)🔸 موجوداتی که اختیاری از خودشان ندارند، مثل تختۀ روی دریا هستند. تخته، تابع موج است و همراه آن می‌رود. اما انسانی که در نشسته، مثل یک روی دریا نیست. هم تخته و هم کشتی بادی، هر دو به کمک باد حرکت می‌کنند، اما بین آنها فرق است. تخته، تابع و در اختیارِ باد است. بادی که از غرب به شرق می وزد، تخته را هم از غرب به شرق می برد. اما کشتی بادی که به کمک باد حرکت می‌کند، تابع ارادۀ ناخدای کشتی است. ناخدا اگر مقصدش رفتن به شرق باشد، وقتی دید که باد، موافق مسیرش است، کشتی را باز می‌کند. باد می‌افتد در این پرده و کشتی بادی را از غرب به شرق می‌برد. اگر جهت باد عوض شد، پرده‌ای که تا الان باز بود را جمع می‌کند به نحوی که اصلاً باد به آن نمی‌خورد یا از حاشیه‌اش رد می‌شود. باد می‌آید و می‌رود و یک کمی هم به کشتی حرکت می‌دهد. مثلاً اگر سه ساعت باد مخالف آمد، مجموعاً پانصد متر این کشتی به عقب بر میگردد. دوباره که باد از غرب به شرق آمد، پرده را باز می‌کند و کشتی در طی سه ساعت، پنجاه کیلومتر راه می‌رود! از این جهت می‌بینیم در یک روز و یک ساعت، یک کشتی بادی با مجموعۀ همین بادهایی که دارد می‌وزد، از شرق به غرب می‌رود و یک کشتی دیگر، در همین شرایط از غرب به شرق حرکت می‌کند! هر دو کشتی می‌آیند و از کنار هم رد می‌شوند! بعد از چند روز، بوسیلۀ همین باد، این کشتی به غرب رسیده و آن کشتی به شرق! این کشتی است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حق نعمتی که به شما دادیم را به جا آورید🔸 خداوند می فرماید: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»؛ یعنی چیزی را که به شما داده ایم، محکم بگیریدش! این جمهوری اسلامی را خدا به ما داده؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! حق رأی را به ما داده اند و می‌توانیم در یک انتخابات سالم شرکت کنیم؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! اولاً بیا در رأی گیری شرکت کن، ثانیاً: از این فکرت برای انتخاب اصلح استفاده کن؛ نه اینکه با دو نفر مشورت بکنی، آنها بگویند فلانی خوب است، تو هم بگویی: به همین رأی می دهم! یک ماه تحقیق کن. استاد درس می‌دهد، این درسش «ما آتیناکم» است، خوب گوش کردن و خوب فهمیدنش، به قوت گرفتن است: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 حدّشناسی و تواضع🔸 یکی از اساتید اخلاق، شب خواب دید که یک عده الاغ بی‌پالان آمده‌اند در حرم امیرالمؤمنین (ع) و وقتی برمیگشتند پالانی گیرشان آمده بود. فردا یک گروهی را دید که بدون زیارت ریختند داخل حرم. او هم خودش را قاطی اینها کرد! به او گفتند: «تو که آن خواب را به آن صورت دیدی، چرا قاطی اینها شدی»؟ گفت: «اینکه پالان گیرشان آمد، مهم است؛ به ما هم یک چیزی می‌رسد». یعنی این! این آدم، آدمِ متواضعی هست. آدم متکبرِ باغرور، با خودش می‌گوید: «یک مشت الاغ آمدند». اما آدمِ اخلاقی می‌گوید: «اینها (ع) اینطورند. نسبت به من که اینطور نیستند!». این خیلی است که انسان خودش را قاطی اینها کند. @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸معجزۀ بادبان | در میان این همه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش دوم)🔸 انسان مثل کشتی بادی است. حرکت باد برای کشتی، جبری است اما حرکت خود کشتی، اختیاری است. در عین حالی که نیروی محرکه‌اش (یعنی باد) جبری است، اما حرکت کشتی، اختیاری است. جبر به آن می‌خورد، اما اختیار پس می‌دهد! وارداتش جبر است و صادراتش اختیار! باد به هیچ وجه به حرف ناخدا گوش نمی‌دهد. ناخدا نمی‌تواند به باد بگوید تو از این طرف نیا و از آن طرف بیا. باد، در ناخدا نیست. اما در ناخدا است. در امر بودن یک چیز است؛ در استخدام بودن یک چیز است. انسان هم سلسلۀ علت و معلول‌ها در اختیارش نیست. جبری‌اند. اینها به انسان وارد می‌شوند و برخوردشان هم جبری است. اما بازتابشان اختیاری است. چرا؟ چون در ما دستگاهی مثل کشتی بادی وجود دارد. همانطوری که ناخدا با و و ، این باد را به خدمت می‌گیرد، انسان هم می‌تواند شرائط را به نفع خودش به خدمت بگیرد. ما نمی‌توانیم به شرائط بگوییم بیا یا برو. اما می توانیم شرائط را استخدام کنیم. انسان، حاکم بر شرائط است. خودش انتخاب می کند. زن فرعون، دستگاه حکومتی فرعون را قرار داد. او می‌خواست رو به خدا برود و این دستگاه می‌خواست او را باز دارد؛ ولی زورش نرسید. در عوض، تمام دستگاه فرعونی، زمینۀ رشد سریع و صعود سریع آسیه شد!! نمی‌خواستند آسیه ایمانش بالا برود، نمی‌خواستند آسیه از اولیاءالله بشود؛ اما نتوانستند. برعکس، آسیه و بوسیلۀ همین دستگاه فرعونی، به مقامات عالیه رسید. چه شد که یک مملکت، حریف یک آدم نشدند؟ یعنی این. انسان، این است! انسان مافوق شرائط است. انسان تابع شرایط نیست. @haerishirazi