eitaa logo
یادداشت های مهاجر( وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ)
75 دنبال‌کننده
243 عکس
137 ویدیو
9 فایل
مهاجراً الی اللّه و رسوله
مشاهده در ایتا
دانلود
قانون در جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام عقل و شرع است. هرچند در مواردی بسا نقص هم داشته باشد ولی اصول آن مبتنی بر قواعد شرعی و عقلی است. رعایت قانون برای همه لازم است. اما این الزام باید مورد مداقّه و تبیین قرار بگیرد؛ مقدمه اول؛ عرض شد در حکومت اسلام قانون مبتنی بر احکام عقل و شرع است. مقدمه دوم؛ احکام شرع نیز مبتنی بر پذیرش اصول شریعت است و پذیرش اصول نیز تعبدی نیست و تحقیقی و استدلالی است. لذا پذیرش احکام شرع منوط و مشروط بر پذیرش عقلی است. در مباحث کلامی گفته می شود احکام شریعت تعبدی است و این تعبد مشروط بر عقلانیت و پذیرش عقلانی عبودیت است. (در تعریف عقل فرمودند العقلُ ما عُبِدَ به الرحمان واکتُسِبَ به الجنان) یعنی تحقق عبودیت شرعی با عقل است. متکلمین شیعی در کتب کلامی فرمودند اصول کلامی دین اسلام و مذهب تشیع تحقیقی است و باید با استدلال و تبیین عقلی پذیرش شوند. نتیجه؛ قانون جمهوری اسلامی مبتنی بر شریعت است و پذیرش شریعت مبتنی بر استدلال عقلی. پس برای الزام رعایت قانون باید تبیین عقلانی صورت پذیرد. برخلاف حکومت های دیکتاتوری و غیر اسلامی که این الزام مبتنی بر اعمال قدرت و زور است نه تبیین عقلانی. نقش پلیس نظارت بر اجرای قانون است و حفاظت از الزام قانون. حال اگر قانونی وضع شود که تبیین کامل و صحیحی برای آن صورت نگرفته اگر با قدرت بخواهیم اجرای آن را الزام کنیم دیکتاتوری است. (شهید بهشتی نیز این را فرمودند.) پس قانون و اجرای آن متوقف بر تبیین عقلانی است. اینکه رهبر حکیم جهاد تبیین را یک فریضه فوری و همگانی فرمودند از این روست که بسیاری از قوانین جمهوری اسلامی(صرف نظر از موارد نقص) نیازمند تبیین هستند. حال اگر برای قوانین تبیین کامل صورت گرفت و کسانی برخلاف پذیرش عمومی جامعه قانون را رعایت نکردند در مرحله اول وظیفه مردم است که امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر شخص متخلف تمکین نکرد، وظیفه و حدود اختیارات پلیس است که ورود کند و با متخلف پس از تفهیم جرم و عدم پذیرش او اقدام به دستگیری و ... کند.
عقلانیت در اسلام با عقلانیت در غرب تفاوت دارد. در اسلام عقل عِدل شرع و وحی است. و اگر در کنار شرع قرار بگیرد قادر به ادراک غیب عالم خواهد بود. شرع بدون عقل قابل پذیرش نخواهد بود و عقل بدون شرع قادر به ادراک غیب عالم و عوالم غیب نخواهد بود.
⁉️ حجاب؛ دو تار مو؟ یا لبه جنگ تمدنی؟! 🔮کمتر کسی است که نداند بسیاری از افراد جامعه، یک حباب نامرئی دور سرشان دارند و افکار و تحلیل هایشان را از درون همان حباب دریافت می کنند. 🔮بسته به اینکه هوای داخل حباب از کجا و با چه نسبتی از گازها پر بشود، جو فکری و اخلاقی آدم ها هم متفاوت می شود. 🔮این حباب با اینکه نمود فیزیکی ندارد، اما سخت تر از آن است که بتوانی با انگشت آن را بترکانی، خیلی خیلی سخت تر... ❗️چرا که اغلب ما اصلا متوجه وجود آن حبابِ رسانه ساز نیستیم! ‼️با وجود این حباب های سخت و متفاوت است که بعضی ایران را بهترین جای دنیا می بینند و بعضی فلاکت زده ترین. بعضی انقلاب اسلامی را انفجار نور می دانند و بعضی دیگر نقطه آغاز انحطاط تمدن کهن ایران زمین! و بعضی مساله حجاب و پوشش زنان را در حد دو تارِ مو می بینند و برخی دیگر، لبه جنگ تمدنی! 🚻حالا این آدم ها می خواهند برای پوشش ظاهری خود هم مثل خیلی کارهای دیگرشان ، یک قانون داشته باشند. 📝این قانون باید یک دیدگاهی را مبنای خود قرار دهد و در هر حال همه باید تمکین کنند. 📜یک طرف حجاب را دستور خداوند متعال می دانند که در قرآن آمده و لازم الاجراست. 🔘طرف دیگر حجاب را ساخته و پرداخته آخوندها می دانند... برای اینها باید قانونی بگذاریم که اجرا کنند. ◻️در نگاه به مقوله قانون آن اختلاف دیدگاه و اختلاف مبنا مخفی است. همه می گویند قانون اما اکثرا نمی دانند قانون با قانون فرق می کند. ❔آیا قانون در جمهوری اسلامی، همان قانونی است که در کشورهای دموکراتیک تصویب می شود و چون برآمده از خواست اکثریت است، حتی اگر غلط باشد هم باید اجرا شود؟ 🌀در واقع در دموکراسی اصلا درست و غلط نداریم، درست یعنی خواست اکثریت، همین! ❔یا قانون در جمهوری اسلامی تعریف دیگری دارد و هدف دیگری را دنبال می کند؟ 🌐اگر در جمهوری اسلامی، قانون، مانند کشورهای دموکراتیک ، خدایی می کند، که همه کله حبابی ها، با هر ترکیبی از گازهای داخل حباب، باید رام باشند و حرفی نمی ماند. 👈اما اگر قانون در جمهوری اسلامی صرفا مربوط به خواست اکثریت نیست و اهداف دیگری غیر از نظم اجتماعی هم دارد، آن وقت فرق می کند که مبنای آن قانون از کجاست، جهت گیری و محتوای آن چیست، مجری آن کیست و چطور باید اجرا شود؟ ⚠️متاسفانه شاهدیم خیلی از قانون گذارهای ما هم نمی دانند قانون با قانون فرق دارد! هر چند که اهداف آن قانون ها یکی باشد، اثرشان یکی نخواهد بود! ⚠️و خیلی از مومنین هم، آن وقتی که بین نهی از منکراتِ شرعی و الزام به رعایت قانون خلط می کنند، ‼️و آن وقتی که راهِ برون رفت از همه مسائل را در تصویب و اجرای قانون می بینند یا حسابِ قوانین اجتماعی را از لحاظ مبانی ، از قوانین شرعی جدا می کنند، نمی دانند که؛ قانون با قانون فرق دارد. 🔰قانون های ما صرفا برای نظم و کنترل نیستند، قرار است علاوه بر ساماندهی امور، ما را به رشد هم برسانند! ⛔️ لذا نمی توانند بر مبنای قواعد قانونگذاری در غرب ، استخراج شوند.⛔️ 🔆قانون گذارهای ما باید خیلی خیلی راه و چاه شناس باشند که بفهمند اثر هر قانون در رشد و تعالی جامعه چگونه است! که بدانند پارادایمِ حکمرانی در اسلام ، پارادایمِ کنترل نیست. ⚪️اصلا جمهوریِ ما برای همین پسوند اسلامی را یدک می کشد. 🔷🔶مواظب انتخاب قانون گذارهایمان، قانون هایمان و مجریان آنها باشیم. ✍ مهاجر الی الله @hafezaat
⁉️ حجاب؛ دو تار مو؟ یا لبه جنگ تمدنی؟! ۱ 🔮کمتر کسی است که نداند بسیاری از افراد جامعه، یک حباب نامرئی دور سرشان دارند و افکار و تحلیل هایشان را از درون همان حباب دریافت می کنند. 🔮بسته به اینکه هوای داخل حباب از کجا و با چه نسبتی از گازها پر بشود، جو فکری و اخلاقی آدم ها هم متفاوت می شود. 🔮این حباب با اینکه نمود فیزیکی ندارد، اما سخت تر از آن است که بتوانی با انگشت آن را بترکانی، خیلی خیلی سخت تر... ❗️چرا که اغلب ما اصلا متوجه وجود آن حبابِ رسانه ساز نیستیم! ‼️با وجود این حباب های سخت و متفاوت است که بعضی ایران را بهترین جای دنیا می بینند و بعضی فلاکت زده ترین. بعضی انقلاب اسلامی را انفجار نور می دانند و بعضی دیگر نقطه آغاز انحطاط تمدن کهن ایران زمین! و بعضی مساله حجاب و پوشش زنان را در حد دو تارِ مو می بینند و برخی دیگر، لبه جنگ تمدنی! 🚻حالا این آدم ها می خواهند برای پوشش ظاهری خود هم مثل خیلی کارهای دیگرشان ، یک قانون داشته باشند. 📝این قانون باید یک دیدگاهی را مبنای خود قرار دهد و در هر حال همه باید تمکین کنند. 📜یک طرف حجاب را دستور خداوند متعال می دانند که در قرآن آمده و لازم الاجراست. 🔘طرف دیگر حجاب را ساخته و پرداخته آخوندها می دانند... برای اینها باید قانونی بگذاریم که اجرا کنند. ◻️در نگاه به مقوله قانون آن اختلاف دیدگاه و اختلاف مبنا مخفی است. همه می گویند قانون اما اکثرا نمی دانند قانون با قانون فرق می کند. ♻️در قانونگذاری هم مبنا مهم است ، هم هدف ، هم متن ِ قانون، هم اثرات خواسته و ناخواسته ی قانون در کوتاه مدت و دراز مدت... در باب مبانی قانونگذاری انشاء الله خواهم نوشت... ✍ مهاجر الی الله @hafezaat
⁉️ حجاب؛ دو تار مو؟ یا لبه جنگ تمدنی؟! ۲ ❔آیا قانون در جمهوری اسلامی، همان قانونی است که در کشورهای دموکراتیک تصویب می شود و چون برآمده از خواست اکثریت است، حتی اگر غلط باشد هم باید اجرا شود؟ 🌀در واقع در دموکراسی اصلا درست و غلط نداریم، درست یعنی خواست اکثریت، همین! ❔یا قانون در جمهوری اسلامی تعریف دیگری دارد و هدف دیگری را دنبال می کند؟ 🌐اگر در جمهوری اسلامی، قانون، مانند کشورهای دموکراتیک ، خدایی می کند، که همه کله حبابی ها، با هر ترکیبی از گازهای داخل حباب، باید رام باشند و حرفی نمی ماند. 👈اما اگر قانون در جمهوری اسلامی صرفا مربوط به خواست اکثریت نیست و اهداف دیگری غیر از نظم اجتماعی هم دارد، آن وقت فرق می کند که مبنای آن قانون از کجاست، جهت گیری و محتوای آن چیست، مجری آن کیست و چطور باید اجرا شود؟ ⚠️متاسفانه شاهدیم خیلی از قانون گذارهای ما هم نمی دانند قانون با قانون فرق دارد! هر چند که اهداف آن قانون ها یکی باشد، اثراتشان یکی نخواهد بود! ⚠️و خیلی از مومنین هم، آن وقتی که بین نهی از منکراتِ شرعی و الزام به رعایت قانون خلط می کنند، ‼️و آن وقتی که راهِ برون رفت از همه مسائل را در تصویب و اجرای قانون می بینند ، نمی دانند که؛ قانون با قانون فرق دارد. 🔰قانون های ما صرفا برای نظم و کنترل نیستند، قرار است علاوه بر ساماندهی امور، ما را به رشد هم برسانند! ⛔️ لذا نمی توانند بر مبنای قواعد قانونگذاری در غرب ، استخراج شوند.⛔️ ✨لذا دقت ها، ظرافت ها و صبر و حوصله خاص خودشان را می طلبند. 🔆قانون گذارهای ما باید خیلی خیلی راه و چاه شناس باشند که بفهمند اثر هر قانون در رشد و تعالی جامعه چگونه است! ⚠️که بدانند پارادایمِ حکمرانی در اسلام ، پارادایمِ کنترل نیست. ⚪️اصلا جمهوریِ ما برای همین پسوند اسلامی را یدک می کشد. 🔷🔶مواظب انتخاب قانون گذارهایمان، قانون هایمان و مجریان آنها باشیم. ✍ مهاجر الی الله @hafezaat
علت اینکه افراد به دانسته های عقلی خود عمل نمی کنند این است که قوای دیگرِ نفسانی آنها قدرت گرفته و به عقل اجازه کشف درست از غلط را نمی دهند؛ شخص می داند تجاوز به حقوق دیگران غلط است ولی برای رسیدن به منفعتی (قوه شهوت) یا دفع ضرری از خود(قوه غضب) و یا در توهم منفعت یا ضرر(قوه وهم و خیال) دست به تجاوز می زند. اینجاست که مردم و حکومت باید به تقویت قوه عاقله اجتماع اقدام کنند. مثال: غرب با تولید و ترویج فیلم های مستهجن از طریق قوه وهم و خیال، قوه شهوت افراد جامعه را قوت می بخشد. و با نمایش خشونت در فیلم ها قوه غضب آنها را قوت می بخشد. لذا با ضعف عقل در اثر عمل نکردن به احکام آن بسیاری از قبایح عقلی را زیر پا می گذارند. راه مقابله با این حربه طراحی اقداماتی است برای تقویت عقل در افراد جامعه. حال روی این طراحی می شود گفت و گو کرد. که چه چیزی و چگونه طراحی شود. در این نقطه خوب است متمرکز شویم و بحث کنیم. (تشکیل دولت اسلامی یعنی تقویت قوه عاقله ی نظام اسلامی (ولایت و رهبری) از طریق به کارگیری قوه وهم، شهوت و غضب نظام اسلامی.) (آقا فرمودند منظور از دولت اسلامی همه کارگزاران در سه قوه و تمام نهادهای حاکمیتی است.)
❇️ علت این که بعضی‌ها را نا خواسته و نادانسته دوست می‌داریم یا از بعضی‌ها احساس دوری و تنفر می کنیم به سخیت و تناسب روحی عالم ارواح بر می‌گردد که اگر در آن عالم تناسب و سنخیت روحی باشد احساس دوستی می کنیم ولی اگر تناسب و سنخیت روحی نباشد احساس تنفر می کنیم؛ چنانکه پیامبر (ص) فرموده‌اند: اَلاَرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ فَما تَعارفَ مِنها اِئتَلَفَ وَ ما تَناکَرَ مِنها اِختَلَفَ. ارواح (مانند) لشكريانى گرد آمده هستند؛ آنها كه يكديگر را بشناسند با هم انس مى گيرند و آنان كه همديگر را نشناسند از هم دور مى شوند. 🔸جامع الاخبار ص ۱۷۱ و از این باب است که وقتی ابن ملجم به علی (ع) عرض ارادت و محبت کردند، حضرت فرمودند: چرا روحم روح تو را نمی شناسد. اِنَّ اللهَ خَلَقَ الاَرواحَ قَبلَ الاَبدانِ ... فَما تَعارَفَ مِنها هُنالِکَ اِئتَلَفَ فِی الدُّنيا وَ ما تَناکَرَ مِنها اِختَلَفَ فِی الدُّنيا وَ انَّ روُحی لاتَعرِفُ روُحَکَ.  خداوند ارواح را دو هزار سال پيش از بدنها آفريد. ... ارواحى كه در آنجا هم دیگر را می شناختند، در اين دنيا نيز  با هم انس و الفت می گیرند. و آنان كه آنجا یک دیگر را نمی شناختند(و تناسب و سنخیت نداشتند)، در دنیا هم اختلاف پیدا می کنند( و از هم دیگر دوری می نمایند). 🔸بحار الانوار ،ج۴۲،ص ۱۹۶ و تاریخ نشان داد که ابن ملجم از ازل سنخیت و تناسبی با آن حضرت نداشتند.
⁉️شهری زیبا با موهای افشان یا شهری عفیف با موهای پنهان؟! 🔰انتخاب های انسان یا از کانون عقل او بر می خیزد یا از کانون دل* او. 🔰اولی با نیروی اندیشیدن به انتخابگری کمک می کند و دومی با نیروی هوس و میل و هیجان! 🔰اولی پایه اش روی فکر و منطق است و دومی روی خیال و احساس! 🔰با فکر دنبال کار درست و خوب هستیم و با خیال دنبال لذت و خوشی! 🔰انتخاب های آگاهانه و عقلانی در ما پختگی ایجاد می کند و انتخاب های احساسی در ما عادت و گاهی پشیمانی! ‼️اما در هر حال و اهل هر سبکی از انتخاب باشیم، هویت ما در حال شکل گیری است. 🔆هویتی محکم و معقول 🌬یا هویتی دمدمی و باری به هر جهت! 👈در مساله انتخابِ پوشش و عفت هم همین قاعده برقرار است. 🌀اگر جماعت قابل توجهی از بانوان، انتخاب گریشان از کانون امیال و گرایش های وجودشان نشات بگیرد، یعنی میل و آرزو یا نفرت و هیجان ، همرنگ شدن با جماعت یا نظرات دیگران را مبنای انتخاب خود قرار دهند، 👈با توجه به اینکه در دوران سلطه سرمایه داری و ترویج مدگرایی و مصرف زدگیِ بی قید، به سر می بریم، به شهری به ظاهر زیبا با موهای افشان می رسیم!👩‍🦰 💠اما چنانچه بر مبنای عقل و آینده نگری تصمیم بگیرند و نگاه عبرت آموز به جوامع پیشرو در لیبرالیسم داشته باشند، شهری عفیف با موهای پنهان خواهیم داشت!🧕 🌪اگر جماعت موثری دنبال خوشی و راحتی باشند، باد در موهایشان خواهد پیچید! 🤍و اگر جویندگانِ عفت و طهارتِ جسم و جان غلبه پیدا کنند، آرامش و امنیت روانی و پاکیزگی نسل مهمان خانواده و شهر خواهد شد! 💞و عشق ها پایدار خواهند ماند. ✨انسانِ عقلانی به پیری که می رسد، تازه احساس نشاط و توانایی می کند 😴و انسانِ هیجانی در پیری مثل کسی می ماند که سالها را در خواب و خیال سپری کرده و هیچ کدام از خواب هایش تعبیر نشده است. ❓انتخابِ ما از کدام نوع باشد؟ با قوه عاقله انتخاب کنیم یا با قوه واهمه؟ ❓فرزندانمان از ما چه نوع انتخاب هایی را می آموزند؟! عقلانی یا دلبخواهی؟! * دل به معنای عامیانه مبدا میل ها و هوس ها و نه به معنای قلب سلیم خدا جو @hafezaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ماجرای علامه طباطبایی و سوال از امام حسین (علیه‌السلام) همسر شهید مطهری: حدود يک هفته به شهادت ايشان، مرحوم علامه طباطبايي يک روز صبح ساعت 9، به منزل ما زنگ زدند و خود استاد گوشي را برداشتند. علامه فرموده بودند که ديشب (ع) را در خواب ديدم و از حضرت سؤال کردم که حال آقاي مطهري چطور است؟ ايشان تبسمي کردند و فرمودند: آقاي مطهري از دوستان ماست. (ما علامه را به نام حاج آقا صدا مي‌کرديم.) پس از اتمام مکالمه، من از ايشان سؤال کردم که حاج آقا چه فرمودند؟ پس از اصرار زياد من، خواب علامه را براي ما تعريف کردند. با اينکه شهيد مطهري هنوز در قيد حيات بودند، علامه در خواب حال ايشان را از امام حسين(ع) سؤال کرده بودند و ما بعدها فهميديم که اين بشارتي براي شهادت ايشان بوده است[1]. 📚 روزنامه کیهان، 25 اردیبهشت ۱۳۸۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
منصوره روزبه همسر علامه طباطبایی آقای قدوسی به من گفت خبر شهادت مطهری را آرام آرام به حاج آقا بگو. فردا صبح که به علامه گفتم چنان اشکی ریختند که نمی توانستند جلوی آن را بگیرند. گفتند: «دیگر مغز مطهری نیست، این ها مغز بودند.» برای شاگردانش خیلی ناراحت بود. شهادت دکتر مفتح را نگفته بودیم، اما خودشان فهمیدند! حالا از کجا می فهمید، دیگر خدا می داند! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 امام بود که می‌دانست مطهری کیست! 🔹 مروری بر مهمترین تعابیر و جملات امام خمینی(ره) درباره استاد مطهری
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد... در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجا است؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی میتواند انجام بدهد.» ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
⁉️پیچ تاریخی؛ نزدیک قله یا خطر سقوط به دره؟! ۱ 🌐این روزها علائم فروپاشی نظم تک قطبی جهانی بیش از پیش آشکار شده است. 🌐در این بین استکبار جهانی به دنبال جایگزین کردن نظم جدید مد نظر خودش است و در طرف مقابل هم ادعاهایی مبنی بر ارائه یک نظم چند قطبی وجود دارد. 🍀رهبر انقلاب نیز در سالهای گذشته چشم اندازی را برای ارائه الگوی تمدن نوین اسلامی به جهان، ارائه فرمودند و در سال گذشته از جوانان خواستند روی جایگاه ایران در دنیای جدید فکر کنند. ✴️با شروع طوفان الاقصی و حوادث ۷ ماه اخیر در غزه، موج بیداری جهانی و رسوایی بیش از پیش طراحان نظم کنونی، حرکت به سمت جهان جدید را تسریع کرده است. بنابراین تعیین جایگاه و نقش ایران در نظم جدید هم اندیشه و تلاش روزافزون می طلبد. تلاش و تحرکی هم در سطح نخبگان و هم در سطح عموم مردم! 🔰اکنون که به فرموده رهبری در حال گذر از یک پیچ تاریخی هستیم، خوب است توجه داشته باشیم که در پیچ ها از یک طرف حرکت رو به جلو ادامه می یابد و از طرفی خطر سقوط به دره وجود دارد! در این پیچ تاریخی ممکن است با یک تنه محکم حریف، کاروان انقلاب از مسیر خود منحرف شده و به سمت دره برود. 🏔از طرفی بشارت نزدیک قله بودن هم لزوم تحرک و تلاش و استقامت بیش از پیش را مطرح می کند! ❓چه کسی است که نداند صعود در حوالی قله از سایر مراحل آن ، نفس گیرتر و پرخطرتر است؟! ⚪️حال بر می گردیم به آنچه رهبر انقلاب جوانان را دعوت به اندیشیدن کرده اند؛ 🇮🇷جایگاه ایران قرار است کجای نظم جدید باشد؟! 🇮🇷آیا ایران با شعارها، پوسته سخت و مرزهای فیزیکی ، قوای نظامی و صنایع وابسته به آن، شاخص های توسعه مانند عمران و راهسازی، شاخص های رشد اقتصادی، آمار قبولی کنکور و آمار فارغ التحصیلان دانشگاهها و مانند اینها می تواند جایگاه مناسبی در نظم جدید جهانی بیابد و الگوی کامل و مناسبی را به جهانیان معرفی کند؟ 🇮🇷در شرایطی که نرم افزار جمهوری اسلامی ، الگوبرداری ناقصی از همان نظام طراحی شده در نظم کنونی است و ارزش گذاری ها، در نظامات اداره کشور ، فرهنگ و آموزش ، بازار و کسب و کارها و .‌.. ما را به همان سمت می برد، ⚠️ و در سبک زندگی هم مشغول کپی برداریِ هر چند ناقص از همان زندگی مدرن هستیم، ⚙ آیا توسعه سخت افزار جمهوری اسلامی به تنهایی، می تواند نیازهای روز کشور را تامین نماید و نیز، دلهای خسته از اسارت مدرن را به خود جذب کند؟! 🔆باید بیشتر اندیشه کرد! ✍ مهاجر الی الله @hafezaat
🧡معلمی که اندیشیدن را به دیگران می‌آموخت... 🔸استاد سکینه از زنان نابغه دوره مشروطه است، حافظه ای عجیب داشت، هر چه در زندگی شنیده و خوانده بود را تا پایان عمر از بر بود. اهل کسب معرفت بود و گاه کار تدریس به دختران و زنان شهر را بر عهده داشت. نیروی بیان و نطق زیبایی داشت و در مجالس زنانه بزرگ بخوبی سخنرانی می‌کرد. شجاع و پردل و قوی بود، بطوری که زور پسر نوجوان ورزشکارش در مقابل دستان قوی مادر کم می‌آورد! مهمترین حرفه او، تسلط عجیبش بر طب سنتی بود، زنان بیمار بسیاری را بصورت رایگان طبابت می‌کرد. و ... 🔸اما ما او را طور دیگری میشناسیم، با آنکه شاید حتی نامش را هم ندانیم! بانو سکینه فرزندی را در دامان خود پرورش داد، که کمتر کسی است که با او و آثارش آشنا نباشد. 🔸مادرِ استادی که به حق، بزرگ آموزگار دوران ماست و سالروز شهادتش، روز معلم نامیده شده است. 🔸شیخ مرتضی اگر استاد مطهری بزرگ شد، اثر تربیت چنین مادری است. بطوری که از استاد نقل است که «من فکر کردن را از مادرم آموختم». " مادر است که فرهنگ و معرفت و تمدن و ویژگی‌های اخلاقیِ یک قوم و جامعه را با جسم خود، با روح خود، با خُلق خود و با رفتارِ خود، دانسته و ندانسته به فرزند منتقل می‌کند. همه تحت تأثیر مادران هستند. آن‌که بهشتی می‌شود، پایه‌ی بهشتی شدنش از مادر است؛ که «الجنة تحت اقدام الأمهات»." مقام معظم رهبری ۱۳۸۴/۰۵/۰۵ روحشون شاد🥲
🔘 تفکر امروزی 🔹 امروزه به دلیل اغتشاش ذهن و زبان، بر هر نوع تدبیر و تأمل در امور مُلکی و مادی و حتی غرقه شدن در هواجس نفسانی و علایق شیطانی، عنوان اطلاق می شود. 🔹 در میان ما، پایه های نظر که قوام عمل را ممکن می سازد، سست شده و سامان دهندگان به معاملات مردم به همه آنچه که پیش از این در سرزمین غربی بنا شده بود، متکی اند و اینان، تنها خود را مأمور بر کشیدن بنای عمل؛ اعم از سیاست، اقتصاد، شهرسازی و... بر پایه های نظر مقبول و مطلوب عصر حاضر می شناسند. 🔹 حاصل عمل آنان نیز برکشیده شدن صورت تمدن و متجدد فرنگی در کشورهای مسلمان نشین شرقی و دور شدن نسل ها از دین و روی گردانی جوانان از ادب و سنت مذهبی و اخلاق و ارزش هاست که نتیجه ای جز بحران فزاینده نخواهد داشت؛ همچنان که بازگشت صرف به صورت مذهب و تلاش برای احیای این صورت ها نیز راه به جایی نمی برد. 🔹 باید دانست، این وضعیت تعلیقی و مشوش تا زمانی که آنان پرسش جدی از را آغاز نکرده اند، روزی مقدر اقوام شرقی است. ✍ 📚 تلخیص از کتاب
⁉️پیچ تاریخی؛ نزدیک قله یا خطر سقوط به دره؟! ۲ ✴️ حوادث فلسطین ، موج بیداری جهانی همراه با افول آمریکا، بسیاری از مردم حقیقت جوی مغرب زمین را متوجه قرآن و تعالیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است. 🔰اکنون انسانها متوجه پوچی تمدن مادی با ظاهر فریبنده و باطن وحشی آن شده اند و روز به روز بیشتر متوجه خواهند شد! 👈بنابراین طبیعی است که به دنبال جایگزینی باشند که معایب تمدن مادیِ اغواگرِ استعمارگرِ کنونی را نداشته باشد. 🌱جایگزینی که انسان در آن از حد حیوانیت؛ خور و خواب و خشم و شهوت، فراتر آمده باشد. 🌀گمشده ی بشر کنونی، انسانی است که؛ ⚠️اسیرِ کار و کارفرما نباشد، ⛔️با اطلاعات ناقص یا غلط، با سوق داده شدن به سمت عیاشی و فساد، تحمیق نشود، 🍀به همه نیازهای فطری اش پاسخ داده شود؛ 💞 جای عشق، وفاداری و محبت در زندگی اش محفوظ باشد. 💚 و قلبی آرام و مطمئن داشته باشد... 💔 نه انسانی که نگران انواع خیانت هاست... ❤️‍🩹نه انسانی که دلواپسِ سر رسید وام های بانکی و تعدیل کارفرماست... 💰نه انسانی که رشدش با GDP اندازه گیری بشود... 👤نه انسانی که تا سالها پس از آغازِ بلوغ، هنوز آشیانه ای نداشته باشد، وقتش را با پرسه زدن پُر کند و عمرش بی حاصل سپری شود ... ❓آیا جمهوری اسلامیِ ما، زیر پوسته سخت خود، چنین قابلیتی را ایجاد کرده که پاسخگوی این نیازهای فطری بشر باشد؟ و بتواند الگوی خود را به جهان معرفی کند؟! 👈در این پیچ تاریخی، نزدیک قله، هم نیاز به استقامت بالاتری داریم و هم سرعت بیشتر... 📚حوزه ها و دانشگاههای ما باید در ارائه ی نرم افزار جمهوری اسلامی دست بجنبانند؛ ✅در اسلامی کردن نظام حکمرانی ✅در اسلامی کردن علوم ✅در اسلامی کردن نظام اقتصادی حاکم ✅در اسلامی کردن نظامات اداری و قضایی ✅در اسلامی کردن نظام اموزشی ✅در اسلامی کردن نظام شهرسازی و... ‼️اما استخراج و استقرار موارد فوق ، امری زمانبر است . ⚡️شکافته شدن افق های علوم و سپس تدوین محتوا و متون مربوطه، آنگاه مستقر کردن آنها به عنوان نرم افزارِ حاکم بر امورات کشور ، به ◽️عزمی جدی، ◽️سالها تلاش و مجاهدت و◽️ مطالبه ای عمومی توام با صبر، نیاز دارد که همه اینها مستلزم افزایش آگاهی عمومی است. ⤴️ در پیچ تاریخی کنونی و نزدیک قله ، که به سرعت بالایی در حرکت و تحول نیاز داریم و می خواهیم جایگاه ایران را در نظم جدید پیدا کنیم و الگویی را به جهانیان معرفی کنیم ، نرم افزار رسمیِ جمهوری اسلامی هنوز تکمیل نشده است و شرایط برای پیاده سازی آن مهیا نیست! ❓چگونه می خواهیم مدعی داشتن پیامی نو برای بشریت باشیم؟! 🔆جا دارد یکبار دیگر داشته های خود را مرور کنیم. انشاء الله ادامه خواهم داد... ✍ مهاجر الی الله @hafezaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستخط محتمل از امام صادق(ع) چه پیامی برای ما دارد؟ ✅چندی پیش، یک پژوهشگر حوزه سنگ‌نبشته‌های کهن در عربستان، ویدئوی سنگی در اطراف مکه را منتشر کرد و گفت که باور می‌رود متن بر روی این سنگ، متعلق به امام صادق(ع) باشد، که بر روی آن نوشته شده: "من جعفر بن محمد هستم.همه مومنان را به تقوای الهی توصیه میکنم و عمل به اطاعت او و رضایت به تقدیر او و صبر بر بلای او و شکر بر عطای او و توکل بر او. نگاشته شده به تاریخ دهم شعبان سال ۱۱۰ ه. ق" 🔺پس از انتشار این فیلم در سعودی، شیخ العويناتي از مولفان تاریخ اسلام،در مقاله‌ای بیان کرد که مضمون این سنگ با احادیث امامان شيعه در انطباق است و دلیل محتوایی برای جعلی بودن آن وجود ندارد و احتمالاً ایشان این را در حاشیه یکی از سفرهای حج خود نگاشته‌اند. ✅دکتر خامه‌یار، دانش‌آموخته مطالعات اسلامی نیز احتمال اینکه این نبشته متعلق به امام جعفر صادق (ع) باشد را دور ندانست هرچند لازمه رسیدن به حکم قطعی را انجام آزمایشات تاریخی بیشتر بر روی این سنگ دانست. امّا آیا اهمیت ماجرا فقط به کشفی تاریخی‌ از دستخط امام شیعیان است؟ @Hodaacademy 🔺برای پاسخ،باید جایگاه سنگ‌نبشته به عنوان یک رسانه را شناخت.پژوهشگران بیان می‌دارند که این نوع کتابت‌ بر سنگ، یا متعلق به اتفاقاتی نظیر پیروزی‌ها بوده‌اند یا توصیه‌های تاریخی از سمت بزرگان اخلاق و دانش هر زمان‌‌،چرا که احتمال نابودی و تحریف این رسانه، از کتاب‌ها به مراتب کمتر بوده‌است. ✅با این وجود، اگر انتساب این سنگ‌نبشته به امام صادق(ع) ثابت شود، این میراث را باید پیامی از جانب ایشان دانست که قرار بوده برای همیشه،راه‌گشا بماند.
Hadith-ImamSadeq-Nameh-A4.pdf
454.9K
نامه امام صادق علیه السلام به یارانشان هم متن هم ترجمه با کیفیت خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیثی تکان‌دهنده از امام صادق علیه‌السلام 📽 دنیا همچون آب دریاست امام صادق عليه‌السلام فرمود: «دنيا هم‌چون آب دريا است؛ هر كه از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مى‌شود» . انسان هر چقدر از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مى‌شود. اين‏طور نگو: «من همين يك مشت از مال دنيا را بگيرم بعد از دنيا رو مى‌گردانم، همين مرتبه از جاه و مقام دنيا را به دست بياورم بعد به سوى خدا مى‌روم». مسأله اين‌طور نيست؛ هر چقدر از مال دنيا، از جاه دنيا، از مقامات اين دنياى فانى، بيشتر پيدا كنى، تشنگى و حرصت به مقدار و مرتبه بعدى، بيشتر مى‌شود؛ [چراکه] «دنيا هم‌چون آب دريا است»، «حب دنيا سرچشمه هر گناه است». 📚 بارقه‌ها، صفحه ۴۴
امام صادق علیه السّلام فرمود: خدای عز و جل پیغمبرانش را بمکارم اخلاق اختصاص داد، شما خود را بیازمائید، اگر آنها در وجود شما هم بود، خدا را سپاس گوئید و بدانید که بودن آنها در شما خیر شماست و اگر در شما نبود، از خدا بخواهید و نسبت بآنها رغبت جوئید. سپس آنها را ده چیز شمرد: یقین و قناعت و صبر و شکر و خویشتن داری و خلق نیکو و سخاوت و غیرت و شجاعت و مروت. بعضی از راویان دیگر این ده خصلت را ذکر نموده و راستگوئی و امانت داری را هم بدانها افزوده است. منبع ؛ کتاب اصول کافی، باب مکارم، حدیث دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 🔰 سیره‌ی امام صادق علیه‌السلام در زمان گرانی أجناس «نرخ گندم و نان روزبه‌روز در مدینه بالا می‌رفت. نگرانی و وحشت بر همه‌ی مردم مستولی شده بود. آن‌كس كه آذوقه‌ی سال را تهیه نكرده بود، در تلاش بود كه تهیه كند. و آن‌کس كه تهیه كرده بود، مواظب بود آن را حفظ كند. در این میان مردمی هم بودند كه به واسطه‌ی تنگدستی مجبور بودند روزبه‌روز آذوقه‌ی خود را از بازار بخرند. امام صادق علیه السلام از «مُعَتِّب» وكیل خرج خانه‌ی خود پرسید: «ما امسال در خانه گندم داریم؟» _ بلی یا ابن رسول اللّه! به قدری كه چندین ماه را كفایت كند، گندم ذخیره داریم. _ «آنها را به بازار ببر و در اختیار مردم بگذار و بفروش.» - یا ابن رسول اللّه! گندم در مدینه نایاب است، اگر اینها را بفروشیم دیگر خریدن گندم برای ما میسر نخواهد شد. _ «همین است كه گفتم، همه را در اختیار مردم بگذار و بفروش.» مُعَتِّب دستور امام را اطاعت كرد، گندم‌ها را فروخت و نتیجه را گزارش داد. امام به او دستور داد: «بعد از این نان خانه‌ی مرا روزبه‌روز از بازار بخر. نان خانه‌ی من نباید با نانی كه در حال حاضر توده‌ی مردم مصرف می‌كنند تفاوت داشته باشد. نان خانه‌ی من باید بعد از این نیمی گندم باشد و نیمی جو. من بحمداللّه توانایی دارم كه تا آخر سال خانه‌ی خود را با نان گندم به بهترین وجهی اداره كنم، ولی این كار را نمی‌كنم تا در پیشگاه الهی مسأله‌ی «اندازه گیری معیشت» را رعایت كرده باشم». (اُحِبُّ أن یرانِی اللّهُ قَد أحسَنتُ تَقدیرَ المَعیشَةِ.) الکافی: ج ۵ ص ۱۶۶ ح ۲ 📔 منبع: کتاب داستان راستان، ج ۲