‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی ۲
🍀دومین پیشنهاد برای شکستن روحِ مدرنیته در جامعه و زمینه سازی برای امر به معروفِ موثر، این است که
👈 هر فرد برای خودش یک جامعه هدف انتخاب کند و در میانِ افراد مشخصی از اطرافیان خود که فضای فکری متفاوتی دارند ، برای احیای زمینه های امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند.
🔆این جامعه هدف ممکن است از بین افراد فامیل، همکاران، همسایگان یا ... انتخاب شود و تلاش شود با برقراری فضای مهرورزی و دستگیری، روح اعتماد طرفینی حکمفرما شود.
❕البته مهرورزی تا حدی که آسیبی به زندگی فردی و خانوادگی شخص وارد نکند و قابل تداوم باشد.
🏐یکی از محیط هایی که تجربیات بسیار موفقی در مورد آن وجود دارد، جمع های ورزشی هستند.
🧕خواهران مومن اگر برای سلامتی و نشاط هم ورزش نمی کنند، جهت ایجاد ارتباطات دوستانه و پیدا کردن گروه هدف می توانند در باشگاه ها حضور داشته باشند و با خوشرویی، جمعی از دوستانِ ظاهرا متفاوت برای خود دست و پا کنند.
❗️البته قرار نیست در خلال این دوستی ها، از مواضع حق عقب نشینی شود. بلکه مهم این است که با وجود ابراز اعتقادات، فضای اعتماد و دوستی حاکم باشد.
🍀همین روح محبت و مودت است که می تواند در دراز مدت، امکان دعوت به خیر و پرهیز دادن از ناهنجارها را در فضای دوستانه فراهم کند، البته با زبانِ لیّن...
🍀هم چنین حضور در پارک ها و تفرجگاه ها و مکان های کوهنوردی و ... با پوشش مذهبی، یکی دیگر از موقعیت هایی است که بدون رد و بدل شدن کلام ، می تواند شکاف های اجتماعی را ترمیم کند.
❗️ البته طبیعی و خانوادگی و نه حضور مانور گونه ...
#وحدت_کلمه
#امر_به_معروف
#حجاب
✍ مهاجر الی الله
قانون در جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام عقل و شرع است. هرچند در مواردی بسا نقص هم داشته باشد ولی اصول آن مبتنی بر قواعد شرعی و عقلی است.
رعایت قانون برای همه لازم است.
اما این الزام باید مورد مداقّه و تبیین قرار بگیرد؛
مقدمه اول؛ عرض شد در حکومت اسلام قانون مبتنی بر احکام عقل و شرع است.
مقدمه دوم؛ احکام شرع نیز مبتنی بر پذیرش اصول شریعت است و پذیرش اصول نیز تعبدی نیست و تحقیقی و استدلالی است.
لذا پذیرش احکام شرع منوط و مشروط بر پذیرش عقلی است.
در مباحث کلامی گفته می شود احکام شریعت تعبدی است و این تعبد مشروط بر عقلانیت و پذیرش عقلانی عبودیت است. (در تعریف عقل فرمودند العقلُ ما عُبِدَ به الرحمان واکتُسِبَ به الجنان) یعنی تحقق عبودیت شرعی با عقل است.
متکلمین شیعی در کتب کلامی فرمودند اصول کلامی دین اسلام و مذهب تشیع تحقیقی است و باید با استدلال و تبیین عقلی پذیرش شوند.
نتیجه؛ قانون جمهوری اسلامی مبتنی بر شریعت است و پذیرش شریعت مبتنی بر استدلال عقلی.
پس برای الزام رعایت قانون باید تبیین عقلانی صورت پذیرد. برخلاف حکومت های دیکتاتوری و غیر اسلامی که این الزام مبتنی بر اعمال قدرت و زور است نه تبیین عقلانی.
نقش پلیس نظارت بر اجرای قانون است و حفاظت از الزام قانون.
حال اگر قانونی وضع شود که تبیین کامل و صحیحی برای آن صورت نگرفته اگر با قدرت بخواهیم اجرای آن را الزام کنیم دیکتاتوری است. (شهید بهشتی نیز این را فرمودند.)
پس قانون و اجرای آن متوقف بر تبیین عقلانی است.
اینکه رهبر حکیم جهاد تبیین را یک فریضه فوری و همگانی فرمودند از این روست که بسیاری از قوانین جمهوری اسلامی(صرف نظر از موارد نقص) نیازمند تبیین هستند.
حال اگر برای قوانین تبیین کامل صورت گرفت و کسانی برخلاف پذیرش عمومی جامعه قانون را رعایت نکردند در مرحله اول وظیفه مردم است که امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر شخص متخلف تمکین نکرد، وظیفه و حدود اختیارات پلیس است که ورود کند و با متخلف پس از تفهیم جرم و عدم پذیرش او اقدام به دستگیری و ... کند.
عقلانیت در اسلام با عقلانیت در غرب تفاوت دارد.
در اسلام عقل عِدل شرع و وحی است.
و اگر در کنار شرع قرار بگیرد قادر به ادراک غیب عالم خواهد بود.
شرع بدون عقل قابل پذیرش نخواهد بود و عقل بدون شرع قادر به ادراک غیب عالم و عوالم غیب نخواهد بود.
⁉️ حجاب؛ دو تار مو؟ یا لبه جنگ تمدنی؟!
🔮کمتر کسی است که نداند بسیاری از افراد جامعه، یک حباب نامرئی دور سرشان دارند و افکار و تحلیل هایشان را از درون همان حباب دریافت می کنند.
🔮بسته به اینکه هوای داخل حباب از کجا و با چه نسبتی از گازها پر بشود، جو فکری و اخلاقی آدم ها هم متفاوت می شود.
🔮این حباب با اینکه نمود فیزیکی ندارد، اما سخت تر از آن است که بتوانی با انگشت آن را بترکانی، خیلی خیلی سخت تر...
❗️چرا که اغلب ما اصلا متوجه وجود آن حبابِ رسانه ساز نیستیم!
‼️با وجود این حباب های سخت و متفاوت است که بعضی ایران را بهترین جای دنیا می بینند و بعضی فلاکت زده ترین.
بعضی انقلاب اسلامی را انفجار نور می دانند و بعضی دیگر نقطه آغاز انحطاط تمدن کهن ایران زمین!
و بعضی مساله حجاب و پوشش زنان را در حد دو تارِ مو می بینند و برخی دیگر، لبه جنگ تمدنی!
🚻حالا این آدم ها می خواهند برای پوشش ظاهری خود هم مثل خیلی کارهای دیگرشان ، یک قانون داشته باشند.
📝این قانون باید یک دیدگاهی را مبنای خود قرار دهد و در هر حال همه باید تمکین کنند.
📜یک طرف حجاب را دستور خداوند متعال می دانند که در قرآن آمده و لازم الاجراست.
🔘طرف دیگر حجاب را ساخته و پرداخته آخوندها می دانند...
برای اینها باید قانونی بگذاریم که اجرا کنند.
◻️در نگاه به مقوله قانون آن اختلاف دیدگاه و اختلاف مبنا مخفی است.
همه می گویند قانون
اما اکثرا نمی دانند قانون با قانون فرق می کند.
❔آیا قانون در جمهوری اسلامی، همان قانونی است که در کشورهای دموکراتیک تصویب می شود و چون برآمده از خواست اکثریت است، حتی اگر غلط باشد هم باید اجرا شود؟
🌀در واقع در دموکراسی اصلا درست و غلط نداریم، درست یعنی خواست اکثریت، همین!
❔یا قانون در جمهوری اسلامی تعریف دیگری دارد و هدف دیگری را دنبال می کند؟
🌐اگر در جمهوری اسلامی، قانون، مانند کشورهای دموکراتیک ، خدایی می کند، که همه کله حبابی ها، با هر ترکیبی از گازهای داخل حباب، باید رام باشند و حرفی نمی ماند.
👈اما اگر قانون در جمهوری اسلامی صرفا مربوط به خواست اکثریت نیست و اهداف دیگری غیر از نظم اجتماعی هم دارد، آن وقت فرق می کند که مبنای آن قانون از کجاست، جهت گیری و محتوای آن چیست، مجری آن کیست و چطور باید اجرا شود؟
⚠️متاسفانه شاهدیم خیلی از قانون گذارهای ما هم نمی دانند قانون با قانون فرق دارد! هر چند که اهداف آن قانون ها یکی باشد، اثرشان یکی نخواهد بود!
⚠️و خیلی از مومنین هم، آن وقتی که بین نهی از منکراتِ شرعی و الزام به رعایت قانون خلط می کنند،
‼️و آن وقتی که راهِ برون رفت از همه مسائل را در تصویب و اجرای قانون می بینند یا حسابِ قوانین اجتماعی را از لحاظ مبانی ، از قوانین شرعی جدا می کنند، نمی دانند که؛
قانون با قانون فرق دارد.
🔰قانون های ما صرفا برای نظم و کنترل نیستند، قرار است علاوه بر ساماندهی امور، ما را به رشد هم برسانند!
⛔️ لذا نمی توانند بر مبنای قواعد قانونگذاری در غرب ، استخراج شوند.⛔️
🔆قانون گذارهای ما باید خیلی خیلی راه و چاه شناس باشند که بفهمند اثر هر قانون در رشد و تعالی جامعه چگونه است!
که بدانند پارادایمِ حکمرانی در اسلام ، پارادایمِ کنترل نیست.
⚪️اصلا جمهوریِ ما برای همین پسوند اسلامی را یدک می کشد.
🔷🔶مواظب انتخاب قانون گذارهایمان، قانون هایمان و مجریان آنها باشیم.
✍ مهاجر الی الله
#حجاب
#انتخابات
@hafezaat