eitaa logo
راهنمای حفظ آسان قرآن کریم
982 دنبال‌کننده
663 عکس
337 ویدیو
37 فایل
در این کانل با استادان مجرب کشوری و بین‌المللی با شما همراهیم تا حفظ کل قرآن کریم استادیعقوبی پاسخگوی سوالات شما حافظان گرانقدر هستند پرسش ها و پاسخ ها رو در کانال می‌گذاریم @Hekmat_110 #حفظ_آسان_قرآن_کریم #مؤسسه‌_معهد_القرآن_الکریم
مشاهده در ایتا
دانلود
تَرانا نَحُفُّ بِكَ ؟ 💌آيا می‌رسد روزی که دورت را گرفته باشیم و تو تماشایمان کنی؟ ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
روش‌های پرسش ۱. ۲. (اعداد رند مثل ۵ ،۱۰،و..) ( ۱،۱۱،۲۱و....) ۳.کلمه یابی ۴. آیات ابتدایی تمامی اجزا به صورت پیوسته (یا آیات انتهایی) در خصوص سور هم این روش قابل اجراست) ۵. المثل ۶.سرگروهی ۷.ربط صفحات از یک جز ۸ .تولید قرعه برای پرسش ۹. پرسش ذهنی فراگیران از یکدیگر و تصحیح اشکالات بدون استفاده از ۱۰ .دو آیه قبل، دو آیه بعد، سه آیه قبل، سر بعد و.... ۱۱ .یک آیه در میان( آیات زوج یا فرد یک صفحه ) ۱۲ پایین به بالا ۱۳ .( از پایین به بالا یک آیه یک آیه افزودن یا کاستن و بالعکس ) ۱۴. کلمات را در آیات مختلف پیدا کند مثلاً کلمه اندادا ۱۵. یک پر تکرار را در کل محفوظات بیابد( مثلاً تمامی آیاتی که با ان کنتم صادقین تمام می‌شود در ۵ روز اول) ۱۶ .پرسش از صفحاتی که برای همه فراگیران سخت‌تر است با برگزاری نظرسنجی ۱۷. پرسش زمانی ۱۸. پرسش ایات مشابه (آیاتی که در یک جزیا چند جز به هم شباهت دارد را بیابد و با هم بخوانند ۱۹. اعلان دو عدد یکی از شماره یکی از شماره صفحه تشخیص ۲۰ ۲۱ .گردش شی به همراه پخش صوت، قطع صوت و ادامه تلاوت توسط کسی که شی در دستان اوست ۲۲. استقرار در محل نشستن استاد و تلاوت فراگیر ،تا زمانی که دچار اشتباه شود و بعد جابجایی فراگیران با یکدیگر ۲۳. ملاک پرسش یک عبارت ابتدا وسط یا انتهای آیه ۲۴. وقفی ۲۵ .ملاک لفظ جلاله یا رب یا...و با رسیدن به این کلمه نفر بعدی ۲۶. ۲۷. (مثال خودتان را بکشید خودتان را نکشید) دو آیه‌ای که این دو عبارت را دارد بیابد و بخواند ۲۸. محور تلاوت(از سمت راست او شروع می‌شود به استاد که نوبت تلاوت رسید از سمت چپ برمی‌گردد و..) ۲۹. (دور اول وقفی ، دور دوم آیه ای ، دور سوم دو آیه ای و...) ۳۰. (نفر اول ۲ آیه ، نفر دوم ۴ آیه ، نفر سوم ۶ آیه نفر چهارم ۴ آیه نفر پنجم ۲ آیه و..) ۳۱.صفحه متعلق به یک نفر ، اگر غلط خواند و اصلاح نکرد تا پایان آیه یا تا پایان صفحه را اعضای کلاس خواهند کرد ۳۲.تشریح جزئیات آیه برای تشخیص آن(مثل مسابقه ی معرکه) ۳۳.تداعی برای کشف صفحه(۱۵ خط زمینه روی تخته بکشید و محل شماره آیات را ثبت کنید و با افزایش کم کم کلمات به او برای یافتن صفحه کمک کنید) ۳۴.تپقی ۳۵. فراگیران از همدیگر ۳۶.هر کس زودتر پاسخ را یافت بخواند و نفر بعد برای پاسخگویی را انتخاب کند ۳۷.آیات دوم هر صفحه از یک جز یا آیات یکی مانده به آخر صفحات و.. ۳۸.محتوایی ، مثلا در سوره شعرا تمامی آیات مربوط به داستان یک پیامبر را تلاوت کند ۳۹.آیات ۱تا۴ توسط یک تلاوت شود آیه ۵ همخوانی و ادامه به همین صورت ۴۰.مسابقه بر اساس تعداد خطوط (در هر دور تعداد خطوط تلاوت یک نفر از شروع تا غلط خوانی ثبت شده و جمع نهایی تعداد سطور هر فرد بیشتر شد برنده مسابقه خواهد بود) ╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسماء و اوصاف خدای متعال ب) مهم‌ترین_اوصاف_ذات ۲. أَلَم يَعلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ (١٤) مگر ندانسته كه قطعاً خدا [همۀ كارهايش را] مى بيند؟ تفسير: " آيا او نمى‌داند كه خداوند همه اعمال او را مى‌بيند" و همه را براى حساب و جزا ثبت و ضبط مى‌كند؟! ( أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اَللّٰهَ يَرىٰ‌ ). تعبير به قضيه شرطيه در آيات فوق اشاره به اين است كه اين [کافر] طغيانگر مغرور لا اقل اين احتمال را بايد بدهد كه پيامبر اسلام ص بر طريق هدايت است، و دعوتش دعوت به سوى تقوى است، همين احتمال براى اينكه جلو طغيان او را بگيرد كافى است. بنا بر اين مفهوم اين آيات ترديد در هدايت و دعوت پيامبر ص به سوى تقوى نمى‌باشد، بلكه اشاره به نكته ظريف بالاست. ... نكته: عالم هستى محضر خدا است توجه به اين واقعيت كه هر كارى را انسان انجام مى‌دهد در پيشگاه خدا است، و اصولا "تمام عالم هستى محضر خدا است" ،و چيزى از اعمال و حتى نيات آدمى از او پنهان نيست، مى‌تواند روى برنامه زندگى انسان اثر زياد بگذارد، و او را از خلافكاريها باز دارد، مشروط بر اينكه ايمان به اين مطلب واقعا در دل او جاى گيرد و به صورت يك باور قطعى در آيد. در حديثى مى‌خوانيم: اعبد اللّٰه كانك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك: "خدا را آن چنان عبادت كن كه گويى او را مى‌بينى و اگر تو او را نمى‌بينى او تو را به خوبى مى‌بيند". نقل مى‌كنند بيدار دلى بعد از گناهى توبه كرده بود، و پيوسته مى‌گريست، گفتند: چرا اينقدر گريه مى‌كنى‌؟ مگر نمى‌دانى خداوند متعال غفور است‌؟ گفت: آرى، ممكن است او عفو كند، ولى اين خجلت و شرمسارى كه او مرا ديده چگونه از خود دور سازم‌؟! گيرم كه تو از سر گنه درگذرى زان شرم كه ديدى كه چه كردم چكنم‌؟! @aqquran لینک مستقیم مطلب https://eitaa.com/aqquran/810 ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
revayat.mp3
8.59M
حسین جانم هر بار که دنیا بهم سخت گرفت اسمت رو صدا زدم ...🖤 ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
4_5841418490522636569.mp3
13.56M
☘ محمدرضا رنجبر 🌒 شب دوازدهم ✅ ترجمه صوتی و تصویری ، کاری است از موسسه پیامبر مهر و رحمت ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
🪴بند۳۵:طلب آمرزش از گناهانی که در انجامش از هر کسی غیر از خدا ترس داریم ؛ ♡اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج♡ ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
Shab11Ramazan1400[04].mp3
3.41M
🌱 ♡اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج♡ ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ ﴿۳۹﴾ اى قوم من اين زندگى دنيا تنها كالايى [ناچيز] است و در حقيقت آن آخرت است كه سراى پايدار است (۳۹) ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا جان، تو را نمی‌بینیم... بیدارمان کن از این جهالت! سلام آقای عزیز!💚 ‌ ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسماء و اوصاف خدای متعال ج) مهم‌ترین_اوصاف_فعل ۱. وَٱكتُب لَنَا فِي هَٰذِهِ ٱلدُّنيَا حَسَنَةٗ وَفِي ٱلأٓخِرَةِ إِنَّا هُدنَآ إِلَيكَۚ قَالَ عَذَابِيٓ أُصِيبُ بِهِۦ مَنۡ أَشَآءُۖ وَرَحمَتِي وَسِعَت كُلَّ شَيءٖۚ فَسَأَكتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱلَّذِينَ هُم بِـَٔايَٰتِنَا يُؤمِنُونَ (١٥٦) و براى ما در اين دنيا و آخرت، نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو بازگشته ايم خدا فرمود: عذابم را به هر كس بخواهم مى رسانم و رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس به زودى آن را براى كسانى كه [از شرك، كفر، بت پرستى و ارتداد] مى پرهيزند و زكات مى پردازند و به آياتم ايمان مى آورند، مقرّر و لازم مى دارم. ... سرانجام خداوند دعاى موسى ع را به اجابت مى‌رساند و توبه او را مى‌پذيرد، ولى نه بدون قيد و شرط، بلكه با شرائطى كه در ذيل آيه آمده است، ... براى اينكه كسانى خيال نكنند، پذيرش توبه و يا وسعت رحمت پروردگار و عموميت آن، بى‌قيد و شرط و بدون حساب و كتاب است، در پايان آيه اضافه مى‌كند "من بزودى رحمتم را براى كسانى كه سه كار را انجام مى دهند مى‌نويسم، آنها كه تقوا پيشه مى‌كنند، و آنها كه زكات مى‌پردازند، و آنها كه به آيات ما ايمان مى‌آورند" (فَسَأَكْتُبُهٰا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ‌ وَ اَلَّذِينَ هُمْ بِآيٰاتِنٰا يُؤْمِنُونَ‌) "تقوا" اشاره به پرهيز از هر گونه گناه و آلودگى است. و زكات به معنى وسيع كلمه و طبق حديث معروف لكل شىء زكاة :" براى همه نعمتها و مواهب الهى، زكاتى هست "تمام اعمال نيك را شامل مى‌شود. و جمله و الذين هم بآياتنا يؤمنون، ايمان به مقدسات را فرا مى‌گيرد. و به اين ترتيب آيه مشتمل بر يك برنامه كامل و جامع است. ... @aqquran ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
Shab06Moharram1394[08].mp3
8.57M
‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
4_5843471815602606272.mp3
11.33M
☘ محمدرضا رنجبر 🌒 شب سیزدهم ✅ ترجمه صوتی و تصویری ، کاری است از موسسه پیامبر مهر و رحمت ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
🪴بند۳۶:طلب آمرزش از گناهانی که به سبب بخشش خدا مرتکب می‌شویم ؛ ♡اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج♡ ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
Shab11Ramazan1400[05].mp3
5.4M
🌱 ♡اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج♡ ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و یرزقه من حیث لا یحتسب گاهی گمان نمیکنی ولی خوب می شود... ╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دل خسته ایم نمیایی...؟؟!! ╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
حافظان عزیز 🚫 هرگز در خود احساس بد و انرژی منفی ایجاد نکنید زیرا 🤔 شما به هر چیز فکر کنید همان می شود . ⛔️ چند کار و برنامه را با هم پیش نبرید زیرا 🤔 ممکن است خسته شده و يا همه را رها کنید یا همه ی آن کارها ناقص و یا نازیبا به پایان برسانيد. 🎁🎖🎁 پس قبل از شروع هر کاری : ✔️🔸برنامه ریزی کنید و اگر در ساعات و امور روزانه ی شما با توجه به توان فکری و جسمی و شرایط خانوادگی شما هماهنگ بود با توكل و ياري از خداوند آرام و تدریجی به برنامه هایتان اضافه کنید . ✔️🔹و در صورتیکه در انجام چند کار توأم با هم ، دچار مشکل و خستگی شدید ، به الویتها فکر کنید و یکی را ، اما بشکل عالی پیش ببرید و سپس به بقیه ی امور به ترتیب بپردازید. ❌ هرگز هرگز کاری را ناتمام نگذارید و به عمر و هزینه های مصرفی اش فکر کنید . ‌╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮ https://eitaa.com/hafezun ╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسماء و اوصاف خدای متعال ج) مهم‌ترین_اوصاف_فعل ۲. وَمَا مِن دَآبَّة فِي ٱلأَرضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزقُهَا وَيَعلَمُ مُستَقَرَّهَا وَمُستَودَعَهَا كُلࣱّ فِي كِتَٰب مُّبِين و هيچ جنبده‌اى در زمين نيست مگر اينكه روزىِ او بر خداست، و [او] قرارگاه واقعى و جايگاه موقت آنان را مى داند؛ همه در كتابى روشن ثبت است. @aqquran
ادامه حفظ موضوعی ۱۲ تفسیر آیه همه ميهمان اويند! در آيه قبل در سوره اشاره‌اى به وسعت علم پروردگار و احاطه او به اسرار نهان و آشكار شده بود، آيه مورد بحث در حقيقت دليلى براى آن محسوب مى‌شود، چرا كه از روزى دادن خداوند به همه موجودات سخن مى‌گويد، همان كارى كه بدون احاطه علمى كامل به همه جهان امكان پذير نيست! نخست مى‌گويد: "هيچ دابه‌اى در روى زمين نيست مگر اينكه رزق و روزى آن بر خدا است، و قرارگاه او را مى‌داند، و از نقاطى كه از قرارگاهش به آن منتقل مى‌شود (نيز) با خبر است" و در هر جا باشد روزيش را به او مى‌رساند ( وَ مٰا مِنْ دَابَّةٍ فِي اَلْأَرْضِ إِلاّٰ عَلَى اَللّٰهِ رِزْقُهٰا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهٰا وَ مُسْتَوْدَعَهٰا ). " تمام اين حقائق با همه حدود و مرزهايش در كتاب مبين و لوح محفوظ علم خداوند ثبت است" ( كُلٌّ فِي كِتٰابٍ مُبِينٍ‌ ). براى فهم معنى آيه به چند نكته بايد توجه كرد: ۱ - "دابة" از نظر مفهوم لغوى تمام موجودات زنده و همه جنبندگان را شامل است. ۲ - "رزق" به معنى عطاء و بخشش مستمر است، و از آنجا كه روزى الهى عطاى مستمر او به موجودات است به آن رزق گفته مى‌شود. اين نكته نيز لازم به تذكر است كه مفهوم آن تنها در نيازهاى مادى خلاصه نمى‌شود بلكه هر گونه عطاى مادى و معنوى را شامل مى‌گردد، لذا مى‌گوئيم: "اللهم ارزقنى علما تاما" : "خداوندا علم كامل به من روزى كن" و يا مى‌گوئيم: "اللهم ارزقنى الشهادة فى سبيلك" : "خداوندا شهادت در راهت را نصيب من بگردان". ۳ - "مستقر" در اصل به معنى "قرارگاه" است، زيرا ريشه اين لغت از ماده "قر" (بر وزن حر) به معنى "سرما" ى شديد مى‌باشد كه انسان و موجودات زنده را خانه‌نشين مى‌كند، به همين جهت به معنى سكون و توقف نيز آمده است. "مستودع" و "وديعه" از يك ماده است، و در اصل به معنى رها كردن چيزى است، و از آنجا كه امور ناپايدار رها مى‌شوند، و به حالت اول باز مى‌گردند، به هر امر ناپايدار، "مستودع" گفته مى‌شود، وديعه را نيز به خاطر اينكه سرانجام بايد محل خود را رها كند و به صاحب اصلى باز گردد وديعه گفته‌اند. در حقيقت آيه فوق مى‌گويد: تصور نشود كه خداوند تنها به جنبندگانى كه در جايگاه اصلى قرار دارند روزى مى‌بخشد و به اصطلاح سهميه آنها را در خانه‌هايشان مى‌آورند، بلكه هر كجا باشند و در هر وضع و شرائطى قرار گيرند، سهم آنها را از روزى به آنان مى‌بخشد. چرا كه هم جايگاه اصلى آنان را مى‌داند و هم از تمام نقاطى كه به آن نقل و مكان مى‌كنند، با خبر است. از حيوانات غول پيكر دريايى گرفته تا جنبندگان بسيار كوچكى كه به زحمت به چشم ديده مى‌شوند هر يك مناسب حالشان آنچه را لازم دارند مقرر كرده است. اين روزى به اندازه‌اى حساب شده و مناسب حال موجودات است كه از نظر "كميت" و "كيفيت" كاملا منطبق بر خواسته‌ها و نيازهاى آنها است، حتى غذاى كودكى كه در رحم مادر است، هر ماه بلكه هر روز، با ماه و روز ديگر تفاوت دارد، هر چند ظاهرا يك نوع خون بيشتر نيست، و نيز كودك در دوران شيرخوارگى با اينكه ظاهرا ماههاى پى در پى غذاى واحدى دارد، اما تركيب اين شير هر روز با روز ديگر متفاوت است!. ۴ - "كتاب مبين" به معنى نوشته آشكار است و اشاره به مرحله‌اى از علم وسيع پروردگار مى‌باشد كه گاهى از آن تعبير به "لوح محفوظ" مى‌شود. ممكن است اين تعبير اشاره به اين باشد كه هيچكس نبايد براى به دست آوردن روزى خود كمترين نگرانى به خويش راه دهد، و تصور كند ممكن است در گرفتن سهم خويش، به اصطلاح، از قلم بيفتد، چرا كه نام همگى در كتاب آشكارى ثبت است، كتابى كه همه را احصاء كرده و آشكارا بيان مى‌كند. آيا اگر در يك مؤسسه نام تمام كارمندان و كاركنان در دفترى به روشنى ثبت شده باشد احتمال از قلم افتادن كسى مى‌رود؟ تقسيم ارزاق و تلاش براى زندگى در مورد "رزق" بحثهاى مهمى است كه قسمتى از آن را در اينجا از نظر مى‌گذرانيم: ۱ - "رزق" - همانگونه كه گفتيم - در لغت بمعنى بخشش مستمر و متداوم است اعم از اينكه مادى باشد يا معنوى، بنا بر اين هر گونه بهره‌اى را كه خداوند نصيب بندگان مى‌كند از مواد غذايى و مسكن و پوشاك، و يا علم و عقل و فهم و ايمان و اخلاص به همه اينها رزق گفته مى‌شود، و آنها كه مفهوم اين كلمه را محدود به جنبه‌هاى مادى مى‌كنند، توجه به موارد استعمال آن دقيقا ندارند، قرآن در باره شهيدان راه حق مى‌گويد بَلْ أَحْيٰاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ‌ :" آنها زنده‌اند و نزد پروردگار شان روزى مى‌برند " (آل عمران - ۱۶۹) روشن است كه روزى شهيدان، آن هم در جهان برزخ، نعمتهاى مادى نيست، بلكه همان مواهب معنوى است كه حتى تصورش براى ما در اين زندگى مادى مشكل است.
۲ - مساله تامين نيازمنديهاى موجودات زنده - و به تعبير ديگر رزق و روزى آنها - از جالبترين مسائلى است كه با گذشت زمان و پيشرفت علم، پرده از روى اسرار آن برداشته مى‌شود، و صحنه‌هاى شگفت انگيز تازه‌اى از آن بوسيله علم فاش مى‌گردد. در گذشته همه دانشمندان در فكر بودند كه اگر در اعماق درياها موجودات زنده‌اى وجود داشته باشد غذاى آنها از چه راهى تامين مى‌شود، زيرا ريشه اصلى غذاها به نباتات و گياهان باز مى‌گردد كه آن هم نيازمند به نور آفتاب است، و در اعماق بيش از ۷۰۰ متر مطلقا نورى وجود ندارد و يك شب تاريك ابدى بر آن سايه افكنده است. ولى بزودى روشن شد كه نور آفتاب، گياهان ذره‌بينى را در سطح آب، و در بستر امواج پرورش مى‌دهد، و هنگامى كه مرحله تكاملى خود را پيمود، همچون ميوه رسيده‌اى، به اعماق دريا فرو مى‌رود، و سفره نعمت را براى موجودات زنده ژرفناى آب فراهم مى‌سازند. از سوى ديگر بسيارند پرندگانى كه از ماهيان دريا تغذيه مى‌كنند حتى انواعى از شب پره وجود دارد، كه در ظلمت شب همچون يك غواص ماهر به اعماق آب فرو مى‌رود و صيد خود را كه با امواج مخصوص رادار مانندى كه از بينى آنها بيرون فرستاده مى‌شود شناسايى و نشانه گيرى كرده‌اند بيرون مى‌آورد. روزى بعضى از انواع پرندگان در لابلاى دندانهاى پاره‌اى از حيوانات عظيم الجثه دريا نهفته شده! اين حيوانات كه پس از تغذيه از حيوانات دريايى دندانهايشان احتياج به يك" خلال طبيعى "!دارد به ساحل مى‌آيند، دهانشان را كه بى‌شباهت به غار كوچكى نيست باز نگه مى‌دارند، آن گروه از پرندگان كه روزيشان در اينجا حواله شده است بدون هيچگونه وحشت و اضطراب وارد اين " غار "مى‌شوند، و به جستجوى روزى خويش در لابلاى دندانهاى حيوان غول‌پيكر مى‌پردازند، هم شكمى از اين غذاى آماده از عزا در مى‌آورند، و هم حيوان را از اين مواد مزاحم راحت مى‌سازند، و هنگامى كه برنامه هر دو پايان پذيرفت، و آنها به خارج پرواز كردند، حيوان با احساس آرامش دهان را به روى هم مى‌گذارد و به اعماق آب فرو مى‌رود! طرز روزى رساندن خداوند به موجودات مختلف، راستى حيرت‌انگيز است، از جنينى كه در شكم مادر قرار گرفته و هيچكس به هيچ وجه در آن ظلمتكده اسرار آميز به او دسترسى ندارد، تا حشرات گوناگونى كه در اعماق تاريك زمين و لانه‌هاى پرپيچ و خم و در لابلاى درختان و بر فراز كوه‌ها و در قعر دره‌ها زندگى دارند از ديدگاه علم او هرگز مخفى و پنهان نيستند، و همانگونه كه قرآن مى‌گويد خداوند، هم جايگاه و" آدرس اصلى "آنها را مى‌داند و هم محل سيار آنان را، و هر جا باشند روزى آنان را به آنان حواله مى‌كند. جالب اينكه در آيات فوق به هنگام بحث از روزى خواران تعبير به" دابه و جنبنده "شده است و اين اشاره لطيفى به مساله رابطه" انرژى "و" حركت "است، مى‌دانيم هر جا حركتى وجود دارد نيازمند به ماده انرژى زا است يعنى ماده‌اى كه منشا حركت گردد، قرآن نيز در آيات مورد بحث مى‌گويد خدا به تمام موجودات متحرك روزى مى‌بخشد! و اگر حركت را به معنى وسيعش تفسير كنيم گياهان را هم در بر مى‌گيرد، زيرا آنها نيز يك حركت بسيار دقيق و ظريف در مسير" نمو "دارند، به همين دليل در فلسفه ما يكى از اقسام حركت را مساله" نمو "شمرده‌اند. ۳ - آيا" روزى "هر كس از آغاز تا پايان عمر تعيين شده، و خواه ناخواه به او مى‌رسد؟ يا اينكه بايد به دنبال آن رفت و به گفته شاعر" شرط عقل است جستن از درها"! بعضى از افراد سست و بى‌حال به اتكاء تعبيراتى همانند آيه فوق، يا رواياتى كه روزى را مقدر و معين معرفى مى‌كند فكر مى‌كنند لزومى ندارد كه انسان براى تهيه معاش زياد تلاش كند، چرا كه روزى مقدر است و به هر حال به انسان مى‌رسد، و هيچ دهان بازى بدون روزى نمى‌ماند! اين چنين افراد نادان كه شناختشان در باره دين و مذهب فوق العاده سست و ضعيف است بهانه به دست دشمنان مى‌دهند كه مذهب عاملى است براى تخدير و ركود اقتصادى و خاموش كردن فعاليتهاى مثبت زندگى، و تن در دادن به انواع محروميتها، به عذر اينكه اگر فلان موهبت نصيب من نشده حتما روزى من نبوده، اگر روزى من بود بدون چون و چرا به من مى‌رسيد و اين فرصت خوبى بدست استثمارگران مى‌دهد كه هر چه بيشتر خلقهاى محروم را بدوشند و آنها را از ابتدايى ترين وسائل زندگى محروم سازند. در حالى كه مختصر آشنايى به قرآن و احاديث اسلامى براى پى‌بردن به اين حقيقت كافى است كه اسلام پايه هر گونه بهره‌گيرى مادى و معنوى انسان را سعى و كوشش و تلاش مى‌شمرد تا آنجا كه در جمله شعارگونه قرآنى لَيْسَ لِلْإِنْسٰانِ إِلاّٰ مٰا سَعىٰ‌ بهره انسان را منحصرا در كوشش و كارش قرار مى‌دهد. پيشوايان اسلامى براى اينكه سر مشقى به ديگران بدهند در بسيارى از مواقع كار مى‌كردند كارهايى سخت و توانفرسا.