eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
14هزار عکس
11.4هزار ویدیو
475 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
️حقیقت واصل
🌹🌹آیه ای که بایستی سرلوحه تمام فعالیتمان باشد... 🌸 مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ
❓❓آیا حضرت صرفاً معجزه‎وار امور را سامان می‎دهند؟ ⛔️نگاه عامیانه به موضوع منجی  این است که حضرت،انسان‎ها را صرفاً معجزه‎وار و خارج از مسؤولیت‌هایی که باید داشته باشد، و جامعۀ بشری را خارج از ساختارهای طبیعی که دارد، و تاریخ را خارج از سنت‌های الهی، به سوی بهشت و وضع مطلوب خود رهنمون خواهند شد.  این طرز فکر، 🔺هم در نظر نگرفتن کرامت انسان است 🔺و هم استخفاف دین و سنت‌های تبدیل‌ناپذیر خداوند می‌باشد. 🔺در نهایت هم انتظاری بی‌مسؤولیت و بی‌خاصیت به ارمغان خواهد آورد. 🔻آیا صِرف به ستوه آمدنِ مردم از ظلم، برای تحقق فرج کافی است؟ 💠یک تصور عامیانه از ظهور، آن است که فکر کنیم صِرف به ستوه آمدن مردم از ظلم یا به اوج رسیدن جور، برای تحقق فرج کافی است و دیگر نیازی به آمادگی مردم برای «پذیرش عدالت» نیست. 💠در حالی که در میان مردمی که صرفاً از ظلم خسته شده‌اند، ولی تحمل عدالت را هم ندارند، تشکیل یک حکومت عادلانه اصلاً حکومت ماندگاری نخواهد بود. 💠زمانی که مردم برای خلافت، به امیرالمومنین اصرار می‌کردند، حضرت امتناع می ورزیدند. علت اساسی امتناع حضرت این بود که هرچند مردم از ظلم خسته شده بودند، اما خواهان عدالت هم نبودند. آنها اساساً نه عدالت و لوازم آن را درست می‌فهمیدند و نه می‌توانستند آن را تحمل کنند. خیلی بین این دو فرق است. 👈🏻بخشی از کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه ؛ اثر علیرضا @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹 #انتظار، يكی از پربرکت ترین حالات انسان است. @hagigatevasel
🌹امام خامنه ای: اعتقاد به مهدی موعود(عج) دلها را سرشار از نور امید می‌کند. ۸۱/۷/۳۰ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🚨برخی از تاییدات مراجع عظام تقلید، علما و شخصیت ها: 1⃣- سید احمد خمینی(ره): حضرت امام بارها از جناب
🌹توصیف امام خامنه ای از زبان حاج اسماعیل دولابی علیه الرحمه 🔺سیدعلی‌اکبر پرورش نقل می‌کند: در جلسه آخری كه ایشان با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند پیرامون مسائل زیادی صحبت كرده بودند منتهی حاج آقا نبوی به بنده می‌فرمودند: ✅ كاری كه تا به حال مرحوم نكرده بود و كسی هم ندیده بود، این بود كه در جلسه آخر هنگامی كه به رهبر نزدیك شدند دست آقا را گرفتند و بوسیدند و این خیلی عجیب بود چون ایشان نه مریدباز و مریددار بودند و نه كسی بودند كه تواضع بی‌جایی انجام دهند. 👌اما دست را بوسیدند و فرمودند ایشان خیلی هستند و حتی به خود بنده می‌فرمودند كه سرعت ایشان در نور گرفتن بسیار بالاست و خیلی سریع و لحظه به لحظه به نورانیتشان افزوده می‌شود و حتی در مسائل سیاسی نیز ایشان اینچنین هستند گفتند با این وصف بنده و از ایشان سراغ ندارم. 🚨این تعبیر را مرحوم دولابی نیزدر مسائل عرفانی برایشان به كار می‌برند می‌فرمودند: ایشان(رهبر معظم) یك مجموعه نوری است كه با سرعت بر نورانیتشان افزوده می‌شود و خداوند متعال در این راه افاضات زیادی به ایشان دارند و حتی در جریانات نخست‌وزیری و پیش از رهبری آقا هنگامی كه در مسائل سیاسی عده‌ای ایشان را اذیت می‌كردند مرحوم دولابی می‌فرمودند: اگر ایشان(آیت‌الله خامنه‌ای) را دیدید بگویید نگران نباشید. اینها برای آن است كه شما آبدیده‌تر شوید و تمام این برنامه‌ها فقط برای شماست. 💥برای خواندن نظرات بزرگان درباره آقا هشتگ و مطلب ریپلای شده را دنبال کنید @hagigatevasel
10.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 کلیپ ویژه 🌺 جامعترین و کاملترین توصیه های امام خامنه ای برای جوانان انقلابی 👌حتما ببینید ... 📝مشکلی که الان در بسیاری از مردم،مخصوصا در جوانان مشاهده میشود،این است که از بیانات امام خامنه ای (حفظه الله)بی اطلاع و یا کم اطلاع هستند،این در حالیست که امید آقا برای پیشبرد اهداف و آرمانهای اسلامی و برای (عج) به است. جوانان انقلابی اول باید خودشان بیانات امام خامنه ای را با دقت بدهند و خودشان درست بفهمند و و عمق بدهند به فهمیده های خودشان، و بعد برای مردم تبیین کنند... 🌹 امام خامنه ای، خود از اینکه جوانان به‌عنوان یکی از مخاطبین اصلی بیانات ایشان گاهی به آن بی‌توجهی می‌کنند، ابراز شکایت می‌نمایند و میفرمایند: 🔹«در این سخنرانی‌های ما هم گاهی در گوشه‌وکنار هست، منتها غالباً دقت نمی‌شود و همین‌طور .» 🌹امام علی علیه السلام هرکس که به وقت یاری رهبرش در خواب باشد زیر لگد دشمنش ،بیدار میشود. غررالحکم ص۴۲۲ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹امام خامنه ای: اعتقاد به مهدی موعود(عج) دلها را سرشار از نور امید می‌کند. ۸۱/۷/۳۰ @hagigatevasel
‍ 💥بشدت امتحان مى‌شوید 🌹امام خامنه ای: شما که در آغاز زندگى و تلاش خود هستید، باید سعى کنید تا زمینه را براى آن‌چنان دورانى آماده کنید؛ دورانى که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلى وجود ندارد؛ دورانى که در آن، اندیشه و ، از همیشه و خلاقتر و آفریننده‌تر است؛ دورانى که ملتها با یکدیگر نمى‌جنگند ؛ دستهاى جنگ‌افروز عالم – همانهایى که جنگهاى منطقه‌یى و جهانى را در گذشته به راه انداختند و مى‌اندازند – دیگر نمى‌توانند جنگى به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست؛ باید براى آن دوران تلاش کرد. 🚨قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است؛ مى‌شوید؛ فشار داده مى‌شوید. ❓امتحان در کجا و چه زمانى است؟ ✅آن وقتى که میدان مجاهدتى هست. قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفى (ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر مى‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ ۷۰.۱۱.۳۰ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅فضائل اهل بیت پیامبر در قرآن: 1⃣ آیه مباهله: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ ال
❓هدف از تشکیل حکومت در منطق اسلامی چیست؟ 🔻رهبرانقلاب: امیرالمؤمنین برای حکومت یک شأن واقعی قائل نیست؛ حکومت برای علی (علیه‌السلام) یک هدف نیست؛ برای او، حکومت ارزشی ندارد، باز هم حاضر نیست برای به‌دست آوردن یک مقام، یک جاه، از ارزشها بگذرد؛ امّا وقتی احساس میکند که وظیفه است، احساس میکند زمینه آماده است و او میتواند این نقش عظیم و اساسی را بر عهده بگیرد، آن‌وقت قبول میکند. ۱۳۶۶/۳/۲۲ 🔻رهبرانقلاب: ايشان بعد از قبول خلافت هم فرمود: اگر وظیفه‌ى من با توجّه، قبول، بیعت و خواست مردم بر من مسجّل و منجّز نمیشد که در مقابل ظلم بایستم و با تبعیض مبارزه و از مظلوم دفاع کنم، باز هم قبول نمیکردم. یعنى امیرالمؤمنین میگوید من قدرت را به‌خاطر قدرت نمیخواهم. ... اگر قدرت براى مبارزه با ظالم در همه‌ى ابعاد ظلم و ستم -داخلى، اجتماعى و اقتصادى که حادترینش است- میباشد، خوب است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ١/٧ ❓در مورد امیرالمؤمنین(ع) آیا ولایت ناشی از نصب الهی است یا منوط به رأی مردم؟ 🔻رهبرانقلاب: در مورد امیرالمؤمنین علیه‌السلام آیا ولایت ناشی از نصب الهی است یا منوط به رأی مردم است؟ به عبارتی دیگر آیا پذیرش و رأی مردم در مشروعیت و حقانیت حاکم اسلامی دخالت دارد؟ 🔹در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است. 🔹لذا شما می‌بینید که امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند؛ یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است. 🔺اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانه‌نشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است. ۱۳۶۶/۳/۲۲ 🌹نقش رأی در نظام| ٢/٧ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ادله عقلی و نقلی امامت براساس آیات قرآن: 1⃣ضرورت عقلی پیروی از شایسته ترین فرد ✨قُلْ هَلْ مِن شُ
❓آیا از منظر اسلام، بیعت و رأی مردم برای حقانیت زمامداری (حکومت) زمامدار کافی است؟ 🔻رهبرانقلاب: در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتى بر انسانها مقبول نیست، مگر اینکه خداى متعال مشخّص کند. 🔹ما هرجا که در مسائل فراوان فقهى که به ولایت حاکم، ولایت قاضى یا به ولایت مؤمن -که انواع و اقسام ولایات وجود دارد- ارتباط پیدا میکند، شک کنیم که آیا دلیل شرعى بر تجویز این ولایت قائم هست یا نه، میگوییم نه؛ چرا؟ چون اصل، عدم ولایت است. 🔹این منطق اسلام است. آن وقتى این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد و تنفیذ شارع به این است که آن کسى که ولایت را به او میدهیم -در هر مرتبه‌اى از ولایت- باید اهلیّت و صلاحیّت یعنى عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. این منطق مردم‌سالارى دینى است که بسیار مستحکم و عمیق است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🔻در اسلام مردم‌ یک رکن‌ مشروعیّتند، نه همه‌ى پایه‌ى مشروعیّت‌. نظام سیاسى در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پایه‌ى اساسىِ دیگرى هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🔻بنابراین، پایه‌ى مشروعیّت حکومت فقط رأى مردم نیست؛ پایه‌ى اصلى تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأى و مقبولیت مردم کارایى ندارد؛ لذا رأى مردم هم لازم است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ٣/۷ ❓آیا دخالت نظر و رأی مردم در مشروعیت حکومت، اختصاص به زمان غیبت دارد و یا در زمان حضور امام معصوم نیز مطرح است؟ ❔در این دیدگاه نقش مردم در فعلیت و اعمال ولایت چگونه مطرح می‌گردد؟ 🔻رهبرانقلاب: امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه منشأ حکومت را زور و اقتدار نمیداند و خود او هم در عمل این را ثابت میکند. 🔹از نظر علی (علیه‌السلام) منشأ اصلی حکومت، یک سلسله ارزشهای معنوی است؛ ... او حکومت و ولایت امر مردم را ناشی از یک ارزش معنوی میداند، اما فقط این ارزش معنوی هم کافی نیست برای اینکه انسان فعلاً و عملاً حاکم و والی باشد، بلکه مردم هم در اینجا سهمی دارند و آن بیعت است ... . 🔺 بیعت منجزکننده‌ی حق خلافت است؛ آن ارزشها آن وقتی میتواند فعلاً و عملاً کسی را به مقام ولایت امر برساند که مردم هم او را بپذیرند و قبول کنند، که این مسئله در باب نقش مردم در حکومت باز مورد توجه قرار میگیرد. ۱۳۶۰/۲/۲۹ 🌹نقش رأی در نظام| ۴/۷ ❓منشأ اصلی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه اسلام چیست؟ 🔻رهبرانقلاب: مشروعیّت‌ این نظام به تفکّر اسلامى و به استوارى بر پایه‌ى اسلام است؛ مشروعیّت‌ مجلس و رهبرى هم بر همین اساس است. ۱۳۸۲/۳/۷ 🔻در نظام جمهورى اسلامى، اساس حرکت بر پایبندى به مبانى است. آن چیزى که به‌عنوان مبدأ مشروعیّت‌ این نظام محسوب میشود، یعنى ولایت‌ الهى که به فقیه منتقل میشود، مشروط است به پایبندى بر احکام الهى. 🔹آن کسى که در رتبه‌ى نشسته است، اگر نسبت به آرمانهاى اسلامى، نسبت به قوانین اسلامى از لحاظ نظرى یا عملى، بى‌قید شود، از مشروعیّت مى‌افتد و دیگر اطاعت او بر کسى واجب نیست، بلکه جایز نیست. این، در خود قانون اساسى، یعنى در خود سند اصلى انقلاب، ثبت شده است‌. ۱۳۸۵/۳/۱۴ 🔺مشروعیّت‌ من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت‌خواهى است. این، پایه‌ى مشروعیّت‌ ما است. در نظام جمهورى اسلامى مبناى نظام و مشروعیّت‌ نظام متّکى به حق‌ و عدل است. ۱۳۸۹/۴/۷ 🔺مشروعیّت‌ِ همه‌ى ارکان و اجزاى نظام اسلامى به رعایت‌ احکام‌ الهى است. ۱۳۷۱/۳/۷ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ۵/۷ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ #ادله_عصمت_امامان: 1⃣آیه تطهیر ُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ ال
❓آیا خواست و رأی مردم در مشروعیت نظام اسلامی می‌تواند نادیده گرفته شود؟ 🔻رهبرانقلاب: هیچ‌کس در نظام اسلامى نباید مردم‌، رأى‌ مردم‌ و خواست مردم را انکار کند. 🔹حالا بعضى، رأى‌ مردم را پایه‌ى مشروعیّت میدانند؛ لااقل پایه‌ى اعمال مشروعیّت است. 🔺بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست مردم، خیمه‌ى نظام اسلامى، سرِپا نمیشود و نمیماند. ۱۳۷۸/۳/۱۴ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ۶/۷ ❓تفکر دینی برای دستیابی به اهداف حکومت اسلامی و مشروعیت اِعمال ولایت (حاکمیت) تکیه بر چه امری دارد؟ 🔻رهبرانقلاب: در تفکّر دینى، اساس حاکمیّت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیه‌ى به مردم است. 🔹تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، دین حاکم نمیشود. ... در قانون اساسى، ... همه‌ى مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده هستند و اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایه‌ى خودش را از دست داده است. ۱۳۷۷/۱۲/۴ 🌹نقش رأی در نظام| ٧/٧ 🔃 بازخوانی دیدگاه امام خامنه ای درباره نقش آراء در نظام سیاسی اسلام 🔻بخوانيد👇🏻 ‏http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36946 @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ادله ولایت و امامت امام علی علیه السلام درقرآن: 1⃣ آیه تبلیغ ✨يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا
🚨تبیین تفاوت فرمایش خامنه ای و روحانی درباب مشروعیت ولایت وحکومت ✅به دلیل هیاهوهای رسانه ای فقط این مطالب ذکرمیشود: 🔸ابتداصحبتهای امام خامنه ای وجناب روحانی رامی آوریم: 🌺امام خامنه ای:اگریک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند؛یعنی آن راقبول نکردند؛آن زمامدار خانه نشین خواهد شد ومشروعیت ولایت وحکومت به بیعت مردم وابسته است یابگوییم زمامداری وحکومت به بیعت مردم وابسته است۶۶/۳/۲۲ روحانی:امیرالمومنین مبنای ولایت ومبنای حکومت رانظرمردم وانتخاب مردم میدادند.لمن ولیتموه امرکم :هرکس شماهابروید اورابرگزینید به عنوان ولی خودتان وبه عنوان رهبرجامعه؛من هم اطاعت میکنم.(درجمع اساتیددرضیافت افطار سال ۹۶ ) 🌿🌿تفاوت اساسی درکلمات ♦️درفرمایشات رهبر انقلاب واژه به کاررفته ودرجملات جناب روحانی واژه ؛👈تبیین تفاوت این دو واژه لازم است. 🚨تفاوت بیعت و انتخابات 🔺تفاوت اساسی میانِ «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخابات» در نظام‌های سیاسی و همچنین انتخابات حکومت اسلامی ایران: 👈این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواسته‌ها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت می‌کنند که به این امر ملتزم باشد؛ 👈درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعت‌اند و حاکمِ واجدِ شرایطِ رهبری، موظَّف است تا در صورت فراهم شدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقُّق آنها اقدام‌ کند و نیاز به توضیح ندارد که اِجرایِ اَحکامِ الهی، در این بینش، تأمین مصالحِ واقعی مردم را به‌دنبال دارد؛ هر چند، مردم آن‌ را ندانند. ✅شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص )، بیعت با خداوند خوانده شده است. قرآن کریم، بیعت مردم با رسول خدا را در ماجرای صلح حدیبیّه، این‌گونه تصویر می‌کند: إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ؛ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎﺳﺖ . ﭘﺲ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻯ ﭘﺎﺩﺍﺷﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .سوره فتح آیه(۱۰) 🍃🍃🍃🍃 🔸برای روشن ترشدن بیشتر این مسئله فرمایشات رهبرانقلاب رادررابطه باولایت وحاکمیت می آوریم: 🌺امام خامنه ای روحی فداه :در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتی بر انسانها مقبول نیست، مگراینکه خدای متعال مشخص کند. 🔺آن وقتی این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد 👈و تنفیذ شارع به این است که آن کسی که ولایت را به او می‌دهیم - در هر مرتبه‌ای از ولایت - باید اهلیت و صلاحیت یعنی عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. ۸۲.۹.۲۶ 🚨نتیجه اینکه 🔺1-امام خامنه ای (روحی فداه )از واژه بیعت استفاده کردند؛ وفرق است بین واژه بیعت وانتخاب که جناب روحانی به کاربردند. 🔺2-منظورامام خامنه ای ازاینکه مشروعیت ولایت وحکومت به بیعت مردم وابسته است: 👈 به معنای این است که درشرعیت اسلام مردم درتشکیل حکومت نقش تعیین کننده وسرنوشت ساز دارند؛ویکی ازارکان تشکیل حکومت 👈 علاوه برنصب الهی وشایستگی های اخلاقی؛ حضورمردم وهمراهی آنها میباشد.به عبارتی همان طورکه خودشان هم درادامه توضیح دادندفعلیت نظام اسلامی به بیعت مردم وابسته است. 👈که این مسئله را هم ازخطبه ۳ نهج البلاغه امام وهم ازقرآن میفهمیم که خداوندمیفرماید: 🍃 هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ و ﺍﻭﺳﺖ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻳﺎﺭﻯ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ .سوره انفال آیه(۶۲) 🔴نتیجه اینکه مردم درتشکیل حکومت نقش دارند واگرمردمی کوتاهی کنند واز پیشوایی که منصوب الهی است ودارای شایستگی های اخلاقی است حمایت نکنند درحق پیشوای خود ظلم کرده اند. @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅بخشی از فضائل اختصاصی #امام_علی علیه السلام در قرآن: 1⃣ آیه علمُ الکتاب(علم همه کتاب نزد امام علی
1⃣ تبیین بخشی از آیاتی که فضائل علیه السلام را در قرآن بیان میکنند 🌺بررسی آیه ۲۰۷ سوره بقره که درشب نازل شده است؛ آیه ای درشان و منزلت والای مولا علی علیه السلام 🌺 🍃وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﻭﺷﺪ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(سوره بقره آیه۲۰۷) 🚨موضوع آیه : هجرت پیامبروفداکاری بی نظیرمولاعلی علیه السلام👌 ✅شان نزول :هنگامی که پیامبرتصمیم گرفت هجرت کند به مدینه؛ مشرکان اطراف خانه او را برای حمله به او محاصره کرده بودند؛ پیامبر از حضرت علی علیه السلام خواست که در بستر او بخوابد؛ مولاعلی علیه السلام هم پارچه سبز رنگی که مخصوص پیامبر بود روی خود کشید. 👈 خداوند در این شب به جبرئیل و میکائیل وحی فرستاد که من بین شما برادری ایجادکردم و عمر یکی از شما را طولانی تر قراردادم کدام یک از شماحاضر است ایثاربه نفس کند؟ هیچ کدام حاضرنشدند. 👈خداوندبه آنهافرمود: اکنون علی در بستر پیامبرخوابیده و آماده شده جان خویش را فدای او سازد؛ به زمین بروید و حافظ ونگهبان او باشید. 🔺هنگامی که جبرئیل در بالای سر و میکائیل پایین پای علی علیه السلام نشسته بودند؛ جبرئیل گفت: 🍃به به آفرین به توای علی خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات میکند👌 🌺دراین هنگام آیه نازل گردید و به همین دلیل آن شب تاریخی به نام"لیله المبیت"نامیده شده است.🌺 🚨وقتی مناقب و فضیلتهای بی نظیر مولاعلی علیه السلام را در قرآن میبینیم: 👈 بیشترمعناومفهوم آیه ۳۰ سوره بقره راکه سوال و جوابی بین خداوند و فرشتگان بوده بعد از خلقت حضرت آدم را متوجه میشویم. 🍃وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُون َ ﻭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ . ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﻳﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺗﺒﺎﻫﻰ ﺑﺮﺧﻴﺰﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﺧﻮﻥ ﺭﻳﺰﻯ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺳﺘﺎﻳﺸﺖ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻭ ﺗﻘﺪﻳﺲ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ( ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺶ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺮﺍﺭی )ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ .سوره بقره آیه(۳۰) 🚨خداوندفرمود:👈"انی اعلم مالاتعلمون "من چیزهای میدانم که شمانمیدانید. ✅فرشتگان چه می دانستند که از نسل همین آدم پیامبرانی بزرگ همچون پیامبراسلام وامامان بزرگی همچون مولاعلی علیه السلام که تمام هستی خود را عاشقانه در راه خدا میدهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت. که خداوندبه وجودشان بین ملائکه اش مباهات میکند👌 در (۱) @hagigatevasel
2⃣تبیین بخشی از آیاتی که فضائل (ع ) را در قرآن بیان میکنند: 🌺بررسی 🌺 ✨آیه شریفه « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا » [احزاب/۳۳] ؛ خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد 🔺این آیه از آیات محکم قرآن است که علاوه بر روایات فراوان شیعه، به گواهی احادیث بی‌شمار از اهل سنت نیز در شأن پنج تن آل عبا از جمله علیه السلام نازل شده، این آیه حقیقت انسان‌های والایی را ترسیم می‌کند که با گذر از عوامل مادی و خاکی، به عالی‌ترین مرزهای عصمت و طهارت دست یافته ✨اینان همان مفسران حقیقی کلام‌الهی‌اند که در بیان منزلت رفیع و جایگاه بس بلندشان فرمود:« إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ فِی كِتَابٍ مَّكْنُونٍ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ » [ ۷۸_۷۹] . 🚨این آیه در سوره احزاب و در ضمن آیه‌ای قرار دارد که خطاب صدر آیه متوجه زنان پیامبر است و همین امر سبب گردیده است برخی ازاهل سنت همانند عکرمه به القای شبهه پرداخته، نزول آن را در شأن اهل بیت انکار کنند یا زنان پیامبر را نیز در زمره آنان قرار دهند. اصل آیه چنین است: ✨« وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا ؛ و درخانه‌‌هایتان قرار و آرام گیرند و همانند زینت نمایی روزگار جاهلیت پیشین زینت نمایی نکنید و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خداوند و پیامبر اطاعت نمایید . همانا خداوند می‌خواهد که از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و چنان که شاید و باید پاکیزه بدارد.» 🚨آیه ۲۸ تا آیه ۳۴ سوره احزاب، درباره زنان پیامبر و تکالیف و وظایف آنان سخن گفته و به صورت خطاب مستقیم و با تعبیر « یا نساء النبی » ، یا به گونه خطاب غیر مستقیم و با تعبیر « یا ایهاالنبی قل لازواجک » آنان را مخاطب قرار داده،‌ وظایف سنگین آنها را بیان فرموده است . همین امر موجب شده است تا گروهی از مفسران مغرض در صدد توجیه آیه برآمده، زنان پیامبر را هم مشمول اهل بیت قرار دهند؛ 👈در حالی که با نگاهی اجمالی به آیه تطهیر و آیات قبل و بعد آن به خوبی می‌توان به این حقیقت پی برد که هرگاه مخاطب قرآن زنان پیامبر هستند ،‌تمامی ضمایربه صیغه جمع مؤنث آمده ؛حال آن که همه ضمایردر آیه تطهیر به صورت جمع مذکر است و این خود بهترین دلیل است که مخاطبان آیه،گروهی غیر از زنان پیامبرند. 🌿شأن نزول 🔻به اجماع علمای شیعه و بسیاری از دانشمندان اهل تسنن ،آیه تطهیر نزولی خاص داشته ومخاطب آن #۵_تن است ⛔️اما اشخاصی همانند عکرمه ، ‌مقاتل و عروه ازافرادهستند که نزول آیه در شان اهل بیت را انکارمیکنند؛ این افراد که همگی به دشمنی با اهل بیت معروفند.. . ❌برای مثال عکرمه از تابعین است و روایات ادعایی او ازنظر تعداد؛ کمتر از احادیثی است که از ابن عباس نقل گردیده ازطرفی عکرمه سردسته طایفه‌ای از خوارج بود که در راه منصرف ساختن مردم از علی از هیچ کوشش فروگذار نمی‌کرد،ازطرفی عکرمه معروف به دروغگویی و جعل حدیث بود.   ❓❗️آیا واقعاً می‌توان به روایات چنین اشخاصی اعتماد کرده ، شأن نزول آیه تطهیر را در شأن اهل بیت عصمت و طهارت به این راحتی انکار کرد ؟! 🚨اما دلایل مردودبودن ادعای اهل سنت: 🔸۱_بحث از تناسب آیات و ارتباط میان بخش های مختلف کلام الهی به ویژه آن دسته آیاتی که به یکباره نازل گردیده ،‌امری قابل قبول و مورد اعتناست؛ اما نباید فراموش کرد که نظم فعلی آیات، بر اساس ترتیب نزول آن نبوده، به دستور پیامبر انجام پذیرفته است که اصطلاحاً به آن توقیفی می‌گویند؛‌ بنابراین صرف قرار گرفتن آیه‌ای در ضمن آیات یا آیه‌ای دیگر به تنهایی نمی‌تواند وابستگی صددرصد آن را با آیات قبل و بعد به اثبات رساند. 👈تنها نکته‌ای که می‌توان از سیاق قبل و بعد آیه تطهیر به دست آورد، ‌این است که آیه مذکور در ضمن آیات مربوط به زنان پیامبر قرار دارد که علت آن شاید به خاطر عدم تحریف قرآن باشد چراکه موارداینچنینی درقرآن داشته ایم.(برای مثال آیه دربین آیات دیگر آمده 🔸۲_ تدبر در ظاهر آیه تطهیر نیزاین حقیقت به دست می‌آید که در خود آیه قرینه صارفه و معارضی موجود است که مانع از ورود زنان پیامبر یا دیگر نزدیکان حضرت ، در شمول اهل بیت می‌شود؛ 👈زیرا تمامی ضمایری که در آیات مورد بحث به زنان پیامبر بر می‌گردد ،‌ به صیغه جمع مؤنث آمده است ؛ حال آن که همه ضمایر جمله « انما...» به صورت جمع مذکر است. اگر واقعاً این آیه زنان پیامبر را هم شامل می‌شد ،‌ چه انگیزه‌ای سبب شده است همه ضمیرها به یکباره از جمع مونث به صیغه مذکر برگردد. (۲)