*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق شناخت هستی وسیرآفاق وانفس
روز آغازین هفته شمابزرگواران همراه با سلامتی وعافیت دردین ودنیا
یارب العالمین
*لازمه شناخت خداوند تعقل وتدبر در کتاب آفاق و کتاب أَنفُس*
*لازمه قدم گذاشتن درمسیرخداشناسی*
آدم در هر راهی که میخواد قدم بذاره،
و هر چیزی رو که میخواد بشناسه،
به یکسری نشانه و علامت احتیاج داره.
برای شناختِ خدا هم همینطوره.
برای قدم گذاشتن در مسیرِ خداشناسی،
به یکسری علامت و نشانه نیاز هست.
در زبانِ قرآن به این علامتها و نشانهها، میگن آیه.
آیه یعنی نشانه و علامت.
قرآن کریم میفرماید برای خداشناسی دو جور آیات در اختیارِ آدمیان قرار گرفته:
*آیاتِ آفاقی و آیاتِ اَنفُسی* .
*سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی أَنفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ* .
بزودی آیات و نشانههای خود را در آفاق
*(اطرافِ عالم)،*
و در انفس
*(درونِ جانشان)*
به آنها نشان میدهیم،
تا برای آنان آشکار گردد که او حق است.
آفاق جمعِ اُفُق، و به معنی کران، ناحیه، کرانهی آسمان،
کنار و گِردِ جهان است.
آفاق یعنی دور تا دورِ جهان،
یعنی همین عالمِ ظاهر که میبینیم،
بهش عالمِ کبیر هم میگن.
أنفُس جمع نَفْس، به معنی ذات، روح و خود است.
انفس یعنی وجودِ خودِ انسان، یعنی عالمِ باطن، بهش عالمِ صغیر هم میگن.
*مفهوم سیردرآفاق وانفس*
سِیرِ در آفاق یعنی تفکّر در جهان. یعنی تفکّر در این عالمِ کبیر.
سِیرِ در انفس یعنی تفکّر در وجودِ انسان.
یعنی تفکّر در باطنِ آدمی.
چون در وجودِ انسان یک عالمِ صغیر وجود داره.
در بینِ موجوداتِ عالم، کاملترین موجود انسان هست،
که بهش عالمِ کوچک میگن.
تمامِ عجایبِ دنیایِ بیرونی، در این دنیایِ کوچکِ درونی وجود داره.
*اهمیت شناخت نفس ازمنظرامام علی*
به همین خاطر، امیرالمومنین علی (ع) میفرماید: از این دو معرفت،
معرفتِ نَفس مهمتر است.
یعنی سیرِ در انفس، از سیرِ در آفاق مهمتر هست.
در واقع، کلیدِ دستیابی به آیاتِ الهی،
همین خودشناسی است.
چون شناختِ هر چیزی پس از شناختِ خود، امکانپذیر هست.
این حدیثِ پیامبر اکرم (ص) هم اشاره به همین مطلب داره، که فرمود:
*مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ* .
هر کس که نَفسِ خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است.
*.شناخت اسرارعالم هستی*
آفاق و انفس دو کتابند که باید اسرارِ عالمِ هستی رو در این دو کتاب مطالعه کرد و خوند.
انسان خلیفهی خدا و مظهر تمامِ اسماء الهی است. یعنی تمامِ صفات و اسماءالهی در کتابِ انفس نوشته شده.
کتابِ آفاق توضیح و تفسیرِ کتاب انفس هست.
پس خدا برای هدایتِ ما دو تا کتاب فرستاده:
کتابِ آفاق و کتابِ انفس.
کتابِ اَنفُس و کتابِ آفاق، دو کتاب واقعی،
زنده و قابل مشاهده هستند،
که هر دو از سوی خدا نازل شدند.
کتابِ درون و کتابِ بیرون.
کتابِ باطن و کتابِ ظاهر.
*کتابِ خدا، جوهرِ روی کاغذ نیست*
امّا ما انسانهای پر مُدّعا، نه کتابِ ظاهر رو خوب میشناسیم،
و نه کتابِ باطن رو.
نه جهان رو خوب میشناسیم،
و نه انسان رو.
قدرِ خودمون رو بیشتر بدونیم.
کتابِ خدا، جوهرِ روی کاغذ نیست.
خدا جوهر و کاغذ نازل نمیکنه.
همونطور که خودش در قرآن فرموده:
*وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ کِتَابًا فِی قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَیْدِیهِمْ لَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِینٌ*
حتّی اگر ما مکتوبی را بر روی کاغذی بر تو نازل کنیم،
و آن را با دستهای خود لمس کنند،
به یقین کافران باز هم ایمان نمیآورند و میگویند: «این، جز یک سحر آشکار نیست»!
*قرآن زنده است وهدایتکننده*
پس این قرآنهایی که دستِ ماست،
این کاغذها و جوهرها،
یک نمادی از اون حقیقتِ زنده و بزرگ هستند.
البته نباید فکر کنیم که با وجود آیات آفاقی و انفسی،
دیگه نیازی به قرآن نداریم.
اصلاً و ابداً اینطور نیست.
بلکه این قرآن هم هدایت کننده است به همان آیاتِ آفاقی و انفسی.
اینهمه آیاتِ قرآن سفارش میکنند به سیر در آفاق و انفس.
کتابِ خدا زنده است. چون اگر زنده نبود، نمیتونست زندهها رو هدایت کنه.
یک مومنِ قرآنی، در هر لحظه،
آیاتِ زنده رو در درون و بیرونِ خودش میبینه، و با تمامِ وجود لَمس میکنه.
و با استفاده از این آیات، مسیرِ خداشناسی رو طِی میکنه.
بحارالانوار، ج۲، ص۳۲
سوره انعام آیه۷
غرر الحکم ، ج۲، ص۲۵
سوره فصلت آیه۵۳
*التماس دعا*
12.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پای چوبه دار یاد حرف مادرم افتادم گفتم السلام علیک یا علی بن موسی الرضا و ناگهان همه چی تغییر کرد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ز کودکی خادم این تبار محترمم ...
باسلام
جهت سلامتی ریاست محترم جمهوری وهمران دوستان لطقا صلوات ودعا توسل بخوانید🙏🙏🙏
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق برخورداری از قلب سلیم وآکنده ازمعرفت وخشیت الهی
روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت
یاذلاجلال والااکرام
نگاهی معرفت شناختی انواع_قلب_از_ديدگاه_قرآن
قلب سـلیم؛
که از شِرک، نفاق، کینه و عیوب دیگر سـالم باشد
«اِلّا مَنْ اَتَی اللّٰهَ بِقَلْبٍ سَلیٖمٍ»
قلب مُـنیب؛
که بعد از لغزش، به درگاه خدا توبه و پشیمان،
به سوی خداوند بازگردد
«وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُّنِیبٍ
قلب مریـض؛
که در آن نفاق و ناباوری نسبت به معارف الهی است و اگر به حال خود رها شود، مَرض او روز به روز گسترده تر می شود
«فیٖ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
القلب المتکبر:
و آن دل مغرور و متکبری است که از توحيد و طاعت خداوند رويگردان است ، زورگو و جبار است به خاطر ظلم و طغيان .
{ قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ
القلب الغليظ:
و آن دلی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده .
{ وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ }
القلب المختوم:
و آن قلبی است که هدايت را نمي شنود و تعقل نمي کند
. { وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ }
القلب القاسي:
و آن دلی است که به عقيده و ايمان نرم نمي شود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از يادخداوند رويگردان است .
وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً
سوره جاثيه: آيه ۲۳
سوره مائدة: آیه ۱۳
سوره شعرا . آیه ۸
سوره آل عمران: آیه ۱۵۹
}سوره غافر:آیه ۳٥
سوره بقره آیه ۱۰
التماس دعا دارم
دلم امشب به رواق و به زیارت باشد
به امید کرم و اذن و شفاعت باشد
به جوادت همه داریم قَسَم مولا جان
که تن و جانِ رئیسی به سلامت باشد
#آیت_الله_رئیسی
#امام_رضا
اللَّهُمَّ اشْفِهِ بِشِفَائِکَ وَ دَاوِهِ بِدَوَائِکَ وَ عَافِهِ مِنْ بَلَائِکَ وَ تَسْأَلُهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ.
دعا کنید
https://eitaa.com/haj_razavi
کانال قمآنلاین.mp3
19.23M
🛑⚫️خبر چه سنگینه، خبر پر از درده