eitaa logo
HAJFATHI
653 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
838 ویدیو
47 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی https://zil.ink/hajfathi_ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
HAJFATHI
به وقت امام رضا عليه السلام
عــلّامـہ جعفـــری (ره) : ✅ اگر می‌خواهید بدانید یک انســان چقـــدر ارزش دارد، ببیـنید به چه چیزی عشــق می‌ورزد. ڪسـی که عشقــش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است. اما کسی‌که عشقش، خداست، ارزشش اندازه خــداســت. 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حل می شود هر مشکلی با گفن ذکر علی یا علی
آنان که نظریه را در عصر غیبت به تقلیل می دهند کاش یک بار خطبه رسول خدا را می خواندند. در این خطبه ولایت ولاة امر تا قیامت ترسیم شده و محدودیتی برای آخرین ولی در اعمال ولایت بیان نشده است. امام عصر در زمانه غیبت - که زمانه فیض و هدایت او از پشت ابر است- به آنکه بیتشرین آگاهی از اندیشه قرآنی و عترتی دارد را اذن اعمال ولایتیش داده است. در واقع فقیه جامع الشرایط علی التعیین عمومی، وکیل امام در امور دین و دنیای مردم است. ✍️ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
😞روزانه در کشور حدود ۱۰۰۰ به صورت غیر قانونی می شود. یعنی ۱۰۰۰ بی گناه😢 توسط والدین خود به می رسند. بخوانید👇 https://eitaa.com/ravazadeh/3290 ❓چرا این اتفاق می افتد؟ چون: ▪️ ایمان به اینکه آنکه دندان دهد نان هم دهد وجود ندارد. ▪️چون والدین خودخواه، فرزند را مانع عیاشی و خوشگذرانی خود می دانند. ▪️چون والدین انسانیت را در خودخواهی خود محدود کرده اند. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
♨️خدعه شیطان از راه عبادت و انداختن خضوع و خشوع در دل امیر المومنین علیه السلام: یَا کُمَیْلُ! لَا تَغْتَرَّ بِأَقْوَامٍ یُصَلُّونَ فَیُطِیلُونَ وَ یَصُومُونَ فَیُدَاوِمُونَ وَ یَتَصَدَّقُونَ فَیَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مَوْقُوفُونَ. یَا کُمَیْلُ! أُقْسِمُ بِاللَّهِ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: إِنَّ الشَّیْطَانَ إِذَا حَمَلَ قَوْماً عَلَی الْفَوَاحِشِ مِثْلِ الزِّنَی وَ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ الرِّبَا وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِکَ مِنَ الْخَنَی وَ الْمَأْثَمِ حَبَّبَ إِلَیْهِمُ الْعِبَادَةَ الشَّدِیدَةَ وَ الْخُشُوعَ وَ الرُّکُوعَ وَ الْخُضُوعَ وَ السُّجُودَ ثُمَّ حَمَلَهُمْ عَلَی وَلَایَةِ الْأَئِمَّةِ الَّذِینَ یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یُنْصَرُونَ. ✅ترجمه: ای کمیل! نماز طولانی، روزه و صدقه مردم تو را فریب ندهد. پس گمان می‌کنی که از آنان، جز از دوستی ما چیزی پرسیده می‌شود؟ ای کمیل! شنیدم که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم می‌فرمود: « هر گاه که شیطان مردم را وادار به گرایش به سوی زنا، شراب خوردن، ربا و مانند اینها از گناه و فحشا می‌کند، آنها را به عبادت و فروتنی و رکوع و سجود و بعد به دوستی پیشوایانی که به آتش دعوت می‌کنند و روز قیامت یاری نمی شوند وامی دارد. ---------- 📚 بحارالانوار،ج۷۴، ص۲۷۶ 👇 🆔 @hajfathi_ir
که از بیدار👀 شدی یه چیزو فراموش نکن. ✅ به اربابت👇:
الهی! از همه نگاه هایت در همه لحظه ها متشکرم.
❓وقتی نهی از منکری می کنی دیدی برخی میگن به تو ربطی نداره مساله ؟ ❓جوابشون چیه؟ بخون👇 https://eitaa.com/hajfathi_ir/3010
از مدینھ تا قم آمدے ولے با احترام بگذریم از ماجراے زینب و بازار شام "السلام‌علیڪ‌یا‌فاطمه‌معصومه" #۲۳‌ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت‌معصومه سلام الله علیها به قم
حتما بخوانید: دوباره مسلمان شویم👇 https://b2n.ir/736761
✅اجرای عدالت امیر المؤمنین علیه السلام را ببنید👇 در كوفه، شخصى بنام «نجاشى» از سرشناسهاى قبيله يمانيه، و از شاعران متشخص و معروف بود، وى در ماه رمضان شراب خورد، و حتى رعايت قداست ماه رمضان را نكرد، او را به دادگاه اميرمؤمنان على (عليه السلام) ) آوردند، و پس از اثبات شرابخوارى او، امام (عليه السلام) دستور داد، هشتاد تازيانه به او زدند. سپس دستور داد او را يك شب زندانى كردند، فرداى آن روز به دستور على (عليه السلام) او را احضار كردند، و حضرت بيست تازيانه ديگر به او زد. او پرسيد: ديروز حد شرابخورى را بر من جارى كردى، پس اين بيست تازيانه براى چيست ؟! امام فرمود: هذا لتجريك على شرب الخمر فى شهر رمضان . اين بيست تازيانه، به خاطر آن بود كه تو حرمت و قداست ماه رمضان را با گستاخى خود، شكستي. بعد از اين جريان، اين موضوع براى طايفه او« يمانيه»، گران آمد. آنها سخت ناراحت و خشمگين شدند، طارق بن عبداللّه، (از طرف آنها) به حضور على (عليه السلام) آمد، و سخنانى گفت كه خلاصه اش اين است : من گمان نمى كردم كه شما بين افراد، فرق نگذارى، و بر شخصيتى برازنده و زبردست، مانند نجاشى نيز، حد جارى شود، و او را شلاق بزنى، ودر نتيجه دلهايي را جريحه دار كنى، و امور ما را پراكنده سازى و ما را به جاده اى بكشانى كه جاده گمراهى و آتش دوزخ است . امام على عليه السلام به او فرمود:«و انه لكبيرة الا على الخاشعين بقره/45». اشاره به اينكه اجراى فرمان خدا، سخت و دشوار است، جز براى آنانكه، تسليم فرمان خدا هستند. سپس فرمود: آيا نجاشى جز يك فردى از مسلمين بود، و او حرمت و حدود اسلام را ناديده گرفت، و هتك حرمت كرد، و ما حد الهى را بر او جارى كرديم، كه كفاره گناه او است، و خداوند مى فرمايد: «ولا يجرمنكم شنان قوم على الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى .مائده/8 دشمنى با قومى، نبايد باعث بى عدالتى شما شود، عدالت را رعايت كنيد كه به پرهيزگارى نزديك است ». عبداللّه در برابر قاطعيت على (عليه السلام) نتوانست چيزى بگويد، و رفت، و شبانه با نجاشى، از كوفه گريختند، و به سوى شام روانه شده و به معاويه پيوستند. 👌: در راه اجرای عدالت ملاحظه شخصیت های نباید شود. کسانی که موحد واقعی باشند بعداز اجرای عدالت درباره آنان، کرنش کرده و دشمن ولی خدا نمی شوند. 📚منبع: بحار الانوار، چاپ قديم، ج 8 ٬ ص 729؛ وسايل الشيعه، ج 18، ص 474. 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠 وصیت کفن دزد، خیلی جالبه می گویند: کسی کفن دزد بود. وقتی می‌خواست از دنیا برود، فرزندانش را جمع کرد و گفت: من یک عمری کفن دزدی کردم و خرجی شما را داده ام، ولی شما کاری کنید که مایه خدا بیامرزی برای من باشد. این شخص بچه ای داشت که خیلی زبل و ناقلا بود. گفت: من حتما این کار را برای تو می‌کنم. پدر فوت کرد. دفنش کردند. فکر کرد که وقتی مردم ببینند دیگر کفنی دزدیده نمی شود، می‌فهمند که پدر او بوده است که کفنها را میدزدیده است و الآن که مرده است دیگر کفنی دزدیده نمی شود. به خاطر این که مردم نفهمند پدر او کفن دزد بوده، کار پدر را ادامه داد. اضافه بر این که کفن می‌برد، یک چوب هم به مرده‌ها فرو می‌کرد. مردم وقتی می‌دیدند علاوه بر آنکه مرده شان لخت شده، یک چوب هم به او فرو کرده اند، می‌گفتند: صد رحمت به آن کفن دزد قبلی، لا اقل چوب به مردههای ما فرو نمی کرد.  📚کشکول فرحزاد ، ج۲، وصیت کفن دزد  👌نکته: مراقب باشیم رسم بد، آدم را بیچاره می کنه. 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅دعای جامع از آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه کفعمى در کتاب «مصباح» فرموده است: این دعاى حضرت مهدى (عج) است: ▪️اللهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَکْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَةِ وَ امْلَأْ قُلُوبَنَا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنَا مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکْفُفْ أَیْدِیَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ وَ اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیَانَةِ وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِیبَةِ وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَ الرَّغْبَةِ وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ، ▫️خدایا، توفیق فرمانبرى، و دورى از نافرمانى، و درستى نهاد و شناخت واجبات را روزى ما بدار و ما را به هدایت و پایدارى گرامى دار، و زبانمان را به راستگویى و حکمت استوار ساز، و دلهایمان را از دانش و بینش پر کن، و شکمهایمان را از حرام و شبهه پاک فرما، و دستانمان را از ستم و دردى بازدار و دیدگانما را از ناپاکى و خیانت فرو بند، و گوشهایمان را از شنیدن بیهوده و غیبت ببند، و و بر دانشمندانمان زهد و خیرخواهى و بر دانش‏آموزان تلاش و شوق، و بر شنوندگان پیروى و پندآموزى، و بر بیماران شفا و آرامش، و بر مردگان‏ مهر و رحمت ▪️وَ عَلَى مَشَایِخِنَا بِالْوَقَارِ وَ السَّکِینَةِ وَ عَلَى الشَّبَابِ بِالْإِنَابَةِ وَ التَّوْبَةِ وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّةِ وَ عَلَى الْأَغْنِیَاءِ بِالتَّوَاضُعِ وَ السَّعَةِ وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ وَ عَلَى الْغُزَاةِ بِالنَّصْرِ وَ الْغَلَبَةِ وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ وَ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّیرَةِ وَ بَارِکْ لِلْحُجَّاجِ وَ الزُّوَّارِ فِی الزَّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ مَا أَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ ▫️و بر پیران متانت و آرامش، و بر جوانان بازگشت و توبه‏ و بر زنان حیا و پاکدامنى و بر ثروتمندان فروتنى و گشادگى، و بر تنگدستان شکیبایى‏ و قناعت، و بر جنگجویان نصر و پیروزى، و بر اسیران آزادى و راحتى، و بر حاکمان دادگسترى و دلسوزى، و بر زیردستان انصاف و خوشرفتارى تفضّل فرما، و حاجیان‏ و زیارت‏کنندگان را در زاد و خرجى برکت ده، و آنچه را بر ایشان از حج و عمره واجب کردى توفیق اتمام عنایت کن به فضل و رحمتت اى مهربان‏‌ترین مهربانان. 📚مفاتیح الجنان 👇 🆔 @hajfathi_ir
الهی! آنکه تو را ندارد چه دارد! 🆔 @hajfathi_ir
❤️زیارت مجازی مزار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز التماس دعا داریم 🌐soleimany.ir/tour/
✅ قرآن 1_ زیاد بخوانیم 2_ درست قرآن بسم الله الرحمن الرحیم ✅ سفارش به قرآن خواندن 💠 باید در بین ما طلبه‌ها متعارف باشد که حداقل ماهی یک ختم قرآن داشته باشیم. مطمئن باشید، امتحان کنید؛ یک روز که قرآن کم خواندید، ببینید درسی را که مطالعه می‌کنید چقدر وقت می‌گیرد و یک روز که زیاد قرآن می‌خوانید، همان درس چقدر وقت می‌گیرد. اگر مسائل معنوی را هم لحاظ نکنید و عادی نگاه کنید، در وقت انسان صرفه‌جویی می‌شود. 💠 آن‌هایی که خیلی قرآن می‌خواندند، خیلی خدمت کرده‌اند. حدیثی در امالی سید مرتضی است که خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نشود صفر است؛ یعنی چیزی نیست و قابل ذکر نمی‌باشد. 💠 حدیث دیگری می‌فرماید: «القرآن مأدبة الله؛ قرآن سفره خداست». هر نعمتی بخواهید در قرآن هست. احتمال هم دارد به معنی ادبستان خدا باشد، چون "مأدبة" به معنای ادب هم می‌باشد. قرآن ادبستان خداست و خداوند به واسطه قرآن انسان را تربیت می‌کند. 💠 قرآن کتاب تعالی و انس با خداست. ائمه علیهم‌السلام چقدر قرآن می‌خواندند؟ علما چقدر می‌خواندند؟ آیت الله حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته، یکی از نکته‌هایش این است؛ اسم چهل نفر از بزرگان را می‌آورد که زیاد قرآن می‌خواندند؛ مثلاً در مورد بوعلی سینا گفته که قرآن می‌خوانده و این کتاب‌ها را نوشته است! 💠 شهید مطهری اواخر عمرش فقط قرآن می‌خواند. آن روزی که شهید شد می‌گویند یک صفحه مطلب نوشته و الّا همه‌اش قرآن می‌خوانده است. خود امام خمینی(ره) روزهای معمولی روزی سه جزء قرآن می‌خوانده و ماه مبارک رمضان هرچند روز یک ختم داشته است. 💠 خلاصه قرآن زیاد بخوانید و این خیلی زشت است که کسی طلبه باشد و روخوانی‌اش اشتباه باشد. این عیب را آدم کجا ببرد؟! ✅ روخوانی درست قرآن 💠 خیلی از ما تا به حال یک بار هم پیش استاد روخوانی قرآن نداشته ایم. در قدیم متعارف بود که هر طلبه‌ای روخوانی را پیش استاد قرائت می‌کرد. بعضی کلمات هست که کتابتش با قرائتش فرق می‌کند؛ مثل این‌ آیه "لکنّا هو الله ربّی" که "لکنّا" نوشته می‌شود ولی "لکنّ" خوانده می‌شود. 💠 در شرح حال بعضی از اصحاب معصومین(ع) هست که با این‌که عرب بودند، حتی تا 10 بار روخوانی را پیش استاد خوانده‌اند. مثلاً عطیه -همان کسی که اربعین با جابر به کربلا آمد- هشت دوره قرآن را پیش استاد خوانده است و این‌گونه بوده که شاگرد برای استاد می‌خوانده تا استاد تأیید بکند که درست یاد گرفته یا نه. حالا که الآن این کار رسم نیست، حداقل نوار قاری‌ها را گوش دهیم و ببینیم چگونه تلاوت می‌کنند. 💠 پس روخوانی را باید دقت کرد، نباید از این حیث اشتباه داشته باشیم. ........................................................ کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
❓❗️به کجا می روی حق اینجاست!؟ قال الله تعالی: ▪️الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ ۖ فَلَا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ (البقره:۱۴۷) ترجمه: ---------- ▪️ این (فرمان تغییر قبله) حکم حقّی از طرف پروردگار توست. بنابراین، هرگز از تردیدکنندگان در آن مباش. 👌 : ▫️حق را گذاشته ای و دنبال واقعیت و حقایق در بین اشخاص و کتابها می گردی؟! ▫️حق است و ترجمان آن یعنی . ▫️شرق و غرب عالم را بگردید را نخواهید یافت مگر در قرآن و خاندان عصمت علیهم السلام. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠گامهای بصیرت در کلام امیر المؤمنین علیه‌السلام اميرالمؤمنين علي عليه السلام: ▫️اِنَّمَا الْبَصيرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَكَّرَ وَ نَظَرَ فَأبْصَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً. ▫️انسان با كسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند. 📚نهج البلاغه، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴. 👌نکته: در این فرمایش به چهار ویژگی مهم انسان بصیر اشاره می کند👇: ۱. تفکر در شنیده ها،یعنی تحلیل و بررسی آنها و نه پذیرش آنی آنها ۲. نگاه عمیق به مسائل طوری که به تمام ابعاد واقعه آگاهی یابد و آنها را ببیند. ۳. از عبرت های گذشته برای پیش برد و اقدام سود ببرد، چرا که اتفاقات مشابه خود را در گذشته دارند. این کار، را مشخص کرده و درصد خطا را پایین می آورد. ۴. اقدام در مسیر واضح و درست که تنها با و به وجود می آید. طبق این گام، آدم بصیر ساکت نمی نشیند. محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
❓ چرا نباید غیبت کرد؟ 🔻امام صادق علیه السلام: قَالَ رَجُلٌ لِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ إِنَّ فُلاَناً يَنْسِبُكَ إِلَى أَنَّكَ ضَالٌّ مُبْتَدِعٌ فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ مَا رَعَيْتَ حَقَّ مُجَالَسَةِ اَلرَّجُلِ حَيْثُ نَقَلْتَ إِلَيْنَا حَدِيثَهُ وَ لاَ أَدَّيْتَ حَقِّي حَيْثُ أَبْلَغْتَنِي عَنْ أَخِي مَا لَسْتُ أَعْلَمُهُ إِنَّ اَلْمَوْتَ يَعُمُّنَا وَ اَلْبَعْثَ مَحْشَرُنَا وَ اَلْقِيَامَةَ مَوْعِدُنَا وَ اَللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَنَا إِيَّاكَ وَ اَلْغِيبَةَ فَإِنَّهَا إِدَامُ كِلاَبِ أَهْلِ اَلنَّارِ وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَنْ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ عُيُوبِ اَلنَّاسِ شَهِدَ عَلَيْهِ اَلْإِكْثَارُ أَنَّهُ إِنَّمَا يَطْلُبُهَا بِقَدْرِ مَا فِيهِ 🔹 مردى به امام سجاد عليه‌السّلام عرض كرد: فلانى تو را به گمراهى و بدعت‌گذارى متهم مى‌كند. امام سجاد عليه السّلام فرمود: تو حق همنشينى او را مراعات نكردى كه گفتۀ او را براى من نقل نمودى و حق مرا هم ادا نكردى كه گفتۀ برادرم را كه من از آن خبر نداشتم برايم نقل نمودى. همۀ ما خواهيم مرد و همۀ ما روز قيامت بر انگيخته خواهيم شد و خداوند بين ما قضاوت مى‌نمايد. از غيبت دورى كن! زيرا غيبت خورش سگهاى دوزخ است و بدان! هر كس عيبهاى مردم را بين ديگران شايع كند، غيبت‌كنندۀ او نيز بسيار مى‌گرداند و از او هم به اندازه‌اى كه در اوست طلب مى‌شود. 📚 مشکاةالأنوار في غررالأخبار، جلد ۱، صفحه ۳۲۳ 🆔‌ @hajfathi_ir