حلقه ثانیه ۷۱.mp3
28.41M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۱
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، مفهوم الشرط.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
💠 #حدیث روز 💠
💎 خِرَد نیرنگ نمیزند 💎
🌼 امیرالمومنین(عليهالسلام):
لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَه.
🌸انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانشان دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند.
📚 نهج البلاغة، حکمت ۲۸۱.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 انواع قیود در خطابات شرعی 💠
💢خطابات شرعی مشتمل بر حکم و قیودِ مرتبط به آن هستند؛ این قیود انواعی دارند از جمله:
1️⃣ متعلق حکم که همواره متأخر از حکم است؛ مانند اکرام در اَکرِم الفقیرَ.
2️⃣ موضوع حکم که همواره پیش از حکم وجود دارد یا مفروض الوجود است؛ مانند فقیر در مثال فوق.
3️⃣ شرط که همان موضوع یا اجزاء موضوع در قضایای حملیه است؛ مانند ان جاءک در ان جاءک زيد فَاَکرِمهُ.
4️⃣ غایت که در واقع آخرین حدِّ موضوع است و با آن فعلیتِ حکم پایان میپذیرد؛ مانند لیل در صُم اِلی اللیل.
5️⃣ وصف موضوع که از قیود موضوع است و دایره موضوع را تنگتر میکند؛ مانند عادل در اَکرِم الفقیرَ العادل.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4354
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۲.mp3
37.25M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۲
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، مفهوم الشرط، الشرط المسوق لتحقیق الموضوع - مفهوم الوصف.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 قاعده احترازیت قیود 💠
💢مقدمه: خطابات شرعی مشتمل بر حکم و قیودِ مرتبط به آن هستند؛ این قیود انواعی دارند که بیان شد. خطاب شرعی یک مدلول و مراد جدی دارد که همان حکم شرعی است و یک مدلول تصوری دارد که ناشی از قیودِ حکم است.
⭕️ مفادِ قاعده احترازیتِ قیود این است که مدلول تصوری (قیود)، دخیل در مدلول جدی (حکم) هستند. این دخالت در حکم یک جنبه ایجابی دارد که میگوید اگر قید باشد حکم هم هست و یک جنبه سلبی دارد که میگوید اگر قید نباشد حکم نیست.
📌 مستند این قاعده، ظهور عرفی است که میگوید: ما یقوله المتکلم، یریده یعنی آنچه متکلم به دلالت تصوری میگوید اراده جدی نسبت به آن دارد.
💥جنبه سلبیِ قاعده احترازیتِ قیود، فقط مدلول جدی(حکم شرعی) کلام را نفی میکند؛ لذا در مثل اَکرِم الفقیرَ العادلَ، وجوب اکرامی که مدلول جدی این کلام است از فقیر غیر عادل نفی میشود نه مطلقِ وجوب اکرام؛ به عبارت دیگر مفاد قاعده احترازیت قیود، نفیِ شخصِ حکم است نه طبیعی و کلی حکم.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4355
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
جزوه حلقه ثانیه استاد ظهیری.pdf
1.1M
🔰 جزوه نموداری اصول فقه ۳ حلقه ثانیه
( دروس فی علم الاصول)
✍️ استاد ظهیری
#جزوه
#اصول_سه
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۳.mp3
17.29M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۳
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، جمل الغاية و الاستثناء.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 تعریف اطلاق و تقیید و بیان سه مساله در آن 💠
💢 لحاظ خصوصیت زائد بر معنی تقیید و عدم لحاظ آن اطلاق نامیده میشود؛ مثلا در "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" فقیر همراه با خصوصیت عدالت لحاظ شده ولی در "اَکرِم الفقیر" آن خصوصیت لحاظ نشده لذا تصور فقیر در جمله اول مقیّد و در جمله دوم مطلق است.
⭕️ در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمرهی نزاع اول است.
1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوعلهِ الفاظ مطلق است يا نه؟
2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟
3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه میتوان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟
بررسی سه مسأله فوق در پیامهای بعدی ان شاءالله پیگیری خواهد شد.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4362
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
Osolpdf_4.pdf
1.92M
🔰🔰جزوه حلقه ثانیه (اصول عملیه) بر اساس دروس استاد علم الهدی
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
پاور پوينت اصول 4.pdf
3.92M
🔰🔰جزوه نموداری اصول ۴ حلقه ثانیه مبحث اصول عملیه و تعارض ادله (حوزه علمیه خواهران)
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
اصول۴.pdf
25.58M
🔰🔰جزوه دستنویس اصول ۴ حلقه ثانیه
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 بررسی سه مسأله در اطلاق و تقیید 💠
💢 در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمرهی نزاع اول است.
1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوعلهِ الفاظ مطلق است يا نه؟
⭕️ عدمِ لحاظِ قید(اطلاق)، جزء موضوعلهِ الفاظ مطلق نیست زیرا لازمه آن، مجازی بودنِ استعمالِ مطلق در مقید است که خلاف وجدانِ عرفی است. در مثل "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" هیچ عنایت و تجوّزی فهمیده نمیشود.
2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟
⭕️ خیر؛ زیرا مجازی بودن خلافِ وجدان عرفی است.
3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه میتوان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟
⭕️ اگر اطلاق و عدمِ لحاظِ قید را جزء موضوعلهِ مطلق بدانیم استعمال مطلق به معنای بیان نمودنِ اطلاق است و طبق قاعده احترازیتِ قیود که میگوید "ما یقُولُ المُتَکَلِّمُ یُریدُهُ" میگوییم: اطلاق را متکلم گفته پس اطلاق را اراده نموده است.
اما اگر بگوییم اطلاق و عدمِ لحاظِ قید جزء موضوعلهِ مطلق نیست، با قرینه حکمت، ارادهٔ اطلاق ثابت میشود.
در پستهای بعدی قرینه حکمت را توضیح خواهیم داد، ان شاءالله.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۴.mp3
29.53M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۴
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، التطابق بین الدلالات.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
💠#حدیث روز💠
💎افسارِ نفس💎
🌼امیرالمؤمنین علیه السلام: النُّفوسُ طَلِقَةٌ ، لكنَّ أيدِي العُقولِ تُمسِكُ أعِنَّتَها عنِ النُّحوسِ .
🌸امام على عليه السلام : نَفْس ها افسار گسيخته اند، امّا دست هاى خردها عنان آنها را گرفته نمى گذارند به بدبختى و هلاكت افكنند.
📚غرر الحكم : ح ۲۰۴۸.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۵.mp3
45.85M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۵
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، مناسبات الحکم و الموضوع- اثبات الملاک بالدليل.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 قرینه حکمت؛ تعريف، مدرک، پاسخ به یک اشکال 💠
💢 گفتیم اگر اطلاق را جزء موضوعله ندانیم، ارادهٔ اطلاق را با قرینه حکمت ثابت میکنیم.
⭕️ تعریف: دلالتِ تصدیقیِ کلام، بر اینکه متکلم در لفظِ بدون قید در کلام قیدی لحاظ نکرده است و این همان اطلاق است. پس با قرینه حکمت اطلاقِ لفظ ثابت میشود.
✍️ مدرک: دلالت تصدیقی فوق مبتنی بر ظهور عرفی است که میگوید:"ما یُریدُ المُتَکَلِّمُ یَقُولُه"؛ وقتی متکلم در مقام تکلم قرار میگیرد و سخنی میگوید ظاهر حالش این است که تمام مراد جدی و قیودی که در آن مد نظر دارد را میگوید.
✴️ اشکال: ظهور عرفی فوق میگوید: متکلم آنچه را اراده میکند میگوید؛ اگر اطلاق جزءِ موضوعله نباشد پس متکلم اطلاق را نگفته همانطور که تقیید را نگفته پس چطور شما نتیجه میگیرید که متکلم اطلاق را اراده کرده است؟
✅️ جواب: ظهور عرفی مذکور میگوید متکلم تمام معانی و قیودی که اراده و لحاظ کرده را میگوید نه هر چه که لحاظ نکرده را هم میگوید. اطلاق، عدمِ لحاظِ قید است نه لحاظِ عدمِ قید؛ لذا ارادهٔ اطلاق یعنی عدمِ لحاظِ قیدی زائد بر طبیعت معنا؛ پس با نیاوردنِ قید کشف میکنیم متکلم قید را اراده نکرده و این همان اطلاق است.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۶.mp3
34.95M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۶
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر اللفظی، دلالة الفعل.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۷۷.mp3
51.05M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۷
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر اللفظی، دلالة السکوت و التقریر - السيرة.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
💌 عید سعید غدیر، عید ولایت مبارک باد ...
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
#حلقه_ثانیه جلسه ۷۷ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر الل
✅️به حول و قوه الهی قسمت اول از حلقه ثانیه به پایان رسید ان شاءالله به شرط حیات توفیق باشد ادامه بحث در سال تحصیلی جدید پیگیری خواهد شد.
📌دوستانی که میخواهند دروس را در کانال سروش پیگیری کنند از این آدرس وارد کانال سروش بشوند. https://splus.ir/darsosul