eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
406 عکس
144 ویدیو
683 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
5cb375f3b9a5a7c99f0d495f_7417015527734127483.mp3
519.6K
#سوالات_حوزوی #تذکر 🔆 آیت الله شب زنده دار 🔆 چگونه درس بخوانیم که مجتهد بشویم •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🍃پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔺إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ في أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لاتُغلَقُ إلى آخِرِ لَيلَةٍ مِنهُ ؛ 🔆درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرين شب اين ماه بسته نمى شود . 📙بحار الأنوار، ج 96،ص 344 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
✅ متواترات از منطق ارسطویی تا منطق استقرایی (نگاهی به نظر شهید صدر رحمة الله علیه) حمیدرضا تمدن در منطق ارسطویی متواترات یکی از اقسام یقینیات به شمار آمده و حجیت آن را در کنار قضایایی همچون «عدم اجتماع نقیضین» جزو معرفت های پیشینی دانسته اند و لذا برای اثبات حجیت آن نیازمند دلیل نبوده و همواره با واقعیت نیز مطابق خواهد بود. مرحوم شهید صدر (ره) اما با توجّه به مبانی خود در منطق استقرایی و یا به طور خاص «مذهب ذاتی در نظریه معرفت» قضیه متواتر را قضیه ای استدلالی، اجتهادی و نظری دانسته که بر همین اساس نمی توان آن را جزو معرفت های پیشینی دانست. شهید صدر می نویسد: «فهو فی الحقیقة تصدیق استقرائی و لیس تصدیقاً عقلیاً اوّلیاً...و القضیة المتواترة فی رأینا لیست الّا قضیة استقرائیة تقوم علی اساس المناهج الاستقرائیة فی الاستدلال کالقضایا التجریبیة و الحدسیة فهی نتیجة للدلیل الإستقرائی» (الاسس المنطقیة للاستقراء، ص485-484) بر اساس نظر مرحوم شهید صدر قضیه متواتر جزو قضایای استقرایی است که البته طبق منطق ارسطویی حجیت ندارد. این مسأله را می توان پلی برای بحث از حجیت اطمینان قرار داد. زیرا شهید صدر با نگارش کتاب مذکور روشی دیگر برای اثبات حجیت استقراء ناقص ارائه داد تا نشان دهد تواتر(البته با شرایطی و در پرتو حساب احتمالات) افاده اطمینان یا قطع اصولی می کند که با قطع منطقی تفاوت داشته و البته می تواند مطابق با واقع یا مخالف با آن باشد.(لزوما همیشه مطابق با واقع نیست) البته آیت الله جوادی آملی نیز که منطق ارسطویی را بر منطق استقرائی ترجیح داده است در تفسیر موضوعی خود، به آنچه گفته شد اذعان کرده است: «جز قضیه اولیه استحاله اجتماع نقیضین که قضیه ای منحصر به فرد از اوّلیات است، جمیع قضایای دیگر که به عنوان مبادی قیاس برهانی در نظر گرفته می شوند، از این جهت بدیهی یا غیر کسبی خوانده می شوند که زودتر از سایر قضایا روشن می شوند وگرنه در واقع همه آنها نظری بوده و قابل استدلال هستند.» (معرفت شناسی در قرآن(تفسیر موضوعی)، ج13، ص157) برای اثبات تناقضات و اشکالات منطق ارسطویی در اثبات یقین آور بودن تواتر می توان به نظرات گوناگون ارائه شده درباره تعدادی که تواتر با آن میزان محقق خواهد شد اشاره کرد که در یادداشت دیگری ارائه خواهد شد. نتیجه آن که به نظر می رسد روش شهید صدر و به طور کلی منطق استقرایی در اثبات حجیت تواتر دارای اتقان بیشتری نسبت به منطق ارسطویی است. ( برای مطالعه بیشتر ن.ک: محمد بن جعفر الکتانی، نظم المتناثر من الحدیث المتواتر، ص10 بب؛ سید کمال الحیدری، المذهب الذاتی فی نظریة المعرفة، ص528بب) •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فیش جامع رمضان.apk
12.35M
با این نرم افزار حتی یک جلد کتاب هم با خودتون به نبرید 👆 بااین برنامه👆باخیال راحت برید سازنده: جمعی از طلاب مبلغ •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا