⚡️تأثیر همسر در سرنوشت انسان
آیة الله العظمی شبیری زنجانی حفظه الله تعالی:
همسر در سرنوشت انسان خیلی خیلی مؤثر است. والده ما در سرنوشت حاج آقای ما خیلی مؤثر بود. همسر من در سرنوشت من خیلی مؤثر بوده است. همسر مرحوم آقای طباطبایی هم همین جور بود. ایشان با والده ما مربوط بود. رفیق بودند. خیال میکنم با خانواده ما هم مربوط بودند. همسر اگر موافق باشد، خیلی مؤثر است.
کتاب جرعه ای از دریا، مجلد اول صفحه ۶۰۳
عرض تسلیت به محضر فقیه اهل بیت عصمت علیهم صلوات الله، حضرت آیت الله العظمی حاج سید موسی شبیری زنجانی و آقازادههای عالم معظم له.
ان شاء الله آن مرحومه خادمهی علم و فقاهت و شیعه خاندان رسالت، با صدیقه طاهره سلام الله علیها محشور باشند.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
❓آیا واژه «نجس» در زمان اهلبیت علیهم السلام به معنای مصطلح فقهی امروز بوده است؟
🔻محقق همدانی می نویسد:
لم يثبت كون النجس في زمان صدور الروايات حقيقة في خصوص النجاسة المصطلحة. (مصباح الفقیه، ج7، ص321)
🔸شهید صدر در ج3 ص259 بحوث في شرح العروة الوثقى و آقای جناتی در کتاب ادوار فقه ص185 نیزبه این موضوع پرداختهاند.
@rahjoo_213
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 خاک پای زائرینش شفای دردهاست...
🎤 آیة الله العظمى وحيد خراسانى دامت بركاته
#اربعين
#آيةالله_البروجردي_ره
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
📸 پیاده روی اربعین
مرحوم آیتاللهالعظمی خویی "رضوناللهعلیه"
بیش از ۸۰ سال قبل
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 سیره شیعیان در زیارت اربعین
بحثی داریم که برخی مطالب در شیعه به نحو تلقی بوده و نه به نحو تبنی و یا به نحو قواعد حدیثی نبوده است، تلقی یعنی شواهد نشان میدهد که بین شیعه این جا افتاده بوده است، مثلاً فرض کنید مرحوم شیخ طوسی وقتی روایت علامات مومن را نقل می کند؛
«وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص: 52
یکی همین زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ است. ایشان سند هم نقل نمیکند .
شیخ طوسی متوفای 460 است، امام عسکری علیه السلام 260 است. این نشان میدهد در این دویست سال، عملاً این [زیارت] بین شیعه جا افتاده بوده. لذا ایشان در سند به «رُوِيَ» اکتفا می کند. در این دویست سال که چون سند نیست، ما از تاریخش اطلاعی نداریم، بین وفات امام عسکری علیه السلام و وفات شیخ طوسی، درست دویست سال فاصله است. ظاهرش این است که شیعه در این دویست سال این کار را انجام میداده است. بعید است شیخ طوسی یک مطلبی رابگوید، مثلاً فرض کنید در سال 440 دیده [فقط او نقل کند]. ظاهراً یک سیرهای برای شیعه بوده، این همان تلقی است، لذا این نوع خبر مرسل هم قابل قبول است. نه به لحاظ ارسال، اینها حاکی از یک نوع تلقی است بین شیعه. این نوع اخبار به نظر ما قابل قبول است.
📚درس خارج فقه 24بهمن 1394
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 خوشا بر احوال مبلغین
🎤 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله الوارف :
✅ پیشآمد اربعین سید الشهدا است. فرصتی که برای شما در این ایام پیدا می شود غنیمتی است که لا تدرک ولا توصف... .
✔️ اگر در این دهه به جائی بروید که برای آن ایتام آل محمد علیهم السلام، هم دفع شبهه کنید، هم تقویت مبانی دین، و هم تعلیم احکام شریعت، جزای هر یک از شما معیّت با شخص پیغمبر خاتم است، اما عمده فقه حدیث است... .
✔️ زیارت اربعین خواندی؟! شیخ در تهذیب نقل می کند، متن کلام این است: ... وَبَذَلَ … لا اله الا الله… وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ، مهجه خودش را بذل کرد خدایا در تو، فیک، امام ششم خبر دارد. وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ. فرق است: فی سبیله یک تعبیر است، امّا تعبیر امام این است: وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ؛ اما غایت این بذل چیست؟! علت چی بود؟! لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَحَیْرَةِ الضَّلَالهِ.
تمام این غوغا برای این بود، غایة الغایات، نهایة النهایات این است: استنقاذ عباد از جهالت، استنقاذ عباد از حیرت ضلالت.
✔️ در سه امر اهمیت بدهید:
1⃣ تحکیم عقاید
2⃣ تهذیب اخلاق
3⃣ تعلیم احکام
به این سه پله قدم بردارید، بعد نتیجه اش معیّت خاتم، فی الرفیق الاعلی است.
✔️ خوشا به حال آنها که دوره ی سال تلمّذ می کنند، در چنین ایامی به دنبال بلاد دور افتاده از معلمین خیر و مرشدین دین به هدایت ایتام اهل بیت عصمت می شتابند.
✔️ سعادتمند کسی است که تارک الصلاتی را در این ایام به نماز بیاورد. بیگانه ای از امام زمان را با ولی عصر عج آشنا کند.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 زیارة الأربعین
📝 عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ:
عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلاَةُ اَلْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ اَلْأَرْبَعِينَ وَ اَلتَّخَتُّمُ فِي اَلْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ اَلْجَبِينِ وَ اَلْجَهْرُ بِ«بِسْمِ اَللهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ».
✔️ حضرت امام حسن عسكري عليه السلام فرمودند:
علامت مؤمن پنج چيز است:
1⃣ پنجاه ركعت نماز (از فريضه و نافله) در شبانه روز
2⃣ زيارت اربعين
3⃣ انگشتر در دست راست كردن
4⃣ پیشانی را بر خاك گذاشتن
5⃣ و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم
📚 تهذيب الأحكام ٦، ٥٢
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 واژۀ ثقة و معانی مختلف آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻واژۀ «#ثقة» در اصل به معنای «مورد اعتماد» میباشد. مورد #اعتماد بودن در هر مورد به تناسبات #حکم و #موضوع متفاوت میشود.
مثلاً مورد اعتماد بودن در مورد قصاّب اقتضای خاص خود را دارد و مورد اعتماد بودن در مورد پزشک اقتضای خاص خود را دارد؛ بنابراین مورد اعتماد بودن در هر مورد اقتضای خاص خود را دارد.
ولی در تمام اشخاصِ مورد اعتماد _خواه قصاب باشد یا پزشک یا راوی یا ..._ یک نقطۀ مشترک وجود دارد که عبارتست از راستگو بودن.
به تدریج لفظ «ثقة» در خصوص معنای راستگو بودن که نقطۀ مشترک تمام استعمالات است وضع تعیّنی پیدا میکند هر چند این نقطۀ مشترک، مستفاد از تناسبات حکم و موضوع باشد که در هر موردی اقتضای خاص خودش را دارد؛ ولی به دلیل آن که تناسبات حکم و موضوع در تمام موارد اقتضای راستگو بودن را داشته است این نقطۀ مشترک به تدریج از معنای اطلاقی به معنای وضعی تبدیل شده است و موضوعله «ثقة» از مورد اعتماد بودن به خصوص راستگو بودن تبدیل شود چون راستگو بودن شرط مشترک مورد اعتماد بودن در تمام موارد است.
همین تبدیل دلالت اطلاقی به دلالت وضعی سبب شده است فقهای متأخر به هنگام کاریست واژۀ «ثقة» در مورد یک راوی، خصوص راستگو بودن را در نظر داشته باشند خواه صحّت مذهب داشته باشد و خواه نداشته باشد؛ این در حالی است که در زمانهای سابق لفظ «ثقة» به معنای عام خودش بوده و اطلاقش صحّت مذهب را نیز به اثبات میرسانیده است.
📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🏴پیامبر شهید!
...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«سُمَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْمَ خَيْبَرَ فَتَكَلَّمَ اَللَّحْمُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنِّي مَسْمُومٌ. قَالَ: فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِنْدَ مَوْتِهِ: «اَلْيَوْمَ قَطَّعَتْ مَطَايَايَ اَلْأُكْلَةُ اَلَّتِي أَكَلْتُ بِخَيْبَرَ وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لاَ وَصِيٍّ إِلاَّ شَهِيدٌ.»»
📚بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۰۳
▪️از امام صادق(علیهالسلام) نقل شده است:
«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در روز (فتح) خیبر مسموم شدند. آنگاه آن گوشت [که پیامبر با آن مسموم شده بودند،] به سخن در آمد و گفت: ای رسول خدا! من آغشته به سم بودم.
(بعدها) پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) هنگام وفاتشان فرمودند: «امروز، آن وعده غذای اهدایی که در (روز) خیبر خوردم، اثر کرد و هیچ پیامبری و هیچ وصیای نیست، مگراینکه شهید است.»»
#آجرکم_الله_یاصاحب_الزمان
#اللھمعجللولیڪالفرج
@rohaniKashmari110
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye