eitaa logo
حامد محمدجانی
120 دنبال‌کننده
306 عکس
16 ویدیو
90 فایل
اطلاع رسانی؛ جزوات؛ منابع و اسناد؛ اسلاید و صوت دروس و سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها...
مشاهده در ایتا
دانلود
حامد محمدجانی
#شبه دیشب خوابم نمی برد یه چیزی فکرمو مشغول کرده بود: چطور امام علی هر شب شیر میذاشته در خونه فق
❇️ جواب چهارم 🖋آقای احمد مقدس سلام علیکم اولا در بحث انفاق شیر به مستمندان حدیثی نداریم و وانفاق حضرت نون و خرما بوده ودوما اینکه اگر مستحضر باشید نماز خواندن در حال حرکت هم میسر است اما بااین وجود اعمالی هم وجود داره که باانجامش حکم عبادت شبانه روداره واینکه حدیثی درمورد اینکه فقر در زمان حکومت امیر المومنین نبوده نداریم وبلکه روایاتی داریم مبنی براینکه باوجود اینکه امیر المومنین خلیفه مسلمین بودن قاضی ها و حاکم های ستم گری وجود داشتن که امیر المومنین در نامه ها نهج البلاغه آن هارامورد ذم قرار میدادند. پ.ن: 👌👌👌 احسنت، شبه یعنی تناقض و ناهنجار و ناهمگونی! و جواب به شبه یعنی رفع تنافی ها و تناقض ها، شبه افکن تناقض ایجاد میکنه و وظیفه ما حل کرد و رفع کردن تناقض هاست قسمت دوم متفاوت بود👌 احسنت @hamed_mohamadjani1
کلام اسلامی،ج۴۴ ، ۱۰ اردیبهشت.mp3
10.97M
🔹 اسم درس: 🔹 مبحث ارائه شده: سیمای معاد 🔹 جلسه: سی و پنجم 🔹 تاریخ: ۹۹/۲/۱۰ 🔹 استاد: زید عزه 🔶 تمرین: داخل صوت مطرح شده است. 🛑 مهلت حضور و غیاب در ماه مبارک رمضان: تا اذان صبح روز بعد می باشد، اهل علم غفلت ننمایند. @hamed_mohamadjani1
حامد محمدجانی
💠 با سلام و آرزوی قبولی طاعات تشکر میکنم از همه دوستانی که محبت کردن و جواب دادن ... هر کدام از دو
❇️ جواب پنجم 🖋 آقای سبحان زارع شیر بردن امام علی برای مستمندان هم به وقت و زمان کافی نیاز دارد و هم به یک وسیله ای برای جابجایی چون امام دوست نداشتند کسی ایشان را بشناسد پس نتیجه میگیریم که مواد غذایی دیگری مانند نان و خرما و... برای مستمندان می بردند. منظور آقای قرائتی این نبوده که حضرت علی کل شب را به عبادت و نماز خواندن مشغول بوده بلکه قسمتی را برای رسیدگی به نیازمندان و قسمتی را برای راز و نیاز با خدا و نماز می‌گذاشتند زیرا در دین مبین اسلام رسیدگی به مردم نیز نوعی عبادت است. در همه جوامع بشری هم مستمند هست هم غنی اما نحوه حکومت حاکم باعث فاصله طبقاتی میشود امام علی سعی میکرد تا جایی که امکان دارد این فاصله را کم کنید و از بیت المال به فقرا می‌دادند. ❇️ جواب پنجم 🖋 آقای احمد سوقندی سلام و نور🌹 اولا نویسنده هیچ منبع و سندی برا مطالب خود ارائه نکرده و فقط از راه مغالطه مخاطب را دچار شبهه میکند ثانیا آنچه در منابع و روایات آمده این است که حضرت به رفع نیازهای فقرا اهتمام داشته اند گاهی آشکارا و گاهی مخفیانه و آنچه در منابع آمده نان و خرما است و حرفی از شیر نیست و این که نویسنده اصرار دارد بگوید فقط شیر بوده نشان از نیت خصمانه او دارد ثالثا حضرت ۲۵ سال خانه نشین بوده اند و حکومت دست ناحقان بوده و حضرت فقط چهار سال و شش ماه حکومت کرده که آن هم صرف جنگ با خوارج و مارقین و معاویه شده و حضرت در همین مدت هم قدم هایی برای رفع نیاز فقرا برداشته از جمله تقسیم یکسان بیت المال که ناراحتی طلحه و زبیر را در پی داشت و داستان معروف ایشان با برادرشان... ❇️ جواب ششم 🖋 آقای علی خوان یغماء سلام استاد بنده درحدی نیستم که بتوانم جواب این شبهه رابدهم اما من باستدلال عقلی ثابت میکنم که امکان همچین کاری وجود داشته. استدلال عقلی من بایک مثال مطرح میشه. مثلا شما یک تیم فوتبال رودرنظربگیرید وقتی این تیم فوتبال چه نتیجه بگیره وچه نتیجه نگیره همه خوبی ها وبدی ها به پای سرمربی اون تیم نوشته میشه. منظورم اینه که حضرت اگر بردرخانه فقرا اطعام میبرده شاید تنهانبوده یعنی پیروان ایشان کمکشون میکردند. وبه کمک ه انها اطعام رابردرخانه فقرا میرسونده. اما درباب شیر .نظرعقلی من اینه که درنبود وسیله ای که شیررو دران بریزند. این نظر باطل میشه وکذب است که اقا هرشب به خانه فقرا شیرمیبرده. ودرباب فقیر میشه این نظررو داد . که مگراقا هرشب به درخانه فقرا طعام نمیبرد؟ پس حتما فقیر بوده است که اقا طعام میبرده ببخشید طولانی شد یاعلی
حامد محمدجانی
💠 با سلام و آرزوی قبولی طاعات تشکر میکنم از همه دوستانی که محبت کردن و جواب دادن ... هر کدام از دو
مجددا ممنون و متشکرم از همه دوستان ✅ هر جواب و اشنا شدن با هر زاویه دید و طرز نگاه به ما در کسب مهارت پاسخگویی به شبهات قطعا کمک میکنه دو تا شبهه دیگه هم رفقا ارسال کردن ... اگر موافق و ماید باشید اون ها رو هم مطرح کنیم و در ادامه بارش فکری .... و در نهایت احساس میکنم بحث پیرامون این شبه کافیه و مطالب کم کم تکراری میشه، با ذکر دو جوابیه دیگه از جناب آقای دکتر تاج ور عزیز که قابل دونستند و جوابیه مرقوم کردن و جواب آقای فریدونی بحث رو جمع می کنیم.
❇️ پیشنهاد مطالعه 🖋 آقای دکتر امین تاج ور سلام وقت بخیر تشکر می‌کنم از اینکه با مطرح کردن چالش و شبهه فضای کانال را به سمت پویایی ذهنی بیشتر می‌برید. من نمی‌خواهم راجع به شخصیت سوال کننده و مطرح کننده شبهه قضاوتی داشته باشم چرا که کمکی هم نخواهد کرد. فرض کنیم دشمن ترین دشمنان حضرت مولا این سوال یا هر سوالی را مطرح کنند، ما فقط باید پاسخ سوال را بدهیم. زیر سوال بردن نیت سوال کننده به درد مناظره می‌خورد و کمکی به انکشاف حقیقت نمی‌کند. اما بعد موضوع اول اینه که اتفاق نظر بر رسیدگی پنهانی و ناشناس به وضعیت فقرا و نیازمندان است، در مورد مصادیقِ رسیدگی، اطمینانی به اقوال مطروحه نیست. در این موضوع هم اهم آن است که حاکم تا این حد دغدغه نیازمندان را داشته و وضعیت آن ها را پیگیری مجدانه «شخصی» می‌کرده است. یعنی به دلیل حفظ آبروی آنها یا اطمینان از رسیدگی کامل به همه آنها و... شخص یا اشخاصی را مسئول این کار نکرده که بعدن از آنها گزارش کار بخواهد. بلکه خود شخصن این کار را به عهده گرفته است. پرداختن به این موضوع که در چه ظرفی شیر می‌برده و برای چند نفر می‌برده و چه شب هایی می‌برده و... حاشیه های بی اهمیت هستند. موضوع دوم اینکه نماز خواندن شبانه حضرت مولا را منافی رسیدگی به نیازمندان دانسته اند. در حالیکه میشه همزمان این دو کار انجام بشه و هم میشه به هر دو کار در هر شب رسید. این اصلن شبهه به حساب نمیاد. موضوع سوم این است که فرموده اند ادعا شده در حکومت حضرت مولا هیچ فقیری نبوده، نمیدانم چه کسی این ادعا را کرده است، ولی شواهد فراوان داریم که این ادعا غلط است. پس نمی‌گویم فقیری نبوده یا هیچکس نیازمند نبوده ولی این را می‌دانیم که ساز و کاری برای رسیدگی به آنها و تامین مایحتاج اولیه شأن وجود داشته است. همانطور که خود حضرتعالی به درستی فرمودید حضرت در پایان حکومت شان این را فرموده اند که در گستره حکمرانی شان کسی نیست که مسکن و مأوا نداشته باشد و کسی نیست که طعامی برای خوردن نداشته باشد و کسی نیست که لباس و پوشش نداشته باشد. یعنی نیازهای اولیه آدمها در آن ملک ارضا می‌شده است. حتا داریم که پیرمرد نصرانی ای را دیدند که تکدی گری می‌کرد. گفتند این چرا گدایی می‌کند؟ پاسخ شنیدند که از کار افتاده است. بر عمالش غضب کرد که تا وقتی می‌توانست کار کند از او کار کشیده اند و اکنون که ناتوان شده رهایش ساخته اند. و از بیت المال برایش مقرری تعیین کرد. عذرخواهی می‌کنم اگر در محضر اساتید گروه، روده درازی کردم. یا علی 🌹🌹🌹🌹 ممنون متشکرم از جناب دکتر تاج ور عزیز که قابل دونستند و مستفیض نمودند مارو
❇️ جواب آخر 🖋 آقای احمد فریدونی بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم والرحمة الله از قدیم گفتن اَلْبَینَةُ علَی الْمُدعِی دلیل آوردن بر عهده مدعی است، ابتدا از طرّاح این شبهه، سوال می کنیم که چه مستندی درباره سخن خویش دارند؟ ما با نگاهی به کتبی چون الارشاد شیخ مفید، اعلام الوری علامه طبرسی، مناقب آل ابی طالب از ابن شهر آشوب، بحار الانور قسم تاریخ امیرالمؤمنین علی علیه السلام، منتهی الآمال شیخ عباس قمی و.......سایر منابع که همگی در باب زندگانی امامان شیعه نگاشته شده است به این نتیجه میرسیم که برای چنین سخنانی هیچ سندی در تاریخ یافت نمیشود، حتی در کتب حدیثی چون الکافی شیخ کلینی باب تاریخ امیرالمؤمنین و سایر کتب به این موضوع اشاره‌ای نکرده‌اند. اما اینکه مولای متقیان سخیء و بخشنده ترین امت بعد پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله ) بودند شکی نیست چه اینکه معاویه ملعون دشمن ایشان در حق ایشان گفته: اگر علی مالک خانه ای از طلا بشود و خانه ای از کاه، طلا را صدقه و کاه را برای خود برمیگزیند.( به نقل از منتهی الآمال جلد اول صفحه 285) این را نیز بگوییم که هر چند آن بزرگوا هر شب به خانه مردم مدینه نمیرفتند ولکن از برخی قرائن استفاده می‌شود که برخی از شب ها به خانه ایتام سرزده و به آنان ذخیره ای برای چند هفته میدادند،هر چند میتوان این احتمال قوی را نیز مطرح کرد که ایشان تنها نبوده و با فرزندان خود حسنین (علیهم السلام) و برخی اصحاب نزدیک مانند سلمان ، ابی ذر و....به تفقد از حال مستمندان می رسیدند با این حال تمام اهل مدینه می دانستند که آن حضرت همواره به فکر فرو دستان هستند چه آشکارا و چه پنهان. این سخن که آن حضرت با ظرف فلزی و یا غیره به منزل مستمندان می رفتند بیشتر شبیه به لطیفه میماند تا واقعیت،چه اینکه از برخی قرائن استفاده می‌شود که در آن زمان کیسه های بزرگی بوده است که اعراب در آن خوردنی های خود را حمل می نموده اند. اما اینکه فرموده اید« مگه قرائتی نگفت امام علی شب تا صبح نماز ......» باز هم البینة علی المدعی اما با این حال این مطلب در تاریخ آمده است لکن منافاتی با کمک ایشان به مستمندان ندارد چنانچه تبیین شد. اما این سخن شما که فرمودید« مگه نمیگن؛تو حکومت عدل علوی........» نشان میدهد حضرتت با مبانی معارفی و حدیثی شیعه آشنایت چندانی ندارید، زیرا طبق روایات معتبر تنها در زمان امام زمان( عجّ الله تعالی فرجه الشریف) است که هیچ ظلمی صورت نمی‌گیرد.اما دلیل اینکه حکومت امیرالمؤمنین را حکومت عدل علوی مینامند برای این است که رأس این حکومت ، علی بن ابیطالب علیه السلام میباشد که عادل ترین امت بعد پیامبر اکرم می‌باشند،اما این به آن معنا نیست که تمام سران حکومت عادل اند، اما در حکومت مهدی موعود تمام 313 یار آن حضرت که طبق روایات معتبر که سران حکومت محسوب میشوند از صالحان و عادلان زمین می باشند. در آخر برادرم این سخنان تناقض در تناقض نیستند بلکه فهم سطحی من و شما از معارف اسلامی است که همواره با حقیقت در تناقض هست. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
کلام اسلامی، ج۳۶، ۱۳ اردیبهشت.mp3
14.43M
🔹 اسم درس: 🔹 مبحث ارائه شده: سیمای معاد ۲ 🔹 جلسه: سی و ششم 🔹 تاریخ: ۹۹/۲/۱۳ 🔹 استاد: زید عزه 🔶 تمرین: داخل صوت مطرح شده است. 🛑 مهلت حضور و غیاب در ماه مبارک رمضان: تا اذان صبح روز بعد می باشد، اهل علم غفلت ننمایند. @hamed_mohamadjani1
کلام اسلامی، ج ۳۷، ۱۵ اردیبهشت.mp3
17.3M
🔹 اسم درس: 🔹 مبحث ارائه شده: حساب و صراط 🔹 جلسه: سی و هفتم 🔹 تاریخ: ۹۹/۲/۱۵ 🔹 استاد: زید عزه 🔶 تمرین: داخل صوت مطرح شده است. 🛑 مهلت حضور و غیاب در ماه مبارک رمضان: تا اذان صبح روز بعد می باشد، اهل علم غفلت ننمایند. @hamed_mohamadjani1
کلام اسلامی، ج۳۷، ۱۶ اردیبهشت.mp3
16.05M
🔹 اسم درس: 🔹 مبحث ارائه شده: بهشت و دوزخ 🔹 جلسه: سی و هشتم 🔹 تاریخ: ۹۹/۲/۱۶ 🔹 استاد: زید عزه 🔶 تمرین: داخل صوت مطرح شده است. 🛑 مهلت حضور و غیاب در ماه مبارک رمضان: تا اذان صبح روز بعد می باشد، اهل علم غفلت ننمایند. @hamed_mohamadjani1
کلام اسلامی، ج۳۹، ۱۷ اردیبهشت.mp3
17.45M
🔹 اسم درس: 🔹 مبحث ارائه شده: بهشت و دوزخ 🔹 جلسه: سی و نهم 🔹 تاریخ: ۹۹/۲/۱۷ 🔹 استاد: زید عزه 🔶 تمرین: داخل صوت مطرح شده است. 🛑 مهلت حضور و غیاب در ماه مبارک رمضان: تا اذان صبح روز بعد می باشد، اهل علم غفلت ننمایند. @hamed_mohamadjani1
♦️ امتحان شفاهی برای کلیه طلاب مدرسه و طلاب مهمان است 🔹برگزاری امتحان طلاب مشهدی و روزانه بصورت حضوری در مدرسه خواهد بود. 🔹طلاب شهرستانی بصورت مجازی با حضور ناظر محترم و استاد گرامی برگزار می گردد. 🔹محدوده امتحان توسط استاد در کانال درسی مشخص خواهد شد. 🔹در صورت عدم حضور در امتحان نمره ای در پرتال ثبت نمی گردد.