eitaa logo
حامد محمدجانی
120 دنبال‌کننده
306 عکس
16 ویدیو
90 فایل
اطلاع رسانی؛ جزوات؛ منابع و اسناد؛ اسلاید و صوت دروس و سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها...
مشاهده در ایتا
دانلود
مکاسب۲، النوع الخامس، ج ۴۲.mp3
9.24M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 خاتمه مکاسب محرمه (جوائز السلطان) 📚 جلسه ۴۲ مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani
recording-20201208-082109.mp3
9.83M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 خاتمه مکاسب محرمه (جوائز السلطان) 📚 جلسه ۴۳ مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani
👆👆👆👆👆👆
شیخ صدوق در این کتاب فقط (روایات مفتی به) رو نقل کرده اند و در کتاب من لایحضر برخی روایات به صورت مرسله نقل شده است و سند انها رها شده است. اقایون و فقها بعدی نسبت به حجیت یا عدم اعتبار مراسیل صدوق در کتاب من لایحضر سه مبنا متفاوت دارند شیخ انصاری: مراسیل من لایحضر حجت اند مطلقا مرحوم امام ره : قایل به تفصیل اند(,برخی حجت و برخی خیر) ایت الله خویی ره: عدم حجیت روایت مرسله و روایت مفتی به به چه روایاتی گفته میشود؟
آشنايي با نويسندۀ کتاب جواهر الكلام مرحوم محمدحسن نجفي، معروف به «صاحب جواهر» از دانشمندان و فقيهان بزرگ شيعه است. سال تولد وي قبل از ۱۲۰۰ هجري قمري تخمين زده شده است. وي دروس مقدماتي را نزد شيخ حسن محيي الدين عاملي نجفي فراگرفت كه عالمي فاضل بود و بر فقه احاطۀ فراواني داشت. بعدها ايشان از اساتيد بنامي چون شيخ جعفر كاشف الغطاء، شيخ موسى كاشف الغطاء، علامه سيدمهدى بحرالعلوم، سيدجواد عاملى (صاحب مفتاح الكرامه)، و سيدمحمد مجاهد (صاحب مفاتيح) بهره برد كه تمامي آنها از شاگردان مرحوم وحيد بهبهاني بودند. صاحب جواهر پس از خوشه چيني از معارف بلند ديني و بهره بردن از بزرگان شيعي، به تدريس دروس حوزوي همت گمارد و از درياي دانش خود، جواهر گران‌بهايي به حوزه‌هاي علميه عرضه كرد و شاگرداني بنام را تربيت كرد كه منشأ آثار و بركات عظيمي گشتند. شيخ آقابزرگ تهرانى در اين زمينه مى نويسد: «صاحب جواهر اين امتياز را نيز بر ديگر عالمان داشت كه عموم شاگردانش از علماى بزرگ و سرشناس بودند و در محضر درس او جمع فراوانى تربيت شده، در گوشه و كنار جهان پخش گرديدند و بعد از او مقام مرجعيت يافتند و بر كرسى فتوا نشستند، كه عدد آنان زياد، و شمارش آنان كار مشكلى است». برخي از شاگردان صاحب جواهر عبارت اند از: سيدحسين ترك شيخ جعفر شوشترى-شيخ محمد فاضل ايروانى ميرزا حبيب الله رشتي شيخ محمد حسن آل يس-سيدحسن مدرس اصفهانى-شيخ محمد حسن مامقانى شيخ محمد حسين كاظمى شيخ عبدالحسين. کتاب جواهر الکلام: ۱. تمام ابواب فقه را شامل می‌شود. ۲. فقهی‌ست کاملا استدلالی (نه فتوایی و نه نیمه استدلالی) ۳. اقوال قدما همراه با ادله ایشان جمع‌اوری شده است. ۴. فروع فقهی فراوانی در کتاب بررسی شده که نشان از تسلط محقق حلی و صاحب جواهر دارد. ۵. مشی یکنواخت صاحب جواهر در تمام ابواب کتاب از جهت اشاره به اقوال و ادله و نقد و ایراد و اشاره به فروع، بسیار یکنواخت و استوار است. ۶. کتاب الخمس، اولین بابی بوده که مرحوم صاحب جواهر در سال ۱۲۳۰ آغاز کرده و آخرین باب کتاب امر به معروف و نهی از منکر در سنه ۱۲۵۷ بوده که در مجموع تالیف کتاب در ۴۳ مجلد حدود ۲۷ سال به‌طول انجامید.
حامد محمدجانی
#تکالیف_اصول_یک #وسائل_الشیعه
جامِعُ أحادیثِ الشّیعَة فی احکام الشریعه  نویسنده: جمعی از شاگردان آیت الله بروجردی (بویژه اسماعیل معزی ملایری) به توصیه و ابتکار و نظارت بخشی از آن توسط خود ایشان . موضوع:احادیث شیعه سبک:روایی زبان:عربی مجموعه:۳۱ جلد تعداد احادیث ؛ ۴۸,۳۴۲ حدیث انگیزه تالیف ؛ برطرف کردن ضعف‌ها و اشکالات کتاب وسائل الشیعه  که اجتهاد را با کندی مواجه می‌کرد. اما در ادامه، تصمیم بر آن شد که تمام احادیث فقهی شیعه از کتب اربعه، مستدرک الوسائل و دیگر متون حدیثی را دربربگیرد . + اضافه شدن احادیث فقهی اهل سنت در پایان هر باب . روش ؛ در هر باب ابتدا آیات فقهی مربوط به آن را آورده‌اند. سپس احادیثی که بر طبق آنها فتوا داده شده پیش از احادیث معارض و روایات عام و مطلق پیش از روایات خاص و مقید آمده است + هر باب، فصل‌هایی دارد که در ذیل آنها مسائل فقهی و در ذیل هر مسئله فقهی احادیث مرتبط با آن نقل شده است. در نگارش این مجموعه، مبانی آیت الله بروجردی مانند مرجعیت قرآن و سنت معصومان در سنجش روایات و شناخت واژه‌های احادیث مورد توجه بوده است . ترجمه ؛ با عنوان «منابع فقه شیعه» توسط مهدی حسینیان قمی و محمدحسین صبوری به زبان فارسی ترجمه شده است. انتشارات فرهنگ سبز، ۱۴۲۹ق ،طهران . آیت الله بروجردی تولد ۳ فروردین ۱۲۵۴  ۱۰ فروردین ۱۳۴۰  آرامگاه مسجد اعظم قم تالیفات ؛ حاشیه علی کفایه الاصول المهدی فی کتب اهل السنه الآثار المنظومه، انیس المقلدین مجمع الفروع، مناسک الحج جامع احادیث الشیعه مستدرک فهرست منتخب الدین تجرید اسانید الامانی تجرید اسانید الاستبصار  از گذراندن مقدمات علوم در هجده سالگی، وارد دارالعلم اصفهان شد و از ابو المعالی، سید مدرس و سید محمدباقر درچه‌ای سطوح فقه و اصول و ادبیات عرب را آموخت. همچنین چندین سال از حکیم قشقائی و حکیم کاشانی حکمت و فلسفه و کلام و منطق آموخت و پس از هشت سال اقامت در اصفهان، به نجف رفت و پس از آن بیش از ۳۰ سال در شهر خود بروجرد، به تحقیق و تدریس پرداخت
تهذیب الاحکام، از مجموعه‌های روایی معتبر شیعه، سومین کتاب از کتب اربعه و مورد قبول علما و فقهای شیعه است. این مجموعه حدیثی، حاوی روایات فقهی و احکام شرعی است که از اهل بیت(ع) روایت شده است. شیخ طوسی این کتاب را در شرح و توضیح کتاب المقنعه اثر شیخ مفید نگاشته است. کتاب تهذیب الاحکام بسیاری از روایات مورد نیاز برای اجتهاد فقها و مجتهدان فراهم کرده است و افزون بر این شامل مباحث اصولی و رجالی نیز است. شیخ طوسی در این کتاب به مباحث اصول عقاید اشاره نکرده و فقط به بیان فروع و احکام شرعی، یعنی از اول تا آخر فقه و از کتاب طهارت تا کتاب دیات پرداخته است. ترتیب عنوان‌های این کتاب، همانند کتاب المقنعه است.ادله‌ای که شیخ طوسی در این کتاب به آنها استدلال می‌کند، برگرفته از قرآن (ظاهر، صریح، محتوا، دلیل و یا معنای قرآن)، احادیث قطعی (مانند خبر متواتر و اخبار دارای قرائن قطعی دال بر صحت آنها) و اجماع مسلمین و یا اجماع علمای شیعه است و در آخر به روایات مشهور میان اصحاب نیز اشاره دارد. این کتاب شامل ۳۹۳ باب و ۱۳۵۹۰ حدیث است. در آخر کتاب، بخش مشیخه اجازه آمده که حاوی استناد شیخ طوسی به کتاب‌هایی است که از آنها روایت نقل کرده است. بر مشیخه کتاب تهذیب نیز شرح‌هایی نگاشته شده است؛ مانند شرح علامه سید هاشم بحرانی به نام «تنبیه الأریب و تذکره اللبیب فی ایضاح رجال التهذیب».