eitaa logo
حامد محمدجانی
120 دنبال‌کننده
306 عکس
16 ویدیو
90 فایل
اطلاع رسانی؛ جزوات؛ منابع و اسناد؛ اسلاید و صوت دروس و سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها...
مشاهده در ایتا
دانلود
شب شهادت حضرت رقیه س ، جنت الزهرا س.mp3
26.38M
💠 هیئت جنت الزهرا سلام الله علیها ▪️ شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها موضوع: 🔵 جایگاه حضرت رقیه س @hamed_mohamadjani1
حامد محمدجانی
🛑 بخش ابتدایی کتاب مدخل علم فقه 🖋 رضا اسلامی به عنوان درآمد و زمینه ورودبه مباحث فقهی اصولی، مطالعه این کتاب توصیه میگردد
مکاسب ۲ ، النوع الخامس ، ج ۱.mp3
27.29M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 النوع الخامس من مکاسب المحرمه 📚 جلسه اول مقدمه و درآمد مدرسه کریم امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani1
مکاسب ۲ ، النوع الخامس ، ج۲.mp3
22.28M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 النوع الخامس من مکاسب المحرمه 📚 جلسه دوم مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani1
مکاسب ۲ ، النوع الخامس ، ج۳.mp3
20.52M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 النوع الخامس من مکاسب المحرمه 📚 جلسه سوم مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani1
مکاسب ۲ ، النوع الخامس ، ج۴.mp3
18.46M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 النوع الخامس من مکاسب المحرمه 📚 جلسه چهارم مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani1
مکاسب ۲ ، النوع الخامس ، ج۵.mp3
7.43M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 النوع الخامس من مکاسب المحرمه 📚 جلسه پنجم مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani1
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🔸 تقریر و جزوه درس: مکاسب محرمه «النوع الخامس» التکسب بالواجبات 👇👇👇 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani1
✅ جزوه و تقریر فقه ۲ «مکاسب» 🔺 بخش اول نوع پنجم از مکاسب محرمه نوع پنجم از مکاسب محرمه، کسب درآمد به وسیله انجام واجب است، به بیان دیگر اخذ اجرت در قبال انجام واجب (عینی و کفایه، تعبدی و توصلی) حرام است، به دلیل اجماع. ان قلت: اگر مسئله اجماعی است، چرا شهید در مسالک، ادعای شهرت کرده است، ادعای شهرت نشانگر وجود مخالف در مسئله است. قلت: در مسئله مخالف وجود دارد و مخالف هم سید مرتضی می باشد، ولی سید در این کبرای کلی (حرمت اخذ اجرت در قبال انجام واجب) مخالف نیست، بلکه مخالفت سید در چیز دیگری است، با این بیان که درباره تجهیز میت، دو نظریه وجود دارد: ۱_مشهور: نظر مشهور این است که تجهیز میت بر همه، یعنی ولی و غیر ولی، واجب کفایی است و لذا اخذ اجرت در قبال تجهیز میت بر همه حرام است. ۲_سید مرتضی: نظر سید این است که تجهیز میت، فقط بر ولی واجب است و لذا بر ولی اخذ اجرت در قبال تجهیز میت، حرام است، اما تجهیز میت بر غیر ولی واجب نیست، و لذا بر غیر ولی اخذ اجرت در قبال تجهیز میت، حرام نیست. بنابراین سید مرتضی با مشهور در حرمت اخذ اجرت در قبال انجام واجب، موافق است، ولی اختلاف در این است که اخذ اجرت در قبال تجهیز میت توسط غیر ولی، مصداق اخذ اجرت در قبال انجام واجب است یا خیر؟ مشهور می گویند هست، سید می گوید نیست. ۳_موضوع مسئله محل نزاع علماء در مسئله اخذ اجرت، در قبال انجام واجب در جایی است که با انجام واجب به وسیله عامل، نفعی به باذل مال برسد، مثلا تطهیر مسجد، وجوب کفایی بر همه است، حال آیا کسی می تواند پول بگیرد و مسجد را تطهیر کند یا خیر که نفعی به بقیه می رسید و آن اسقاط وجوب بود. به بیان دیگر: محل نزاع، واجبی است که اگر این واجب، مستحب بود، اخذ اجرت در قبال انجام آن، جایز بود. مثلا تطهیر مسجد بر همه واجب است، حال اگر این تطهیر بر شما مستحب بود، اگر باذل پولی می داد، یک نفعی به او می رسید و آن اسقاط مستحب بود.  ۴_تطبیق موضوع مسئله واعلم أنّ موضوع هذه المسألة (اخذ اجرت در قبال انجام واجب): ما إذا كان للواجب على العامل (اسم کان:)منفعةٌ تعود إلى مَن (باذل) يبذل بإزائه (واجب) المالَ، (مثال اول:)كما لو كان (واجب) كفائياً وأراد (باذل) سقوطه (واجب) منه (باذل) فاستأجر (باذل) غيره (باذل) (عامل)، (مثال دوم:)أو كان (واجب) عينياً على العامل ورجع نفعٌ منه (واجب عینی) إلى باذل المال، كالقضاء للمدعي إذا وجب (قضاء) عيناً. وبعبارة اخرى: موردُ الكلام (بحث) ما (واجبی که) لو فُرض (واجب) مستحباً لجاز الاستئجار عليه (مستحب)؛ لأنّ الكلام في كون مجرّد الوجوب على الشخص (عامل) مانعاً عن أخذه (شخص) الأُجرة عليه (واجب)، فمثل فِعل الشخص (عامل) صلاة الظهر عن نفسه (عامل) لايجوز أخذ الأُجرة عليه (فعل صلات ظهر)، لا لوجوبها (صلات ظهر)، بل لعدم وصول عوض المال إلى باذله (مال)؛ (علت لا لوجوبها:)فإنّ النافلة أيضاً كذلك (مثل واجب است در حرمت اخذ اجرت). ۵_کلام صاحب ریاض و رد آن صاحب ریاض: اخذ اجرت در قبال انجام واجب، جایز نیست. چون اخذ اجرت با قصد قربت، تنافی دارد. شیخ انصاری دو اشکال دارد: اشکال اول: این دلیل مانع اغیار نیست، مثل مستحب تعبدی که اخذ اجرت در آن اشکال ندارد و قصد قربت در آن شرط است. اشکال دوم: این دلیل جامع افراد نیست، مثل واجب توصلی که قصد قربت در آن شرط نیست تا بگوئیم پول گرفت با قصد قربت تنافی دارد. ۶_ تطبیق کلام صاحب ریاض و رد آن ومن هنا يعلم فساد الاستدلال على هذا المطلب (حرمت اخذ اجرت بر علم واجب) بمنافاة ذلك (اخذ اجرت) للإخلاص في العمل ؛ (علت فساد:)لانتقاضه (استدلال) طرداً (از حیث مانع الاغیار بودن) وعكساً (از حیث جامع الافراد بودن) بالمندوب (مندوب تعبدی) والواجب التوصّلي. کلام صاحب ریاض و مفتاح الکرامه و اشکالات آن صاحب ریاض: اجاره منافی با اخلاص است، مثلا شخصی مرده، غسل دادن او بر همه واجب کفایی است و اگر بر غسل اجرت بگیرد، این منافات با قصد قربت دارد. صاحب مفتاح الکرامه: ایشان کلام صاحب ریاض را رد کرده است و می گوید اجاره منافی با اخلاص نیست، بلکه موکّد اخلاص است. چون قبل از اجرت، تغسیل میت، یک وجوب داشت و وجوب آن هم تعبدی بود که قصد قربت در آن شرط است، حال بعد از اجاره کردن این فرد برای تغسیل، یک اوفوا بالعقود به عمل با خصوصیت خودش می آید، یعنی به غسل میت با قصد قربت تعلق گرفته است، در نتیجه دو وجوب به تغسیل تعلق گرفته، یکی وجوب کفایه تعبدی و یکی وجوب وفاء به عقد به غسل با قصد قربت 🌐 @hamed_mohamadjani1
🔸 اصول فقه: الحلقة الاولی فی علم الاصول بارگذاری جلسات هفته قبل 👇👇 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۱.mp3
33.58M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه اول مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1