هدایت شده از اخبار و تحلیل نخبگانی
فراخوان ثبت نام
《جایزه البرز ۱۴۰۱》بخش نخبگان
به مناسبت تقارن شصتمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، آئین «جایزه البرز ۱۴۰۱» با هدف تکریم اهل علم و تجلیل از ۶۰ نفر از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور، طی مراسمی در اردیبهشتماه سال ۱۴۰۱ برگزار میگردد.
در این دوره مخترعان، طلاب علوم دینی و دانشجویان تمام رشتهها شامل علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و هنر از سراسر کشور میتوانند با مراجعه به سایت جایزه البرز به نشانی www.alborzprize.ir (سامانه نخبگان) به دریافت و مطالعه دستورالعمل جایزه البرز ۱۴۰۱ در هر یک از گروههای علمی مبادرت ورزند و در صورت واجد شرایط بودن در سامانه جایزه البرز ثبت نام نمایند.
لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام و ارسال مدارک از یکم بهمن ماه ۱۴۰۰ لغایت ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ میباشد که با توجه به لزوم بررسی مستندات دریافتی و درستی آزمایی آنها از طریق استعلام از مراجع ذیربط و انجام داوری، این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.
دبیرخانه بنیاد فرهنگی البرز
••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
دبیرخانه رقابتهای علمی نخبگانی
@reghabat_elmi
هدایت شده از اخبار و تحلیل نخبگانی
آیین نامه ویژه حوزه های علمیه - جایزه البرز.pdf
983.6K
آیین نامه ویژه حوزه های علمیه - جایزه البرز
۱_ به عنوان نقطه ورودی به بحث؛ در کشاکش جریانات اخیر اکثر کاربران کف فضای مجازی؛ (به یژه توییتر و اینستاگرام، سپس تلگرام و واتساپ) چه مرد چه زن؛ چه پیر چه جوان؛ دست کم با پیوستن به یکی از پویش ها و هشتگ های مرتبط( چه موافق، چه مخالف) اکثر قریب به اتفاق کاربران در بازنشر و هم رسانی محتوای مرتبط نقش افرین بودند.
نکته حائز اهمیتی که مد نظر بود اینکه:
.
💠 به عنوان نویسنده این سطور، در پیام رسان ایتا در دست کم ۱۰۰ گروه و کانال مجازی با اصالت حوزوی و دانشگاهی عضویت دارم .دیشب تعمدا تمامی کانال ها و گروه ها رو بررسی کردم، شاید در خوش بینانه تربن حالت؛ تنها دو مطلب مرتبط ان هم با رویکرد حمایتی از گشت ارشاد و دولت انقلابی در مجموعه کانال ها و گروهای مرتبط با نهاد های اجتماعی حوزوی ؛ دانشگاهی و شخصیت های علمی دو نهاد، وجود داشت. وضع در نرم افزار سروش هم ظاهرا همچنین است (نگاه نکردم ان را)
غرض اینکه بنده و سایر مردم (مخصوصا ماهایی که بیشتر در خانه و مدرسه و پشت لبتاب و در کاتبخانه ایم) این روزها از طریق فضای مجازی و پلتفروم های موجود ، با واقعیت اجتماعی کف جامعه درگیر و مرتبط میشویم، اما مشخصا این پلتفرم نرم افزار ایتا نیست، یک رسانه (شاید) رادیکال حاکمیتی با طیفی از کاربر یکساان! شاید توصیف مناسبی از فضای ایتا باشد. دلم سوخت به خاطر این عدم پویایی...
اینقدر پرت بودن از واقعیت اجتماعی موجود! به نظر ایتا هم مثل صداو سیما مرجعیتی در نظر اهل رسانه و اخبار ندارد.
(البته فارغ از این مطلب که خود فضای مجازی تا چه حد در ترسیم روایات مغرضانه و غلط از واقعیات اجتماعی موجود میتواند موثر و البته مقصر باشد)
۲- به حسب اتفاق حقیر هم در شلوغی روز دوشنبه در دانشگاه فردوسی که منجر به تیراندازی هوایی و .. شد حضور داشتم هم در شلوغی های روز بعد در منطقه احمد اباد چند نکته مشهود را به اختصار و به عنوان مُشاهد عینی عرض میکنم:
اول: تعداد خانم ها در این اعتراضات بر خلاف اعتراضات آبان ۹۸ و تابستان ۹۶ و ... بیشتر از اقایان است . اکثر اعتراض کنندگان دختران و زن های جوان هستند. به روشنی غلبه حضور زنان بر مردان و پسران قابل رویت است.
دوم: دستکم ۷۰ درصد تظاهرات کنندگان متولدین دهه هشتاد هستند کسانی که در استانه اغاز دهه سوم زندگی خود و سالهای ۱۹ ، ۲۰ سالگی اند را
سوم: حجاب و ازادی های اجتماعی ظاهرا اولین مطالبه وبهانه معترضین برای به خیابان آمدن است، لذا رفتارهایی مانند کشف حجاب روسری و شال اتش زدن باعث تحریک و به وجد امدن جمعیت در هر نقطه ای بود.
چهارم- در گام بعدی، و لایه دوم تحلیل، مشکلات اقتصادی و رکود تورمی بازار ایران و عدم رفاه و جایگاه بین المللی، پشتیبان و تامین کننده نظری سر دادن شعارهای سیاسی بر علیه اصل نظام و حاکمیت بود.
به عبارت دیگر پس از نداشتن ازادی های اجتماعی، وضعیت اقتصاد، گرانی تورم و عدم رفاه در نگاه دهه هشتادی ها، دلایل قانع کننده ای برای هدایت اعتراضات اجتماعی به سمت اغراض سیاسی و مشخصا شعار دادن مبنی بر حذف نظام و تغییر حاکمیت است.
پنجم: علی رغم اینکه در هر گوشه و خیابانی، شعارهایی مبنی بر ضدیت با قران و اسلام و ایمه معصومین با تکیه بر احساسات ناسیونالیستی سر داده میشد. اما آنچنان که شعار های ازادی طلبانه، و حتی شعارهای ضد انقلاب و حاکمیت، مورد استقبال جمعی معترضین بود، از شعارهای ضد دینی استقبال زیادی نمیشد.
ششم: اعتراضات لیدر و سرکرده خاصی ندارد. ظاهرا این گونه است که از بین مردم مخصوصا پسرهای تنومند و خوش بیان، در کف میدان اگر لیاقت و جنمی از خود نشان بدهد مردم او را فالو میکنند، همچنین با حمله و مقابله به مثل نیروهای امنیتی، برخی پسران و حتی مردهای مسن تر نقش لیدری و حمایت از دختران اسیب پذیر را بخوبی ایفا میکنند، که همین جاذبه رهبری به انها میدهد.
حاصل اینکه لیدر اعتراضات گف میدان معین میشود طبق کاریزما و جنمی که نشان داده میشود
۳- نکته مهم تر علی رغم پای کار آمدن شبکه های معند و امثال مسیح علینژاد و ... همچنین فراگیر بودن اعتراضات در شهر های مختلف کشور، به ویژه شهر های بزرگ، به نظرم مدیریت اعتراضات به دست اینفلوئنسر های فضای توییتر و اینستاگرام افتاده است.
- به مردم خط میدهند
- ایده های جذاب مثل پوشیدن پیراهن مشکی / بستن خط تولید روسری و .. میدهند
- نکته امنیتی برای مواقع شورش و مقابله با گارد امنیتی و مثلا گاز اشک اور.. اموزش میدهند .
- اخبار و دستاورد ها را ساپورت میکنند و گاهی حمله و دفاع مجازی از مشروعیت (به معنای عام) اعتراضات در مقابل مخالفین دارند.
💠علی ای حال مهمترین نکته به نظرم این است که اعتراضات چه در فضای مجازی ، چه در فضای حقیقی، لیدر و رهبر قوی که برای همه گروه ها مرجعیت داشته باشد و به اصطلاح نقش عنصر وحدت افرین را ایفا کند وجوووود ندارد!
چه در کف جامعه چه در فضای مجازی و در بین اپوزیسیون!
مساله اصلی اجتماعی به نظر میرسد این نکته است که در سالهای اخیر
تمامی اعتراضات مردمی چه اقتصادی، چه اجتماعی و فرهنگی، که به کف خیابان کشیده میشود
پس از مدت بسیار اندکی به سمت شعار های سیاسی میرود و نهایتا متوجه اصل نظام میشود!
نمیدانم برای نظام و حاکمیت این خوب است یا نه، اما فارغ از دخالت اپوزیسیون و منافقان داخلی و خارجی در جهت دهی این اعتراضات، صرف وجود چنین ظرفیتی در کف جامعه به نظرم مهمترین مساله اجتماعی این روزاست
همینطور که میبینید در حالی هشتگ مهسا امینی در رسانه های دیگر ۵۰ و ۱۱ میلیون و در مقیاس جهانی بازدید داشته است.
در ۷ روز و ۳۰ روز گذشته، با ۵۵۰۰ + بار هشتگ شدن، رتبه دوم هفته و ۴ ام ماه را به خود اختصاص داده است.
در باره ۵۵۰۰ بار هشتگ شدن هم، با یه گشت و گذار کوتاه میان کانال ها، به وضوح قابل رویت است که بسیاری از آنها عبارت اند است، محتوای زرد مجازی اما انقلابی که در محکومیت رادیکال اقدامات اغتشاشات اخیر است.
شاید کمتر از ۵ درصد آن تحلیل نخبگانی و مطلب مفید خبری و تحلیلی باشد.
( البته این وضع در سایر پلتفرم ها هم موجود است ، محتوای زرد غلبه دارد، اما در نم افزار ایتا، همه مخالف اعتراض و مهسا امینی طعمه خناسان و پلیس حافظ امنیت است اغشاشات هم بسیار محدود و رو به زوال ...)
May 11
حامد محمدجانی
۱_ به عنوان نقطه ورودی به بحث؛ در کشاکش جریانات اخیر اکثر کاربران کف فضای مجازی؛ (به یژه توییتر و ای
سلام و عرض ادب
این چند پست را در همان روز های ابتدایی اغتشاشات نه بعنوان تحلیل،
بلکه به عنوان گزارش میدانی در یکی از گروه های خصوصی نوشتم. طی روزهای آتی مطالب دیگری نیز متفرع بر اینها رسال میکنم.
🔸 نگاهی به کاربران باقی مانده در کانال انداختم، برخی از دوستان رو از همون سال اول قرنطینه زیارت نکردم
عمیقا دلتنگ و مشتاق دیدار همه دوستان و همکاران و اساتید عزیز هستم
ارادتمند محمدجانی
پسا مهسا
حالا پس از گذشتن بیش از یک ماه از روزهای نخستین و فروکش نسبی احساسات و هیجانات، میتوان چند گام به عقب برداشت و با دیدی واقع بینانه تر به این واقعیت اجتماعی نگریست.
اکنون با فاصله گرفتن از فضای احساسات زمینه برای ضریب دادن به عقلانیت اجتماعی مهیاست.
دوران #پسا_مهسا
۱) دهه هشتادی ها
میانداری جوانان و نوجوانان دهه هشتادی در کف خیابان موجب تحلیل غلط برخی از کنشگران به ویژه مخالفان اعتراضات شده است. توجه به این نکته ضروری است که
🔸 محور و محرک اصلی کنش های دهه ۵۰ جوانان و نوجوانان دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ بودند.
🔸محور و محرک اصلی کنش های دهه ۶۰ جوانان و نوجوانان دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ بودند.
🔸 چنان که در حوادث دهه ۷۰ متولدین دهه ۵۰ کف خیابان بودند و در فتنه ۸۸ نوعا دهه شصتی ها دارای مشارکت بیشتری بودند.
با توجه به اینکه طبق آمار ۷۵ درصد شهدای جنگ تحمیلی زیر ۲۳ سال داشتند؛ تاکید بیش از حد بر حضور برخی دهه هشتادی ها در اعتراضات اخیر و تحقیر این جریان؛ توهین به همه کنش های اجتماعی صدساله اخیر ایران به ویژه خون پاک شهداست. به همین قاعده اگر یک دهه بعد چنین موقعیتی فراهم شود؛ #دهه_نودی_ها میداندار و کف خیابان خواهند بود.
@hamed_mohamadjani