eitaa logo
حامد محمدجانی
120 دنبال‌کننده
306 عکس
16 ویدیو
90 فایل
اطلاع رسانی؛ جزوات؛ منابع و اسناد؛ اسلاید و صوت دروس و سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها...
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فقه، حلقه اولی، ج۲.mp3
33.85M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه دوم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۳.mp3
22.56M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه سوم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۴ ..mp3
26.05M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه چهارم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۵.mp3
25.53M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه پنجم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۶.mp3
25.46M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه ششم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۷.mp3
12.98M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه هفتم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۸.mp3
12.65M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه هشتم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۹.mp3
23.98M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه نهم مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani1
هدایت شده از حامد محمدجانی
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🔸 تقریر و جزوه درس: مکاسب محرمه «النوع الخامس» التکسب بالواجبات 👇👇👇 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani1
✅ تقریر و جزوه مکاسب محرمه 🔺 بخش دوم اشکالات شیخ بر مفتاح الکرامه: اشکال اول: لازمه این کلام، فرق گذاشتن بین اجاره و جعاله است و اللازم باطل و الملزوم مثله. اجاره: من فردی را اجاره می کنم که میت را غسل بدهد و عقد واجب است. جعاله: من می گویم هر کس میت را غسل دهد 100 تومان می دهد و کسی انجام می دهد و عقد جائز است. بیان مطلب: لازمه کلام مفتاح الکرامه این است که اگر غسل بدهد با عقد اجاره، جایز است اما اگر با عقد جعاله انجام بدهد، جایز نیست. چون مفتاح الکرامه می گوید ان تضاعف الوجوب...، از این در می آید که فقط عقود واجب باعث تضاعف می شود و اگر عقد، واجب نبود مثل جعاله، لازم نیست تا تضاعف باشد، در حالی که کسی فرق بین جعاله و اجاره قرار نداده است و اگر جایز است در هر دو جایز است و اگر جایز نیست در هر دو جایز نیست، در نتیجه در اجاره هم جایز نیست. اشکال دوم: شما می گوئید اجاره موکّد اخلاص است، منظور شما از موکد اخلاص چیست؟  احتمال اول: اجاره، موکد مشروط بودن عمل به اخلاص است که دو اشکال بر این حرف وارد است: اول: غسل دادن میت، وجوب تعبدی بود و زمانی این تاکید می شود که اجاره هم وجوب تعبدی باشد در حالی که توصلی است. دوم: صاحب ریاض نمی گوید اجاره منافی با تعبدیت است، بلکه می گوید این فرد نمی تواند اخلاص داشته باشد و بحث روی مکلف است نه روی وجوب تعبدی بودن. اشکال سوم: احتمال دوم: اگر مراد صاحب مفتاح این باشد که اجاره منافی با اخلاص نیست بلکه موکد اخلاص در عامل است، در این صورت هم اشکال دارد، چون بطلان این وجدانی است به اینکه وقتی پول به این فرد داده نشود، این فرد اخلاص بیشتری دارد تا زمانی که پول به او داده شود. اشکال چهارم: تاکید زمانی است که اخلاصی که ناشی از وجوب اجاره ای ناشی می شود، قابل جمع با اخلاصی باشد که از وجوب کفایی تعبدی ناشی می شود، اما این دو قابل جمع نیست، چون وجوبی که در غسل میت قبل از اجاره بود، می گفت که این غسل میت را خالصانه برای خدا انجام بدهد اما وجوبی که در اجاره آمده می گوید این غسل میت را خالصانه به قصد اینکه مستاجر مستحق عمل است و این تنافی با اخلاص اول دارد. تطبیق کلام مفتاح الکرامه و اشکالات آن وقد يُردّ ذلك (استدلال صاحب ریاض) بأنّ تضاعف (دو برابر شدن) الوجوب بسبب الإجارة يؤكّد‌ الإخلاص (انجام عمل خالصا لله و قربة الی الله). وفيه (رد) مضافاً إلى اقتضاء ذلك (رد - کلام مفتاح الکرامه)، الفرق بين الإجارة والجعالة، حيث إنّ الجعالة لا توجب (واجب نمی کند) العمل على العامل ـ أنّه إن أُريد أنّ تضاعف الوجوب يؤكّد اشتراط الإخلاص (مشروط بودن واجب به اخلاص - تعبدیت واجب را)، فلا ريب أنّ الوجوب الحاصل (برای واجب) بالإجارة توصّلي لا يشترط في حصول ما (عملی که) وجب به (اجاره) قصد القربة، مع أنّ غرض المستدلّ (صاحب ریاض) منافاة قصد أخذ المال لتحقق الإخلاص في العمل، لا لاعتباره (اخلاص) في وجوبه (عمل) (با تعبدیت وجوب). 🌐 @hamed_mohamadjani1
✅ جزوه و تقریر فقه ۲ «مکاسب» 🔺 بخش سوم جزوه کلام مفتاح الکرامه و اشکالات آن جواب صاحب مفتاح الکرامه از کلام صاحب ریاض: اجاره نه تنها منافی با اخلاص نیست، بلکه موکد اخلاص است (اخلاص یعنی اتیان واجب خالصا لله و قربة الی الله) با این بیان که از طرفی اجاره کردن عامل برای انجام واجب (واجب تعبدی بالفرض) موجب می شود که علاوه بر وجوبی که برای واجب بوده، وجوبی دیگری نیز از ناحیه اجاره (اوفوا بالعقود) بر واجب وارد شود، پس واجب دو وجوب پیدا می کند. از طرف دیگر، هر دو وجوب، طالب انجام واجب خالصا لله هستند، اما وجوب اول بخاطر اینکه وجوب تعبدی است، اما وجوب دوم، بخاطر اینکه متعلق اوفوا بالعقود، واجب تعبدی است. پس اخلاص یعنی اتیان واجب با قصد قربت به نحو موکّد مطلوب شارع است، بنابراین اجاره موکِّد اخلاص است. اشکال اول: این جواب، لازمه اش فرق گذاشتن بین جعاله و اجاره است (مستفاد از جواب به قرینه کلمه تضاعف الوجوب که در جواب آمده، این است که کسب درآمد با انجام واجب در قالب عقدی که عمل را بر عامل واجب می کند و نتیجةً وجوب واجب را تاکید می کند، جایز است، مثل اجاره به بیانی که در جواز گذشت، ولی کسب درآمد با انجام واجب در قالب عقدی که عمل را بر عامل واجب نمی کند و نتیجةً وجوب واجب را تاکید نمی کند، جایز نیست. مثل جعاله) و اللازم باطل (کسانی که کسب درآمد با انجام واجب را جایز می دانند، مطلقا جایز می دانند و کسانی که جایز نمی دانند، مطلقا جایز نمی دانند) فالملزوم مثله. (ارشاد الطالب، ج2، ص 117) اشکال دوم: مراد صاحب مفتاح از عبارت تضاعف الوجوب بسبب الاجارة یوکد الاخلاص، اگر یوکد اشتراط الاخلاص و به بیان دیگر یوکد تعبدیة الواجب باشد، اشکالش این است که شرط تاکید تعبدیت واجب، انضمام یک خطاب تعبدی به یک خطاب تعبدی دیگر است و حال آنکه خطاب اوفوا بالعقود، توصلی است. (حاشیه ایروانی، ج1، ص 204) علاوه بر اینکه چیزی که مراد صاحب ریاض است، این مراد صاحب مفتاح رد بر آن نیست (مراد صاحب ریاض این است که اجاره عامل برای انجام واجب، منافی با تحقق اخلاص در عامل در مقام عمل است) و چیزی که این مراد صاحب مفتاح رد بر آن است، مراد صاحب ریاض نیست (اگر مراد صاحب ریاض این باشد که اجاره عامل برای انجام واجب، منافی با تعبدیت واجب است، این مراد صاحب مفتاح رد بر آن می شود). اشکال سوم: مراد صاحب مفتاح از عبارت تضاعف الوجوب به سبب الاجاره، یوکد الاخلاص، اگر یوکد تحقق الاخلاص از ناحیه عامل، یعنی اجیر باشد، اشکالش این است که خلاف وجدان است، چون عملی که اجر دنیوی بر آن مترتب نمی شود، خالص تر از عملی انجام می گیرد که اجر دنیوی بر آن مترتب می شود به حکم وجدان. اشکال چهارم: صاحب مفتاح در جواب صاحب ریاض گفته است که تضاعف الوجوب یوکد الاخلاص، شرط تاکید اخلاص این است که اخلاص ناشی از اجاره با اخلاص ناشی از وجوب کفایی عبادی، قابل جمع باشد و حال آنکه قابل جمع نیست، چون اخلاص ناشی از وجوب کفائی عبادی یعنی اتیان واجب با این قصد که خداوند مستحق این واجب است، ولی اخلاص ناشی از اجاره یعنی اتیان واجب با این قصد که مستاجر، یعنی اجیر گیرنده مستحق این واجب است بازاء مالی که می دهد. ادامه اشکالات شیخ بر مفتاح وإن أُريد أنّه (تضاعف الوجوب) يؤكّد تحقّق الإخلاص (قصد قربت) من العامل (اجیر)، فهو (مراد) مخالف للواقع قطعاً ؛ لأنّ ما (عملی که) لا يترتّب عليه (عمل) أجر دنيوي أخلصُ (خالصتر است) ممّا يترتّب عليه (عمل) ذلك (اجر دنیوی) بحكم الوجدان. اشکال چهارم شیخ بر مفتاح الکرامه هذا (این سه اشکال)، مع أنّ الوجوب الناشئ من الإجارة إنّما يتعلّق (وجوب) بالوفاء بعقد الإجارة، ومقتضى (مبتدا است) الإخلاص (قصد قربت) المعتبر في ترتّب الثواب على موافقة هذا الأمر (امر اجاره ای - اوفوا بالعقود) ولو لم يعتبر (اخلاص) في سقوطه (هذا الامر) (خبر مقتضی:)هو (مقتضی) إتيان الفعل من حيث استحقاق المستأجِر (باذل مال) له (فعل) بإزاء ماله (مستاجر)، فهذا المعنى (ایتان الفعل من حیث استحقاق المستاجر له بإزاء ماله) ينافي وجوب إتيان العبادة (تغسیل میت) لأجل استحقاقه (خداوند) تعالى إيّاه (عبادت را)؛ ولذا (بخاطر تنافی بین اتیان فعل لاجله تعالی و اتیان فعل لاجل استحقاق الغیر) لو لم يكن هذا العقد واجب الوفاء كما في الجعالة (جواب لو:)لم يمكن قصد الإخلاص (اخلاص در عبادت) مع قصد استحقاق العوض، فلا إخلاص هنا (در عبادت) حتى يؤكّده (اخلاص را) وجوبُ الوفاء بعد الإيجاب (واجب شدن عبادت) بالإجارة، فالمانع (مانع از صحت عبادت) حقيقة هو (مانع) عدمُ القدرة (قدرت مکلف) على إيجاد الفعل الصحيح (عبادت با قصد قربت) بإزاء العوض، سواء كانت المعاوضة (عقد) لازمة (مثل اجاره) أم جائزة (مثل جعاله). 🌐 @hamed_mohamadjani1
🔸 فقه ۲: شرح لمعة الدمشقیه ؛ ‍کتاب الکفارات بارگذاری جلسات هفته قبل 👇👇 📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗 🌐 @hamed_mohamadjani1