فقه ۲، لمعه، ج ۴ کفارات.mp3
6.41M
🔵 نام درس: #فقه_دو
❇️ مدرس : استاد محمدجانی
⚛ سال تحصیلی : ۱۴۰۱_۱۴۰۰
🔷 #کتاب_کفارات
🔻🔻 مباحث جلسه
🔹موارد اختلافی کفارات
🔸 تطبیق عبارت
📅#دوشنبه 17 آبان
📋تمرین: پاسخ دادن به سوال طرح شده یا خلاصه نویسی درس که تاساعت۸ شب به آدرس ذیل ارسال شود.
@hamed_mohamadjani
فقه ۲، مکاسب محرمه، ص ۱۴۵.mp3
7.48M
🔵 نام درس: #مکاسب_۲
❇️ مدرس : استاد #محمدجانی
⚛ سال تحصیلی : ۱۴۰۱_۱۴۰۰
🔻🔻 مباحث جلسه
🔸 جواب اشکال در عبادات نیابی
🔸 جواز استئجار بر عبادات میت
🔸 تطبیق عبارت
📅#دوشنبه ۱۷ آبان
📋تمرین: پاسخ دادن به سوال طرح شده یا خلاصه نویسی درس که تاساعت۸ شب به آدرس ذیل ارسال شود.
@hamed_mohamadjani
فقه ۲، لمعه، ج ۵ کفارات.mp3
8.42M
🔵 نام درس: #فقه_دو
❇️ مدرس : استاد محمدجانی
⚛ سال تحصیلی : ۱۴۰۱_۱۴۰۰
🔷 #کتاب_کفارات
🔻🔻 مباحث جلسه
🔹موارد اختلافی کفارات
🔸 شرایط عتق
🔸 تطبیق عبارت
📅#سه شنبه ۱۸ آبان
📋تمرین: پاسخ دادن به سوال طرح شده یا خلاصه نویسی درس که تاساعت۸ شب به آدرس ذیل ارسال شود.
@hamed_mohamadjani
فقه ۲، مکاسب محرمه، ص ۱۴۷.mp3
9.97M
🔵 نام درس: #مکاسب_۲
❇️ مدرس : استاد #محمدجانی
⚛ سال تحصیلی : ۱۴۰۱_۱۴۰۰
🔻🔻 مباحث جلسه
🔸 استئجار بر اذان
🔸 جواز استئجار بر عبادات میت
🔸 تطبیق عبارت
📅#سه شنبه ۱۸ آبان
📋تمرین: پاسخ دادن به سوال طرح شده یا خلاصه نویسی درس که تاساعت۸ شب به آدرس ذیل ارسال شود.
@hamed_mohamadjani
فقه ۲، مکاسب محرمه، ص ۱۵۰.mp3
11.89M
🔵 نام درس: #مکاسب_۲
❇️ مدرس : استاد #محمدجانی
⚛ سال تحصیلی : ۱۴۰۱_۱۴۰۰
🔻🔻 مباحث جلسه
🔸 صفحه۱۵۰
🔸 تطبیق عبارت
📅#چهارشنبه ۱۹ آبان
📋تمرین: پاسخ دادن به سوال طرح شده یا خلاصه نویسی درس که تاساعت۸ شب به آدرس ذیل ارسال شود.
@hamed_mohamadjani
#اطلاعیه
✅ جذب طلاب در مرکز ملی پاسخگویی
دفتر تبلیغات اسلامی از طلاب برادر و خواهر مستعد و توانمند، جهت جذب و بکارگیری در مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی دعوت به همکاری مینماید. بر این اساس طلاب واجد شرایط سراسر کشور میتوانند با مراجعه به سامانه زیر فرم پذیرش را تکمیل نمایند.
ثبتنام : pasokhgoo.ir/hamkari
برادران و خواهران طلبه پس از جذب در یکی از گروههای تخصصی علوم اسلامی: قرآن و حدیث، فقه، اخلاق، کلام و اعتقادات، تاریخ و سیره و مشاوره به عنوان کارشناس پاسخگویی این مرکز در یکی از بخشهای تلفنی، مکتوب، فضای سایبری و بخش رسانه مشغول به کار خواهند شد.
------------
🇮🇷 كانال حوزههای علميه
📡 @Howzehaa
http://eitaa.com/joinchat/2146435072Ccfc2d26e89
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
نشست هم اندیشی اساتید
✅با موضوع (انگیزه و کارایی در رشته های تخصصی)
دبیر جلسه: حجت الاسلام مرتضی پیروجعفری
ارائهدهنده: حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی
📆 پنجشنبه؛ 11 آذرماه؛
⏰ساعت ۱۲ ظهر
🕌مکان: ساختمان شماره ۲ مدرسه امام خمینی (ره) خیابان شهید شوشتری، شوشتری۴، شاهی۲،رئوف۴
•┈┈•••🔆•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
1⃣ برش هایی از مطلب فوق
در آینده ما بیشتر از حال حاضر از نجف خواهیم شنید چون قرائت نجف، رقیب قرائت قم است. به اضافه که جریان روشنفکری به این نتیجه رسیده که آلترناتیو نظریه جمهوری اسلامی در میان محافل روشنفکری ظهور نمیکند بلکه در محافل حوزوی ظهور خواهد کرد و احتمال اینکه تفسیر نجف این آلترناتیو را تدارک کند و این تفسیر به عنوان روایت بدیل بیاید زیاد است.
2⃣ مدرسه سیستانی
این مدرسه عطف به مدرسه خویی، نگاه سلبی به دولت فقیه یا حکومت مشروعه در عصر غیبت دارد. در تقریرات آقای ربانی، از درس خارجِ اجتهاد و تقلید آقای سیستانی، مفصل این موضوع از منظر آقای سیستانی بحث میشود. اما آقای سیستانی فراتر از آنچه مدرسه خویی دارد، در وجه ایجابی، بیشتر به تدبیر دولت فکر میکند و تا جایی که در توانش هست، به تعبیر آقای سید جواد شهرستانی، در امر حسبه اتساع میدهد، اما تا به مرز حکومت میرسد، دایره امور حسبه را میبندد.
آقای سیستانی فراتر از آنچه مدرسه خویی دارد، در وجه ایجابی، بیشتر به تدبیر دولت فکر میکند و تا جایی که در توانش هست، به تعبیر آقای سید جواد شهرستانی، در امر حسبه اتساع میدهد، اما تا به مرز حکومت میرسد، دایره امور حسبه را میبندد.
سیستانی از طریق شیخ حسین حلی به نائینی وصل میشود و نائینی را در دوره جدید بازسازی میکند و همان احترام گذاشتن به اراده آزاد انسانها، در حوزه غیر منصوصات مورد توجه ایشان است و تأسیس دولت و امر حکومت و حکمرانی را حواله به جمهور مسلمانان میدهد.
البته تفاوت سیستانی با نائینی این است که نائینی اقلیتهای مذهبی و زنان را در نظریهاش ندارد و توضیح نمی دهد. اما سیستانی این خلاءها را در عراق جدید پُر کرده و این نشان میدهد اندیشه ایشان گامی فراتر از نائینی رفته است، ضمن اینکه با استادش یعنی آقای خویی، تفاوتهای عمده دارد. به تعبیر آقای شهرستانی، سیستانی در میانه خویی و امام قرار دارد!
4⃣مدرسه صدر دوم
در بیت صدر دوم دو طیف حضور داشتند که خودشان عنوانِ معتدلین و متطرفین میدهد؛ آقای شیخ محمد یعقوبی رهبر جناح معتدل بوده و غیر یعقوبی که بعدا پشت مقتدی ایستادند جزو متطرفین بودند. بیشتر شخصیها و برخی طلاب تند دفتر، به تدریج بعد از شهادت صدر دوم، یعقوبی را از دفتر بیرون کردند. یعقوبی در مدرسه کاشف الغطا تدریس را شروع کرد و آنقدر فشار آوردند که از نجف به حی الزهرا رفت و آنجا مستقر شد. اما بخش عظیمی از جریان اعتدالی صدر را دور خود جمع کرد.
صدر دو وصیت دارد؛ یک وصیت عام دارد که میگوید اگر من شهید شدم به دو نفر رجوع کنید؛ سید کاظم حائری در قم و محمد اسحاق فیاض در نجف، گرچه من حائری را اعلم از فیاض میدانم اما با توجه به اینکه حائری در عراق نیست و از نزدیک با مشکلات مواجه نیست، به فیاض رجوع کنید هرچند فیاض به مدرسه خویی تعلق دارد.
3⃣مدرسه صدر اول
فقهای مدرسه سیستانی و خویی، تلاش میکنند حوزههای خالی از نص را پر از احکام شرعی نکنند و به اراده آزاد انسانها احترام زیادی بگذارند. اما مدرسه صدر اول تلاش زیادی میکند که حوزههای خالی از نص، یا منطقه فراغ تشریع را، پر از احکام شرعی کند و نقش فقیه را در زندگی بالا ببرد و به نقد نگاه مدرسه خویی در باب زعامت فقها در عصر غیبت میپردازد و یک نظریه ایجابی در باب اداره دولت در عصر غیبت دارد.
به همین دلیل امروز در حوزه نجف اراده و علاقهای برای بازگشت به صدر اول دیده نمیشود. فقط در یک یا دو درس، به آرای اصولی ایشان اشاره میشود و عملا صدر اول حضور جدی در نجف ندارد و این نشان میدهد این اندیشه مورد اقبال نجفیان قرار نگرفته و به همین دلیل صدر اول آرزوهای برآورده نشده خودش را در ایران دنبال میکند. وقتی انقلاب در ایران پیروز میشود به فرستاده صدام میگوید: حالا که من به آرزوی خودم(تشکیل حکومت اسلامی) در ایران رسیدهام، آماده شهادت هستم.