۲۰۲۰-۰۵-۲۰_۰۲'۲۰'۳۵'.mp3
1.49M
▪️زمزمه مناجات
"سنگینتر از همیشه، بار گناه آوردم"
اجرا و شعر و نغمه #حمید_رمی
@hamidrami94
آثار《حمید رمی》
▪️زمزمه مناجات "سنگینتر از همیشه، بار گناه آوردم" اجرا و شعر و نغمه #حمید_رمی @hamidrami94
سنگینتر از همیشه، بار گناه آوردم
تُو اوج بیپناهی، به تو پناه آوردم
من همهجا رو گشتم، آخر به تو رسیدم
هیچ خونهای بهتر از، خونهی تو ندیدم
قبولم میکنی یا نه؟... قبولم کردی که اینجام
میدونم خیلی لطف داری، میدونی نوکر زهرام
................................
حال منو عوض کن، میخوام که سربهرا(ه) شم
کافیه از همینجا، زائر کربلا شم
هیچکی مثِ اباالفضل، حالمو خوب نکرده
دلم میخواد که امشب، دور سرش بگرده
یه نیمهشب دل عاشق، هوای مرثیه داره
میدونم روزیِ چشمم، به دستای علمداره
................................
امیدمو نگیرید، من یه فرات اشکم
تیر بزنید به چشمم، تیر نزنید به مشکم
رحم و مروّت کجاست، خواهش من همینه
جون منو بگیرید، مشکو بدید سکینه
یه مادر توی اون خیمه، بهفکر طفل شیرخواره
الان اون بچه آب میخواد، علیاصغر گُنا داره
#حمید_رمی
@hamidrami94
4_5877407490374632874.mp3
13.73M
#پست_ویژه_شب_جمعه
▪️شور
"من به غم تو گرفتارم، یارم یارم"
با اجرای #سید_رضا_نریمانی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
@hamidrami94
◾️خلاصه بحث جلسه هفتم کارگاه نوحه
✔️ مردمگرایی در نوحه
۱. وجه تمایز یک اثر با سایر آثار، فقط با زبان فاخر و سنگین ایجاد نمیشود؛ مردم گرایی، سادهترین و در عین حال سختترین، موثرترین و بهترین عامل تمایز یک اثر است.
۲. مردمگرایی، استفاده از واژگان، عبارات، اصطلاحات و ضربالمثلهای عامیانه در شعر است.
۳. مردمگرایی بهمعنای سخیفگویی نیست؛ مخصوصاً در نوحه باید مواظب بود که مردمگرایی به ابتذال کشیده نشود. گاهی نوحهسرا به جهت دسترسی به زبان عامیانه، تعابیری را بهکار میبرد که مطابق شأن اهلبیت نیست.
۴. در استفاده از اصطلاحات و ضربالمثلهای عامیانه باید دقیقاً همان طرز بیان را در شعر رعایت کرد؛ نباید اجزای جمله را تغییر داد و جابجا کرد.
۵. مردمگرایی با محاورهسرایی فرق دارد؛ فقط زمانی میتوان محاوره سرود که زبانِ حاکم بر شعر و نوحه، زبان محاوره باشد. نمیتوان به بهانۀ مردمگرایی، در شعر و نوحهای که با زبان معیار گفته شده، وارد زبان محاوره شد که در این صورت اثر دوزبانه میشود.
۶. باید به بازسازی زبان مردم در شعر و نوحه دقت شود؛ نباید اشکالهایی که در زبان مردم هست در شعر و نوحه ورود کند. هنر شاعر این است که با وجود همۀ تنگناها و محدودیتهای زبانی و موسیقایی، به درستی و زیبایی بسراید وگرنه با دیگران فرقی ندارد.
#حمید_رمی
@hamidrami94
* انتشار مطالب، بدون ذکر نام و آدرس کانال، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
🔵 مثنوی تقدیم به شهر مقاوم دزفول
🍀 بمناسبت روز چهارم خرداد
قصه این است که یک شهر، علمدار شده
در تب خواب گران، یک تنه بیدار شده
قصه این است زمین، میوه ی نوبر دارد
وقت آن است که تاریخ، قلم بردارد
بنویسد که بفهمند همه عزت را
تا که اسلام ببیند ثمر وحدت را
آتش از پشت سر شهر بپاخاسته بود
اگر این شهر نلرزید، خدا خواسته بود
کودکی در بغل مادر خود جان می داد
اشک چشمان پدر، درس به باران می داد
چه بگویم؟ همه دیدند چه غوغا شده بود
چه بگویم؟ بخدا محشر کبری شده بود
گرچهاز دستخزان،دستخوشطوفان بود
خاک این شهر، پر از باقری و چمران بود
پایداری وسط معرکه ها یعنی این
اوج امید در امواج بلا یعنی این
بر تن خسته ی او غم برسد، باکی نیست
موشک از سمت جهنم برسد، باکی نیست
در و دیوار فرو ریخت ولی او نشکست
دست در دست خدا داد که از پا ننشست
خستگی بود ولی تلخ تر از زهر نبود
لحظه ای شک به دل مردم این شهر نبود
طعم ایثار، عسل بود، از آن هم بهتر
گفتم ایثار و دلم گفت بگویم : مادر
مادر... اما بنویس: ام وهب، ام شهید
آنکه از دامن او مرد به معراج رسید
نان او بذر شجاعت به دل مردان کاشت
سفره ی نذری او، مزه ی پیروزی داشت
جان نثاران، همه مست سفر خون بودند
شهر، لیلا و اهالی همه مجنون بودند
همه جا سرخ تر از رنگ شقایق شده بود
باز هم وقت اذان، ماذنه عاشق شده بود
ناگهان سبزترین رایحه از راه رسید
اشهَدُ انَّ علیّاً ولیُ الله رسید
باغبان، از علف هرز، اگر غمگین است
باغ، سرسبزتر از اول فروردین است
عهد و پیمان ننوشتیم ولی می مانیم
مثل عمار، هوادار علی می مانیم
#حمید_رمی
@hamidrami94
۲۰۲۰-۰۵-۲۹_۲۳'۱۴'۰۱'.mp3
1.02M
▪️زمینه تخریب قبور ائمه بقیع
"همهی زمین سهم شماست"
اجرا و شعر و نغمه #حمید_رمی
@hamidrami94
آثار《حمید رمی》
▪️زمینه تخریب قبور ائمه بقیع "همهی زمین سهم شماست" اجرا و شعر و نغمه #حمید_رمی @hamidrami94
همۀ زمین سهم شماست
کلام خدا این سخنه
مدینه همش ارثیۀ
مادریِ آقام حسنه
بقیع اگه خراب شده
دل ما خاک پات که هست
درسته تاریکه بقیع
چراغ هیئتات که هست
یه روزی میاد تُو دلا
عشقتونو جا میکنیم
سراسرِ این زمینو
حرم شما میکنیم
اِنَّ الاَرضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصّالِحُون
....................................................
دل ما از این ظلم و ستم
خدا میدونه خیلی پُره
خدا میدونه زهرا چقد
برا شما غصه میخوره
مدینهای که میبینیم
هنوز همونه که بوده
هنوز علی غریبه و
بازوی زهرا کبوده
همینجا بوده که یه روز
مردم با هیزم اومدن
فاطمۀ پیمبرو
پشت درِ خونهش زدن
اِنَّ الاَرضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصّالِحُون
............................................
بالاخره این جور و جفا
یه روزی به پایان میرسه
تولیت این خاک یه روزی
به رهبر ایران میرسه
روزی که راه مکه و
مدینه رو وا میکنیم
نماز جماعتو توی
بقیع برپا میکنیم
دنیا میبینه که میگن
همگیِ مردم ما
حرمِ امامحسنه
کربلای دوم ما
اِنَّ الاَرضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصّالِحُون
#حمید_رمی
@hamidrami94
4_5992158416544466057.mp3
12.96M
#ویژه_سالروز_تخریب_بقیع
" برای ساختن بقیع، آی مردم
امامحسن یار میخواد بسمالله "
با اجرای #سید_رضا_نریمانی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
@hamidrami94
هدایت شده از خوشدل ؛ کانون نغمهپردازی
#خوشدل
اکنون حدود سهماه از شروع فعالیت کارگاه مجازی نوحه که با هدف پرورش استعدادهای شهرستانی آغاز شد، میگذرد؛ که از این پس، این کارگاه به نام و یاد "مرحوم علیاکبر خوشدل" مزیّن خواهد شد.
مرحوم خوشدل از نوحهسرایان قدیم و صاحب آثار ماندگاری همچون "ای ساقی لبتشنگان" و "بزرگفلسفهی قتل شاه دین این است" میباشد.
کارگاه مجازی نوحه و بسته محتوایی محرم که بناست از طرف این کارگاه، در اختیار مداحان عزیز قرار گیرد، با عنوان "خوشدل" نامگذاری خواهد شد.
امید است در مسیر کسب و نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، همچون گذشتگانمان به صفای باطن برسیم و خوشدلانه برای آلالله نوحهسرایی کنیم.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
12_SalahshourNarimani_fadaeian-Hojaji-960528-06_(www.rasekhoon.net).mp3
9.71M
#ویژه_سالگرد_رحلت_امام_خمینی
" ما داریم شور حسینی
نحنُ ابناءُ الخمینی "
با اجرای #حاج_مهدی_سلحشور
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
@hamidrami94
◾️خلاصه بحث جلسه هشتم کارگاه نوحه
✔️شگرد "تکرار" در نوحه
۱. تکرار یکی از بهترین و اثرگذارترین شگردهای زبانی و موسیقایی در نوحه محسوب میشود.
۲. تکرار یک واژه یا عبارت در نوحه میتواند یک یا چند وجه داشته باشد که این وجوه عبارتند از:
الف) القای حالت یا فضایی خاص
ب) بیان کثرت
ج) تأکید
د) تنبّه و آگاهیبخشیدن
هـ) اشباع موسیقایی
۳. گاهی تکرار باعث مخدوششدن معنا میشود و گاهی واژه یا عبارتی که برای تکرار انتخاب شده، کاربرد درستی ندارد.
۴. واژه یا عبارتی که برای تکرار انتخاب شده، باید قابلیت و شایستگی تکرار را داشته باشد.
۵. با تکرار صامتها(حروف) و مصوّتها(حرکات) میتوان به موسیقی کلمات قوت بخشید؛ همانطور که تکرار نتها در ملودیِ نوحه میتواند به زیبایی اثر کمک کند. البته این تکرارها اگر با تعمّد و آگاهانه و بر اساس یک فلسفۀ مشخص باشد و برای مخاطب، القاکنندۀ معانی خاصی باشد، طبیعتاً زیباتر و جذابتر و نشانۀ هنر و تخصص صاحب اثر است.
#حمید_رمی
@hamidrami94
* انتشار مطالب، درصورتیکه بدون ذکر نام و آدرس کانال باشد، موردرضایت نیست.
4_5886502736458941549.mp3
8.77M
#شهادت_حضرت_حمزه_سیدالشهدا
زمینه شهادت حمزه سیدالشهدا
«انقد پر از غمه مدینه که نگو»
با اجرای #مصطفی_مروانی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
@hamidrami94