eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.9هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر حمیدرضا مقصودی
«کمک فوری گروه‌های جهادی به مردم مظلوم اروپای فقیر!» ‏بنابر گزارش موسسه بهداشت جهانی بارسلون، ۴۷هزا
ای کاش بتوانیم به مردم این را منتقل کنیم که اینهایی که به دنبال گران سازی انرژی در ایران هستند، آگاهانه یا ناخودآگاه، همین راه شکست خورده اروپایی ها را دنبال می کنند که عاقبتش از بین رفتن مستضعفان است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
همون دنیایی که سنگینی یه روسری رو روی سر دختران ایران نتونست تحمل کنه سنگینی بلوک های بتنی فروریخته از آوار وحشیگری صهیونیست ها دید و ایستاد کف زد !!!! کانال 🔻 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3589996566C30f040f3b9
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
ایران تو پاریس بیشترین مدال‌ به ازای هر نفر گرفته! ۴۱ ورزشکار بردیم و ۱۲ مدال آوردیم. البته که عده ای که دچار بیماری خودتحقیری هستند حتی میتونند از همین هم بهانه ای برای خودتحقیری جور کنند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
جوان رفت و کهنسال آمد ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوانان و نوجوانان ما در معرض شدیدترین جنگ شناختی هستند که از داخل توسط غربگراها و از خارج توسط غربی ها به کشور تحمیل شده است. این باور نکردن و مقاومت در برابر فهمیدن، نتیجه ۱۵۰ سال تلاش بر ضد ایران و ایرانی است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢برترین کیفیت/ غیرت ایرانی اگر صدهزارند و ما صدسوار فزونی لشکر نیاید به کار 🔸جمهوری اسلامی ایران به طور میانگین با کسب ۰.۲۹ مدال به ازای هر ورزشکار، بیشترین تعداد مدال به ازای هر ورزشکار را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس کسب کرده است؛ یعنی بالاتر از چنین و کره جنوبی با ۰.۲۳ و ایالات متحده آمریکا با ۰.۲۱ مدال به ازای هر ورزشکار قرار گرفته است. ♦️این آمار نشان می‌دهد اولاً، مربیان و کادر مدیریتی انتخاب ورزشکاران المپیک بهترین عملکرد را در میان همه مربیان و کادر مدیریتی دنیا داشته‌اند؛ و ثانیاً، معلوم می‌شود در هر میدانی که فرزندان جمهوری اسلامی ایران وارد شوند، نسبت به سایر کشورهای دنیا، کارآمدترین و بهترین‌اند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی از مفاهیم آنقدر دست‌مالی می‌شوند که دیگر بیش از یک مفهوم علمی، شبیه به یک مفهوم برای استندآپ کمدی ها می‌شوند. مثل همین مفهوم یارانه پنهان. این مفهوم را به هر عرصه‌ای که بزنی، می‌توانی جوک‌های خنده‌دار تولید کنی. مثلا ببینید این بنده خدا که ظاهرا رئیس اتاق بازرگانی اصفهان است، چطور با مقایسه نرخ آب مصرفی در زمین‌های ایران و زمین‌های اروپا با قیمت دلاری، به این نتیجه رسیده که هندوانه به ما ۷ میلیارد دلار (معادل حدود ۳۲۰ هزار میلیاردتومان با نرخ نیمایی) به ایران ضربه می‌زند. پیشنهادش هم احتمالا این است که هندوانه که در ایران ارزان است را گران کنید. یا نگذارید کاشته شود. خوب یکی نیست به این بازرگانان قهار بگوید آب صادر کنید به اروپا. چه اشکالی دارد؟ ببینیم با این قیمت‌ها از شما آب می‌خرند یا نه؟ این گوی و این میدان! ما منتظریم که برنامه این افراد برای صادر کردن ۳۲۰ همت آب به اروپا در سال آینده را ببینیم. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اکنون که پست قبلی رو مطالعه فرمودید، 👇به این دغدغهٔ بانک جهانی توجه کنید 👇 🔹امروزه به سختی نیمی از زنان در نیروی کار جهانی حضور دارند، در حالی که تقریباً از هر چهار مرد، سه نفر در نیروی کار جهانی حضور دارند. این فقط ناعادلانه نیست، بیهوده است.😏 🔸افزایش مشارکت اقتصادی زنان کلید تقویت صدای آنها😏 و شکل دادن به تصمیماتی است که مستقیماً بر آنها تأثیر می گذارد. 🔹کشورها به سادگی نمی توانند نیمی از جمعیت خود را کنار بگذارند. 📎منبع | worldbank ✍پ. ن: ✅براستی! آمریکای جهانخوار ، برای زنان دل میسوزاند یا به دنبال نیروی کار ارزان تر از مردان است تا برای اربابان قدرت ، ثروت بیافرینند و صرفه اقتصادی داشته باشند!! ⁉️به فکر اشتغال زنان جهان اید؟ جانهای زنان چی⁉️😔 🛑بیشتر،بهتر و معتبر ببینیم 👇👇 https://eitaa.com/mohammad_gharayi_tahili
هدایت شده از بیداری مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اون دختر معروف چینی که توی المپیک مدال گرفت برگشته سر کار اصلیش و گارسون رستوران هست ✖️اگر این دختر در ایران بود، الان رسانه‌های خارجی باهاش موضوع امنیت ملی درست کرده بودن. 🎬 برای بیداری وجدانها👇 @Bidari_Media
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
رابرت کندی گفته یک‌چهارم آمریکایی‌ها شب‌ها گرسنه می‌خوابن غربلیس‌ها: اون آمریکا رو ندیده بخاطر انتخاباته اصلا آمریکا ویران به ما چه چرا ۱۲۰ درصد مردم خودمون گرسنه هستند؟ یعنی هیچ چیزی اندازه نشون دادن واقعیت‌های غرب و لیبرال‌سرمایه‌داری این جماعت غربگدا رو زجر نمیده ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
نمی دونم چرا ۴ تا فوروارد می کنم یا یه روز مطلب نمی‌ذارم بعضی از دوستان ترک می کنن کانال رو. بعضی رفقا اعصاب ندارن ها😉😁😂
📍 حسن ارسنجانی وزیر کشاورزی پهلوی: بعد از گذشت ۳۷ سال از سلطنت پهلوی، هشتاد درصد مردم ایران گرسنه و نیمه‌گرسنه بودند. 📌 سال ۴۱ نه جنگ بود نه تحریم. جمعیت ایران هم فقط ۲۰ میلیون نفر بود آنهم بدون فرهنگ بریز بپاش؛ آنوقت ۸۰ درصد مردم گرسنه و نیمه گرسنه... 🗞 روزنامۀ اطلاعات، ۲۱ تیر ۱۳۴۱ 🏠 مدرسه انقلاب👇👇 🆔 @darseenghelab ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
✅کسب علم از پاکستان 😐 🔴زمان شاه برخی معلمان ابتدایی رو برای کسب علم بیشتر در یه دوره ۴ ماهه به پاکستان فرستادن 👈در گذشته هم از واردات چند هزار پزشک پاکستانی در دوران شاه سخن گفتیم(کلیک ) ▪️نهایت آرزوی شاه : رسیدن به علم پاکستانی ▪️تخیلات طرفداران شاه : داشتیم ژاپن می شدیم 📚روزنامه اطلاعات، ۳۰ اردیبهشت ۵۱ گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264 ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
یکی از عجائب دنیای معاصر، جنس مقاومت مردم فلسطین است. گویا یک مقاومت تکوینی در جان این ملت شکل گرفته است. واقعا کدام امت تا این حد مقاومند؟ ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
آقای صدا و سیما مشخص و واضح است که امسال فیتیله را در برنامه هایت پایین کشیده ای. این را خوب بدان که حرارت حسین علیه السلام نه با تو روشن شده و نه با تو خاموش می شود. فقط نور را در جام جم کم می کنی. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🟦 پروندۀ دیدگاه آیت‌الله میرباقری دربارۀ فلسفۀ صدرایی و ضرورت تکامل فلسفه 🟤 نسبت به فلسفه اسلامی، افراط‌گرا یا تفریط‌گرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) تأثیر پذیرفته است. البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی".↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6478 🟤 کاری که تمدّن غرب انجام داده، اين است که فلسفه‌های سکولار را به فلسفۀ زندگی تبديل کرده و از دل آن، دانش تولید کرده است. نظام دانشی غرب مبتنی بر فلسفۀ غرب است. ما هم باید بتوانيم حکمت را کاربردی کنيم و به حوزۀ دانش تسرّی بدهيم. حکمت بايد معطوف به نيازمندی‌های اجتماعی باشد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6495 🟤 تفقّه باید از یک جهت، وارد عرصۀ حکمت و عرفان شود و از جهت دیگر وارد عرصۀ جامعه بشود و واحد مطالعۀ آن از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند. این سطح از تفقّه است که می‌تواند مبنای اداره جامعه باشد و محور گسترش عقلانیت گردد و رهبری دانش را نیز بر عهده بگیرد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6508 🟤 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد. این‌که آقای دکتر مهدی حائری، وکالت حکیم را در مقابل ولایت فقیه، بیان می‌کند، به‌دلیل اشتباه در نگاه به فلسفه است؛ ایشان معیار صحت فلسفه را در همه سطوح، از دین جدا کرده و بنابراین، عقلانیت فلسفی در مقابل تفقّه دینی قرار گرفته ‌است.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6511 🟤 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی‌. البته این سخن به‌معنای نقلی‌شدنِ این علوم نیست. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزاره‌ای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6529 🟤 هیچ شکی نیست که فلسفۀ ما و عرفان ما، در مسیر پیشرفت و استضائۀ از نور وحی بوده است. ولی اینکه فرهنگ وحی، فضای فرهنگ فلسفه و عرفان ما را تحت تأثیر قرار داده است، کافی نیست؛ باید منطق استدلال و شیوۀ شهود ما هم مقید به وحی گردد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6532 🟤 دانش‌ بالادستیِ فقه، حكمت است. حکمت همان حل‌وفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان به آن می‏‌پردازند، منتها با نگاه قاعده‌مندتر و مستند به وحی.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6538 🟤 ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با عرفان و حکمتِ مستنبط از دین است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و حکمت اجتماعی دینی ارتقاء پیدا نکند، حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان حکومتی، حکمت حکومتی و فقه حکومتی». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6539 🟤 چگونه می‌شود نسبت بین مکتب و علم و برنامه‌ریزی را برقرار کرد، به‌گونه‌ای که مکتب (عرفان، حکمت، فقه)، حاکم بر معادله و برنامه‌ریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ در اینجا احتیاج به روش تحقیق و فلسفه روش داریم. فلسفۀ روش یا ، ريشه و پايه‌ای است که بر اساس آن می‌توان «روش عام» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ نمود.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6542 🟤 فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس می‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6545 ☑️ @mirbaqeri_ir
یک بخت‌آزمایی عمومی دیگر 🔹اتفاق جالبی در تعامل بانک‌ها و خودروسازها در حال رخ دادن است. 🔹شروطی که برای ثبت نام خودرو تنظیم شده بود که خودرو را با تقریب بالایی، افرادی بخرند که نیاز به خودرو دارند عموما حذف شده و خرید خودرو به یک بخت‌آزمایی و سفته‌بازی همه‌گانی تبدیل شده است. حس و حالی شبیه به قمار (به لحاظ فقهی باید فقهای عظام نظر بدهند. من تنها جنس هجمه همگانی که نهایتا با احتمال اندکی امکان موفقیت در آن وجود دارد را عرض می‌کنم). 🔹در این مدتی که تا قرعه‌کشی باقی مانده است، نظم اقتصادی کشور و سبک زندگی مردم به هم می‌ریزد تا بلکه شانسی برای پیروزی حاصل شود. فردی که در حال خرید جهیزیه است، خرید خود را به تاخیر می‌اندازد. فرد دیگری شروع می‌کند به قرض کردن از این و آن. دیگری یکی از لوازم زندگی خود را می‌فروشد. آن‌یکی برای وصول طلب خود به فردی که از او طلب دارد فشار مضاعف می‌آورد. فرد دیگری سرمایه‌ای را که در یک تولید گذاشته بود برای تولید، از آنجا خارج می‌کند. آن دیگری، حساب سپرده بلندمدت خود را می‌بندد تا پولش را وارد این بخت آزمایی کند و .... 🔹نتیجه همه این اتفاقات چیست؟ حجم عظیمی از پول مردم که بنابود مصرف شود، به جهیزیه تبدیل شود، با آن تولید شود، یا این که پس انداز شده بود برای یک امر خاص، وارد یک بخت آزمایی می‌شود. بانک‌ها یک قرض‌الحسنه عظیم می‌گیرند. چون به این پول هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد. همین بانک‌ها اگر بخواهند قرض‌الحسنه بدهند با نرخ ۴ درصد می‌دهند. اما این حبس پول توسط مردم، کاملا مجانی و بدون سود است. 🔹خودروسازها هم نقدینگی قرض‌الحسنه بالایی پیدا می‌کنند برای آن‌که خودرو را تولید کنند و با سود بالا به همین مردم بفروشند. نهایتا هم همین‌ها یا جریان‌های مرتبط یا آن‌هایی که حواله‌های متعدد را از مردم خریده‌اند، با دستکاری در بازاری که مردم در آن خرید و فروش خودرو می‌کنند، نرخ ‌ها را بالاتر می‌برند و با فشار به شورای رقابت و دولت، قیمت‌هایشان را روز به روز بالاتر می‌برند تا به نرخی که خودشان ساخته‌اند نزدیک‌تر شوند. 🔹 در این میان اگر یک جوان ایرانی اراده کند، قطعات همین خودروها را از بازار خریداری کند و گوشه کارگاه خودش مونتاژ کند تا بتواند با قیمت مناسب‌تری خودرو سوار شود، قانون به او اجازه نمی‌دهد. چون مالکیت فکری خودرو، مال آن شرکت است. می‌گویند این جوان نمی‌تواند پیچ‌ها را به طور استاندارد سفت کند. فلان عوارض را هم پرداخت نکرده و ... 🔹این ماجرا با مقداری کم و زیاد سال‌هاست در اقتصاد کشور رخ می‌دهد. و این‌ها همان عواملی است که روح تولید و مواسات را در جامعه به روح سفته‌باز، کوتاه‌نگر و رانت‌خوار تبدیل می‌کند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
پینگ‌پونگ شهرسازی ماجرای شهرسازی در ایران به یک پینگ‌پونگ بین دو طیف تبدیل شده است. افرادی با نگاه سرمایه‌داری افراطی و افرادی با نگرش سوسیالیسم با مبنایی ضعیف از نظریه عدالت. طیف اول معتقدند شهرها نباید دارای تراکم همگانی شوند. متراژ خانه‌ها باید بزرگ باشد و در موارد لزوم، تراکم را با شرط متراژ‌های بزرگ باید به ثروتمندان واگذار کرد و از مواهب آن به توسعه شهر پرداخت. در این نگاه، مناطق ویژه شهری فقط به ثروتمندان تعلق دارد و اصولا شهر محل مناسبی برای زندگی فقرا نیست. لذا در این نگاه، گرانی توام با متراژ‌های بزرگ موجب می‌شود که شهر از ترافیک و آلودگی مصون بماند. در نگاه دوم، هر آن‌چه در شهر وجود دارد را باید طبقه متوسط و ضعیف هم استفاده کنند. از این رو آزادسازی تراکم فروشی در همه شهر و ساختن خانه‌های با متراژ بسیار کوچک قابل پذیرش و توصیه هستند. این رویکرد ترافیک و تراکم بیش از حد را به شهر هدیه می‌کند و سرمایه‌داران را به مرور از شهر اخراج می‌کند و آن‌ها را به ویلاهای خارج از شهر هدایت می‌کند و شهری پرترافیک و پر از آلودگی را برای طبقه متوسط شهری به یادگار می‌گذارد. آن‌چه پس از انقلاب رخ داده است، عمدتا ذیل این نگاه تعریف می‌شود. نقطه اشتراک هر دو دیدگاه، جلوگیری از توسعه افقی شهر است. نگاه اول، شهر افقی محدود و گران و نگاه دوم، شهر عمودی با قیمت متوسط را نتیجه می‌دهد. دیدگاه سومی که در سال‌های اخیر و با پیشرانی برخی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی شکل گرفته است، ایده شهر افقی ارزان را با از بین بردن محدودیت‌های خودساخته دولتی پیشنهاد می‌کند. در این دیدگاه، در کشور ایران که شهرها به شدت ظرفیت گسترش افقی را دارند، باید محدوده شهرها را برداشت و اجازه توسعه افقی را داد تا عموم مردم بتوانند با استفاده از زمین رایگان و ارزان، خانه‌سازی کنند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
نماینده های گرامی درست است که در ظاهر به عدم برنامه رای می‌دهید. اما هرکدام از این افراد پیشنهادی، در ضمن نگاه و جریانی به اقتصاد و فرهنگ و سیاست زیسته‌اند. با دقت به آن جریان‌ها برنامه‌ها پدیدار می‌شود. بی‌برنامه بودن، حجابی است برای آن‌که نبینید آن‌چه را که برنامه است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi