-595779837_-213311.pdf
3.3M
📌 سلسله نشست های #حرکت_قرن
فایل ارائه نشست اول:
♦️نقد و بررسی نظام حقوق و دستمزد در لایحه بودجه 1400♦️
✅ دکتر حسین سرآبادانی
🆔 @harekate_qarn
💢ترجمه کتاب اقتصادنا (اقتصاد ما)💢
🖊نویسنده: شهید سید محمدباقر صدر؛ مترجمان: سید محمدکاظم موسوی؛ عبدالعلی اسپهبدی
🔰کتاب اقتصادنا ادبیات جدیدی را در حوزه اقتصاد اسلامی به وجود آورد و مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار گرفت. نویسنده در نگارش آن، بین مفاهیم فقهی و اصطلاحات فنی دانش اقتصاد الفت و سازگاری برقرار نموده و به شیوۀ ابتکاری به تحلیل مفاهیم اقتصادی پرداخته است. این کتاب نخستین اثری است که ساختار اقتصادی اسلام را به شکل علمی و نظام مند طرح کرده است.
🔰کتاب اقتصادنا در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست آن به طرح، تفسیر و نقد علمی نظامهای اقتصادی سرمایه داری و کمونیستی پرداخته است و بخش دوم آن به استخراج نظام اقتصادی اسلام و طرح عناصر اصلی آن اختصاص یافته است.
🔗 لینک جلد اول: https://tyb.ir/?p=289
🔗 لینک جلد دوم: https://tyb.ir/?p=12169
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
دکتر حمیدرضا مقصودی
💢ترجمه کتاب اقتصادنا (اقتصاد ما)💢 🖊نویسنده: شهید سید محمدباقر صدر؛ مترجمان: سید محمدکاظم موسوی؛ عبد
البته ترجمه جدیدتری هم انجام شده و توسط موسسه شهید صدر منتشر شده است.
دقت کردید هر وقت دولت احساس میکنه داره وارد پیک بعدی کرونا میشه حمله به طب سنتی و اسلامی رو بیشتر می کنه!؟
#فرافکنی
فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ
و صاحب آن (کسی که دنبال حکومت است) به كسى مىماند كه بر شتر چموش سوار است، كه اگر مهارش را بكشد بينىاش زخم شود، و اگر رهايش كند خود و راكب را به هلاكت اندازد.
خطبه شقشقیه
ای کاش افرادی که این روزها به سرعت تکلیف را بر خود تمام میدانند که وارد بر عرصه انتخابات شوند این تذکرات امام را خوب بخوانند. شاید با چشمی بازتر تصمیم بگیرند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔸اجرای غلط #خصوصیسازی در بزرگترین مجموعه کنتورسازی ایران
🔻بخش عمدهای از سهام شرکت کنتورسازی حدود 38 درصد سهم دولت و 30 درصد سهم بانک صنعت و معدن در سال 87 به بخش خصوصی واگذار شد؛
🔻پس از واگذاری اصلیترین مشکل این شرکت این بود که نگاه مدیریت جدید از سمت #تولید به سوی #بورس محوری و تبلیغات در این زمینه سمت و سوق پیدا کرد و وضعیت بلبشو امروز نتیجه همان نگاه سوء است.
🔻 اکنون از کنتورسازی فقط یک اسم و ساختمان باقی مانده همچنین اکثر ماشین آلات قالبسازی و کلیدی و خطوط شرکت هم یا فروخته شده و یا به کلی نابود شده است.
🔻در شرایط فعلی به میزان چهار برابر ارزش شرکت باید برای احیای شرکت هزینه شود.
📌در انتشار مطالب و معرفی کانال ما را یاری نمایید
🆔eitaa.com/economy_and_media
دکتر حمیدرضا مقصودی
🔸اجرای غلط #خصوصیسازی در بزرگترین مجموعه کنتورسازی ایران 🔻بخش عمدهای از سهام شرکت کنتورسازی حدو
گاه یک مثال نقض برای الغای یک قاعده کفایت میکند. نمیدانم که در به تاراج دادن اموال کشور این ماجرا صدق نمیکند و مرغ آقایان یک پا دارد؟
فرایند خصوصیسازی اموال مردم باید متوقف شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔹جلسه ارائه و نقد علمی موضوع:
تأسیس اصل در مسائل کلان فقهی - اقتصادی با قاعده لا ضرر و تطبیق آن بر مسأله خلق پول
🔹با ارائه:
فاضل گرامی جناب آقای علیرضا زینلی زاده
با داوری اساتید گرامی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامعلی معصومی نیا
حجت الاسلام دکتر محسن خاکی
🔹زمان:
🗓 یکشنبه، 26 بهمن 99
⏰ 13 الی 14:15
🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی
┄┅═══••✾••═══┅┄
#نشست_علمی
#اقتصاد
#قم
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
سخنرانی امام ره رو در این لینک ببینید:
https://www.instagram.com/p/CLRAunVlruZ/?igshid=tslhpvexcqj4
برنامه ثریا هم اکنون با حضور استاد قنبریان.
با موضوع گام دوم انقلاب اسلامی
پیشنهاد میکنم حتما ببینید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🍂
🔻قبل از اینکه #فرزندت به دنیا بیاید، خیال بافی می کنی...
🔻لای پر قو بزرگش می کنم، باید بهترین مدرسه برود و نمی گذارم آب در دلش تکان بخورد و...
هر بار که چشمم #زنان_دستفروش را
می بیند که همراه فرزند یا فرزندانشان در گوشه ی پیاده رو یا خیابان روی زمین سرد یا آفتاب داغ نشسته اند و با سکوت همه ی حرفای عالم را می زنند...
🔻تمام وقت به خستگی و رنگ پریدگی آن کودک معصوم فکر می کنم که باید صدای خنده هایش گوش فلک را کر کند و میان دستان مادرش از خستگی بازیگوشی های کودکانه اش به خوابی عمیق فرو رود...
🔻اما حالا از همین سن شاهد رنج بی امان مادر و بی مهرهای دنیا و چالش های شکنندی #زندگی است!
🔻و آن #زن، آن #زنِ توانمند و پرقدرت دستفروش، که در حال نبرد با خویشتن خویش است و دلنگران فردای خانواده و فرزندانش هنوز هم در حال ایستادگی است...
🔻#مادر است دیگر، جان می دهد ، تا دنیایی ببخشد به آرزوهای کوچک خانه اش...
🔻کاش حالا که دلنگران فرزند آوری و نسل و جوان گرایی و ...هستیم فکری به حال #مادر های پُر رنج کنیم!!
🔻#نان حلال بهترین ومهمترین و لازم ترین چیز است اما گوشه ی خیابان محل مناسبی برای #مادر نیست...
✍فاطمه محمدی
#زنان_دستفروش
#زنان_سرپرست_خانوار
#زنان_قدرتمند
#مادری
#فرزند_اوری
📌در انتشار مطالب و معرفی کانال ما را یاری نمایید
🆔eitaa.com/economy_and_media
📌 از نظر شهروندان امریکائی ، دستمزد ساعتی کارگران تا چه میزان باید افزایش داشته باشد؟
جوبایدن به دنبال افزایش حداقل دستمزد به ساعتی 15 دلار در برنامه محرّک 1.9 تریلیون دلاری است. در مقابل جمهوریخواهان تمایل بیشتری به پرداخت 11 دلار در ساعت دارند.
از ابتدای کرونا آمریکایی ها ۶ تریلیون دلار چاپ پول کردند تا از بحران خارج شوند.
اما مدیران ما هنوز به فکر سیاست های انقباضی هستند. سیاست هایی که در بحران سلام مهلک است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استاد زرشناس: ما باید انقلابی ترین رئیس جمهور را انشاءالله به قدرت برسانیم؛ این رئیس جمهور باید نسخه بدیل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی داشته باشد
#انتخابات_۱۴۰۰
#انقلاب_اقتصادی_۱۴۰۰
حامیان دکتر عبدالملکی 👇
@abdolmaleki1400
🏴🏴حرمین شریفین عسکریین علیهم السلام به مناسبت سالگرد شهادت امام هادی(ع) مملو از زائران عراقی است.
منبع خبر : مشرق 🔻
https://www.mashreghnews.ir/photo/1180928
دکتر حریرچی :
۱ _ مردم رعایت کردند و امسال آمار آنفولانزا صفر!!! شد
۲ _ مردم رعایت نمیکنند و آمار کرونا همچنان بالاست !!!
جالب نیست اونایی که رعایت نمیکنند فقط به #کرونا مبتلا میشن؟ 😅
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
🔸 غائله کرونا بهانهای برای تیکآف اقتصادهای جهان
✍️ احسان ولدان
🔹 اقتصادهای مبتلا به کرونا در حال تقویت برای کچ آپ(catch-up) و فراتر از آن جهش در تولید و اندازۀ خود هستند! امریکا در مجموع ۵ تریلیون دلار در دوران ابتلای اقتصاد آمریکا به کرونا خلق پول کرده است و پول به اقتصاد خود تزریق کرده است. از این رو باید یک پاندمی رخ دهد که بتوان این چنین تابوها را شکست.
🔹 حدود یک سال می گذرد که اقتصاد جهان دچار بیماری کووید ۱۹ شده است و اقتصادهای پیشرو با ایده محوری "پول هلیکوپتری" در حال تقویت خود هستند! حجم دلار خلق شده (اسکناس و سپرده جاری) از سال ۱۹۷۴ تا مارس ۲۰۲۰ (قبل از کرونا) ۴ هزار میلیارد دلار است. این درحالی است که حجم دلار خلق شده از مارس ۲۰۲۰ تا دسامبر ۲۰۲۰، مبلغی به اندازه ۳.۵ هزار میلیارد دلار است. و این یعنی انباره دلار در عرض چند ماه به اندازه ۵۰ سال رشد کرده است!
🔹 شمار قابل توجهی از اقتصاددانان برجسته مانند ریچارد بالدوین، جردی گالی، دی مارو، جاناتان ترنر و... سیاست مداران جهان را تشویق به پول هلیکوپتری کردند. عنوان مقالههای آنها بسیار جالب است و شامل موارد زیر است:
✅ "پول هلیکوپتری الان وقتش است"،
✅ "شکستن تابوها؛ اقتصادسیاسی پولپاشی برای کرونا"،
✅"چراغ های اقتصاد را روشن نگه دارید؛ داروی اقتصاد مبتلا به کرونا" و
✅"تحلیل ساده پول هلیکوپتری؛ چرا همیشه جواب می دهد!"
برای مشاهده ادامه یادداشت به لینک زیر مراجعه نمایید
📌 http://public.qasd.ir/articles/554#start
🆔 @Qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سخنان عجیب و تکان دهنده یک متخصص اعصاب و علوم ایمنی دربارهپیامدهای ماسک زدن
🔰ارزیابی یک پزشک درباره پژوهشهای علمی حامی ماسک زدن برای پیشگیری از کرونا
🔰این پزشک به صراحت میگوید:
علم تغییر نکرده است؛ سیاستها تغییر کردهاند!!
#کرونا
#ماسک
#جهان_پساکرونا
نشانی در همه پیامرسانها:
🆔️ @mrajaaei
باسمه تعالی
🔰 "نظام انقلابی" و خطر تاکتیکراسی
✅ تاملی در طراحی اصولگرایان و اصلاحطلبان برای سکولاریزاسیون جمهوری اسلامی
🔻 استقلال؛ در اصلیترین شعارِ جمهوری اسلامی، مقدم بر آزادی و جمهوریت و اسلامیت است.
🔻هویت با استقلال معرفتی آغاز میشود.
🔻 متاسفانه بحثهای معرفتی و تئوریک ما در حوزه مسایل جمهوریت و مشارکت و رقابت و ... رقیق و ضعیف شده و جای ِهمبستگی تئوریک و کار معرفتی را بحث های اجرایی وتشکیل ائتلاف های پوشالیِ تاکتیکی ، گرفته است. ائتلافِ تاکتیکی را جایگزین وحدت کلمه کردهاند در حالی که از هم گسیختگی و لاغریِ تئوریک را با ترفندهای تاکتیکی و به قول خودشان سیاست ورزی، نمیشود رفو کرد.
🔻 اگر نظریه مردمسالاری دینی و ولایت فقیه؛ حاصل عمر امام است؛ حاصل عمر آیت الله خامنه ای را اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم همین" نظریه نظام انقلابی" است که اساسش را ایشان در یک جمله تبیین کرده است: "میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی، تضاد و ناسازگاری نمیبیند".
🔻 این را من ده سال پیش هم گفتم و متاسفانه هنوز هم باید تکرار کنم که شوقی و همتی برای تبیین ابعاد جمهوریتی نظام در جریان انقلابی دیده نمیشود.
نپرداختن به ابعاد جمهوریتی نظام، یک خطای راهبردی است که البته در ضعف تئوریک نیروهای انقلابی ریشه دارد.
🔻 امروز در اصولگرایی ؛ تاکتیسینها جای تئوریسینها را گرفتهاند و ما به اندازه کافی به این خطر توجه نمیکنیم. یک تعداد ژورنالیست ها و توئیتیست های مرتبط با امنیتی ها و اطلاعاتی ها که بلدند دیگران را جوگیر و فضا را ملتهب کنند؛ می شوند محور اجرای مطامع باندهای قدرت. و خطرِ بزرگتر، این است که حتی تئوریسینهای ما را وادار میکنند که با تنازل از مبانی معرفتی، تاکتیسین بشوند.
🔻 کاری که تکنوکراسی در حوزه اقتصاد کرد را تاکتیکراسی؛ در حوزه سیاست پیاده می کند ؛ یعنی آرمان زدایی و معرفت زدایی از امر سیاسی. این پروژه خطرناکیست که اصولگرایان در مسیر سکولاریزاسیون نظام کلید زده اند و نیروهای حزب اللهی باید حواسشان باشد که اولا خودشان هیزم بیار این مظلمه نشوند و ثانیا مقابله با این چالش خطرناک را وظیفه خودشان بدانند.
🔻 اصولگراها دارند تلاش میکنند که در سازماندهی اجتماعی و سیاسی؛ با غلبه دادن تاکتیک بر تئوری؛ یک تاکتیکراسی سیاسی را حاکم کنند؛ که از جهات مختلفی مشابه همان تکنوکراسی اقتصادی است.
🔻 تاکتیکراسی یعنی چه؟
تاکتیکراسی یعنی دور کردنِ مسائل و راه حلها از حوزه معرفتی و آرمانی و فروکاستنشان به سطوح تاکتیکی و اجرایی.
🔻 انتخابات در نگاه امام؛ عرصهای است برای تشکل و رشد جمهور مردم، اما در رویکرد عمده اصولگراها؛ (مثل اصلاحطلبها) دارد تبدیل میشود به عرصهای برای تشکل و حاکمیت ِاشرافیت و خواص.
🔻 انقلاب اسلامی هم افزایی جمهوریت و ولایت برای برانداختن سلطنت و اشرافیت بود.
🔻 امام میگوید:
" انتخابات در انحصار هیچ کس نیست نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروهها است. انتخابات مال همۀ مردم است. "
امام میفرماید: " هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهارنظر و اظهار وجود نکنند "و یک عده از اصولگرایان هر کس دیگری که فراتر از مکانیسمهای بعضا فاسد و مفسد آنها بخواهد اظهار وجود کند را حواله به جهنم میکنند!
🔻 انتخابات در نگاه امام ؛ عرصهای است برای تشکل و رشد جمهور مردم، اما در رویکرد عمده اصولگراها؛ (مثل اصلاح طلب ها) دارد تبدیل میشود به عرصهای برای تشکل و حاکمیت ِاشرافیت و خواص.
ادامه در پست بعد ...
🆔 @jalili_vahid
🔻 امروز چپ و راست؛ اصولگرا و اصلاحطلب؛ هر دوتایشان به یک شکل دارند از تاکتیک "النصر بالرعب" استفاده میکنند. مردم را بترسانیم و رای بیاوریم!
🔻 دائم بین جمهوریت و ولایت تضاد ایجاد میکنند و در دورههای مختلف، جوری جمهوریت را مطرح می کنند کانّه با ولایت فقیه در تضاد است و من باب اکل میته پذیرفته شده است.جالب است که در این زمینه اصولگرا و اصلاح طلب با یکدیگر متحد و هم نظر هستند.حالا یکی در موضع دفاع از جمهوریت این ادعا را مطرح می کند و دیگری در دفاع از اسلامیت ولی هر دو در این که امام از روی اضطرار یا اشتباه جمهوریت و اسلامیت را تلفیق کرده ؛علنا یا در خفا؛ هم رای هستند.
🔻 در حالی که "جمهوریت و ولایت " موید هم و در برابر "سلطنت و اشرافیت " هستند.
با تضعیف جمهوریت یا ولایت؛ آن دیگری تقویت نمی شود بلکه اشرافیت قدرت می گیرد و زمینه فشار بر ولایت و انزوای جمهوریت فراهم می شود.
🔻 اصولگراها دارند تلاش می کنند که انتخابات را به انحصار گروه ها و احزاب در بیاورند و حتی الامکان ؛احتمال حضور رویش های مستقل مردمی انقلاب اسلامی ؛بیرون از دایره طراحی مافیاهای قدرت را به صفر برسانند. این جمنا بازی ها غیر این است که دارد انتخابات را در انحصار گروه ها در می آورد؟
🔻 می بینید که نه فقط در تهران بلکه در 170 حوزه انتخابیه که برای مجلس فقط یک نماینده انتخاب می شود تلاش می کنند که با ائتلاف های نمایشی؛از ورود آدم های تازه ؛ به گردونه رقابت جلوگیری کنند تا انتخابات از حالت حیدری-نعمتی و استقلالی –پرسپولیسی خارج نشود.
🔻 بروید ببینید در شهرستان ها چه خبر است؟ ارزیابی کنید بعضی تاکتیک ها و سازوکارهای انتخاباتی آقایان را در انتخابات شوراها،در انتخابات مجلس و ... .
🔻 این روش ها نه تنها جمهوری اسلامی را به سمت حکومت امام زمانی نخواهد برد بلکه زمینه روی کارآمدن امویان و عباسیان را فراهم خواهد کرد. تفکر اموی و عباسی مخالف تکلیف جمهور مردم برای انتخابِ آگاهانه و مسولانه است؛ مشوّق تداول قدرت بین الاغنیاء با ترویج تفکر قبیله ای بین توده هاست . این نوع رویکردها ؛اصول گرایی نیست ؛این استحاله انقلاب به سود اشرافیت و سلطنت است.
🔻 همان جور که تکنوکراسی از دل جریان چپ درآمد، امروز تاکتیکراسی دارد از دل جریان اصولگرا درمیآید که سازمان دهی اجتماعی سیاسی را بر مبنای انحصار طلبی کمونیسم و پول محوری کاپیتالیسم انجام میدهد، و با بعضی مبانی دینی نظام در این حوزه رسما وداع کرده است.
🔻 خدا سایه آقا را انشالله تا ظهور امام زمان بر سر ما مستدام کند ولی اگر تا موقعی که آقا هست، جمهوریت نهادینه نشود بترسید از بعد این ماجرا. اگر تا موقعی که بنیانگذاران نظام و رهبران تئوریک نظام حضور دارند جمهوریت نهادینه نشود و ریشهدار نشود بترسید از حاکمیت اشراف.
🔻 در فتنه 88 دیدیم که چطور مدعی ترین لیبرال ها بسیج شدند که ریشه جمهوریت رابزنند و رای مردم را وتو کنند.
🔻 هیچ بعید ندانید که این ها مترصدند با همکاری اربابان آمریکایی و انگلیسی شان یک جمهوری رضاخانی را حاکم کنند که در آن بشود مسلمان ها را مثل آب خوردن به خاطر حجاب و هویت دینی به گلوله بست و مجلس فرمایشی راه انداخت و از مدرنیته و مقابله با ارتجاع دم زد.
🔻 اراجیف اخیر اینها در نفی اسلامیت؛ نشان دهنده ارادتشان به جمهوریت نیست چون در فتنه 88 معلوم شد در ذات قدرتپرست دیکتاتور لیبرالها چیست؛ اتفاقا اینها فهمیدهاند که در جامعه دینی ایران هیج تضمینی محکمتر از اسلامیت برای حفظ مردمسالاری نیست و حذف اسلامیت، برای غربزدهها مقدمه حذف مردمسالاری است.
🔻 تاریخ معاصر نهضتهای اسلامی در جهان اسلام گواه این است که مهمترین مسئله جهان اسلام رسیدن به مدل مردمسالاری دینی است.
🔻 این دو جریان سکولاریزاسیون در دو قبیله اصولگرا و اصلاح طلب؛ اگر چه در ظاهر مثل لبه های یک قیچی با هم زد و خورد دارند اما دارند برای استحاله جمهوری اسلامی از یک نظام انقلابی و مردمی به یک نظام سکولار و اشرافی؛ هم افزایی می کنند و جوانان انقلابی و نخبگان حزب اللهی اولا نباید به دام هیچکدام بیفتند وثانیا در مقابله با هر دو جریان استحاله طلبِ ارتجاعی؛ برای دفاع جانانه از مبانی معرفتی-آرمانی انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوریت اسلامی و مردمسالاری دینی همه ظرفیت فکری و فرهنگی و اجتماعی شان را به صحنه بیاورند.
متن کامل سخنرانی را می توانید در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/y15531
🆔 @jalili_vahid
عظمت طب امام هادی النقی علیه السلام
📖حتماً بخوانید👇
طبیب نگاهی به زخم پهلوی متوکل انداخت و گفت: «ای خلیفه، این زخم به دلیل عفونت زیادی که در آن جمع شده، روز به روز ورمش بیشتر می شود.»
متوکل ناله ای کرد و گفت: «فکر چاره باشید که این درد مرا از پای در می آورد.»
طبیب نگاهی به صورت رنگ پریدهی متوکل انداخت و گفت: «باید سر زخم را بشکافیم تا عفونت بیرون بیاید.»
ـ سر زخم را بشکافید؟! من همین طور هم آرام و قرار ندارم، چه رسد به این که بخواهید چاقو را به زخم نزدیک کنید.
طبیب دیگر گفت: «ای خلیفه! هیچ راهی غیر از این وجود ندارد.» فتح بن خاقان تعظیمی کرد و گفت: «ای خلیفه! اگر اجازه بدهی، شخصی را نزد علی النقی بفرستیم. شاید دوایی برای این مرض شما داشته باشد.»
متوکل با اشارهی سر، حرف او را تایید کرد. فتح بن خاقان بیرون رفت و لحظاتی بعد برگشت و گفت:«حتماً غلام با راه چاره ای بر خواهد گشت.» بطحایی که چشم دیدن امام را نداشت، گفت: «هیچ کاری از او بر نمیآید.» طبیب نگاهی تمسخر آمیز به فتح بن خاقان انداخت و گفت: «چه راهی غیر از شکافتن سر زخم وجود دارد؟!»
مادر متوکل با دستمال اشکهایش را گرفت و پیش خود گفت: «نذر میکنم اگر فرزندم شفا پیدا کند، کیسه ای زر برای امام بفرستم.»
ساعتی بیشتر نگذشته بود که غلام وارد جمع شد و گفت: «امام گفت که پشکل گوسفند را در گلاب بخیسانید و آن را روی زخم ببندید.»
صدای خنده فضای اتاق را پر کرد:
[ـ پشکل؟!
ـ عجب حرفی!
ـ واقعاً مسخره است. (=درست مانند کسانی که تجویز شیاف روغن بنفشه از امام صادق علیه السلام را مسخره میکردند)]
صدای فتح بن خاقان آنها را به خود آورد:
ـ حرف امام بی حساب نیست. به آنچه دستور داده، عمل کنید. ضرری نخواهد داشت.
و برای تهیهی آن، از در بیرون رفت. یکی از اطباء گفت: «بهتر است ما هم بمانیم تا نتیجهی کار را ببینیم».
ساعتی بیش از گذاشتن دارو روی زخم نگذشته بود که شکافته شد و عفونت بیرون زد. طبیب که به زخم خیره شده بود، با ناباوری گفت: «به خدا قسم که علی النقی دانای به علم است و حرف های ما دربارهی او اشتباه بود.»
بطحایی که کنار متوکل ایستاده بود، این حرف برایش گران آمد. سر در گوش متوکل برد و گفت: « ای خلیفه! بهتر است زودتر این طبیبان را مرخّص کنی. جایز نیست در حضور شما کسی را مدح کنند که خلافت شما را قبول ندارد.»
متوکل که کمی دردش آرام شده بود، به آنها گفت: «شما مرخص هستید، می توانید بروید». و رو به بطحایی گفت: «اگر داروی علی النقی نبود، من الآن حال خوشی نداشتم». بطحایی چشم های نگرانش را به زمین دوخت و به فکر فرو رفت. متوکل که متوجه نگرانی او شده بود، گفت: «در چه فکری؟ اتفاقی افتاده؟»
ـ ای خلیفه! علی النقی مال و اسلحهی زیادی در خانهی خود جمع کرده و میخواهد علیه شما قیام کند. بهتر است زودتر فکر چاره ای بکنی. متوکل دستش را به هم کوبید و نگهبان را صدا زد.
ـ برو سعید حاجب را خبر کن.
وقتی سعید وارد شد، متوکل گفت: «همین امشب مخفیانه به منزل علی النقی برو و هر چقدر اسلحه و اموال دارد، به اینجا بیاور.»
*
تاریکی کوچه را پوشانده بود. سعید نردبان را به دیوار کاهگلی تکیه داد و از آن بالا رفت. خود را به دیوار آویزان کرد تا جاپایی پیدا کند که صدای امام او را به خود آورد:
ـ ای سعید! همان طور بمان تا برایت شمعی بیاورم!
گوشهی عمامهی پشمی را دور سرش پیچید و از روی سجاده ای که روی ایوان انداخته بود، بلند شد. وقتی امام شمع را به حیاط آورد، سعید جاپایی پیدا کرد و خود را از دیوار پایین کشید. امام با دست اشاره کرد و گفت: «برو اتاق ها را بگرد و هر چه پیدا کردی، بردار.»
سعید به فرش حصیری کف اتاق چشم دوخت و گفت: «ای سید! شرمنده ام. مرا ببخش. دستور خلیفه بود.» و به طرف اتاق ها رفت.
*
ـ ای خلیفه! در منزل علی النقی غیر از شمشیر که غلافی چوبی دارد و این کیسه چیزی پیدا نکردم. نگاه متوکل به یکی از کیسهها افتاد که مُهر شده بود. رو به سعید گفت: «این که مهر مادرم است! برو او را صدا کن.»
کیسهی دیگر را باز کرد، چهارصد دینار داخل آن بود. وقتی مادرش وارد شد، کیسه را زمین گذاشت و گفت: «مادر! این کیسه را در منزل علی النقی پیدا کردیم که نشان مهر شما روی آن است. می خواهم بدانم مهر شما روی این کیسه چه می کند؟»
مادر متوکل نگاهی به کیسه انداخت و گفت: «چند روز پیش نذر کردم که اگر شفا پیدا کنی، ده هزار دینار برای امام علی النقی بفرستم. نشان مهر خود را نیز بر آن زدم.»
صورت متوکل از شرم سرخ شد، رو به سعید گفت: «شمشیر و این کیسهها را بردار و کیسه ای دیگر به آن اضافه کن و به منزل علی النقی برو و عذرخواهی بکن.»...
منابع:
📕کافی، ج ۱، ص ۴۹۹
📗الإرشاد، ج ۲، ص ۳۰۲
📘المناقب، ج ۴، ص ۴۱۵
📙الخرائج و الجرائح، ج ۲، ص ۶۷۶
📒إعلام الوری، ج ۲، ص ۱۱۹
📔کشف الغمة، ج ۲، ص ۳۷۸
📚بحارالأنوار، ج ۵۰، ص ۱۹۸
@tebbeeslami_tabrizian