فوقانی قدرت به سرمایه داری رفاقتی و انحصاری تبدیل می شود. اما آیا باید چنین اقتصاد سرمایه داری طبقاتی را ستود یا نکوهش کرد. سرمایه داری قانونی که نردبان سرمایه داری رفاقتی است، اصالت علمی ندارد و فریبی بیش نیست.
🖌 9. باور دکتر غنی نژاد به سراب بودن عدالت اجتماعی هم خیلی عجیب و نا گوار است. بی جهت نیست که مدیران اقتصادی مملکت در سه دهه اخیر دغدغه جدی نسبت به مساله عدالت اجتماعی نداشتند.
🔺 به هر حال، کمترین فایده این مناظره آگاهی عمومی از ریشه های فکری پدید آورندگان وضعیت نابسامان اقتصادی موجود است. همان کسانی که امروز به جای پاسخگو بودن، موضع اپوزیسیون گرفته اند. بطور قطع، کار برای دولت تحول خواه آیت الله رئیسی بسیار سخت و دشوار است. ولی اگر دست به جراحی بزرگ نزند، با این پروپاگاندایی که آنها دارند، وضعیت اقتصادی موجود را نا جوانمردانه به پای این دولت ثبت می کنند.
✍ داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan
حجم ادبیات بی سابقه ای در حوزه تفکر اقتصادی انقلاب اسلامی در حال تولید است.
متخصصانی که نهان خانه اندیشه شان را به یکباره به نمایش گذاشته اند.
این اثر برگزاری یک کرسی آزاداندیشی است که سالهاست رهبری آن را خواسته اند. یک کرسی مناظره در حد و اندازه نظام جمهوری اسلامی.
ای کاش تلویزیون، این ظرفیت تاریخی خود را شناخته باشد و بتواند بارها و بارها این را تکرار کند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
وقتی هیئت مردمی تبریزی، صادرکننده فولاد میشود!
جمعی از اعضای هیأت زنجیرزنان محله حکمآباد تبریز زمانی که دیدند همسایه کارخانهدار محب اهل بیت شان ورشکست شده است، به کمک او رفتند و با پرداخت بدهیهایش او را از زندان آزاد کردند و کارخانه را سرپا کردند. داوود قدیم؛ مسئول هیأت میگوید: "هیأت باید به حرف ولی خود گوش دهد. ۱۱ سال است رهبری روی تولید تأکید دارند. به سهم خود در این عرصه وارد شدیم و این کارخانه را احیا کردیم". این کارخانه امروز صادرکننده نمونه در عرصه فولاد است و به ۵ کشور همسایه علاوه بر بازار داخل، صادرات دارد.
آنها برای جذب نیرو در هیأت فراخوان میدهند و درحال حاضر ۱۰۰ تا ۱۲۰ نیرو دارند.
#فولادسازی_خرد
#زنجیرههای_تعاونی
#جمعسپاری
#بخش_خصوصی
#رویکرد_غیرمتمرکز_کوچکمقیاس
#نقشه_ورود_مردم_به_اقتصاد
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از پونز
🔻یک لحظه چشمهای خود را ببندید و فکر کنید بجای این دو روحانی که امروز به جانشان سوءقصد شد و یکی شهید گشته و دیگری گویا به کما رفت، دو دختر #بیحجاب بودند!
🔸اکنون فلان مداح صورتی و فلان وزیر سابق و فلان روزنامه و فلان حقوقدان توئیتری و فلان سلبریتی و یه عده لشکر دنباله رو... چه موضعی میگرفتند؟!
🔹و حال آن را با سکوت کر کننده فعلی شان مقایسه کنید...
🔸کاش فقط سکوت میکردند، بلکه بیشترشان در خفا خوشحالند
🔗 هیرسا
📌 @ponezs
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قصهی رجوع مراجع شیعه به ساموئلسون و فریدمن؟!
در مقابل این دیدگاه سادهانگارانه به منشور روحانیت امام ارجاعتان میدهم:
برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست كه مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمیكنم.
آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاكم بر جهان،
داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از كیفیت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیكته شدهی آنان و درك موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و كمونیزم كه در حقیقت استراتژی حكومت بر جهان را ترسیم میكنند، از ویژگیهای یك مجتهد جامع است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
1⃣ از 2⃣
عمده واکنشها در فضای نیروهای انقلابی به مناظره درخشان ـ غنینژاد به ارزیابی اخلاقی و محتوایی ـ منطقی این گفتگو و به طور خاص پرفسور درخشان معطوف بوده است. در میان مکتوبات، نوشتهای از یک ژرونالیست دیدم که با ژِستی علمی و تعابیری توهینآمیز و زشت، سعی داشت پرفسور درخشان را شخصیتی تصویر کند که هاله اطرافیان و علاقهمندان مانع نمودار شدن بیسوادی و پوپولیسم علمی او شده است. من چنین نوشتهای را مشتی نمونه خروار نفهمی از درک مناسبات علم و سیاست و رسانه میدانم.
فرآیند علمورزی و مدیریت تحوّلات علمی در نسبت با سیاست جاری جمهوری اسلامی، اینقدرها هم با روندهای منطقی و استدلالی متعارف علمی پیش نمیرود. ما که عادت کردهایم مباحث علمی و به ویژه دغدغه علوم انسانی اسلامی را در کنج عزلت و محافل خودمانی پی بگیریم و امری حاشیهای در تصمیمگیریهای جمهوری اسلامی باشیم، اتّفاقا باید به استقبال نحوه مواجهه پرفسور و اتّفاقی که در مناظره رخ داد، برویم. لذت بردن از قوّت و قوام روششناختی و معرفتشناختی و محتوایی مباحث علمی، نباید ما را چنان مدحوش کند که صحنه به شدت خشنی که در تصمیمگیریهای اقتصادی کشور در جریان است، را نبینیم. تصویری که پرفسور از مناسبات نهادی علم و سرمایهداری در ابتدای گفتگو تلاش کرد خلق کند، به حسب تجربهای چند دههای بود که شخصاً از نزدیک در متن آن حضور داشت و با پوست و گوشت درک کرده بود.
همچنین در کنار تیتر بد روزنامه فرهیختگان ـ «شب بد اساتید»! ـ نوشتهای در سایت این روزنامه دیدم با عنوان «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی». واقعاً فهم این مطلب برای نگارنده مقدور نیست که چگونه با نظر به این مناظره، این همه دلالت اخذ شد و این همه رطب و یابس در این نوشته به همه بافته شد و این نتیجه استنتاج شد که «یک موج» فروکش کرد. من البته ـ برخلاف نویسنده آن نوشته ـ معتقدم فتح بزرگ درخشان این بود مسئله اقتصاد اسلامی را به لحاظ سیاسی و رسانهای برجسته کرد و این مناظره اتّفاقا «آغاز اقتصاد اسلامی گام دوم» ـ با هر قرائتی، ولو متفاوت با ایده پرفسور درخشان ـ بود. درخشان در این مناظره، حدّ و اندازه خود را بزرگتر از یک ایده خاص در اقتصاد اسلامی دید و در وزان گشایشدهنده به یک مجموعه بزرگ از نخبگان و اندیشمندان اقتصادی وارد میدان شد.
@social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
2⃣ از 2⃣
حرف ساده پرفسور درخشان که «من نظریه اقتصادیام را بر دیدگاه امام خمینی و رهبری استوار میکنم» در عین سادگی، بسیار پیچیده و با یک پشتوانه نظری و مطالعه تاریخی عمیق همراه است. علاقهمندان به فهم نظری اقتصاد را به استماع مجموعه 16 جلسهای از ارایه تاریخ عقاید اقتصادی پرفسور درخشان دعوت میکنم تا طرح نظری مورد نظر او ـ «تابعیت اقتصاد از سیاست» یا «هماهنگی نظم سیاسی، نظم فرهنگی و الگوی اقتصادی» ـ را با تبیینی تاریخی در متن تحوّلات اقتصادی غرب مدرن درک نمایند. درخشان معتقد است که اقتصاد همواره و همیشه تابع سیاست بوده و در پی یک طرح سیاسی آمده و تغییرات نظم سیاسی، تغییرات الگوهای اقتصادی را رقم زدهاند. لذا اگر اشارهای به امام و رهبری دارد، از سر تعارفات مذهبی و انقلابی متعارف نیست.
برخلاف نظر نویسنده مقاله «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی»، مسیر درخشان، بی آنکه بخواهد با سروصدا و فخرفروشی علمی بر تبل اختلاف با نحلههای اقتصاد اسلامی بکوبد، غیر از آن چیزی است که توسط اساتید حوزوی اقتصاد اسلامی دنبال شده است. جمله مهم او که «اقتصاد مقاومتی، همان اقتصاد اسلامی است» شاید حمل بر پنهان شدن پشت شعار رسمی جمهوری اسلامی تلقّی شود، امّا او واقعاً معتقد است که نقش او به عنوان نظریهپرداز اقتصاد، ارایه تبیینی نظری از یک الگو و راهبرد اقتصادی در هماهنگی با طرح اقتصاد سیاسی موردنظر ولی فقیه است؛ نه در انداختن یک طرح نظری اقتصادی و تلاش برای الصاق سیاسی آن به دیدگاه ولی فقیه. اینکه درخشان همه آبروی خود را پای ایده «تجمیع بانکهای خصوصی و دولتی در یک بانک ملّی و حذف بانک مرکزی» آورده، نه از سر ساده دیدن پیچیدگیهای اقتصاد، بلکه برآمده از درک او از تاثیر مناسبات مالی بانکی بر جریان تولید در کشور و زمینهسازی برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
در پایان، به نکتهای که در آغاز اشاره شد برمیگردم. نیروهای تحوّلخواه انقلابی در حوزه و دانشگاه، باید بیاموزند که تصمیمگیری در نظم سیاسی و اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی، محیط پرتنش و همراه با کشمکشهای خشنی است که با پز علمی و ژستهای علمورزانه نمیتوان با آن رو به رو شد. درخشان فداکارانه و خودآگاه، خود را به مثابه یک لیدر «سیاسی» جلو انداخت و راه گفتگو از اقتصاد اسلامی را در سیاست رسمی جمهوری اسلامی باز کرد. کسی اگر درکی از رسانه داشته باشد، میفهمد که حتّی تیتر منفی روزنامه هممیهن ـ «شکست استاد» ـ نشانه ترک برداشتن دیواری است که بین اندیشمندان انقلابی اقتصاد و سیاست رسمی جمهوری اسلامی طی دهههای اخیر کشیده شده است.
@social_theory
هدایت شده از حمیدرضاابراهیمی|گامینو
🔥خدا هم اقتصاددان نیست❗️
🔻دکتر #غنینژاد به نمایندگی از جریان لیبرال در مناظره با دکتر درخشان، صراحتا اعلام کرد که فقهای دین، حتی ولی فقیه هم نباید در #اقتصاد دخالت کنند!
🔻اما یک سئوال باقی می ماند مگر فقهای راستین چه حرفی می زنند که بدون تخفیف، مستحق چنین مجازاتی در دادگاه لیبرالها شده اند؟!
🔻فقیه، یعنی کسی که فقط حرف خدا و فرستادگان خدا را متناسب با نیازهای جامعه بیان می کند همین!
🔻پس تا اینجا مشکل فقط امثال خمینی و خامنهای نیستند، مشکل حرف آنهاست این بعنی یعنی مشکل خود #خدا است!!
🔻حالا مگر خود خدا چه می گوید؟
خدا می گوید سرمایه نباید بطور انحصاری فقط در دست یک عده سرمایهدار پاسکاری شود و بقیه دنبالشان بدوند و مثل بازی خرسوسط یا دستش ده(آیه۷ سوره حشر).
🔻اوووف؛ چقدر خطرناک! اساسا نظریات #لیبرالیسم_اقتصادی مگر برای هدفی جز حفاظت از تسلط سرمایه سالاران بر ملتها، بافته شده است ؟ شک دارید از تاریخچه روز کارگر و روز زن تا جنبش ۹۹ درصدی وال استریت آمریکا در همین چند سال قبل، را بخوانید!
🔻خدا میگوید ربا ممنوع است؛ فقرا نباید پایمال شوند؛ حق کارگر باید کامل و سریع پرداخت شود؛ ثروت نباید محیط زیست را تخریب کند، عدالت اجتماعی، بر همه اقدامات اقتصادی اولویت دارد، در سن پیری و بازنشستگی که شیره جان افراد برای کار کشیده شده است باید مورد حمایت کامل باشند...
🔻خب اگر بنا باشد این حرفهای خدا که از دهان رسولان و فقها بیرون می آید وارد بحث اقتصاد لیبرال شود؛ تمام شالوده لیبرالیسم از هم میپاشد و چیزی از آن باقی نمی ماند!!
🔻لیبرالیسمی که در مبانی نظریاش، برای فقرا حتی حق رای قائل نیست و انسانها را گرگ یکدیگر می داند حالا باید بخاطر حرف خدا برای همه انسانها شأن و جایگاه یکسان و کریمانه لحاظ کند!!
🔻پس بهترین راه این بود که لیبرالیسم بگوید حرف خدا نه؛ فقط حرف خود انسان؛ حرف خود انسان هم توسط رسانههای لیبرال جهت دهی شود.
🔻لیبرالها برای نجات خود ترفند کثیفی را استفاده می کنند و متافیزیک و خداباوری را باطل و خرافه و #غیر_علمی تبلیغ می کنند و تراوشات ذهنی خود را ناف علم!!
🔻حالا معلوم شد چرا امامین انقلاب حق ندارند حرف اقتصادی بزنند!!!!
🔻فقط معلوم نیست «کشتی غنینژاد و دوستان» وسط دریای مردم مسلمان و انقلاب اسلامی چکار می کند و چرا با این سهم بالا ماهیگیری می کند؟
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇
https://eitaa.com/joinchat/917307426Ceae7e94949
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ قوانین اقتصادی وضع میشوند نه کشف
❎ دکتر #غنی_نژاد در مناظره با دکتر #درخشان میگفت ما قوانین را کشف میکنیم، قاعدتاً هم منظورش قواعدی است که بر افراد حاکم است.
❇️ ایشان بین قوانین عینی و قوانین وضعی خلط کردهاند. قانون تقاضا یک قانون عینی است که از رفتار انسانها کشف میشود، ولی قانون مالیاتی قاعدهای است که برای تنظیم رفتار وضع میشود.
✅ قوانین عینی شدیداً تحت تأثیر قوانین وضعی قرار دارند، حتی قانون تقاضا متاثر از این است که شما چه قواعدی بر بازار حاکم کنید.
❎ بله دکتر غنی نژاد تحت تاثیر اندیشه اقتصاد لیبرالی محض است که از قانون طبیعی (natural law) و نظم طبیعی (natural order) حمایت میکند که بر اساس آن هر نظم فاقد مداخلهای مطلوب است حتی اگر به بیعدالتی و استثمار محرومان بینجامد، که البته از نظر ایشان محصول نظم به اصطلاح خودجوش بازار عین عدالت است. در واقع حرف آنها این است که نباید مداخله کرد و همان نظم بازاری را پذیرفت، یعنی نباید قانون تنظیمی وضع کرد.
✅ همین امر اختلاف دیدگاه امثال ایشان با اقتصادهای الهی از جمله اقتصاد اسلامی است، قوانین اقتصادی مطلوب قوانینی نیستند که از نظم کور بازاری حاصل میشوند، بلکه قواعدی میباشند که وضع میکنیم تا نظم بازار را در راستای عدالت اقتصادی تنظیم کنیم، در صدر این قواعد، قوانینی است که خداوند متعال وضع کرده است مانند قانون ممنوعیت ربا، منع خوردن به ناحق مال مردم و ...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر غنینژاد: آیا شما فلسفهسیاسی خواندید؟
پاسخ استاد مطهری را در این کلیپ ببینید.
پن: این کلیپ را یکی از شما مخاطبین عزیز تولید کرده است. به همین راحتی میتوانید شما هم در این جنگ نابرابر رسانهای_اقتصادی سهیم باشید
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔥لزوم بازنگری در کتب اقتصادی دانشگاهها و مدارس با رویکرد اسلامی و سیاسی
🔥خروجی تفکرات اقتصادی و عملکرد او با لیبرالها هیچ تفاوتی ندارد. مشکل کجاست؟ ۱. استفاده از کتب با رویکرد غربی و به ویژه کُتبی که در خود غرب هم سالها رد شده و اقتصاد آنها را به بن بست و بیعدالتی رسانده است. ۲. عدم نگاه همه جانبه به اقتصاد و عدم توجه به پشت پردههای سیاسی تفکرات اقتصادی ۳. دور شدن از مبانی اسلامی؛ قطعا اصلاح پایههای تفکری اقتصادی نقش عمدهای در اصلاح اقتصاد دارد و ورود فوری نهادهای مذکور لازم و ضروری است.
لینک حمایت در فارس من:
https://www.farsnews.ir/my/c/194272
🎥 @SOHEILSALIMI
🎥 @SOHEILSALIMI
🎥 @SOHEILSALIMI
بهشتی؛ همچنان مظلوم...
دکتر موسی غنی نژاد، اقتصاددان مدافع مکتب لیبرالیسم، در مناظره اخیر، شهید دکتر بهشتی را متأثر از چپهای کمونیست نامید و به تلاش برای دولتیسازی اقتصاد قانون اساسی متهم کرد!
و اما نظرات اقتصادی شهید دکتر بهشتی:
- ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای غیر دولتی کردن اقتصاد تکیه کنیم. خط جمهوری اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است.
- نقش دولت به صورت مستقیم و دخالت مستقیم روزبه روز باید کمتر شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر میشود، نباید جایش را به قطبهای سلطه اقتصادی یعنی سرمایهداری یا قطبهای سلطه سیاسی بسپارد.
- حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن، میتوانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت سرمایه داری شوم هم کشانده نشویم.
شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404