هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فریب بزرگ شاخص!
رسانه منحط تجارت فردا به نقل از بانک جهانی، گزارشی را با تیتر «به زیان زنان» درباره وضعیت کسب و کار زنان در ایران منتشر کرده است.
طبق این ارزیابی ایران در شاخصهای «تحرک»،«ازدواج» و «محل کار» نمره صفر را کسب کرده است و با نمره ۳۱ از ۱۰۰، در قعر جدول ارزیابی مشارکت اقتصادی زنان دنیا در کنار نوار غزه و سودان قرار دارد.
اما واقعیت چیست؟
با بررسی مولفه های این ارزیابی درمییابیم که متغیرها طوری طراحی شده که کشوری که احکام الهی را رعایت میکند ولو شرایط خوبی داشته باشد؛ در قعر جدول قرار میگیرد.
مولفههایی مثل «حق ازدواج زن به میزان مرد»، «لغو قوانین تمکین زن از همسر»، «وجود قوانین رسیدگی به خشونت خانگی»، «سرپرستی زن برای خانواده»، «وجود قانون رسیدگی به آزار جنسی در محل کار»، «حقوق مساوی زن و مرد در ارث»، «کار کردن زن در شب»،«کار کردن زن در محیطهای سخت مثل معدن و..»،«برخورداری از حق افتتاح حساب بانکی» و.. از جمله موارد ارزیابی هستند.
یعنی برای اندازهگیری میزان مشارکت اقتصادی زنان، به جای بررسی علمی عملکرد و شرایط زنان؛ میزان عمل نکردن به قواعد الهی معیار سنجش است.
در همین رتبه بندی آمریکا با نمره ۹۱ در بالای جدول قرار دارد. کشوری که طبق آمار رسمی مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا، از هر ۴ زن ۱نفر تجاوز را تجربه و بیش از ۳میلیون زن آمریکایی از تجاوز زوری حامله شدهاند! در صدر و کشور عفیف و مسلمان ایران در قعر جدول قرار دارد.
آری
شاخصها اینچنین پشت واژه علم، ایمانتان را هدف قرار گرفتهاند و این اعداد چیزی جز فریب بزرگ نیستند.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه
بخش ۱ از ۴
چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟
استاد درخشان در مناظره با دکتر غنی نژاد که معتقد بود مگر امامین انقلاب اقتصاد خوانده اند؟، اقتصاد اسلامی را اینگونه تعریف کردند: "آنچه امام خمینی در اقتصاد گفته اند اقتصاد اسلامی است."
این یک بیان احساسی و یا سیاسی و یا به جهت نفهمیدن اقتصاد و یا اسلام نیست بلکه خود "یک نظریه بدیع و عمیق علمی" است.
این نظریه از چند زاویه قابل بیان و اثبات است.
📚۱. ولی فقیه مجتهد و اسلام شناس جامع الشرایط است که در هر عصری به تصدیق اهل خبره تشخیص داده میشود. کار بنیادین اسلام شناس جامع الشرایط، اداره جامعه است. یکی از مهمترین عرصه های اداره جامعه، معیشت و اقتصاد است. فقیه نه تنها باید نظرات اقتصادی را بشناسد، بلکه باید اقتصاد واقعی حاکم بر جهان را بشناسد و بلکه بالاتر باید راه مواجهه و برخورد با آن را نیز بداند. یعنی علم به اقتصاد در ذات صفات و ویژگیهای یک مجتهد جامع الشرایط است. یعنی فقیه نه تنها باید اقتصاد را بشناسد بلکه باید بصیرت اقتصادی داشته باشد و این بصیرت اقتصادی مرتبه ای بالاتر از دانش و اطلاعات اقتصادی است.
با بیانی که گذشت ولی فقیه ضرورتا باید بصیرت اقتصادی داشته باشد و اگر نداشته باشد یا اساسا فقیه نیست و یا فقیهی ناقص است.
پس این سوال اساسا غلط است که: "مگر امام خمینی یا امام خامنه ای اقتصاد می دانند؟" بلکه باید پرسید: "مگر میشود فقیه جامع الشرایطی اقتصاد نداند؟"
بله ولی فقیه، فارغ التحصیل "این به اصطلاح علم اقتصاد" نیست. یعنی اقتصادخوان نیست. یعنی شاگرد آدام اسمیت و هیوم و مالتوس و مارکس و کینز و هایک و فریدمن نیست.
و این دقیقا فضل اوست. او از بند دانش اقتصاد لیبرال آزاد است!
چرا که به حکم فقاهت باید در پنجه این امامان ضلالت پنجه بیفکند و آنها را که به اعتراف خود، کاهنان معبد نفسانیت هستند بر خاک زند.
پس ولی فقیه لازم نیست و بلکه نباید دانشجو و یا فارغ التحصیل اقتصاد سرمایه داری باشد، مثل مرزبانی که نباید قاچاقچیان تربیتش کرده باشند...
بله او باید حتما اقتصاد بداند و نه تنها اقتصاد را خوب بشناسد بلکه بصیرت اقتصادی داشته باشد.
#مناظره_درخشان
🖌سید محمد رضا رضی
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه
بخش ۲ از ۴
چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟
📚۲. ولی فقیه رهبر جامعه است. یعنی سیاست کننده جامعه است.
بد نیست معنای سیاست را موشکافی کنیم.
سیاست یا مجازا و به شکل تحریف شده به کار میرود و یا حقیقتا و در معنای درست خود.
سیاست تحریف شده به معنای تدلیس، شیطنت و فریبکاری است و این، تحریفِ معنای سیاست و مجاز و نادرست است.
سیاست در معنای حقیقی خود در علم فلسفه یعنی "تدبیر".
تدبیر دونوع است یا ناظر به درون نفس و یا بیرون نفس. اگر تدبیر ناظر به درون نفس باشد علم اخلاق را میسازد. اگر ناظر به برون باشد یا راجع به خود شخص است و یا راجع به نوع او(یا همان جامعه). اگر ناظر به خود وی باشد علم دوم یعنی تدبیر منزل را میسازد. اگر ناظر به برون نفس و جامعه باشد علم سوم یعنی "سیاست مُدُن" را شکل میدهد.
سیاست مدن نیز شامل تدابیر فراوانی است که مهمترین آنها دو سیاست عِدّه و عُدّه هستند. سیاست عُدّه همان اداره ساحت اقتصاد جامعه است.
حال آیا امکان دارد فقیه که باید جامعه را تدبیر و مدیریت کند سیاست عُدّه را نشناسد. بلکه فقیه قبل از شایستگی دریافت عنوان مجتهد جامع شرایط فتوی، بایستی به شناخت و بصیرت اقتصادی رسیده باشد.
با این بیان شبهه اقتصاد نخواندن فقیه خود به خود رنگ می بازد و جریانی عکس تصور لیبرالیسم و سکولاریسم ایجاد می کند: آیا امکان دارد مجتهد جامع الشرایط اقتصاد نداند؟
#مناظره_درخشان
🖌سید محمد رضا رضی
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه
بخش ۳ از ۴
چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟
📚۳. سطح کنشگری اقتصادی ولی فقیه سطح کنشگری طراحان مکاتب اقتصادی و نه کارشناسان فنی اقتصادی است. تفاوتی از جنس تفاوت معمار و بنا.
📚۴. فقیه در راهبری اقتصادی جامعه فارغ از حکیم و فیلسوف اقتصادی و یک تدبیرکننده و سائس یک کارشناس تمام عیار نیز هست. هنر بی بدیل او این است که در بستر مکتب اقتصادی اسلام نظرات متفاوت و بعضا متناقض کارشناسان را بشنود و انتخاب کند. بلکه خود تولید علم در نظام کارشناسی را رهبری کند.
پس مهمترین و بالاترین کارشناس خود فقیه است. چرا که احدی تخصص او یعنی تطبیق نظریات و راهکارها بر چارچوب اسلامی را ندارد.
اقتصاد سیاسی عرصه مدیریت و اداره است نه نظریه پردازی و نه کارشناسی به معنای عملیاتی کلمه. وظیفه کلان این مدیریت تحقق اهداف آن نظام است. در یک نظام با اهداف اسلامی حتی به فرض محال که چیزی به نام اقتصاد اسلامی وجود نداشته باشد مردم و رهبران اگر حتی صادقانه به دنبال اسلام نباشند برای حفظ ظاهر هم که شده باید با زور کلی پول خرج کنند و عده ای را اجیر کنند تا بالاخره چیزی به نام اقتصاد اسلامی را خلق کنند. ایشان باید اقتصاد اسلامی را ضرورتا به حکم هدف و جهتگیری خود بسازند و بیافرینند.
و این دقیقا همان کاری است که رهبران سیاسی و علمی لیبرالیسم مانند چارلز تاونشند، شلبورن و دیوید هیوم با استخدام آدام اسمیت و تعریف و تامین مالی طرحی تحقیقاتی به نام "کتاب تحقیقی در ماهیت و ریشه های ثروت ملل" اقتصاد لیبرال را آفریدند.
با پوزش از چنین بیان عوامانه ای، هیهات که اسلام اقتصاد نداشته باشد و اقتصاد اسلامی وجود نداشته باشد. اقتصاد اسلامی وجود داشته و دارد و کمی مطالعه قرآن، اندکی حدیث و مقداری تاریخ تمدن اسلامی آن را نمایان میسازد.
#مناظره_درخشان
🖌سید محمد رضا رضی
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه
بخش ۴از ۴
چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟
در مصداق ولی فقیه نیز که امروز در امام خامنه ای دامت تاییداته تجلی دارد همه این سطوح و حتی بالاتر را میتوان به تماشا نشست.
نقش آفرینی در قامت یک سائس و تدبیر کننده کلان سیاست مُدن؛
در قامت یک حکیم و صاحب مکتب اقتصادی؛
و در قامت یک نظریه پرداز که راهی سوم را در میان کاپیتالیزم و سوسیالیزم به نام "اقتصاد مقاومتی" بنا مینهد؛
و دیدبانی بیدار که بیش از یک دهه خاکریز اقتصاد را رها نمیکند و از جنگ اقتصادی میگوید؛
و راهبری که فارغ از مدیران اجرایی با میدانی ترین سطوح اقتصاد یعنی تولیدکننده و کارگر ارتباط مستقیم داآنها نقطه امید و پناه آنهاست؛
و آمری حلیم که مدیران اجرایی را امر به معروفها و نهی از منکرهای اقتصادی میکند؛
و عالمی عامل که با وسواس از لباس و عمامه تا خودکار خود را ایرانی میخرد ...
و ناصحی مهربان که تا رشد مردم خود در عرصه اقتصاد ایستاده است...
آیا جهان کنونی نابغه ای چنین چندوجهی را در ساحت اقتصاد و سیاست عُدّه به خود دیده است؟
#مناظره_درخشان
🖌سید محمد رضا رضی
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠طرح ابداعی مسکن محرومین در عراق
🏚در عراق جوانی به نام سیف عباس با راه اندازی طرح جمع آوری مبلغ ناچیزی از مردم، بانی یکی از شهرکهای مهم مسکونی برای مستمندان شد.
شهرکی که حالا جزو مشهورترین شهرکهای مسکونی عراق است. ساخت این شهرک سه سال پیش با جمع آوری مبلغ هزار دینار از مردم برابر با سی و پنج هزار تومان شروع شد.
این شهرک در شهر الشوملی استان بابل، در شصت و شش کیلومتری شهر کوفه واقع است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از اندیشکده در امتداد بیداری
انقلاب_چهل_ساله_ایران_نگاهی_به_دستاوردهای_جمهوری_اسلامی.pdf
7.15M
باسمه تعالی
با توجه به استقبال مخاطبان از دو کتاب «پیش رفتهایم» و «صعود چهل ساله»، کتاب «انقلاب چهل ساله»
اثری دیگر در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی، تقدیم شما میگردد.
هدایت شده از اندیشکده در امتداد بیداری
صعود چهل ساله دستاوردهای نظام.pdf
17.85M
باسمه تعالی
چهارمین کتاب در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ کتاب «صعود چهل ساله»
نظریه بازار ضد عدالت است.
گفتگوی مفصل دکتر سید مهدی زریباف در این زمینه را در این لینک ببینید.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
برای پاسخ به این شبهه رسانه منحط تجارت فردا درباره سیاهانگاری دروغین وضعیت مشارکت اقتصادی زنان؛ یک روز کامل وقت گذاشتم.
نمودارها و شاخصها و گزارشها را آنالیز کردم تا حقیقت روشن شود.
اما اگر ۲میلیون نفر مطلب اول را دیدند، ۲هزار نفر هم پاسخ آن را نخواندند..
در این جنگ نابرابر، راهکار را چه میدانید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارشناسان پاسخ دهند!
آیا تنها ۵ درصد از ارزش اقتصادی خودرو مربوط به فولاد و قطعات مشتق شده از آن است؟
این نظر مدیرعامل شرکت فولاد است.
هرچند اقتصادی ها می دانند که تغییر قیمت های نسبی تعیین کننده هستند نه حجم قطعه موجود در یک خودرو. اگر قیمت نسبی یک قطعه افزایش پیدا کند، قیمت سایر اجزا نیز افزایش می یابد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⚠تاثیر ۸۰ درصدی قیمت نهاده هایی تولیدی از جمله فولاد در قیمت تمام شده یک خودرو!
📌محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا:
یک معادله است که اگر کسی آن را حل کند من به او جایزه می دهم. معادله این است بیش از ۸۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو به نهاده های تولید از جمله فولاد بر می گردد. طی سه سال اخیر قیمت فولاد بیش از ۷۰۰ درصد رشد داشته است. دومین نهاده مورد نیاز صنعت خودرو محصولات پتروشیمی است که این بخش نیز شاهد رشد ۸۰۰ درصدی قیمت بوده است. نکته سوم بحث های گمرک و ارز است. (۴ دی ۱۴۰۱)
پ.ن:
⛔آنوقت بعضی ها می گویند تنها ۵ درصد از ارزش اقتصادی خودرو مربوط به فولاد و قطعات مشتق شده از آن است! چه حرف های عجیبی!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
#فولاد_مبارکه
@jebhetse
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
در باب اقتصاداسلامی
حدود 5 دهه از احیای عملی اقتصاد اسلامی در جهان میگذرد. سالانه صدها مقاله در خصوص ابعاد و زوایای مختلف اقتصاد اسلامی اعم از وقف، قرضالحسنه، تأمین مالی های متعدد خرد و کلان،.. منتشر میشود. بازار کالاهای حلال گسترش یافته، داو جونز شاخص بازار اسلامی محاسبه و منتشر میکند و سهم مالیه اسلامی در مالیه دنیا از 1% به 2% افزایش یافته است. اونوقت یک عده، بدون کمترین کنکاشی، اقتصاد اسلامی را از جنبههای مختلف زیر سوال می برند.
چاپرا* اقتصاددان پاکستانی در کتابی که توسط بانک توسعه اسلامی (IDB) در سال 1996 منتشر شده، تعاریف مختلفی از اقتصاد اسلامی را ارائه میکند و خودش هم این طور اقتصاد اسلامی را تعریف می کند؛
"Islamic economic may be defined as that branch of knowledge which helps realize human well-being through an allocation and distribution of scarce resources that is in conformity with Islamic teachings without unduly curbing individual freedom or creating continued macroeconomic and ecological imbalances"
*Chapra, Umer. What is Islamic economics?. No. 9. Islamic Research and Training Institute, 1996.
ایرانی های دانشمندی چون عباس میرآخور، کاظم صدر و... هم سالهاست که در این عرصه متمرکز هستند و فعالیت میکنند. دکتر صدر در دوره کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی علم اقتصاد اسلامی و تجربی بودن آن را بحث و تعریف میکردند و تا امروز دهها مقاله در خصوص این موضوع از ایشان منتشر شده است.
به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇
https://eitaa.com/DrRezaGholami
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢#من_ریال_را_دوست_دارم
🔹چرا باید همه ما ریال را دوست داشته باشیم؟
🔸چون...
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
به صراحت، قانون اساسی جمهوری اسلامی را میراث اولیانوفسکی می خوانند.
آیا شورای نگهبان قانون اساسی، تکلیف نگهبانی خود را در مقابل این جیره خواران سرمایه داری به درستی انجام می دهد؟
آیا دوستان حزب اللهی، مشت باز شده این سرمایه سالاران را می بینند؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
شهید بهشتی سال ۵۸ تحت تاثیر کتابی که سال ۵۹ منتشر شده قانون اساسی جمهوری اسلامی را بر اساس اندیشههای کمونیستی نوشت در حالی که سال ۵۳ کتاب بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام را نوشته بود!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifarr
🌱 به نام حق
❇️ امام و اقتصاد (5)
امام خمینی رحمتاللهعلیه:
«به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامههای سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنهها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به درآورند.
البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامههای اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست و ریشه کن شدن آثار سوء و مخرب آن، چه بسا بعد از استقرار نظام عدل و حکومت اسلامی همچون جمهوری اسلامی ایران نیازمند به زمان باشد، ولی ارائه طرحها و اصولًا تبیین جهتگیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار میرود و بیان این حقیقت که صاحبان مال و منال در حکومت اسلام هیچ امتیاز و برتریای از این جهت بر فقرا ندارند و ابداً اولویتی به آنان تعلق نخواهد گرفت، مسلّم راه شکوفایی و پرورش استعدادهای خفته و سرکوبشده پابرهنگان را فراهم میکند.
و تذکر این مطلب که ثروتمندان هرگز به خاطر تمکن مالی خود نباید در حکومت و حکمرانان و اداره کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند و مال و ثروت خود را به بهانه فخرفروشی و مباهات قرار بدهند و به فقرا و مستمندان و زحمتکشان، افکار و خواستههای خود را تحمیل کنند»
📚صحیفه امام خمینی » جلد 20» صفحه 347-311
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
این چند روز فرصتی شده برای بازخوانی خمینی کبیر...
که ارزیابی کنیم که خمینی کجا بود و ما کجا...
که آرمان های امام چه بر سرشان آمده
که ببینیم مظلومیت خمینی را در نبودش...
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❎ میراث هایک نه اولیانوفسکی
✳️😡هفته نامه #تجارت_فردا اوضاع اقتصادی کنونی را میراث تبعیت از سوسیالیست هایی همچون اولیانوفسکی تلقی کرده و ریشه مشکل را در تبعیت از قانون اساسی میداند.
❇️ این در حالی است که مشکلات اقتصادی کنونی ریشه در تبعیت از میراث هایک و عدول از اصول قانون اساسی دارد، اقتصاد ما زمانی دچار مشکل شد که به تبعیت از توصیه های اجماع واشنگتنی صندوق بین المللی پول به دنبال کوچک سازی افراطی دولت، شوک های قیمتی و یارانه زدایی رفتیم، و با اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی، سروکله بانکهای خصوصی را در اقتصاد کشور بازکردیم و همینک توان کنترلشان را نداریم.
❇️ کافی است یاداشت دکتر حسین #نمازی در مورد مشکلات سیاست تعدیل اقتصادی را بخوانید(اینجا) که واقعه تن دادن مسولان در دهه ۷۰ به توصیه های مخرب صندوق بینالمللی پول را گزارش می کند
✳️ اگر حرف ایشان را قبول ندارید، کتاب دکترین شوک نائومی کلاین (اینجا) و کتاب جهانی شدن و مسایل آن نوشته جوزف #استگلینز، برنده جایزه نوبل اقتصادی، را (اینجا)بخوانید که چگونه تبعیت شیلی و آرژانتین و ... از نسخههای لیبرالی امثال هایک اقتصاد این کشورها را تا مرز فروپاشی پیش برد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2